Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@08:40:09 GMT

بزم همنشینی مه و مشتری زیر بارش شهابی

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۳۷۰۹۲

بزم همنشینی مه و مشتری زیر بارش شهابی

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛   مهندس مسعود عتیقی  گفت: بارش های شهابی از جمله رویدادهای جذاب و مورد توجه عموم مردم است. اواخر پاییز هر سال بارش شهابی دوپیکری و یا همان جوزایی در آسمان قابل مشاهده است.
وی با اشاره به این که بارش های شهابی به نام صورت فلکی در آسمان شناخته می شوند که کانون بارش در آن برج فلکی قرار دارد، گفت: صورت فلکی دوپیکر که از جمله صورت های فلکی دوازده گانه منطقه البروج است، این شب ها در طول شب قابل مشاهده بوده و کانون بارش شهابی جوزایی در کنار پای 'کاستور' (Castor) قرار دارد و ستاره های کاستور و پلوکس که در فارسی به نام های 'سرپیکر پیشین' و 'سرپیکر پسین' شناخته می شوند، ستاره های پرنور این صورت فلکی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عتیقی گفت: بدیهی است شهاب های این بارش در اطراف این صورت فلکی و حتی نقاطی دور از کانون بارش قابل مشاهده هستند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با یادآوری این که مشاهده بارش های شهابی برای چشم انسان خطری ندارد، گفت: شهاب ها در حقیقت ذرات میلیمتری و میکرومتری هستند که در فاصله 80 تا 150 کیلومتری از سطح زمین در برخورد با جو نور زیادی از خود متصاعد می کند.
عتیقی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که در اوج بارش شهابی دوپیکری امسال بین 20 تا 60 شهاب در ساعت مشاهده شود.
وی گفت: عکاسی و ثبت شهاب ها و همچنین ترسیم با دست آزاد (اسکیس) همراه با تعیین میزان روشنایی هر شهاب، مقدار جابجایی آن در آسمان، صورت فلکی که شهاب در آن مشاهده شده و موضوعاتی از این دست در ثبت گزارش علمی از این رویداد جذاب آسمانی به رصدگران کمک می کند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: منشاء بارش های شهابی عموما دنباله دارها هستند اما منشاء بارش شهابی جوزایی قدری عجیب است زیرا دنباله دار نیست بلکه سیارک فیتون 3200 است که در سال 2003 میلادی توسط سازمان فضایی ناسا مورد تایید قرار گرفت.
عتیقی تاکید کرد: ویژگی بارش شهابی دوپیکری امسال با یک واقعه زیبای نجومی همراه شده است به طوری که جرم ستاره مانند قرمز رنگی که همان سیاره بهرام است در سمت راست و قدری بالاتر از هلال زیبای صبحگاهی مشاهده می شود و با فاصله ای بیشتر نسبت به سیاره بهرام و در پایین هلال ماه، سیاره غول پیکر برجیس در صورت فلکی ترازو جا خوش کرده است.
وی افزود: این واقعه با همراهی شهاب ها می تواند فرصت های مناسبی را برای عکس های زیبای نجومی فراهم کند؛ نور کم ماه مزاحمتی برای مشاهده شهاب های این بارش نخواهد داشت و بنابراین علاقمندان با دور شدن از نور زیاد و آلودگی هوای شهرهای بزرگ می توانند شاهد این منظره زیبای آسمان صبحگاهی در واپسین روزهای پاییزی باشند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۷۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجمان پرسپولیس می‌روند و پوشکاش می‌شوند!

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

یکی از مشکلات اساسی پرسپولیس در این فصل که هرگز هم حل نشد، فقر مهاجم نوک بود. آنها در نیم‌فصل اول فقط شهاب زاهدی و نبیل باهویی را داشتند که از دومی هم آبی گرم نمی‌شد، حالا هم فقط عیسی آل‌کثیر تک و تنها در خط حمله باقی مانده است. آنچه اما افسوس قرمزها را مضاعف می‌کند، موفقیت جالب توجه مهاجمان پیشین پرسپولیس در تیم‌های جدیدشان است؛ ازجمله همین شهاب زاهدی که فعلا جی‌لیگ را به آتش کشیده است. به همین بهانه نگاهی انداختیم به آماری که او، شهریار مغانلو و رضا اسدی بعد از ترک پرسپولیس به جا گذاشتند.

شهریار مغانلو: ۷۷‌بازی، ۳۵‌گل

پرسپولیس او را می‌خواست و عالم و آدم هم این مسئله را می‌دانستند. با وجود این زور سرخپوشان به حفظ مغانلو نرسید. او بعد از یک نیم‌فصل حضور مفید و اثرگذار در پرسپولیس، باید به باشگاه سانتاکلارا در پرتغال باز می‌گشت. اینجا بود که سپاهان وارد گود شد و توانست رضایتنامه شهریار را برای بازی در اصفهان بگیرد. گویا در آن زمان محمد محبی در ازای همین رضایتنامه به سانتاکلارا منتقل شد. هر چه هست، طی ۳‌فصل بازی برای سپاهان، آمار مغانلو سال‌به‌سال بهتر شده است. او فصل اول طی ۲۸‌بازی، ۸‌گل به ثمر رساند، فصل دوم در ۲۸‌بازی، ۱۳گل زد و این فصل درحالی‌که هنوز ۶‌هفته به پایان مسابقات باقی مانده، توانسته تعداد گل‌هایش را به عدد۱۴برساند و به‌احتمال فراوان از این هم جلوتر خواهد رفت. مغانلو بعد از ترک پرسپولیس در هر بازی به‌طور متوسط ۰.۴۵‌گل به ثمر رسانده است.

رضا اسدی: ۴۹‌بازی، ۲۱‌گل

داستان رضا اسدی با شهریار مغانلو فرق داشت. او یک فصل حضور ناموفق را در پرسپولیس تجربه کرد که از همان لحظه اول هم تحت فشار انتقادات بود. اسدی در این تیم به‌عنوان هافبک دفاعی به بازی گرفته می‌شد و با وجود استعداد غریبی که در گلزنی نشان می‌داد، باز به ذهن کادرفنی نرسید که می‌تواند جلوتر بازی کند. امتیاز این ابتکار برای پاکو خمس، سرمربی تراکتور بود. اسدی طی ۲۸‌بازی برای این تیم، ۱۱گل به ثمر رساند و سپس در انتقالی جنجالی راهی سپاهان شد. ترکش‌های این انتقال تا همین استقبال دلاری(!) هواداران تراکتور از اسدی در بازی نوروزی با سپاهان ادامه داشت. در هر صورت درخشش اسدی در اصفهان هم ادامه یافت و او در این فصل توانسته طی ۲۱‌بازی، ۱۰‌گل به ثمر برساند. اسدی بعد از ترک پرسپولیس میانگین ۰.۴۲‌گل زده در هر بازی را ثبت کرده که نسبتا چشمگیر است.

شهاب زاهدی: ۶‌بازی، ۵‌گل

این یکی هم که دیگر خیلی عجیب و غریب است. اینطور نبود که پرسپولیسی‌ها شهاب زاهدی را نخواهند. با این حال او به‌طور مستمر تحت فشار انتقادات بود و بعد از بازگشت عیسی آل‌کثیر هم به این نتیجه رسید که باید تیم را ترک کند. در نهایت زاهدی راهی جی‌لیگ شد تا برای آویسپا فوکوکا بازی کند. حتما می‌دانید که استارت شهاب در سرزمین سامورایی‌ها تا چه اندازه حیرت‌انگیز بوده است. او طی ۶‌بازی، ۵گل زده؛ یعنی به‌طور متوسط ۰.۸۳‌گل در هر مسابقه که خیلی شگفت‌انگیز است و طبیعتا به‌تدریج کاهش خواهد یافت. آنچه باقی می‌ماند فقط حسرت پرسپولیسی‌هاست و لابد آنها فکر می‌کنند حضور هر یک از این ۳‌بازیکن در پیشانی خط حمله‌شان چقدر می‌توانست حیاتی باشد.

کد خبر 846563 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ویژه ورزشی نقل و انتقال بازیکنان داخلی باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • سرپرست جدید اداره تبلیغات اسلامی سیرجان معرفی شد
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان/صفر شدن آمار تلفات ناشی از سیل در قزوین
  • خبر مهم درباره کارت به کارت و خرید با کارت بانکی
  • کاهش سقف برداشت از حساب‌های بانکی
  • مهاجمان پرسپولیس می‌روند و پوشکاش می‌شوند!
  • بارش شهابی -Puppid 2024π را از دست ندهید
  • از پرسپولیس رفتند، هالند شدند!
  • بیماری زنگ زرد بلای جان غلات
  • دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو