Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارین پالیسی با اشاره به سلسله ناکامی‌های عربستان سعودی در منطقه نوشت: در حال حاضر، ایران کنشگر پیروز در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) است و عربستان، سعد حریری را در لبنان وادار به استعفا کرد اما در لبنان و عراق و سوریه و یمن، پیداست که امتیاز پیروزی با ایران بوده است.
در لبنان، حزب‌الله بر ائتلاف 14 مارس که هدف آن محدود کردن فعالیت‌های این جنبش بود و تحت حمایت سعودی فعالیت می‌کرد، غلبه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در مه 2008 که حزب‌الله، غرب بیروت و مناطق حومه پایتخت را محاصره کرد، نشان دهنده درماندگی عاملان سعودی‌ها در هنگام مواجهه با نیرویی جدید که در دسترس عاملان ایران در لبنان است، بود.
افزون بر آن و پس از این اتفاقات، ورود حزب‌الله به جنگ سوریه این حقیقت که این گروه نمی‌تواند از سوی نظام سیاسی لبنان، در حصار موانع قرار گیرد، مورد تأیید قرار گرفت.
عقب‌نشینی ریاض از حمایت مالی از نیروهای مسلح لبنان و اکنون نیز در ماجرای استعفای حریری، به گونه‌ای مؤثر نشان از اقرار خانواده سعودی به واقعیت نفوذ ایران دارد.
در سوریه، حمایت ایران از رژیم سوریه، نقشی تعیین کننده در پیروزی بشار اسد داشت. تدارک ایران کمک کرد تا شبه نظامیان بومی جدیدی پرورش یابند و دسترسی رژیم سوریه به نیروی انسانی مورد نیاز برای شکست حریف را فراهم آورند.
از سوی دیگر، تلاش‌های عربستان منجر به آشفتگی و نهایتاً ظهور گروه‌های سلفی شد.در عراق، سپاه پاسداران ایران، نیروی مستقل و مورد حمایت رسمی تحت عنوان حشدالشعبی با ظرفیت 120 هزار نفر را توسعه داد که البته همه اجزای این گروه را طرفداران ایران تشکیل نمی‌دهند، اما گروه‌های شیعی کتائب حزب‌الله، سازمان بدر و عصائب اهل‌الحق با سپاه پاسداران ایران در ارتباطند.
عربستان همچنین در یمن، مداخله نظامی آشکار کرد اما اکنون بدون هیچ چشم‌اندازی در یمن گرفتار شده و این در حالی است که حمایت ایران از حوثی‌ها (انصارالله) بیشتر از حد متوسط بوده است. بنابراین ایران در لبنان، به طور مؤثر بازی را برده است و در سوریه و عراق نیز در حال برنده شدن است و در یمن نیز خون سعودی‌ها را می‌ریزد.
عربستان در ایجاد عاملان مؤثر در جهان عرب هیچ توانایی ندارد.
به رغم حرکت‌های جسورانه محمد بن سلمان، هیچ نشانه‌ای از اینکه عربستان بتواند معادلات منطقه را تغییر دهد وجود ندارد.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۵۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران

به گزارش خبرآنلاین روزنامه الجریده کویت در ادامه آورده است: «طرف آمریکایی همچنین از ایران خواسته است به توافق سابق هسته ای بازگردد به گونه ای که براساس آن، تهران غنی سازی اورانیوم را در محدوده ۳.۶۷ درصد نگه دارد و آمریکا نیز تحریم های ایران را لغو کند.»

براساس ادعای این روزنامه، «طرف آمریکایی از تهران خواسته است بر متحدانش در منطقه به منظور توقف حملات در دریای سرخ فشار بیاورد، از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع ین اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان حمایت کند.»

به نقل از شفقنا در ادامه مطلب این روزنامه آمده است: «طرف آمریکایی به صورت غیرمستقیم از ایران خواسته است قبل از هرگونه توافقی بین طرفین، به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات هسته ای اش اجازه دهد.»

بنابر نوشته الجریده، «ایران نیز به طرف آمریکایی رسانده است که کاهش هرگونه تنش در منطقه مستلزم توقف حمایت های نامحدود آمریکا از اسرائیل و اتخاذ اقداماتی برای مهار تل آویو است.»

الجریده همچنین نوشت: «ایرانی ها از توافق برای توقف جنگ در غزه و هرگونه توافقی که مورد موافقت فلسطینی ها باشد، حمایت می کند و در مورد جنوب لبنان هم به همین شکل است. ایران به آمریکا هشدار داده است که اگر اسرائیل بخواهد به جنوب لبنان حمله کند، ایران بیکار نخواهد نشست و برای شکست حمله اسرائیل هرکاری خواهد کرد. در مورد بازرسی از تاسیسات هسته ای نیز ایران به طرف آمریکایی رسانده است که گزارش های دقیقی به آژانس در خصوص تاسیسات هسته ای ارائه کرده است.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903430

دیگر خبرها

  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • 2 مسابقه مهم برای رویداد پادشاهی رینگ در عربستان تایید شدند/ اخبار WWE
  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران
  • شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست