Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بين سال‌هاي 1994 تا 2013 نزديک به 500 هزار نفر از مردم جهان بر اثر زمين‌لرزه جان خود را از دست داده‌اند و اين حادثه طبيعي بر زندگي 118.3 ميليون نفر تاثير گذاشته است.
به گزارش ايسنا، همچنين 250 هزار مورد مرگ و مير ديگر بر اثر سونامي‌هاي متعاقب زلزله‌ها رخ داده است و بيش از 700 نفر نيز به دليل فوران‌هاي آتشفشاني کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه زمين لرزه در تمام قاره‌هاي جهان اتفاق مي‌افتد اما برخي مناطق از جمله آمريکاي جنوبي، سواحل غربي آمريکاي شمالي و مکزيک، آلاسکا، جنوب شرق اروپا، نيوزيلند و مناطق زيادي از آسيا مستعد وقوع اين حادثه طبيعي هستند.
با وجودي که دفعات وقوع زمين لرزه نسبت به سيل به مراتب کمتر است اما زلزله‌ها مي‌توانند در زماني کوتاه و سريع، خسارت‌هاي فاجعه‌بار و تلفات زيادي بر جاي بگذارند. بر اثر وقوع زلزله هائيتي که ژانويه 2010 اتفاق افتاد به طور تخميني 230 هزار نفر کشته و 300 هزار نفر ديگر مجروح شدند. همچنين 1.5 ميليون نفر از خانه‌هاي خود آواره شدند. علاوه بر اين در پي اين زلزله خسارتي حدود هشت ميليارد دلار بر جاي ماند که تاثيرات آن هنوز هم احساس مي‌شود.

با اين حال اين آمار ارقام کلي از خسارات و تلفات زلزله ممکن است در آينده بدتر شود. طبق مطالعه مرکز تحقيقات اپيدميولوژي بلاياي طبيعي، تعداد بيشتري از مردمِ سراسر جهان در حال نقل مکان به مناطق شهري در نواحي زلزله خيز هستند که اين امر به گسترش و بزرگي محله‌هاي فقيرنشين و سکونتگاه‌هاي پرتراکم و نامقاومي که در برابر زمين لرزه آسيب‌پذير هستند منجر شده است.
در واقع اين يک ساختمان فرو ريخته بر اثر زمين لرزه است که بيشترين تلفات را برجا مي‌گذارد و خود حادثه زمين لرزه اين تاثير فاجعه‌بار را ندارد و به همين دليل با اقدامات مناسب مي‌توان اين تاثيرگذاري و پيامدهاي ناگوار زلزله را کاهش داد.
در سال 2015 ميلادي در مجمع عمومي ملل متحد توافق داوطلبانه 1.5 ساله‌اي امضا شد که احتمال و تاثير ناشي از وقوع بلاياي طبيعي را در جهان کاهش مي‌دهد. اين چهارچوب به دنبال آن است که هزينه‌هاي اقتصادي و انساني ناشي از فاجعه‌هاي طبيعي را کاهش داده و همکاري‌هاي بين‌المللي را تقويت کند.

اين توافق چهار اولويت دارد که سومين اولويت آن سرمايه گذاري روي کاهش خطر بلايا براي مقاوم‌سازي است و شامل ساخت بناهايي با شرايط بهتر از همان آغاز ساخت با استفاده از طراحي و شيوه ساخت و ساز مناسب است.
اين پيام واضح است که "چگونه، کجا و آنچه ساخته مي‌شود" نقش بزرگي در کاهش تعداد مرگ و ميرها در زمين لرزه بازي مي‌کند.
در سال جاري نزديک به 31 هزار و 300 مورد زمين لرزه در نيوزيلند رخ داده و مستعدترين ناحيه آن پايتخت اين کشور است. از زمان وقوع زمين لرزه مهيب کانتربري آمادگي براي مقابله با زلزله به اولويت نخست تبديل شد. اين زلزله 185 کشته برجا گذاشت و خسارت قابل توجهي به شهر کرايت چرچ وارد کرد.
يک روش شناخته شده مستحکم‌تر کردن ساختمان با اضافه کردن سازه فولادي به آن است. يکي از اين روش‌ها استفاده از نوعي قالب فولادي مستحکم خارج از مرکز (EBF) است. تاثيرگذاري EBF در چندين زمين لرزه مورد آزمايش قرار گرفته است و مشخص شد اين روش به طور کلي از آنچه مورد انتظار بوده بهتر است.
همچنين از ديگر فوائد اين قالب‌هاي فولادي ارزيابي راحت‌تر هر آسيبي پس از وقوع زلزله است زيرا براي برآورد آسيب‌ها نيازي به برداشتن ديوارها نيست.

در 20 سال منتهي به سال 2013، ژاپن بيشترين خسارت اقتصادي ناشي از بلاياي طبيعي را متحمل شده که حدود 500 ميليارد دلار بوده است و اکثريت آن ناشي از زمين لرزه بوده است.
در هونشو، بزرگترين جزيره ژاپن ساختماني از نوعي مواد جديد ساخته شده که به مقاومت در برابر لرزش‌هاي آتي کمک کند. اين ساختمان از بتون مستحکم و ميله‌هاي مفتولي با عرض 9 ميلي متر ساخته شده است. در طراحي اين ساختمان ميله‌هاي مفتولي از سقف ساختمان به کف آن وصل شده است. اين طراحي به ساختمان کمک مي‌کند هنگام زمين لرزه حرکت کند.
بامبو نيز به عنوان مصالح ساختماني مقاوم و ارزان از سال‌ها قبل در آسيا، آمريکاي جنوبي و مرکزي کاربرد داشته است. بامبوهاي سبک، مستحکم و منعطف به مقاومت تمامي ساختمان‌ها در برابر زلزله کمک مي‌کند.
در آوريل 2016، زمين لرزه‌اي سواحل اکوادور را به لرزه درآورد که صدها کشته برجا گذاشت و به تخريب 35 هزار خانه در سواحل شمالي اين کشور منجر شد. گروهي از مهندسان اين کشور اظهار داشته‌اند مدرسه‌اي که سال 2009 با بامبو ساخته شده به خوبي در برابر زلزله مقاوم بوده است.

به دنبال وقوع زلزله و طوفان در سال 2013، بامبو همچنين در بازسازي مدارس در فيليپين کاربرد پيدا کرده است.
با متراکم شدن شهرها و محله‌هاي فقيرنشين، اين مناطق به طور ويژه در برابر رانش زمين ناشي از زلزله مستعد خسارت شده‌اند. طبق بررسي انجام گرفته 944 مورد مرگ و مير ناشي از زمين لرزه السالوادور در ژانويه 2001 به دليل رانش زمين بوده است.
در کلمبيا حدود 40 تا 60 درصد خانه‌ها بدون در نظر گرفتن طراحي مناسب و استانداردهاي قانوني ساخته شده‌اند. اگرچه در صورت وقوع زلزله ميليون‌ها نفر در معرض خطر قرار مي‌گيرند اما مقاومت در برابر زلزله در اولويت نخست نبوده است.
ساکنان شهر استانبول ترکيه نيز با زمين لرزه نا آشنا نيستند. بنابراين زمانيکه دومين فرودگاه بين‌المللي آن مورد تاييد قرار گرفت مقاومت در برابر زلزله در بالاي فهرست اولويت‌ها جاي گرفت. در ساخت اين فرودگاه براي به حداقل رساندن تاثيرات زمين لرزه از روش "جداسازي شالوده" استفاده شده است. جداسازي شالوده به روشي گفته مي‌شود که سازه روي بستري ساخته مي‌شود که ساختمان را از زمين اطراف جدا مي‌کند در نتيجه در زمان وقوع زمين لرزه حرکت کمتري دارد و کمتر دچار خسارت مي‌شود.

بهره‌گيري از روش جداسازي شالوده در ساخت بيمارستان‌ها ضروري‌تر هم مي‌شود. سازمان جهاني بهداشت (WHO) دستورالعملي را در مورد ساخت بيمارستان‌ها منتشر کرده که تضمين مي‌کند اين ساختمان‌ها تا حد امکان در برابر زمين لرزه مقاومت هستند. همچنين در سراسر جهان در ساخت و ساز بيمارستان‌هاي جديد روش جداسازي شالوده به کار گرفته شده است.
به نوشته روزنامه گاردين، در 18 سال گذشته در ترکيه 20 هزار نفر بر اثر زلزله کشته شده‌اند و کارشناسان معتقدند نيمي از اين قربانيان در صورت مناسب بودن سازه ساختمان بيمارستان‌ها زنده مي‌ماندند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۴۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان

زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شمال سیستان و بلوچستان تامین شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، عطاءاله اکبری امروز در بازدید تعدادی از معتمدین و ریش سفیدان استان سیستان و بلوچستان از پرورژه های طرح نهضت ملی مسکن زاهدان از تامین زمین برای احداث بیش از 90 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در محدوده شهرهای تحت پوشش اداره‌کل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان افزود: این اداره کل با الحاق زمین به محدوده شهرها و بازگرداندن اراضی مازاد دستگاههای اجرایی به چرخه ساخت و ساز مسکن توانست گام های ارزشمندی  را برای مرتفع کردن چالش تامین زمین در این استان بردارد.

وی از ساخت بیش از 18 هزار واحد شهری و روستایی دز محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل با پیشرفت فیزیکی 50 درصد و ایجاد اشتغال برای بیش از 23 هزار نفر خبر داد و گفت: در این استان علاوه بر اهمیت دادن به کمیت پروژه‌ها، استفاده از مصالح استاندارد و رعایت مقررات ملی ساختمان و مسائل فنی از سوی متخصصان و ناظران در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن مدنظر قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان همچنین از واگذاری زمین برای ساخت بیش از 14 هزار واحد ویلایی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل خبر داد و افزود: در حال حاضر با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و شرایط اقلیمی و موضوعات فرهنگی در همه شهرهای این استان بجز زاهدان و چابهار واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به‌ صورت ویلایی ساخته می‌شود.

اکبری با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن برای توسعه، شکوفایی و تحولات اقتصادی این حوزه بسیار حایز اهمیت است، گفت: تاکنون بیش از 2100 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اجرای طرح های نهضت ملی مسکن در استان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اهمیت خدمات روبنایی در پروژه های طرح نهضت ملی مسکن گفت: به منظور تسریع در اجرای این طرح مهم ملی در استان ساخت 9 پروژه روبنایی و 23 پروژه آماده سازی در سایت های نهضت ملی مسکن شامل چهار واحد آموزشی، 2 کلانتری، 2 مسجد و یک مرکز درمانی در حال انجام است و آماده سازی بیش از هزار و 200 هکتار زمین جهت اجرای طرح عملیاتی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در مجموع همه کاربری‌های عمومی، فضای تجاری، آموزشی، فرهنگی و مذهبی در داخل سایت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان در نظر گرفته شده است.

اکبری از عزم جدی مسئولان سیستان و بلوچستان برای ساخت طرح‌های نهصت ملی مسکن در کمترین زمان و با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت ممکن خبر داد و تاکید کرد: تمامی تلاش در استان برای افزایش اشتغالزایی، تولید و ساخت مسکن مناسب برای شهروندان است.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه تکمیل و بهره‌برداری از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در امیدآفرینی بین مردم و تحقق اهداف دولت نقش مستقیم ایفا می‌کند در این استان تلاش شده با استفاده از توان نیروهای بومی و مصالح ساختمانی تولیدی با کیفیت گام های موثری در این زمینه برداشته شود که نتایج ارزشمند آن در پیشتازی استان در ساخت و تحویل واحدهای مسکونی به شهروندان گرامی مشهود است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آزادسازی اراضی کشاورزی در رامسر
  • راه‌اندازی ۱۶ هزار تخت بیمارستاتی در دولت سیزدهم
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • کاپیتان استقلال برابر تراکتور بازی می‌کند
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان
  • ۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا
  • نوار غزه ۳۰ برابر مساحت خود آوار دارد
  • آغاز ساخت ستاد فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵ در بندرعباس