Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خرم آباد - ايرنا - علي توکلي جانباز 65 درصد دوران دفاع مقدس، از پاي جا مانده اش در جبهه هاي حق عليه باطل مي گويد و مصمم به فتح قله هاي مرتفع جهان، براي عزت و سربلندي کشورش قدم بر مي دارد.

توکلي جانباز 47 ساله اليگودرزي به عنوان نخستين کوهنورد جانباز در کشور با پشتکار فراوان توانست طرح ملي سيمرغ کوه ‌هاي ايران را که از سوي فدراسيون کوهنوردي ارائه شده بود، در مهرماه سال جاري با موفقيت اجرا و 31 قله مرتفع ايران را فتح کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين جانباز فقط به قله هاي ايران اکتفا نکرده و چندين قله از کشورهاي مختلف را فتح کرده است.
خبرنگار ايرنا در گفت و گويي صميمي پرده هايي از زندگي اين کوهنورد جانباز را کنار مي زند.
** آقاي توکلي خودتان را بيشتر معرفي کنيد؟
اهل اليگودرز، متاهل و داراي 2 فرزند هستم. از سال 64 تا 67 به مدت 28 ماه سابقه حضور در جبهه هاي حق عليه باطل را دارم.
** از جبهه جنگ برايمان بگو؟ در چه عمليات هايي حضور داشتي؟
در عمليات هاي والفجر9 و 10 و کربلاي چهار و پنج حضور داشتم که در عمليات والفجر 10 در سال 66 در حلبچه عراق بر اثر انفجار خمپاره يک پاي خود را از بالاي زانو از دست دادم و به درجه رفيع جانبازي نايل شدم.
** از کي به ورزش کوهنوردي علاقه مند شديد؟
دقيقا از 22 سالگي يعني 25 سال پيش زماني که جوان بودم و انرژي خوبي براي بالارفتن از قله داشتم.
** گفتيد انرژي خوبي داشتيد؟ يعني آن انرژي سابق را نداريد؟
چرا دارم، اتفاقا انرژي من بيشتر شده است؛ با وضعيت جسماني که پيدا کردم با اراده قوي تري به جدال با قله مي روم.
بعد فتح هر قله در مسير برگشت براي فتح قله ديگري برنامه ريزي مي کنم.
به صورت آزاد و يا برخي مواقع به صورت گروهي اقدام به فتح قله مي کنم.
** تاکنون کدام قله هاي ايران را فتح کرده ايد؟
دماوند مازندران، نايبند خراسان جنوبي، سنبران لرستان، سبلان اردبيل، هزار کرمان، قاش مستان کهگيلويه و بوير احمد و ديگر قلل مرتفع کشور را تاکنون فتح کرده ام.
فدراسيون کوهنوردي طرحي به نام سيمرغ کوه هاي ايران را اجرا کرد که در آن 31 قله از 31 استان را فتح کردم که تنها 20 نفر در کشور موفق به فتح تمام اين قله ها شدند.
شعار من در اين طرح `به ياد شهداي همسنگرم`، `به ياد خانواده هاي شهيدان` و `تکريم مقام شامخ جانبازان و تعظيم در مقابل صبر و استقامت آزادگان` بود.
** تاکنون موفق به فتح قله هاي کشورهاي خارجي شده ايد؟
بله تاکنون قله هاي آي لندپيک نپال با 6هزارو 189متر، کليمانجارو تانزانيا با پنج هزارو 895متر، کازبک گرجستان با پنج هزارو 47متر، آرارات ترکيه با پنج هزارو 139متر، کاچکار ترکيه با سه هزارو 932متر و قلل مرتفع آراگاتس ارمنستان را فتح کرده ام.
** يک خاطره تلخ؟
تلخ ترين خاطراتم حوادثي است که براي کوهنوردان در صعودها اتفاق مي افتد که بعضا منجر به از دست دادن عزيزي از همنوردان در کوهستان مي شود.
اين حوادث آلام بزرگي را براي يک کوهنورد در بردارد؛ همانند حادثه ناگوار قله کول جنو اشترانکوه که منجر به از دست دادن هشت تن از بهترين و ماهرترين همنوردان مشهدي و يک تن از همشهريان خودم شد.
(تيم 15نفره کوهنورد مشهدي روز پنجشنبه 16 آذر در اشترانکوه گرفتار برف و کولاک و بهمن شدند که تنها پنج تن از آنان نجات يافتند).
اما يک صعود نافرجام هم مي تواند خاطرات تلخ و فراموش نشدني را در ذهن يک کوهنورد تداعي کند که من نيز از اين قاعده مستثني نبوده ام.
** اما يک فتح حتما خاطرات خوبي را هم به همراه دارد؟
بله قطعا همينطور است؛ علاوه بر صعودهاي استثنايي و شاخص که مي تواند خاطره شيريني را برايم ايجاد کند، برخورد و مواجهه بعضي از کوهنوردان خاطرات خوب و سازنده اي را براي من به وجود آورده است.
در يک صعود به قله دماوند نزديک قله در کنار سنگي در حال استراحت کوتاه بودم که يک گروه پنج نفره متشکل از چهار کوهنورد اتريشي و يک ليدر ايراني دقيقا همان جايي که من نشسته بودم ماندند تا مثل خودم نفسي چاق کنند.
من بلند شدم که آنها راحت باشند؛ وقتي ديدند من با يک پا بلند شدم و قصد صعود دارم، شگفت زده من را صدا کردند و خواستند در کنارشان باشم.
يکي از آنها سوالي از من کرد که هيچگاه فکر اين موضوع را نکرده بودم.
پرسيد شما ناراحت نيستيد که يک پا نداريد و مي دانيد که اگه 2 پا داشتيد مي توانستيد به قله هاي خيلي بلندتر صعود کنيد؟
من به فکر فرو رفتم و نمي دانستم چه جوابي بدهم که هم آنها ناراحت نشوند و هم قانع کننده باشد.
ابتدا به آنها تفهيم کردم که من داوطلبانه به دفاع از ميهن رفتم و در جنگ تحميلي پايم را از دست دادم سپس به آنها با قاطعيت گفتم که اين را بدانيد که اگر افتخار مقام جانبازي را پيدا نمي کردم هرگز نمي توانستم حتي يک تپه را هم صعود کنم.
نداشتن يک پا براي من انگيزه ايجاد کرد؛ از يک پاي ديگر به نحو احسن استفاده کردم و وجود آن را يک نعمت بزرگ از طرف خداوند مي دانم.
** آيا از سوي مسئولان براي فتح قله ها حمايت مالي مي شويد؟
تاکنون هيچگونه حمايت مالي نشده ام اما از سوي بنياد شهيد استان لرستان مورد حمايت هاي معنوي قرار گرفته ام.
قرار است به خاطر صعود به 31 قله کشور تجليل شوم اما از مهرماه سال جاري تاکنون اين اقدام از سوي مسئولان صورت نگرفته است.
** حرف آخر؟
روي صحبتم با جوانان است؛ با وجود مشکلات موجود در جامعه و مشکلات اقتصادي و بيکاري بايد به ورزش فکر کنند و سلامت جسمي و روحي خود را تقويت کنند.
از مسئولان مي خواهم به سرمايه هاي اصلي جامعه يعني جوانان توجه کنند و با حمايت از اين قشر در رشد و شکوفايي کشور سهيم باشند.
3210/3022
خبرنگار: محمد ياراحمدي ** انتشاردهنده: احسان کردي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۶۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف خبرنگار ایرانی بی‌بی‌سی به نفوذ پهپادی حزب الله/ این حمله پیام هشدار حزب‌الله به رژیم صهیونیستی بود

به گزارش خبرآنلاین نفیسه کوهنورد با اشاره به حمله پهپادی اخیر مقاومت لبنان به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی گفت: حزب‌الله یک عملیات موفقیت‌آمیز پهپادی را علیه ارتش اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی انجام داد. در زمان عملیات هیچ آژیر خطری در آن سوی مرز به صدا در نیامده است. این پهپادها توانسته‌اند به سامانه پدافندی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی ضربه وارد کنند.

به نوشته روزنامه ایران به اذعان خبرنگار بی‌بی سی، از سویی دیگر نیروهای تیپ زبده گولانی ارتش رژیم صهیونیستی سعی کردند وارد خاک لبنان شوند که در تله‌های انفجاری از جمله مین‌های کارگذاری شده توسط حزب‌الله لبنان گرفتار شدند. دست کم 7 نفر از سربازان رژیم صهیونیستی زخمی شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم است.
کوهنورد همچنین به این نکته اشاره کرد که حمله پهپادی اخیر حزب‌الله متفاوت‌تر از گذشته بود. پهپادهای حزب‌الله به راحتی و بدون اینکه مورد هدف سامانه‌های دفاعی اسرائیل قرار بگیرند، وارد سرزمین‌های اشغالی شدند.
بنابر اظهارات کوهنورد، استفاده حزب‌الله از پهپادهای جدید هم به نوعی پیام هشدار حزب‌الله به رژیم صهیونیستی بود مبنی بر اینکه اگر اسرائیل بخواهد حمله‌ای علیه ایران انجام دهد، حزب‌الله هم می‌تواند از سیستم‌های پیشرفته‌ای علیه اسرائیل استفاده کند. نباید فراموش کنیم که حزب‌الله همچنان دست خود را رو نکرده که دارای چه تسلیحات نظامی است.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896582

دیگر خبرها

  • نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت
  • نجات جان ۲ کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت
  • صعود ستاره اسنوکر ایران به مرحله نهایی قهرمانی جهان ۲۰۲۴
  • صعود وفایی به مرحله یک هشتم اسنوکر قهرمانی جهان
  • اسنوکر قهرمانی جهان| صعود وفایی به یک‌هشتم نهایی با شکست حریف ۱۷ ساله
  • اعتراف خبرنگار ایرانی بی‌بی‌سی به نفوذ پهپادی حزب الله/ این حمله پیام هشدار حزب‌الله به رژیم صهیونیستی بود
  • توخل: در نیمه‌نهایی با بهترین باشگاه جهان بازی می‌کنیمتوخل
  • صعود وفایی به یک هشتم قهرمانی جهان با شکست حریف ۱۷ ساله
  • صعود سپاهان به رده سوم جدول
  • خداحافظی بارسا با جام باشگاه‌های جهان 2025