Web Analytics Made Easy - Statcounter

 شهر ایروان شهری تاریخی است که  علاوه بر قدمت تاریخی، طبیعتی زیبا و چشم نواز نیز دارد. قدمت صدها سالۀ این شهر موجب شده که انواع شگفتی های طبیعی و تاریخی در دل آن دیده شود. همچنین این شهر دارای زیباییهای طبیعی بی نظیری نیز هست. به همین دلیل هم سرمایه گذاری مناسب دولت ارمنستان برای بالا بردن سطح گردشگری این شهر موجب رشد صنعت گردشگری در این منطقه گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که ایروان را از جایگاه ویژه ای در میان مناطق گردشگری این کشور قرار داده است. در سفر به ایروان میدان اپرا را در صدر لیست خود قرار دهید، این میدان بنای تاریخی زیبایی است که امروزه به عنوان سالن اپرا استفاده میشود. معماری زیبای این ساختمان چشمگیر است. در حقیقت یکی از مکانهای دیدنی شهر ایروان همین میدان زیباست که هیچ گردشگری بازدید از آن را از دست نمیدهد. افتتاح این سالن اپرا در سال 1933 صورت گرفته و کنسرتهای بسیاری از اپرای کشور ارمنستان و جهان در آن اجرا میشود. نام گذاری این بنا نیز به خاطر اولین اپرانویس ارمنی آرام کاچاتوریان انجام گرفت. این بنا دو قسمت دارد که در بخش شرقی سالن اپرا و باله و در بخش غربی سالن ارکستر سمفونی قرار گرفته است. باهمگردی همراه باشید برای سفری مجازی به جاهای دیدنی ایروان، جاذبه های گردشگری ایروان و دیدنی های ایروان...

ایروان

 اگر در ایروان به میدان اپرا رفتید، یک پیاده روی بیست دقیقه ای به سمت شمال انجام دهید. در اینجا میتوانید ساختمان  زیبایی که از بهترین جاهای دیدنی ایروان و دیدنی های ایروان است را ببینید. بنای هزارپله یک بنای زیبای تاریخی است. این منطقه مخصوصا در شبهای ایروان چشم انداز شگفت انگیزی دارد.ازدیگر زیبایی های این شهر مجسمۀ مادر است این مجسمه که بلندترین نقطه در شهر ایروان محسوب میشود، بر روی پشت بام ساختمان موزۀ مادر در خیابان مسروپ مشتوت ساخته شده است. میتوانید ضمن بازدید از این مجسمه، به پارک زیبای حقتاناک بروید و بدون شک بچه ها از بازی در آن و سوار شدن به چرخ و فلک بزرگ آن لذت خواهند برد. همچنین شما این امکان را خواهید داشت که شهر را از بالا نیز تماشا کنید. اگرچه در ایروان آثار تاریخی و زیبایی های تفریحی بسیار زیاد است اما تمام این زیبایی ها با زیبایی شگفت انگیز دریاچۀ سوان برابری نمیکند. این دریاچۀ شگفت انگیز که در چهل کیلومتری ایروان واقع شده تنها مکان ساحلی و آبی کشور ارمنستان و از زیباترین جاذبه های گردشگری ایروان و جاهای دیدنی ایروان است. منطقۀ شگفت انگیز طبیعی که به شما امکان یک طبیعت گردی و تجربه ای زیبا از کوه و ساحل را خواهد داد. برای رفتن به دریاچۀ سوان از تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید و نگران اقامت هم نباشید. در سوان هتل ها و مسافرخانه های زیادی وجود دارد. ضمن اینکه در شهر ایروان یک پارک آبی نیز هست که بسیار مجهز و هیجان انگیز میباشد. پس اگر دوست داشتید از روزتان لذت ببرید سری به آن بزنید.

1) ماتناداران 

قدیمیترین کتابخانۀ ارمنستان کتابخانۀ ماتناداران است. این کتابخانۀ بزرگ که در قرن پنجم به دست مشتوت در واگارشاپات (اشمیادزین) ساخته شده، در بزرگترین خیابان این کشور بنا شده از صدها و هزاران کتاب خطی و تاریخی محافظت میکند و یکی از غنی ترین آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری ایروان محسوب میشود. کافی است بدانید که در ماتناداران بیشتر از 17000 دست نوشتۀ ارمنی وجود دارد و حدود 100000 سند به جا مانده از قرون وسطی و دوران جدید را نیز میتوانید در آن بیابید. گفته میشود که در اوایل قرن نوزدهم بعد از دوران جنگ، بیشتر آثار و کتابهای  موجود در اشمیاتزین سوزانده و نابود شده بودند. در این زمان فقط 1800 دست نوشته به جا مانده بود. بعد از اینکه در جنگ جهانی اول، واقعۀ هولناک کشتار ارامنه رخ داد کتابهای بسیاری نابود شدند و تعداد بسیاری از کتابها نیز گم شدند. به این ترتیب تصمیم به جمع آوری و حفاظت از این کتابها گرفته شد. سرانجام در سال 1959، پس از مدتها تحقیق و تلاش، کتابخانۀ فعلی برای حفاظت از کتابهای قدیمی و خطی این کشور تاسیس شد. میتوانید مجسمۀ مشتوت را ببینید که در یکی از ستونهای این کتابخانه الفبای خود را با دقت و انضباط به دیگران آموزش میدهد و از دیدنی های ایروان است. در کنار در کتابخانه شش مجسمه از نویسندگان و محققان بزرگ اینکشور ببینید که کنار هم چیده اند. قسمت بیرونی نمایشگاه نیز دارای چند کتیبه و سنگ قبرهای حکاکی شده ای است این سنگها از سنگهایی است که خاچکار آنها را از مکانهای باستانی اطراف شهر ایروان جمع آوری کرده و به این مکان منتقل ساخته است.

2) موزه و یادبود کشتار ارامنه

واقعۀ کشتار ارامنه که در سال های 1915 تا 1922 رخ داد، برای مردم سراسر جهان دردناک بود اما مردم ارمنستان از این حادثه بیش از دیگران صدمه دیدند. به همین دلیل هم موزه ای به یادبود آن بنا شد. مکان موزه زیرزمین بزرگی بود که در زیر یک ساختمان بزرگ از سنگ خاکستری ساخته شده. در این موزه میتوانید تصاویر و عکسهایی را از قتل عام ارامنه ببینید که در زیر آنها یک سری توضیحات به زبان انگلیسی نوشته شده است. قتل عام ارامنه در دورۀ عثمانی فاجعۀ بزرگی بود که این تصاویر تنها قسمتی از آن را میتوانند نمایش دهند. همچنین آخرین عکس این موزه تصویری پرورشگاهی در کشور سوریه است. بازدید از این موزه نیز برای کلیۀ افراد رایگان میباشد.

3) میدان جمهوری

میدان لنین سابق که امروزه به آن میدان جمهوری نیز گفته میشود، یکی از مکانهای خوب ایروان است .شاید بتوان گفت که بهترین ساختمانهای این شهر در اطراف این میدان ساخته شده است. ساختمانهایی مانند گالری هنر ملی ارمنستان، هتل زیبای ماریوت و موزۀ تاریخ طبیعی این کشور در اطراف میدان جمهوری بنا شده اند. در ساخت این موزه از ترکیبی از معماری روسی در دورۀ استالین و معماری سنتی ارمنستان استفاده شده است. این مسئله موجب شده که این میدان نمای زیبایی پیدا کند. برخاف تمام میدانهای دنیا این میدان بیضی شکل است. این میدان از جنس سنگ مرمر با کیفیت درجۀ یک و براق ساخته شده است و زیبایی چشم نوازی دارد. در سالهای اخیر این میدان تعمیر شده و بازرسی صورت گرفته که آن را به  یکی از مکانهای اصلی گردشگری شهر ایروان تبدیل کرده است. این میدان در اواخر روز و شبها محل رفت و آمد و گردش مردم شهر است.

4 ) موزه تاریخ ارمنستان

یکی از مشهورترین موزه های ارمنستان  و جاذبه های گردشگری ایروان که بسیار دیدنی است موزۀ تاریخ این کشور است. این موزۀ بزرگ به چند دسته تقسیم میشود. این موزه به چند دسته تقسیم میشوند. بخش سکه شناسی، باستانشناسی، تاریخ مدرن ارمنستان و قوم نگاری کلیۀ قسمتهای این موزه هستند. داخل این موزه آثار بسیاری وجود دارد و حتی سنگهایی بجا مانده از دوران غارنشینان برجا مانده و همچنین لوازم ستاره شناسی و زیست شناسی که بیشتر از 3000 سال قدمت دارند و بازمانده از امپراتوری اورارتو میباشد. باقیمانده هایی از دوران اتحاد قبیله های هایک در قرن ششم قبل از میلاد را نیز میتوان در این مکان دید. بهتر است برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و تاریخ این کشور به میدان جمهور ایروان بروید و این موزه را از نزدیک ببینید.

5) خانه اپرا

شاید بتوان گفت که خانۀ اپرا مهمترین مکان  فرهنگی شهر ایروان است. شروع ساخت این ساختمان در 1930 آغاز شد. اما ظاهر فعلی این بنا مدیون بازسالی آن در سال 2003 میباشد. در بیرون محوطۀ این ساختمان چندین مجسمه از افرادبزرگ و مشهور موسیقی ارمنستان وجود دارد.  مجسمۀ افرادی مانند خاچاتوریان که به فضای این بنا زیبایی میدهد. وجود این مکان نقش مهمی در تغییرات قسمت شمالی پایتخت ارمنستان داشته است. اطراف ااین ساختمان زیبا با چندین پارک و تعداد زیادی مراکز خرید و کافی شاپ پر شده است که بازدیدکنندگان میتوانند پس از نمایش اوقات خوشی را در آنها سپری کنند. خانۀ اپرا دارای دو بخش بزرگ است. یکی از آنها تالار کنسرت آرام خاچاطوریان است و دیگری سالن اپرای ملی که تالار بالۀ ارمنستان نیز در آن قرار دارد و از زیباترین جاهای دیدنی ایروان و جاذبه های گردشگری ایروان به شمار می آید. این دو سالن سقف مشترکی دارند با این وجود کیفیت اکوستیک در هر دوی آنها همچنان بینظیر است.

6) مجسمه مادر ارمنستان

مجسمۀ مادر از مهمترین نمادهای کشور ارمنستان است. این مجسمۀ 23 متری به دست مجسمه ساز Ara Harutyunyan  طراحی شده و از جنس مس ساخته شده است. مجسمه را در یکی از میدانهای قدیمی این شهر قرار دارد و بر روی جایگاهی که زمانی مجسمۀ استالین رهبر شوروی قرار داشته قرار داده شده است. این مجسمه یک شمشیر بزرگ در دست دارد و سپری جلوی پای آن قرار گرفته است. به همین دلیل هم مجسمۀ مادر را نوعی نماد صلح و محافظ شهر ایروان میدانند. این بنا  برای مردم  ارمنستان نمادی از  زن شجاعی به نام سوسه مایریک (sose Mayrig)  در تاریخ این کشور است. به این مجسمه  لقب مادر(Mayrig)  دادند. در کنار این مجسمه، قبر یک سرباز گمنام نیز وجود دارد. این قبر را سمبلی ابدی برای قربانیان جنگ میدانند. مردم ارمنستان در 9 ماه می در هر سال روز پیروزی (Victory Day ) در جنگ جهانی دوم را جشن میگیرند. در این روز نمایندگان ارمنستان از پارک پیروزی بازدید میکنند و با قرار دادن حلقه های گل روی یادبود سربازان گمنام به خاطرۀ کشته شده های جنگ ادای احترام میکنند و جشن پیروزی میگیرند.

7) قلعه و موزه اربونی

در حدود سال 1950 میلادی یک کشاورز در حین کار و به طور کاملا تصادفی لوحی سنگی را پیدا کرد. به دنبال پیدا شدن این لوح، باستان شناسان به منطقه آمدند و جستجو و کنکاش آنها به پیدا شدن تعداد زیادی از لوح های سنگی با خط میخی منجر شد. این لوح ها مربوط به زمان پادشاه اورارتو «آرگیشتی اول» میشدند. کتیبۀ مهم در  قلعۀ «آرین برد» کشف شد که براساس آن 782 سال پیش از میلاد یک قلعه با همین نام برای نظارت بر منطقه در جنوب آن منطقه بنا شده بود. ابتدا گمان برده شد که منطقۀ اشاره شده در کتیبه همان ایروان است اما با کمی تحقیق و جستجوی باستانشناسی و درست زمانی که در آن منطقه قصد تاسیس یک بنای جدید را داشتند، بقایایی باستانی از زیر خاک نمایان شد. به این ترتیب از سال 1959 اکتشاف این محل آغاز گردید. در پایین این تپه، موزۀ اربونی قرار دارد که تمام لوح های میخی و جواهرات منطقه در این مکان نگهداری میشود. این موزه هم اکنون در خیابان اربونی 38 قرار دارد. این قلعه از برجسته ترین جاذبه های گردشگری ایروان، جاهای دیدنی ایروان و دیدنی های ایروان محسوب می شود.

8) کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر، در حقیقت یک کلیسای جامع حواری ارمنی و از دیدنی های ایروان است که در شهر ایروان واقع شده. ساخت این ساختمان در سال  1997 به دست معمار مشهور استپان کیورکچیان درناحیۀ کنترون آغاز شده و تا سال 2001 نیز ادامه داشته است. معماری بنا سبک معماری ارمنی است. افتتاح رسمی کلیسا در 23 سپتامبر سال 2001 صورت گرفت و چند روز بعد پاپ ژان پل دوم از آن بازدید کرد. گفته میشود که این کلیسا را به مناسبت هزار و هفتصدمین سالگرد انتخاب دین مسیحیت به عنوان مذهب رسمی مردم ارمنستان بنا نهاده اند و اولین کلیسای مدرن کشور ارمنستان میباشد. مساحت کلیسا 3822 متر مربع میباشد و ارتفاع آن از زمین تا بالای صلیب حدود 54 متر است و به عنوان بزرگترین کلیسای قفقاز جنوبی در کنار کلیسای جامع تثلیث تفلیس قرار میگیرد. روی پله های کلیسا یک مجسمه از فرماندۀ ارتش این کشور زوراوار آندرانیک وجود دارد که در ماه می 1918 ارتش کشور ترکیه را شکست داد.

9) گالری هنر ملی ارمنستان

این گالری زیبا یک گنجینۀ کامل و از برترین جاهای دیدنی ایروان است که گنجینۀ بزرگی از آثار هنرمندان مشهور اروپایی را در خود جای داده است. افتتاح این موزه در دوران جنگ جهانی دوم بوده است و میتوانید در آن آثار افرادی مانند تینتورتو، دوناتلو، کوربت، تئودور روس ، رودن و جان ون دایک را جمع کرده است. همچنین آثاری نیز از نقاشان ارمنی و روسی و مجسمه سازها و هنرمندان مشهور و گرافیستهای هنرمندی مثل مارتیروس ساریان،یروان کوچار و سرداک آراکلیان در این نمایشگاه جای داده شده است. به منحصر به فردترین دیدنی ایروان سری بزنید و نهایت لذت را ببرید.

10) موزه مارتیروس ساریان

یکی از دیدنی ترین های ایروان و جاهای دیدنی ایروان ارمنستان، موزۀ مارتیروس ساریان است. این موزه محل نگهداری تعداد زیادی از نقاشی ها و آثار هنری باقیمانده از هنرمندان کشور ارمنستان است و از بی نظیرترین دیدنی های ایروان است. این موزه بنام یکی از هنرمندان مشهور ارمنستان بنام مارتیروس ساریان نام گذاری شده که آثار بزرگی از او در این کشور بیادگار مانده. این هنرمند جهانگرد پس از گردش در کشورهای بسیاری مانند ترکیه، ایران و مصر به کشورش بازگشت و موضوع بیشتر کارهای او مردم ارمنستان هستند با این وجود در بیشتر آثارش میتوان رگه هایی از فرهنگ مردم روسیه را مشاهده کرد. تعداد بسیاری از کارهای او در موزه های روسیه و فرانسه نگهداری میشوند و از جاذبه های گردشگری ایروان است که محبوبیت زیادی دارد.

موزۀ ماتیروس از مکانهای مورد علاقۀ گردشگران و دیدنی های ایروان و جاهای دیدنی ایروان است. این موزه در تمام ایام هفته به جز روزهای پنج شنبه پذیرای بازدیدکنندگان است. افرادی که مایلند از این موزه بازدید کنند باید یکی از شش روز دیگر هفته را انتخاب کنند. بسیاری از علاقه مندان به هنر مجذوب ارزش و زیبایی آثاری شده اند که امروزه در موزه های پاریس و روسیه نگهداری میشوند. علاقه مندان به هنر میتوانند از زیبایی های این مکان لذت ببرند. دربارۀ تور ارمنستان دقت کنید که در تعداد زیادی از آژانسهای هواپیمایی و شرکتها قیمت این تور متفاوت است. میزان این قیمت با امکاناتی که تور در اختیار مهمانانش قرار میدهد بالا و پایین میرود.  موزۀ مارتیروس ساریان در خیابان ساریان شهر ایروان قرار دارد. رسیدن به این مکان چندان سخت نیست. بیشتر تورها بازدید از این موزه را در برنامه های خود قرار داده اند پس احتمالا برای بازدید از آن به زحمت نخواهید افتاد. اما در هر حال این موزه را از دست ندهید. دیدن شگفتی های این مکان و دیدنی های ایروان دیدگاه شما را به آثار هنری تغییر خواهد داد.

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۹۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاذبه های گردشگری شهرستان آبدانان

دریافت 59 MB کد خبر 6085783

دیگر خبرها

  • زیباترین بهار تهران را در این لوکیشن‌ها ببینید
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • در تایلند به کجا‌ها سر بزنیم؟
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده اند
  • راه رفتن وارونه!
  • جاذبه های گردشگری شهرستان آبدانان
  • رودخانه نوا در سن پترزبورگ روسیه
  • زیباترین جاهای دیدنی ویتنام