Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا- دبير کل سازمان ملل در گزارشي به شوراي امنيت ، برجام را بهترين راه تضمين ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي ايران خواند و از آمريکا خواست به تعهداتش در اين توافق پايبند بماند.

به گزارش بامداد پنجشنبه ايرنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، آنتونيو گوترش دبير کل سازمان ملل در گزارشي که به شوراي امنيت اين سازمان ارائه داد، گفت: برجام همچنان بهترين راه براي تضمين ماهيت صرفا صلح آميز برنامه هسته اي ايران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گوترش با بيان اينکه رد پايبندي ايران به برجام از سوي ترامپ در 21 مهرماه ترديد چشمگيري درباره آينده اين توافق به وجود آورد، افزود: مطمئن شده ام آمريکا متعهد شده است که در حال حاضر در برجام بماند.
دبير کل سازمان ملل با استقبال از حمايت ديگر طرف هاي توافق هسته اي همچون چين، روسيه، انگليس، فرانسه، آلمان و اتحاديه اروپا از برجام، آمريکا را ترغيب کرد که به تعهداتش در اين توافق پايبند بماند.
گوترش همچنين هشدار داد که آمريکا پيش از هر اقدام ديگري در اين رابطه، تاثيرات گسترده آن را در منطقه در نظر بگيرد.
وي همچنين ايران را به ملاحظه هوشيارانه نگراني هاي ديگر طرف هاي اين توافق ترغيب مي کنم.
دبير کل سازمان ملل با بيان اينکه اين سازمان در حال مطالعه قطعات باقي مانده از موشک هاي شليک شده از يمن به «ينبع» و رياض در عربستان است، به نامه هايي از سوي کشورهاي مختلف درباره ماهواره بر سيمرغ که روز 5 مردادماه سال جاري شليک شد، اشاره کرد.
گوترش گفت: فرانسه، آلمان، انگليس و ايالات متحده در نامه اي به سازمان ملل در 7 مرداد گذشته مدعي شدند که ماهواره بر سيمرغ در صورت پيکربندي به شکل موشک بالستيک قادر است سلاح هاي هسته اي حمل کند.
گوترش در عين حال افزود: روسيه نيز در نامه اي به تاريخ 25 مرداد تاکيد کرده است که قطعنامه 2231 شوراي امنيت ايران را تنها `دعوت` به خودداري از فعاليت هاي موشکي کرده و منعي در کار نيست.
وي همچنين به موضع ايران در اين باره اشاره کرد و گفت: تهران پرتاب اين موشک را `بخشي از فعاليت علمي و فني مربوط به استفاده از فناوري هاي فضايي` دانسته است.
به گفته گوترش، شوراي امنيت موضوع پرتاب ماهواره بر سيمرغ را در 17 شهريورماه بررسي کرد و هيچ اجماعي ميان اعضا درباره نوع ارتباط اين پرتاب با قطعنامه 2231 اين شورا نبود.
وي به ادعاي رژيم صهيونيستي مبني بر وجود علامت ستاره داود روي موشک بالستيک قائم که 23 آبان ماه از سوي ايران شليک شد اشاره کرد و گفت که تهران اين ادعا را `دروغ محض` دانسته است.
گوترش همچنين تاکيد کرد که ايران تصريح کرده که قابليت هاي نظامي اين کشور از جمله موشک هاي بالستيک آن براي حمل سلاح هاي هسته اي طراحي نشده و به همين دليل خارج از صلاحيت قطعنامه مزبور است.
شبد**9416**1010
مترجم: عليرضا آقازاده**انتشار:حسن معظمي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در آستانه سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، «میخائیل اولیانوف» در پیامی در شبکه احتماعی ایکس از دیدار با «محسن نذیری اصل» نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین‌المللی در وین، در آستانه سفر برنامه‌ریزی شده مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس هفته آینده در سفری به تهران ضمن دیدار با مقامات ایرانی در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان شرکت می‌کند. 

سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ از هفدهم تا نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در اصفهان با حضور مهمانانی از اقصی نقاط جهان برگزار خواهد شد.

او قرار است در روز نخست این کنفرانس در ضیافت شام به میزبانی «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شرکت کند.

گروسی همچنین روز سه‌شنبه و در یک کنفرانس خبری به سوالات رسانه‌ها پاسخ می‌دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گوترش: حماس و اسرائیل را به دستیابی به توافق دعوت می‌کنم
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟