Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@21:43:50 GMT

چرخه بسته سه چرخه‌های متعفن

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۳۹۰۲۰

چرخه بسته سه چرخه‌های متعفن

گونی چرک و بزرگی را که بر سه چرخه متعفنی سوار کرده بود، لب جوی پهن خیابان توحید کشید و بعد تمام مقواها و کارتن‌هایی را که در آن چپانده بود سرازیر کرد داخل جوی آب، و بعد هم شروع کرد به این طرف و آن طرف کردن مقواها. سوگل بهشتی

ایران آنلاین /من که داخل ماشین نشسته بودم و گرمای بخاری داشت خفه‌ام می‌کرد، یکهو با دیدن آن صحنه‌ها به خودم لرزیدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیگر طاقت نداشتم، گمان کردم یکی از همین کودکان زباله گرد است که زباله‌های فلزی و شیشه‌ای‌اش را فروخته و حالا می‌خواهد با ریختن مقواها در جوی آب از شرشان خلاص شود! جلو رفتم و گفتم «پسر خوب الان شب هست و کسی متوجه کاری که می‌کنی نمی‌شود، اما به این فکر کردی با این کار فردا صبح این خیابون پر می‌شه از آب و آشغال؟» از سر بی‌میلی و با لهجه غلیظ افغانی جواب داد؛ یک ساعت دیگه همه شونو جمع می‌کنم با لحنی که نه نشانی از خنده داشت نه عصبانیت گفتم «یعنی این همه وقت مقواها را ریختی توی جوی آب که یک ساعت بعد جمعشون کنی»

قبلا با این بچه‌ها صحبت کرده بودم و می‌دانستم خیلی راحت حاضر به صحبت نمی‌شوند، اما انگار«سعید» با آنهایی که تا آن شب دیده بودم فرق داشت، از قضا دلش می‌خواست کسی رو به رویش بایستد و از او سؤال بپرسد تا سفره هزار تکه دلش را باز کند. بدون معطلی وبی آنکه فکر کند شاید نانش آجر شود گفت «آره بابا راست می‌گم، با این کار پول بیشتری گیرم میاد.»
اینطور که می‌گفت آقا بهروز، صاحب همان گاراژی که او و حدود 40 بچه قد و نیم قد دیگر شب‌ها آنجا می‌خوابند، به او یاد داده کارتن و مقواهایی را که در سطح خیابان‌های شرق تهران جمع می‌کند، در آب بخیساند تا وزن‌شان بیشتر شود و به جای آنکه از فروش یک کیلو کارتن و مقوای پاره 100تومان گیرش بیاید، 1000 تومان کاسب شود. او هم که از سال‌ها قبل به جای یادگیری اصول اولیه انسانیت درکانون خانواده، ترک وطن کرده و همپای بسیاری از مردان افغانستان، راهی دیار غربت شده تا با انجام کارهایی هرچند کم‌ارزش، کسب در آمد کند و گوشه‌ای از خلأهای خانواده‌اش را درز بگیرد، بدون آنکه به این کم فروشی و بی‌عدالتی‌ها فکر کند، با ولع دریافت پول بیشتر هرچه آقا بهروز بگوید را به گوش می‌گیرد و تازه می‌گوید به قول شما ایرانی‌ها «گور بابای سرمای شب و آب جوب، مهم اینه که با این کار پول بیشتری می‌گیرم.»
من که از حرف‌های سعید و از چیزهایی که به چشم خودم می‌دیدم ماتم برده بود گفتم یعنی برای تو مهم نیست که درس بخوانی و وقتی بزرگ‌تر شدی، برای خودت کاره‌ای باشی تا بتوانی افغانستان را از اینی که هست آباد‌تر کنی؟ جواب سعید با آنکه به دور از ادب بود، اما شنیدنش از زبان یک نوجوان افغانی الحق که جای اندیشه داشت. حرفش این بود که «مثلاً جوان‌های ایران که درس خوانده‌اند، خیلی ایران را آباد کرده‌اند که من بخواهم افغانستان را آباد کنم. همه جوان‌های شما در یک دست‌شان سیگار است و دست دیگرشان موبایل و صبح تا شب را همین‌طور سپری می‌کنند، باز ما را بگویی، در بیشتر ساختمان سازی‌ها وتمیزکاری‌های شهرتان سهم داریم.» دو سال قبل که به همراه برادرم «برهان الله» به ایران می‌آمدم پدرم می‌گفت به آنجا که رفتی حتماً درس بخوان اما وقتی فکر کردم خواهرهایم «ملیحه، ستاره، شبانه، راحله و برادرهایم مردان، امرالله، خیرالله و بسم‌الله» قرار است در گرسنگی و فقر زندگی کنند و پدر و مادرم حتی توان سیر کردن شکم آنها را نداشته باشند، درس خواندن را فراموش کردم. حرف‌های سعید کم کم تمام می‌شد و فکر‌های من تازه شروع می‌شد که سررشته این زنجیره باطل کجاست که کم فروشی، بی‌عدالتی و قانون گریزی آن را می‌چرخاند و امثال سعید به فکر از دست ندادن شغل نان و آب دار به قول سعید «نمکی» شان هستند./ روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۹۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متعصب ترین استقلالی لیگ اینجا است (عکس)

 کوین یامگا با یک چشم بسته همچنان در تمرینات استقلال حضور دارد.

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال استقلال تهران تمرینات خود برای دیدار حساس مقابل تراکتور در هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران را در حالی از سر گرفته که حضور پررنگ ستاره فرانسوی در تمرینات این تیم محسوس است.

کوین یامگا، بازیکن محبوب هواداران استقلال، که پس از مصدومیت شدید از ناحیه چشم ارکان مختلف فوتبال ایران و به خصوص دوستداران این تیم را نگران کرده بود، حالا با چشم بسته در تمرینات تیمش حضور دارد.

یامگا در تمرینات آمادگی جسمانی تیمی پا به پای سایر بازیکنان تمرین می‌کند تا از آمادگی لازم برای دنبال کردن فوتبال جا نماند و به محض فراهم شدن شرایط بازی در فصل آینده بتواند بدون از دست دادن زمان اضافه‌تر، برای استقلال به میدان برود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کوین یامگا: کینه ای از امید حامدی ندارم یامگا: زمان بازگشتم به فوتبال مشخص نیست

دیگر خبرها

  • سعید دقیقی: 100 میلیارد از جیب مردم قزوین برای خرید پرسپولیس رفته است؛ شهرداری برای شمس آذر هزینه کند!
  • فوتسال ایران بر بام آسیا ایستاد
  • خلاصه بازی فوتسال ایران و تایلند +فیلم
  • «احمدعباسی» آقای گل جام ملت‌ها شد
  • سعید احمدعباسی آقای گل جام ملت‌های فوتسال آسیا شد
  • گل دوم فوتسال ایران به تایلند +فیلم
  • برتری تیم فوتسال ایران برابر تایلند در نیمه اول +ویدئو
  • گل سعید احمد عباسی به تایلند در جام ملت های فوتسال آسیا (تایلند 0-2 ایران)
  • بستنی‌هایی که از بازار می‌خرید، چگونه در کارخانه تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • متعصب ترین استقلالی لیگ اینجا است (عکس)