Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس آخوندی با حضور در سینما چارسو، مستند پرواز هدهد درباره زندگی و شهادت شهید موسی کلانتری که در قالب جشنواره سینما حقیقت در حال اکران است را تماشا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی شب گذشته از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ با حضور در سینما چارسو و جشنواره فیلم مستند سینما حقیقت (جشنواره فیلم های مستند دفاع مقدس و انقلاب اسلامی) از فیلم مستند «پرواز هدهد» ساخته مصطفی رزاق کریمی و با موضوع زندگی و نحوه شهادت شهید موسی کلانتری وزیر راه و ترابری دولت های موقت (بازرگان) و بنی صدر که در جریان انفجار دفتر نخست وزیری در هفتم تیر به شهادت رسید، دیدن کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پایان بازدید این فیلم در جمع خبرنگاران گفت: این فیلم توانسته بود با شخصیت شهید کلانتری ارتباط برقرار کند و وضعیت آن دوران را به تضویر بکشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: من قبلا از نزدیک خدمت شهید کلانتری نرسیده بودم اما این فیلم نشان می داد که شهید کلانتری آدم ماجراجویی بوده است.

آخوندی با بیان اینکه ما در وزارت راه و شهرسازی به ساخت این فیلم کمک کرده ایم چون فکر می کردم کسی که وزارت راه را در آن شرایط بحرانی ابتدای انقلاب اداره کند می بایست به نحوی یاد و نامش زنده بماند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره جشنواره سینما حقیقت تصریح کرد: بله من قبلا چند بار در این جشنواره حضور داشتم و در زمان اکران تعدادی از فیلم های مستند این جشنواره در سینما حضور داشته ام.

وزیر راه و شهرسازی افزود: امشب هم دو کار را از نزدیک دیدم که هر دو اثر، کارهای خوبی بودند به نظر می رسد در سینمای مستند آنچه مهم است، خلاقیت است و در سینمای ما نیز خلاقیت از جایگاه خوبی برخوردار است که سبب شده سینمای ایران را در سطح جهان مطرح کند.

گفتنی است رزاق کریمی متولد ۱۳۴۱ تبریز و دانش آموخته معماری از اتریش است که از سال ۱۳۵۳ کار فیلم سازی را آغاز کرد برجسته ترین کار وی ساخت فیلمی درباره ایدز در همان کشور و به سفارش آموزش و پرورش اتریش بود. حس پنهان نیز آخرین ساخته بلند سینمایی رزاق کریمی در سال ۱۳۸۵ است. این فیلم در جشنواره دوازدهم خانه سینما کاندیدای دریافت تندیس زرین برای بهترین بازیگر نقش دوم با بازی حامد بهداد بود.

حاشیه های دیدار آخوندی از مستند پرواز هدهد/منتقدان: فیلم ضعیف بود

محمد کلانتری فرزند شهید کلانتری همراه با آخوندی از این فیلم دیدن کرد؛ رزاق کریمی (کارگردان پرواز هدهد) و ابوالفضل جلیلی (کارگردان فیلم رقص خاک) نیز از دیگر همراهان آخوندی بودند.

برخی از منتقدان و مستندسازانی که از پرواز هدهد دیدن کردند، از کیفیت پایین فیلم و هزینه بالای ساخت آن انتقاد کردند.

یکی از منتقدان سینما با اشاره به نحوه ساخت این فیلم به خبرنگار مهر گفت: مستند پرواز هدهد مجموعه ای از تعداد زیادی راش سینمایی بود که به طور متوالی به همدیگر چسبیده شده بودند. در حقیقت در این فیلم چندان نشانی از خلاقیت دیده نمی شد و کارگردان گفت وگوهای متعدد با افراد مختلف را همره با چند راش از فیلم ها و عکس های قدیمی خانوادگی با هم درآمیخته بود. ضمن اینکه مصاحبه ها نیز همگی به صورت کاشت دوربین از یک زاویه خاص بودند و تکنیک زوم کردن لنز دوربین نتوانسته بود در نسخه سینمایی کار چندان جذاب باشد.

سیدقاسم بی نیاز رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی در این فیلم به عنوان نریتور (راوی) و با لهجه سلیس تهرانی در این فیلم از زبان شهید کلانتری (که لهجه ترکی داشت) صحبت می کرد.

کارگردان در این فیلم با اعضای خانواده شهید کلانتری و دوستان و همکاران وی گفت وگوهایی انجام داده که به کرات در فیلم و برای بالا بردن ریتم آن در پلان های کوتاه چند ثانیه ای استفاده کرده بود.

علی رغم اینکه قرار بوده این فیلم به عنوان یادگار خدمات و فعالیت های شهید کلانتری اظهار نظر کند، یکی از مصاحبه شوندگان به طور ضمنی از اقدام شهید کلانتری در زمینه ساخت جاده میان گذر دریاچه ارومیه برای نزدیک شدن فاصله ارومیه با تبریز انتقاد کرد. گفتنی است عیسی کلانتری (برادر شهید موسی کلانتری) رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت یازدهم بود.

کارگردان پرواز هدهد در این فیلم با حجت الاسلام هادی غفاری و بهزاد نبوی دو تن از بازداشت شدگان در جریان فتنه ۸۸ گفت وگو کرده است. نبوی پس از وقایع فتنه ۸۸ به ۵ سال زندان محکوم شده بود.

نبوی در بخشی از انتهای فیلم درباره انفجار دفتر نخست وزیری گفت: من در کنار شهید رجایی بودم.

مهم ترین اقدام شهید کلانتری در دوره وزارتش در این فیلم، اتمام ۵۵ کیلومتر باقی مانده از آزادراه قم ـ تهران نمایش داده شده است. گفتنی است پیمانکار آمریکایی این پروژه همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی از کشور خارج شد و پروژه را نیمه کاره رها کرد که شهید کلانتری آن را در مدت کمتر از یک سال و با مهندسان ایرانی به اتمام رساند.

علی رغم اینکه هزینه ساخت فیلم را شرکت راه آهن پرداخت کرده و این فیلم به سفارش راه آهن ساخته شده بود، اما مدیرعامل این شرکت در زمان اکران فیلم، وزیر راه و شهرسازی را همراهی نکرد.

آخوندی در انتهای فیلم از مادر شهید کلانتری تقدیر کرد.

وزیر راه و شهرسازی در سکانس پایانی فیلم که اظهار نظر خانواده و دوستان شهید کلانتری درباره لحظه شهادت ایشان بود، تحت تأثیر قرار گرفت و با چشمانی بغض آلود سالن را ترک کرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۱۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی وضعیت جوی پایدار در استان قزوین 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، آخوندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیمای مرکز قزوین گفت: در چند روز آینده شاهد آسمانی صاف و آفتابی خواهیم بود و سرعت وزش باد‌ها امروز کمی ملایم‌تر می‌شود.

به گفته وی، در کانال بادی استان مثل کوهین، تاکستان و بوئین زهرا وزش باد‌های شمالی را خواهیم داشت.

کارشناس هواشناسی استان افزود: از امروز روند افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

آخوندی گفت: بامداد امروز حداقل دما در آوج ۳ درجه زیر صفر گزارش شد.

دیگر خبرها

  • عکس | سازه حاشیه ساز خانه مداحان جمع آوری شد
  • سازه حاشیه ساز خانه مداحان جمع آوری شد
  • افخمی: بعید نبود شهید آوینی سراغ تولید سینمای داستانی برود/ ویژگی‌های دفاع مقدس موجب شد «سید مرتضی» فرم مستند را انتخاب کند+فیلم
  • داستان مردی با آرزوهای بزرگ و پشتوانه‌ای که دلگرمش کرد
  • اولین مستند شهید آوینی پس از ۴۴ سال رونمایی شد
  • نخستین مستند شهید آوینی پس از ۴۴ سال رونمایی شد
  • پخش «بازی اختاپوس» از تلویزیون
  • مستند شهید صدر از روز چهارشنبه پخش می‌شود
  • هوای قزوین به تدریج گرم می شود
  • پیش بینی وضعیت جوی پایدار در استان قزوین