Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نويسنده: عادل ميرشاهي (دانشجوي دکتراي مديريت کسب و کار دانشگاه تهران) - محتواهاي خلاقانه، تبليغات خلاقانه و نوآوري در بخش هاي مختلف تبديل به ارزش شده اند و حتي در دستگاه هاي دولتي که تا پيش از اين همچون فسيلي ايستاده در مسير تغيير بودند، امروز تا مرزي که برايشان امکان داشته باشد دست به تغيير زده اند و جاييکه نتوانسته اند از برون سپاري استفاده مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نوآوري يکي از ارکان هر بخش سازمان شده است. سازماني که نتواند خلاقيت هاي نيروي انساني خود را در جهت نوآوري به کار گيرد در هر زمينه اي محکوم به شکست خواهد بود.
در سال هاي اخير بحث تحقيق و توسعه، به جزئي لاينفک از بخش فني هر سازمان تبديل شده است. گروه هايي که در اتاق هاي فکر براي اجراي جلسه بارش فکري گردهم مي آيند، روز به روز در حال افزايش است. در واقع شرايط سازمان ها به سمتي پيش مي رود که عنصر تغيير به صورت لايتغير دنبال مي شود.
در چنين شرايطي در روابط عمومي ها نيز شاهد نياز به نوآوري هستيم. محتواهاي خلاقانه، تبليغات خلاقانه و نوآوري در بخش هاي مختلف تبديل به ارزش شده اند و حتي در دستگاه هاي دولتي که تا پيش از اين همچون فسيلي ايستاده در مسير تغيير بودند، امروز تا مرزي که برايشان امکان داشته باشد دست به تغيير زده اند و جاييکه نتوانسته اند از برون سپاري استفاده مي کنند.
به ويژه در فضاي توليد محتوا، مراجعه به سايت هاي سازماني نشان از توليد محتواهاي خلاقانه در برخي سازمان ها دارد. اما چالشي جدي در برابر اين نوع توليد محتوا در فضاي اينترنت وجود دارد که سعي مي شود در کوتاه بيان به آن پرداخته شود.
وقتي مخاطبان ما در اينترنت به دنبال مان مي گردند، تنها ابزارشان کلمات کليدي است. آنها يک کلمه کليدي را متناسب به کسب و کارمان انتخاب مي کنند و آن را در يکي از موتورهاي جستجو مي يابند. بنابراين روابط عمومي به منظور مديريت پديداري در فضاي وب بايستي از موتورهاي جستجوگر و شيوه کار آنها آگاه باشند. در اين خلال ما ياد مي گيريم که بر خلاف عنصر تغيير و خلاقيت و نوآوري، موتورهاي جستجو اساسا با اين مقولات ناآشنا هستند.
موتورهاي جستجو از ابزاري به نام کراولر و يک الگوريتم بهره مي گيرند. کراولر پس از بررسي کل سايت، بر اساس الگوريتم از محتواي سايت فهرست برداري مي کند و با همان الگوريتم نهايتا اعلام مي کند که موضوع سايت چيست؟ اين الگوريتم ها براي موتورهاي جستجوي متفاوت مختلف اند و براي آگاهي از آنها بايد از علمي به نام سئو پي آر بهره گرفت.
در اين علم با اصولي در توليد محتوا روبرو هستيم که علاوه بر توجه به مسائل فني به توليد محتوا براي مخاطب فکر مي کند. اما حتي با همه اين تفاسير، توليد محتوا در فضاي وب با چالش عدم موفقيت محتواي خلاقانه روبروست.
اما اين سوال که چرا خلاقيت در فضاي وب محکوم به زوال است؟ تيترها، ليدها و متون به سوالي پاسخ مي دهند که در بسياري از موارد آن سوال موضوع بحثي است که ما به آن مي پردازيم. اما آيا خود آن سوال در متن ما وجود دارد يا اينکه ما با بياني ديگر به موضوع پرداخته ايم؟
تصور کنيد، مي خواهيد در مورد بهار بنويسيد. شما براي اين متن قطعا به يک تيتر نياز داريد. تيتري که مي گويد: «در باب آغازي بر جاودانگي طبيعت» مي تواند تيتري خلاقانه براي اين موضوع باشد. اين تيتر آن ويژگي هاي خيال انگيزي را دارد و آغاز و طبيعت براي هر خواننده اي نشان از بهار است. اما سوال اينکه آيا الگوريتم موتور جستجو نيز اين را درک مي کند؟
فرض کنيد به شما ليستي از يک سري تيتر داده اند که در باب بهار نوشته شده اند. در اين ميان شما مي خواهيد مرتبط ترين تيتر در باب بهار را انتخاب کنيد. مثلا اگر قرار باشد بين «بهار چيست؟، در باب آغازي بر جاودانگي طبيعت، خداحافظ زمستان، بيداري طبيعت» يکي را به عنوان مرتبط ترين متن در مورد بهار انتخاب کنيد، کدام متن را انتخاب مي کرديد؟ فکر کنيد يک ربات هستيد.
قطعا «بهار چيست؟» بهترين متني خواهد بود که به عنوان متن مرتبط انتخاب مي شود. اين نوع انتخاب رويکردي را در روابط عمومي ايجاد مي کند. که اساسا در آن جايي براي خلاقيت نمي ماند. چراکه اگر خلاق باشيد، ديده نمي شويد.
موتور جستجو متن هاي خلاق را مانند متوني مي بيند که به سوالي مبهم جواب مي دهند. بنابراين عملا اين متون هيچ گاه ديده نمي شوند. حال اين سوال مطرح مي شود که چقدر در توليد محتوا خلاقيت داريم؟
پاسخ به اين سوال هرچه مثبت تر باشد، نتيجه اي که از توليد محتوايمان مي گيريم منفي تر است. بنابراين روابط عمومي اينترنتي حداقل در شرايط فعلي نمي تواند به توليد محتواي خلاق بله بگويد. در واقع تا زماني که موتورهاي جستجوي ما به اندازه کافي قوي نشده باشند که بتوانند عملا وب معنايي را محقق کنند، ما با چالش هاي جدي در اين خصوص روبرو هستيم.
البته در سال هاي اخير، تغييرات در الگوريتم گوگل مرتبا فضاها را تغيير مي دهد و گوگل هوشمند امروز براي هر کلمه اي معادل هايي براي جستجو ارائه مي دهد که نشان از درک کلمات کليدي مشابه است، اما اين کلمات مشابه، براي زبان فارسي هنوز به اندازه کافي پخته نشده اند و همچنان ما نيازمند به توليد متون کليشه اي هستيم. در نهايت نسخه روابط عمومي اينترنتي براي ما اين است که اگر سايت تا اندازه اي شناخته شده باشد، مي توانيد شجاعانه تر توليد محتواي خلاقانه را انجام دهيد، اما قطعا در شروع، بايد صرفا کليشه ها را مورد توجه قرار دهيم تا جاييکه نرم افزارها، کلمات کليدي اصلي شما را شناسايي کنند. بعد از آن با قدري تسامح مي توانيد خلاقيت به خرج دهيد، اما بهتر است در اين امر افراط نکنيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۰۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نورآوری باید در شرکت‌های فناوری اطلاعات دنبال شود

به گزارش خبرنگار مهر، بابک سوری پیش از ظهر چهارشنبه در جمع فعالان ict کردستان که با حضور معاون وزیر ارتباطات در پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۶۰ شرکت استان از خانواده ارتباطات و فناوری اطلاعات است و شرکت‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند باید بتوانند ماحصل دستاوردهای خود را به صنعت، عملیات و ورود محصولات فیزیکی در استان تزریق کنند.

وی بیان کرد: تولید نرم افزار در استان خوب است اما باید کارهای شرکت‌های فناوری اطلاعات در حوزه صنعت کاربرد خود را نشان دهد و به افزایش محصول و تولید خدمات منجر شود.

سوری خاطرنشان کرد: روزانه پیگیر بهبود فیزیکی زیرساخت‌های فیزیکی که بیشتر تأمین مکان است هستیم و تلاش خود را در این راستا بکار می بریم.

وی کمبود تسهیلات، حمایت مالی و سایر مشکلات مطرح شده توسط شرکت‌های فناوری اطلاعات در این جلسه را درست دانست و بیان کرد: باید شرکت‌ها نوآوری و خلاقیت به خرج دهند تا کارهای خلاقانه داشته باشند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان عنوان کرد: ماهیت نوآوری در کار شرکت‌های فناوری باید دنبال شود و فکرهای متفاوت ارائه شود تا شاهد پیشرفت این شرکت‌ها در استان باشیم.

سوری اضافه کرد: افزایش امکانات و کاهش مشکلات هدف ماست و پیگیر این موارد در استان هستیم.

کد خبر 6087574

دیگر خبرها

  • پایه اصلی هر سازمانی بر دوش روابط عمومی است
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • نورآوری باید در شرکت‌های فناوری اطلاعات دنبال شود
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • نقد کردن درآمد یوتیوب با MCN موبیکس کیوب
  • علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد
  • ◄ بحران رانندگان عمومی جدی شد/ کوچ رانندگان سواری کرایه بین شهری از این شغل
  • چالش داده‌ها در عصر ابزارهای پوشیدنی/ هوش مصنوعی زمین بازی را تغییر می‌دهد