Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@11:04:21 GMT

تقوا، مهمترین عامل گشایش رزق و روزی

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۳۳۹۴۸

حجت‌الاسلام رسول ملکیان اصفهانی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان اینکه در رونق کسب‌و‌کار و کسب رزق و روزی حلال و طیب، عوامل مادی و معنوی متعددی نقش دارند، اظهار کرد: از مهمترین علل مادی می‌توان به تدبیر و مدیریت اشاره کرد که در کسب رزق بسیار تأثیرگذار است، برای مثال اگر کسی برای یافتن کار تلاش نکند و یا اگر برای کار خود تلاش مستمر و برنامه‌ریزی مناسب انجام ندهد، طبیعتا رزق و روزی بالایی کسب نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: از دیگر دلایل مادی می‌توان به نحوه مدیریت و تدبیر حاکمان و مسئولان جامعه اشاره کرد که در صورت تدبیر و مدیریت صحیح، افراد جامعه از رفاه نسبی رو به بالا برخوردار می‌شوند.
حجت‌الاسلام ملکیان ادامه داد: بنابر روایات، مهمترین عامل معنوی که سبب گشایش رزق و روزی برای بشر می‌شود، تقوای الهی است، بدین معنا که از اوامر خداوند، اطاعت و از نواهی وی اجتناب کنیم. همچنین صله‌رحم، دوری از قسم دروغ، شکرگزاری از نعمات خداوند، نماز اول وقت، صدقه دادن، آزار نرساندن به دیگران، نظافت و امثال اینها باعث توسعه رزق و روزی می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: متأسفانه فقدان تدبیر و مدیریت صحیح شخصی و اجتماعی سبب شد تا در زمان معاصر، جوامع اسلامی به لحاظ اقتصادی و مادی از سایر جوامع عقب بیفتند و به جای تدبیرگرا بودن، تقدیرگرا شوند.
این پژوهشگر علوم دینی تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، راه برون‌رفت از رکود اقتصادی، این است که اقتصاد را به خود مردم سپرده و موانع از سر راه آنها برداشته شود، در این صورت مردم می‌توانند بسیار سریع‌تر و بهتر از دولت در مسیر سازندگی کشور و اشتغال‌زایی حرکت کنند.
وی بیان کرد: کاهش اشتغال، افزایش بیکاری و کاهش عرضه و تولید کالاهای غیرنفتی از جمله پیامدها و تبعات رکود کسب‌وکار در جامعه است و همه اینها از اینجا ناشی می‌شود که اقتصاد به مردم سپرده نشده و خود دولت نیز بازاریاب و تاجر خوبی نیست. 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۳۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: کل خسارت مادی به غزه بیش از ۹۰ میلیارد دلار است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه پارلمان اروپا در استراسبورگ که به صورت آنلاین پخش می‌شد به برآورد خسارات وارده به غزه در سایه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت که حدود ۴۵ درصد از کل زیرساخت‌های غیرنظامی در نوار غزه ویران شده است، ۶۰ درصد از زیرساخت‌های باقی مانده آسیب دیده است و کل خسارت مادی بیش از ۹۰ میلیارد دلار است. 

وی گفت: ۹۰ میلیارد دلار بهای بازسازی زیرساخت‌های غزه خواهد بود. اینها تخمین‌هایی است که از ژانویه سال جاری انجام شده است و احتمالاً اکنون وضعیت حتی بدتر است. بیش از ۶۰ درصد زیرساخت‌ها آسیب دیده و ۴۵ درصد به طور کامل تخریب شده است.

بورل بار دیگر خواستار دسترسی کامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد وگفت اتحادیه اروپا از اسرائیل می‌خواهد آتش بس را برقرار کند. وی همچنین موضع اتحادیه اروپا و گروه هفت مبنی بر اینکه اسرائیل نباید عملیات زمینی در رفح انجام دهد را تکرار کرد.

اوضاع در خاورمیانه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ با درگیری نیرو‌های حماس با اسرائیل وخیم شد. اسرائیل محاصره کامل غزه را اعلام و حمله به بخش و مناطق خاصی از لبنان و سوریه را آغاز کرد و پس از آن عملیات زمینی را در غزه آغاز کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • صهیونیسم در کشتار مسلمانان فرقی بین نظامی و غیرنظامی قایل نیست
  • سپاه پاسداران به سرمایه ملی و جهان اسلام تبدیل شد
  • آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • بورل: کل خسارت مادی به غزه بیش از ۹۰ میلیارد دلار است
  • تقوا و خلوص نیست، شاه کلید موفقیت در مدیریت
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • (تصاویر) مادی‌های زاینده‌رود، میراث چندهزارساله مهندسی آبی
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال