Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا - مديرکل دفتر اروپا و آمريکا سازمان توسعه و تجارت گفت: تفاهم نامه تجاري ايران و با کشورهاي حوزه اوراسيا در مرحله نهايي امضا توسط روساي جمهوري کشورهاي اين اتحاديه قرار دارد و از بهمن ماه اجرايي مي شود.

«بهروز حسن الفت» امروزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، با بيان اينکه اتحاديه اقتصادي اوراسيا متشکل از پنج کشور ارمنستان، روسيه، بلاروس، قزاقزستان و قرقيزستان است، افزود: کشورهاي عضو اين اتحاديه تبادلات تجاري خود را بدون تعرفه انجام مي دهند و در واقع پيمان اقتصادي در اين منطقه وجود دارد و اعضاي اين اتحاديه تسهيلاتي براي خود قائل شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي توضيح داد: عمده اين تسهيلات مربوط به تسهيلات گمرکي همچون فعاليت شبانه روزي گمرک و دادن پيش پرداخت به کالاها براي جلوگيري از تعلل انجام عمليات گمرکي است.
مديردفتر اروپا و آمريکا اظهارداشت: پيش نويس آئين نامه اين تسهيلات هنوز تصويب نشده اما بعد از تصويب اجرايي خواهد شد و رويکرد اين ساختارهاي جديد براي سهولت تجاري بين کشورهاي حوزه اوراسياست.
وي تصريح کرد: نکته مثبت تصويب آئين نامه تسهيلات تجاري کشورهاي حوزه منطقه اوراسيا خبر خوبي براي تجار ايراني است و با توجه ببه اتمام مذاکرات بين ايران و منطقه اوراسيا در حوزه کالاهاي صنعت، معدن و کشاورزي است و شرايط براي تجار ايراني نيز تسهيل مي شود.
الفت ادامه داد: منتها تفاوت اين است که کشورهاي عضو اين اتحاديه در تمام رديف هاي کالايي خدمات را دريافت مي کنند و ما تنها در کالاها و اقلامي که توافق کرديم تسهيلات دريافت مي کنيم.
وي در رابطه با تبادلات تجاري ايران با کشورهاي حوزه اوراسيا گفت: در هفت ماهه امسال نزديک به 500 ميليون دلار صادرات و حدود 800 ميليون دلار واردات به کشورهاي اين حوزه داشتيم.
اين مقام مسئول گفت: عمده صادرات ما شامل محصولات کشاورزي در بخش ميوه و صيفي جات، خشکار به ويژه پسته و کشمش و بخشي در زمينه دارو و تجهيزات پزشکي و همچنين فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي است.
وي در رابطه با اقلام وارداتي از حوزه اوراسيا نيز گفت: نهاده هاي دامي همچون گندم هاي دامي، ذرت دامي، کنجاله، سويا و يکسري مصنوعات فلزي و همچنين محصولات پتروشيمي که توليد نداريم يا ظرفيت توليد ما در اين بخش کم است از کشورهاي اين منطقه وارد مي شود.
الفت درباره گسترش تجارت با اين منطقه گفت: ما اقدامات موثري براي توسعه تجارت با کشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا که جزء کشورهاي همسايه و در حوزه درياي خزر قراردارند انجام داديم.
وي توضيح داد: براي توسعه تجارت با اين کشورها نياز به زيرساخت هايي داشتيم که پيمان اوراسيا يکي از آن زيرساخت ها بود که مذاکرات آن از 2 سال پيش شروع شده و در تابستان امسال بخش صنعت و معدن و در پاييز بخش کشاورزي به اتمام رسيده است.
به گفته اين مقام مسئول امتياز تبادل 200 تا 250 قلم گروه کالايي در اين تبادلات گرفته شده است و با توجه به اينکه اين تفاهم نامه براي دوره زماني سه سال است مي تواند به توسعه تجارت بين ايران و حوزه اورسيا کمک کند.
الفت اظهارداشت: کشورهايي همچون ويتنام نيز تفاهم نامه هايي با کشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا امضا و اجرايي کرده اند که با توجه به پايش هاي انجام شده از اين روند راضي هستند.
** قوانين جديد گمرکي براي صادرکنندگان در ارمنستان
به گزارش ايرنا از سازمان توسعه تجارت، «هاماياک آواديس يانس» رايزن بازرگاني ايران در ارمنستان اعلام کرد که مجلس ارمنستان در حال بررسي پيش نويس آئين نامه جديد گمرکي اتحاديه اوراسيا است که به دنبال آن تغييرات قانوني براي صادرکنندگان درراه است.
به گفته وي مدت زمان تشريفات گمرکي کاهش مي يابد براي نمونه زمان ارائه اظهارنامه گمرکي از 2 ساعت به يک ساعت مي رسد و همچنين در اين کشور تشريفات گمرکي اصل پنجره واحد اعمال مي شود و براي کالاي يکسان که سابقه آن وجود دارد، تشريفات گمرکي مجدد لازم نيست.
رايزن بازرگاني ايران در ارمنستان با بيان اينکه روش پيش پرداخت اعمال خواهد شد، افزود: از اين طريق مي توان در ساعاتي از شب که امکان پرداخت هزينه گمرکي وجود ندارد، اقدام کرد.
وي تصريح کرد: امکان پرداخت يک ماهه هزينه هاي گمرکي اعمال مي شود و طي اين مدت به مبلغ هزينه گمرکي (طبق درصد تامين مالي مجدد بانک مرکزي ارمنستان) سود تعلق مي گيرد.
رايزن بازرگاني ايران در ارمنستان در رابطه با قوانين واردات ميوه به ارمنستان گفت: طبق تصميم دولت ارمنستان افراد حقيقي مي توانند تا 50 کيلوگرم ميوه و تره بار با خود به کشور وارد کنند و واردات تا ميزان 50 کيلوگرم، وارد مقوله تجاري نمي شود و عوارض گمرکي به آن تعلق نخواهد گرفت.
وي ادامه داد: همچنين طبق تصميم شماره 157 کميسيون اقتصادي اوراسيا ،در صورتي که افراد حقيقي با خود تا ميزان 5 کيلوگرم ميوه به کشورهاي عضو اوراسيا وارد کنند، نيازي به ارائه مدارک گياه پزشکي از طرف نهادهاي مربوطه ندارد اما براي مقادير بيشتر، بايد مدارک ارائه و اظهارنامه تکميل کنند.
وي ادامه داد: به زودي مهلت ورود موقت وسايل نقليه از کشورهاي سوم به منظور استفاده شخصي، توسط افرادي که شهروند کشورهاي عضو اورآسيا محسوب نمي شوند از 6 ماه به يکسال تغيير مي يايد.
آواديس يانس با بيان اينکه موارد بسيار زيادي از واردات موقت وسايل نقليه به ارمنستان به ويژه از جمهوري اسلامي ايران وجود دارد، گفت: استفاده کنندگان از وسايل نقليه تا يک سال ديگر از 2 امکان، همچون تغيير وضعيت خودرو جهت استفاده در داخل و يا صادرات مجدد آن برخوردار خواهند شد.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9132 *1961
خبرنگار: فرزانه سلامت بخش*انتشار: مريم مسعود
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۵۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه همکاری والیبال ایران و عمان

رئیس فدراسیون والیبال ایران در سفرش به عمان ضمن امضای تفاهم‌نامه همکاری با فدراسیون والیبال عمان، در جلسات مختلف به دیدار و گفت‌وگو با مسئولان ورزش این کشور و رئیس فدراسیون عمان پرداخت. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت فدراسیون والیبال؛ سید میلاد تقوی، رئیس فدراسیون والیبال روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه با دعوت همتای عمانی خود راهی این کشور شد.

تقوی در این سفر در جلسات متعددی با رئیس فدراسیون والیبال عمان در خصوص تبادل مربی، برگزاری کمپ مشترک در بخش‌های و رده‌های سنی مختلف رشته‌های والیبال ساحلی و سالنی به بحث و گفت‌وگو پرداخت و با امضای یک تفاهم‌نامه مشترک، همکاری و تعامل ایران را با عمان آغاز کرد.

دیدار تیم والیبال دانش‌آموزی با رهبر انقلاب

همچنین تقوی در این دیدار مذاکراتی در خصوص افزایش تعامل و همکاری با فدراسیون حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی داشت و مذاکراتی با دیگر رؤسای فدراسیون‌ها انجام داد.

رئیس فدراسیون والیبال کشورمان در دیدار با سفیر ایران در عمان در خصوص لزوم حمایت فدراسیون‌های ورزشی در سفرهای بین‌المللی توسط وزارت امور خارجه و سفارت خانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف صحبت‌هایی انجام داد و با حضور در کمیته ملی المپیک عمان با دبیر کل این کمیته به گفت‌وگو نشست.

بازدید و بررسی بیشتر امکانات والیبال عمان و همچنین بررسی زمینه‌های مشترک دو فدراسیون برای ارتقای سطح والیبال دو کشور از دیگر برنامه‌های امروز تقوی در عمان است.

رئیس فدراسیون والیبال ایران امشب (جمعه 14 اردیبهشت) به تهران باز خواهد گشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه علمی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکزی با یک واحد صنعتی
  • پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده 
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری والیبال ایران و عمان
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • امضای تفاهم نامه توسعه رسته کفش دانسفهان
  • اعلام آمادگی استاندار گلستان برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه مشترک با جهاد دانشگاهی
  • ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی