Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمنان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت : متوسط بارش باران در سال زراعی 96-97 (مهر -آبان - آذر) 15 میلی متر و در مدت مشابه سال گذشته 50 میلی متر بود که با کاهش 70 درصدی بارندگی در این استان مواجه بوده ایم.

غلامرضا حسنی غربا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که باید هشدار خشکسالی را در استان جدی گرفت ، افزود : بارش باران در ماه های مهر، آبان و آذر امسال در مقایسه با دوره بلند مدت 30 ساله هم بیش از 90 درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متوسط بارندگی در دوره 30 ساله و بلند مدت در سمنان 70 میلی متر اعلام شد.
وی با اشاره این که در سال زراعی 95-96 بارندگی ثبت شده در سمنان 111.2 میلی متر و متوسط دمای هوا در ماه های مهر، آبان و آذر سال گذشته 6 درجه سانتی‌گراد بود، اظهارداشت : در ماه های مهر، آبان و آذر 96 متوسط دمای هوا در سمنان 10 درجه سانتی‌گراد بود که نسبت به متوسط سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است.
وی خاطرنشان کرد : این آمار بر اساس اطلاعات دریافتی از 50 ایستگاه بارانسنجی در استان سمنان، از ابتدای مهر تا 20 آذرماه 96، به دست آمده است.
حسنی غربا ادامه داد : با وجود آنکه بخش وسیعی از جغرافیای سمنان از لحاظ اقلیمی، در منطقه خشک و نیمه بیابانی و بخشی در منطقه کوهستانی واقع است و در ماه های مهر، آبان و آذر امسال، تمامی نقاط استان، شاهد درجات مختلفی از کاهش بارش بوده‌اند که با این روند، احتمال وقوع خشکسالی در سال زراعی 96-97 در سمنان بسیار زیاد است.
مرکز استان استان سمنان هم با کاهش 95 درصدی بارش باران در سه ماه اول سال زراعی 96-97 روبه رو بوده است.
مدیرکل هواشناسی سمنان تصریح کرد : حتی اگر بارندگی در دیگر فصل های سال زراعی 96-97 عادی باشد، خشکسالی ناشی از کمبود بارش در پاییز را جبران نمی شود.
سامانه هواگوی 134 آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش بینی های جوی استان سمنان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان سمنان دارای 9 ایستگاه سینوپتیک، 15 ایستگاه اقلیم شناسی و 50 ایستگاه باران سنجی در نقاط مختلف است.
کاهش بارندگی در استان سمنان باعث کاهش ذخیره آب‌های زیرزمینی شده است به طوری که در حال حاضر این استان با کمبود ذخیره حدود 143 میلیون مترمکعبی در سال مواجه است. 6026/7339
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۳۹۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایوانکی رکورد دار بارندگی در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ در این مدت در گرمابسرد ۱۸ میلیمتر، ملارد ۱۱/۴ میلیمتر، چنداب ۱۱ میلیمتر و در سایر مناطق استان سمنان کمتر از ۱۰ میلیمتر باران باریده است.
کارشناسان هواشناسی تا روز چهارشنبه در استان سمنان هشدار نارنجی اعلام کرده اند و تا روز پنجشنبه دمای هوای این استان بین ۵ تا ۸ درجه کاهش دارد.
از روز سه شنبه تا پنج شنبه، احتمال رواناب و سیلاب، احتمال خسارت سرمازدگی و تگرگ در بخش کشاورزی وجود دارد به همین منظور در این مدت هشدار نارنجی هواشناسی در بخش کشاورزی هم اعلام شده است.
احتمال اختلال در تردد‌ها به خصوص در گردنه‌ها و نواحی شمالی به دلیل مه‌آلودگی، کولاک و لغزندگی، جاری شدن روان‌آب و سیلاب و احتمال خسارت ناشی از وزش باد شدید از جمله مخاطرات شرایط نامساعد جوی است.
احتیاط در تردد محورها، کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان و لایروبی جوی‌ها و آبراه ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و ناحیه‌های کوهستانی و پرهیز از چرای دام در نواحی مرتفع، کنترل پوشش گلخانه‌ها و پرهیز از توقف زیر درختان و داربست‌ها به علت وزش باد شدید مهمترین توصیه‌ها در این هشدار است.
همچنین به کشاورزان توصیه‌هایی در خصوص آماده سازی در مقابل سرمازدگی، استفاده از وسایل گرمایشی و مه شکن به منظور کاهش آسیب‌های احتمالی سرمای هوا، عدم شخم زمین، حفاظت از محصولات زیر پلاستکی، بسته شدن دریچه‌ی گل خانه‌ها هنگام وزش باد و وقوع سرما، ایجاد سایبان در باغات به منظور کاهش آسیب‌های احتمالی تگرگ شده است.
عدم انتقال دام به مناطق سرپوشیده هنگام بارندگی و پرهیز از چراندن دام در ارتفاعات و عایق بندی و محافظت از کندو‌ها برای دامداران ضروری است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌ها در استان یزد
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • تامین آب پایدار درمناطق بلوچستان جنوبی و مرکزی
  • رتبه ۲۸ استان یزد در میزان بارندگی در کشور
  • رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری
  • افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • ایوانکی رکورد دار بارندگی در استان سمنان
  • بارش‌های جنوب کشور در تابستان هم ادامه خواهد داشت
  • صدور هشدار نارنجی بارندگی در خراسان شمالی‌