Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اعلام رسمی شکست داعش، خبر مسرت بخشی برای کشورهای مسلمان منطقه بوده و امت اسلامی را نسبت به نابودی جریانات تروریستی تکفیری در منطقه امیدوار کرده است؛ اما چون داعش و سایر گروه‌های تروریستی یک ایدئولوژی محسوب می‌شوند، با توسل به ابزار نظامی هیچگاه تفکر متعلق به آن نابود نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین نابودی کامل تفکرات تروریستی تکفیری باید از طریق دیگری و آن هم در بعد نرم‌افزاری و فرهنگی پیگیری شود.

عدم اجماع نظر در مبارزه با تروریست‌ها، نابودی تفکرات تکفیری را مشکل می‌سازد

نوذر شفیعی استاد علوم سیاسی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تأکید بر این موضوع که تروریسم تکفیری در چند سال اخیر به‌عنوان اصلی‌ترین بازیگر غیردولتی در منطقه غرب آسیا توانسته است بسیاری از معادلات استراتژیک و مسائل ژئوپلتیکی را تحت تأثیرقرار دهد گفت: گروه‌های تروریستی به عنوان یک عنصر تهدیدزا، تهدیدات متنوعی را برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح ساخته‌اند و در مبارزه با این گروه‌ها همه کشورها نیز به نوعی داعیه مبارزه با گروه‌های تروریستی را داشته‌اند؛ اما آنچه سبب شده مسئله تروریسم در منطقه تاکنون حل نشود وسایه تهدید تروریسم با وجود نابودی داعش بر سر منطقه سنگینی کند، اهداف و استراتژی‌های متفاوت بازیگران در منطقه و ارجحیت برخی از آن استراتژی‌ها بر مبارزه قاطع با تروریسم است. ضمن آنکه بازیگران دولتی بر سر تعریف تروریسم اجماع نظر ندارند و هر کدام گروه‌های مختلفی را به زعم خود تروریستی می‌نامند.
وی در ادامه به تقسیم‌‌بندی اقسام مختلف مقابله با داعش پرداخت و ادامه داد: با توجه به اینکه راهبرد مقابله با گروه‌های تکفیری در کوتاه‌مدت نیازمند اقدامات نظامی و در میان‌ مدت نیازمند اقدامات پلیسی همچون اطلاعاتی و امنیتی و در بلند مدت نیازمند اقدامات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است؛ اما پس از شکست نظامی تروریست‌ها بخش مهمی از عناصر افراطی باقی خواهند ماند لذا اقدامات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای برگشت‌ناپذیر بودن تروریست به منطقه ضروری و مهم‌تر به نظر می‌رسد.

جریانات تکفیری در حال واکسینه کردن خود برای ادامه بقاء

شفیعی ضمن پرداختن به پیچیدگی روش و افکار گروه‌های تروریستی، گفت: گروه‌های تروریستی روز‌به‌روز نسبت به اسلاف خود پیچیده‌تر می‌شوند و به تناسب این پیچیدگی خود را در برابر رویکردها و تکنیک‌های گوناگون ضدتروریستی واکسینه می‌کنند تا به وضعیت فروپاشی دچار نشوند و بتوانند در برابر هرضربه‌ای مقاومت کنند. اما با رفع خلأهای اجتماعی موجود در جوامع اسلامی دستخوش بحران، اقدامات ضدتروریستی با موفقیت بیشتر همراه خواهد بود.

عدم توازن ساختارهای هویت قومی و مذهبی، تسهیل کننده فعالیت‌ جریانات تروریستی

وی ادامه داد: متأسفانه در آخرین گزارش شاخص جهانی تروریسم، منطقه غرب آسیا، صدر جدول را اشغال کرده‌ است و آن هم به عدم توازن سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و سیاسی در این منطقه باز می‌گردد. در کنار این دلایل اجتماعی که به آن‌ها اشاره شد ، دیگر دلایلی را که ماهیت اجتماعی دارند و سبب بروز جریانات تروریستی می‌شوند را می‌توانیم به آن‌ها بی‌افزاییم که یکی از آن‌ها وجود دولت‌های ناکارآمد، حکومت‌های دیکتاتوری یا شبه دموکراتیک، بروکراسی فاسد، ملت بدون هویت مدرن، طبقات حاشیه‌ای، ناسیونالیسم فاقد مدنیت و حاکمیت هستند.
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بنابراین نتیجه می‌گیریم که عملکرد گروه‌های تروریستی پیوستگی عمیقی با ماهیت جامعه مولدشان دارند، یعنی عملکرد نامتوزان‌ساز ساختار سبب شده تا هویت‌های قومی و مذهبی بر ساختار این گرو‌ه‌ها مستولی باشد و آن‌ها با ارجاع به این هویت‌ها، خشونت خویش را توجیه کنند و بهتر است که حکومت‌های عربی منطقه پیش از آنکه دوباره گروه‌ تروریستی دیگری با روتوش ظاهری خود در منطقه سر در آورد، دست به اصلاح ساختار سیاسی و اجتماعی کشورشان بزنند.
این استاد علوم سیاسی در پایان به ضرورت تقویت گفت‌وگو میان بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در حل بحران‌های جاری کشورهای عراق و سوریه که بیشترین خسارات را از قبال تروریست‌ها متحمل‌ شده‌اند پرداخت و افزود: جدای از اقدامات فرهنگی و اجتماعی باید به نوعی میان قدرت‌های منطقه‌‌ای و فرامنطقه‌ای تعاملی صورت گیرد چون شفافیت و به نتیجه رسیدن تحولات موجود در عراق و سوریه و حل و فصل موضوع تروریسم به توافقات مربوط به خود کشورها نیست بلکه به تصمیمات و سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی مربوط است.

 

 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۵۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان


به گزارش  تابناک به نقل از تسنیم، حزب التحریر در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای در شبکه ایکس اظهار داشت شماری از اعضای آنها از طی دو ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی حکومت افغانستان به جرم دعوت و فعالیت و برپایی خلافت اسلامی بازداشت شده‌اند.

این بیانیه افزود «سیف الله مستنیر» سخنگوی حزب التحریر نیز توسط حکومت طالبان بازداشت شده است.

در این بیانیه با انتقاد از حکومت طالبان آمده است نظام حاکم سد راه دعوت به سوی خیر است و باید افراد بازداشت شده را رها کنند.

حکومت طالبان طی سال گذشته دهها نفر از اعضای حزب التحریر را در نقاط مختلف افغانستان به اتهام تبلیغ برای گروه تروریستی داعش بازداشت کرده است.

حزب التحریر که بسیاری از افراد این گروه را در افغانستان تروریستی می‌خوانند با شعار برقراری خلافت اسلامی در بیش از یک دهه اخیر از طریق فضای مجازی، پخش ماهنامه و هفته نامه، تریبون مساجد و حتی در دانشگاه‌های افغانستان فعال بوده است.

 

مرکز تحقیقی «پیک» پیش از این گزارش داده بود کشورهایی که از گروه تروریستی داعش در افغانستان حمایت می‌کنند با هدف ایجاد پایگاه فکری برای جریان‌های تکفیری ساز، کار تبلیغاتی را از طریق «حزب‌التحریر» در این کشور راه اندازی کرده‌اند.

برخی سران سیاسی و شخصیت‌های افغانستان گفته بودند حزب التحریر با شعار خلافت جهانی اسلام، با ترویج عقاید وهابیت در بین مردم برای گروه‌های تروریستی داعش و النصره سربازگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • همکاری قضایی ایران، عراق و سوریه علیه تروریسم
  • امت اسلامی مسئولیت بزرگی در حمایت از فلسطین بر دوش دارد
  • امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • لزوم همکاری ‌های امنیتی در بستر سازمان شانگهای
  • وزیر صهیونیست: جنگ منطقه‌ای بعید نیست
  • وزیر رژیم صهیونیستی: جنگ منطقه‌ای بعید نیست
  • توازن قوای منطقه در اختیار جمهوری اسلامی است