Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دهمين نشست کميسيون مشترک برجام امروز (چهارشنبه) با حضور هياتهاي ايران و ١+٥ در وين برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه سياست خارجي خبرگزاري فارس، دهمين نشست کميسيون مشترک برجام به رياست سيد عباس عراقچي معاون وزير خارجه ايران و هلگا اشميد معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و با حضور معاونان و مديران سياسي شش کشور (آمريکا، روسيه، فرانسه، انگلستان، چين و آلمان) امروز (چهارشنبه) 22 آذر ماه در هتل پله کوبورگ شهر وين برگزار مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عراقچي روز دوشنبه ٢٠ آذر ماه در جمع خبرنگاران محورهاي اين نشست کميسيون مشترک برجام را بحث هاي هسته اي و تعهدات ايران، همکاري‌هايي که بين دو طرف صورت مي گيرد و رفع تحريم ها و مشکلات موجود اعلام کرد.
وي افزود: در حوزه هسته اي طبيعتا آخرين وضعيت همکاري هايي را که الان وجود دارد مرور مي کنيم؛ از جمله طرح مدرن سازي رآکتور اراک که با سرعت نسبتا خوبي در حال اجراست و با همکاري چين پيشرفت هاي خوبي داشته است، طرح توليد ايزوتوپ هاي پايدار طرح ديگري است که با همکاري روسيه انجام مي‌شود و پيشرفت‌هاي خوب و قابل ملاحظه‌اي داشته است.
عراقچي اضافه کرد: بر نحوه همکاري‌هاي هسته اي صلح آميز که با اتحاديه اروپا در حوزه ايمني و امنيت هسته‌اي داريم، مروري خواهيم داشت و در اين باره که چگونه مي‌شود اين همکاري ها را با سرعت بيشتري جلو برد گفتگو خواهيم کرد.
معاون وزير خارجه در ادامه تشريح نشست آينده کميسيون مشترک برجام گفت: در قسمت دوم مروري بر جنبه هاي رفع تحريم در برجام مي کنيم و موانعي که وجود دارد؛ در هر جلسه‌اي که تا الان برگزار کرده‌ايم، موانعي مانند موارد بدعهدي، تعلل و تاخير و حتي موارد نقضي که به خصوص از طرف آمريکايي ها وجود دارد، مرور و يا تمهيداتي از طرف هاي اروپايي و ديگران در نظر گرفته مي شود.
وي افزود: در جلسات گذشته موارد بدعهدي و نقض برجام ازجانب آمريکايي ها را يادآوري و در اين خصوص بحث کرديم.
معاون وزير خارجه گفت: نتيجه جلسات گذشته و جمع بندي که خانم اشميد به عنوان هماهنگ کننده کميسيون مشترک برجام ارائه مي کند، همواره اين بوده و هست که همه طرف ها بايد به تمام بندهاي برجام پايبند باشند و برجام را در فضايي سازنده همراه با حسن نيت اجرا کنند.
عراقچي تصريح کرد: البته حرکتي که دولت جديد آمريکا مي کند و بيانيه ها و سخنان آقاي ترامپ بر خلاف اصل حسن نيت و اصل فضاي سازنده اي است که در بندهاي 26، 28 و 29 مورد تاکيد قرار گرفته است و در اين نشست تلاش خواهد شد به درک واحد و جمع بندي هاي واحدي برسيم.
وي در خصوص ترکيب هيأت ايراني در کميسيون مشترک برجام نيز گفت: در ترکيب هيأت، بنده هستم و جمعي از کارشناسان وزارت امور خارجه و سازمان انرژي اتمي؛ در دوره هاي گذشته در خدمت آقاي تخت روانچي بوديم ولي در اين جلسه از اين حضور محروم هستيم و ايشان در سمت هاي مهم تر هستند و وظايف مهم تري را در دفتر آقاي رئيس جمهور بر عهده دارد.
به گزارش فارس، کميسيون مشترک که مرکب از دولت‌هاي طرف برجام يعني ايران و 1+5 است، در سطح معاونان وزراي امور خارجه تشکيل جلسه مي‌دهد و در عين حال، جلسات کارشناسي متعددي نيز در حوزه‌هاي مربوط به هم هسته‌اي و هم تحريم‌ها برگزار مي‌کند. در اين جلسات موضوعات مختلف مربوط به برجام رصد شده و در صورت لزوم تصميمات مقتضي اتخاذ مي‌شود.
در متن برجام و پيوست‌هاي آن وظايف متنوع و متعددي بر عهده کميسيون مشترک گذاشته شده است که جزييات آن در بخش‌هاي مربوطه در متن برجام و پيوست‌ها و به طور خاص در پيوست شماره چهار برجام آمده است. در يک جمله، کميسيون مشترک مسئوليت مراقبت از روند اجراي برجام از سوي همه طرف ها و رفع گره هاي احتمالي در اين مسير را دارد.
براساس پيوست چهار برجام، کميسيون مشترک تاسيس مي‌شود تا کارکردهايي که در برجام، از جمله پيوست‌‏هايش، به آن واگذار شده را اجرا کند. اين کميسيون مرکب از نمايندگان گروه 1+5 (دولت‌هاي چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگلستان و ايالات متحده، به همراه نماينده عالي اتحاديه اروپايي در امور خارجه و سياست امنيتي)، و ايران، همه با هم، اعضاي برجام است و مي‌تواند در صورت اقتضا، کارگروه هايي در حوزه‌هاي خاص ايجاد کند.
در برجام آمده است که نماينده عالي اتحاديه اروپا يا نماينده او به عنوان هماهنگ کننده کميسيون مشترک انجام وظيفه خواهد کرد.
کميسيون مشترک بر مبناي ثابت سه ماهيانه و يا در هر زمان به درخواست يک عضو برجام از هماهنگ ‏کننده تشکيل جلسه خواهد داد. هماهنگ‏ کننده جلسه‏ ي کميسيون مشترک را به گونه‌‏اي منعقد خواهد کرد که برگزاري آن بيش از يک هفته بعد از دريافت چنان درخواستي نباشد، مگر براي رايزني‌ها بر اساس بخش Q پيوست يک و هر موضوع ديگر که هماهنگ ‏کننده و يا يک عضو برجام آن را فوري تشخيص دهد، که در اين صورت جلسه در اولين فرصت ممکن که بيش از سه روز تقويمي از زمان دريافت چنان درخواستي نباشد، برگزار خواهد شد.
جلسات کميسيون مشترک به نحو مقتضي در نيويورک، وين، يا ژنو برگزار خواهد شد. کشور ميزبان بايستي مسائل شکلي ورود براي کساني که در اين جلسات شرکت مي‌کنند را تسهيل کند.
کميسيون مشترک مي‌تواند با اجماع تصميم بگيرد که ناظراني را براي شرکت در جلسات خود دعوت کند.جز آنچه در بخش 6 اين پيوست درج شده که مشمول رويه‏ طبقه‏‌بندي محرمانه‏ سازمان ملل متحد خواهد بود، کار کميسيون مشترک محرمانه است و تنها مي‌تواند بين اعضاي برجام و در صورت اقتضاء ناظران به اشتراک گذارده شود، مگر آنکه کميسيون مشترک تصميم ديگري بگيرد.
به گزارش فارس، نهمين نشست کميسيون مشترک برجام 28 شهريور ماه سال جاري (1396) در مقر سازمان ملل و در نيويورک برگزار شد.
هشتمين نشست عادي و فصلي کميسيون مشترک برجام نيز روز جمعه 30 تير ماه سال جاري (1396) در وين و با حضور معاونان و مديران سياسي ايران و کشورهاي ١+٥ برگزار شد.
در اين نشست، مروري بر وضعيت اجراي بخش‌هاي مختلف برجام چه در حوزه رفع تحريم‌ها و چه در حوزه‌هاي هسته‌اي صورت گرفت و در حوزه هسته‌اي، آخرين وضعيت اجراي پروژه‌هاي مدرن سازي راکتور آب سنگين اراک، احداث تاسيسات توليد ايزوتوپ‌هاي پايدار در فردو، موضوعات مرتبط با توليد سوخت هسته‌اي در ايران و جنبه‌هاي فني و ايمني مربوطه مرور شد و تدابيري براي تسريع و تسهيل پيگيري اين فعاليت‌ها مورد توافق قرار گرفت.
در حوزه رفع تحريم‌ها، هيات جمهوري اسلامي ايران به تفصيل و به شکل مستند به موضوع بدعهدي‌ها و کارشکني‌ها و تعلل‌هاي ايالات متحده آمريکا در اجراي تعهدات خود در برجام پرداخت.
در برابر انتقادات شديد کشورمان، هيات آمريکايي تاکيد کرد که عليرغم تغيير دولت در آن کشور دولت آمريکا همچنان به برجام پايبند است و تمام اقداماتي که به لحاظ قانوني بايد براي رفع تحريم‌هاي هسته‌اي صورت دهد را کماکان انجام داده است.
تمامي هيأت‌ها، بدون استثنا، بر اهميت توازن در اجراي برجام و ضرورت برخوردار شدن ايران از نتايج رفع تحريم‌ها که در برجام پيش بيني شده است تاکيد کردند و پايبندي کامل همه طرف‌هاي برجام به تعهدات خود را خواستار شدند.
جمهوري اسلامي ايران در پايان نشست کميسيون مشترک اعلام کرد که حق خود را براي هرگونه واکنش به اين موضع آمريکا محفوظ مي‌داند.
به گزارش فارس، بعد از حصول توافق وين در 23 تير ماه 1394 چندين نوبت نشست کميسيون مشترک برجام برگزار شده است که پيش از اين هفت دور آن در وين و دو دور نيز در نيويورک برگزار شد. (دو دور نشست اين کميسيون قبل از اجراي برجام برگزار شد و هفت نشست بعدي پس از اجراي توافق وين (26 دي ماه 1394) برگزار شده است.) البته تاکنون دو دور نشست هم در سطح وزراي خارجه و در شهر نيويورک برگزار شده است.
شهر وين پنجم ارديبهشت ماه (25 آوريل) سال جاري (1396) نيز به مدت يک روز ميزبان هفتمين نشست کميسيون مشترک برجام بود.
ششمين نشست اين کميسيون به رياست سيد عباس عراقچي معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه و هلگا اشميد معاون فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و با حضور مديران سياسي گروه 1+5 در تاريخ 21 دي ماه 1395 در شهر وين برگزار شد.
پنجمين دور نشست کميسيون مشترک برجام 31 شهريور ماه سال گذشته (1395) در نيويورک برگزار شد.
چهارمين نشست اين کميسيون نيز 29 تير ماه 1395 در وين برگزار شد و بنابر اعلام سيد عباس عراقچي مذاکره‌کننده ارشد ايران در اين کميسيون مشکلات و موانعي که در زمينه بانکي وجود دارد به خصوص در زمينه برقراري مجدد اتصالات بانکي و ساير موانع و مشکلاتي که در اجراي برجام پيش آمده است، مورد بحث و بررسي قرار گرفت تا راه‌حل‌هايي برايش پيدا شود.
سومين دور از نشست‌هاي کميسيون مشترک برجام نيز سوم ارديبهشت 1395 با حضور هيأت مذاکره‌کننده ايراني و 1+5 در وين برگزار شد و طرفين در اين نشست ضمن بررسي روند اجراي برجام توافق کردند که براي تضمين اجراي لغو تحريم‌ها يک گروه کاري ويژه تشکيل شود.
همچنين در حاشيه اين نشست قرارداد فروش 32 تن آب سنگين بين سازمان انرژي اتمي ايران و يک شرکت‌ آمريکايي به امضا رسيد.
دومين نشست اين کميسيون نيز 16 آذر 1394 با حضور هيأت‌هاي مذاکره کننده ايران و 1+5 (آلمان، فرانسه، انگليس، آمريکا، روسيه و چين) و هلگا اشميت معاون فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در دو نوبت صبح و عصر در هتل کوبورگ شهر وين برگزار شد و پيش‌نويس قطعنامه 1+5 به شوراي حکام در خصوص بستن PMD در اين نشست مورد بحث قرار گرفت.
به گزارش فارس، نخستين نشست کميسيون مشترک برجام بين ايران و 1+5 در تاريخ 26 مهر ماه 1394 در وين برگزار شد، طرفين توافق کردند تا اين کميسيون هر سه ماه يک بار يا در صورت درخواست زودتر، براي بررسي روند اجراي برجام در وين تشکيل جلسه دهد.
لازم به ذکر است اين کميسيون تاکنون دو دور نشست در سطح وزراي خارجه در نيويورک داشته که يک دور اين نشست اول مهر ماه ١٣٩٥ و در دوران رياست جمهوري اوباما و دومين دور نشست وزراي خارجه ايران و شش کشور به همراه فدريکا موگريني نيز 29 شهريور ماه 1396 در نيويورک و در دوران رياست جمهوري دونالد ترامپ برگزار شد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۴۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور

سهیل محمودیان کارشناس انرژی در مورد خنثی سازی تحریم ها از طریق فروش بی سابقه نفت خام با کمک دیپلماسی فعال انرژی به خبرنگار قدس گفت: ایران با افزایش صادرات نفت خام خود به سطوح بی سابقه در 6 سال گذشته و جذب سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود، با موفقیت تاثیر تحریم ها را خنثی کرده است. ایران طی سال‌ها با تحریم‌های متعددی به‌ویژه صادرات نفت خود مواجه بوده است که توانایی این کشور را برای فروش نفت خام خود در بازار بین‌المللی محدود کرده است. با این حال، ایران در سال‌های اخیر توانسته است با اعمال سیاست‌های جدید و نوین در بخش نفت و گاز بر این چالش‌ها فائق آید.

وی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی موفقیت استراتژی بازاریابی نفت ایران، متنوع‌سازی پایگاه مشتریان آن است. ایران فعالانه به دنبال بازارهای جدید برای نفت خام خود بوده است و وابستگی خود را به خریداران سنتی کاهش داده است. ایران با کاوش در بازارهای جدید و ایجاد مشارکت های بلندمدت با خریداران، توانسته صادرات نفت خام خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این رویکرد به ایران کمک کرده تا به درآمد سالانه 35 میلیارد دلاری برسد که بالاترین میزان در 6 سال گذشته است. علاوه بر این ایران با جذب سرمایه گذاری خارجی در جهت توسعه میادین و زیرساخت های نفتی خود توانسته ظرفیت تولید نفت خود را افزایش داده تا بتواند تقاضای فزاینده نفت خام خود را در بازار بین المللی برآورده کند. این امر نه تنها حجم صادرات ایران را افزایش داده است، بلکه کیفیت و رقابت پذیری فرآورده های نفتی این کشور را نیز افزایش داده است.

محمودیان با اشاره به جذب 5.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی با وجود تشدید تحریم ها گفت: ایران علاوه بر بازاریابی موفق نفت ایران، به نقاط عطف قابل توجهی در جذب سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود نیز دست یافته است. علیرغم تحریم های اعمال شده بر این کشور، ایران موفق به جذب سطوح بی سابقه ای از سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی خود به ویژه در صنعت نفت و گاز شده است. در سال گذشته، بخش نفت و گاز کانون اصلی سرمایه گذاری خارجی بود که مجموع آن به 5.5 میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان در سال های اخیر است. روند صعودی سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران را می توان ناشی از تلاش دولت برای ایجاد فضای مساعد برای سرمایه گذاران خارجی دانست. دولت سیزدهم سیاست‌هایی را برای ساده‌سازی فرآیند سرمایه‌گذاری و ایجاد مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌های خارجی در بخش انرژی اجرا کرده است. ایران با ارائه شرایط جذابی مانند معافیت های مالیاتی، اجاره زمین با یارانه و روش های تایید ساده، توانسته طیف متنوعی از سرمایه گذاران را از سراسر جهان جذب کند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: علاوه بر این، ایران در راستای توسعه مشارکت های استراتژیک با شرکت های خارجی برای استفاده از تخصص و منابع آنها در صنعت نفت و گاز کار کرده است. ایران با همکاری شرکت‌های بین‌المللی توانسته است به فناوری‌های جدید و راه‌حل‌های نوآورانه برای ارتقای توان و کارایی تولید خود دست یابد. این امر نه تنها از نظر افزایش تولید نفت و گاز به نفع ایران بوده است، بلکه به رشد و توسعه کلی بازار انرژی این کشور نیز کمک کرده است.

وی افزود: دیپلماسی هوشمندانه انرژی دولت سیزدهم، تمرکز بر خنثی‌سازی تحریم‌ها را با رسیدن به سقف‌های فروش روزانه نفت خام در 6 سال گذشته و شکستن رکوردها در جذب سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز خود با موفقیت به سرانجام رسانده است. ایران از طریق استراتژی‌های بازاریابی موثر، تنوع بخشی به مشتریان و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مدرن و در نتیجه تمرکز بر بازطراحی تجارت انرژی کشور، فروش نفت خود را به زمان برجام برساند م درآمد ارزی را نیز حدود دو برابر کند. رکوردشکنی های ایران در فروش نفت خام و سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز پیامدهای مهمی برای آینده بازار انرژی کشور دارد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • تشریح نشست کمیسیون اصل نود توسط خضریان
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • پخش زنده دعای ندبه و کمیل خارج از ایران ادامه خواهد داشت