Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران– ايرنا– معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نبود توجه و سرمايه گذاري مناسب در حوزه پژوهش را تنها عامل خروج محققان و دانشمندان نخبه از کشور دانست و تاکيد کرد: در شرايط فعلي ميوه محققان و دانشمندان ايراني را بيشتر خارجي ها مي چينند.

دکتر رضا ملک زاده روز پنجشنبه به مناسبت فرارسيدن هفته پژوهش در گفت و گو با خبرنگار گروه علمي ايرنا، با تاکيد براينکه ايران داراي بهترين و با کيفيت ترين نيروي انساني در دنيا است، افزود: استنباط من اين است که ما نتوانسته ايم کارگزاران مربوط به حوزه پژوهش و فناوري را براي اختصاص منابع بيشتر به اين حوزه ها براي حفظ و جلوگيري از خروج نيروي انساني با ارزش از کشور قانع کنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به وجود بهترين و با کيفيت ترين نيروهاي انساني نخبه و محقق در کشورمان و نبود حمايت هاي لازم از اين نيروي بسيار ارزشمند کشور گفت: اين محققان و نخبگان مي توانند بهترين دستاوردها تحقيقاتي را براي ايران اسلامي به ارمغان بياورند در صورتي که برخي از آنها پس از مدتي سرخوردگي به خارج از کشور مهاجرت مي کنند.
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ادامه داد: دانشگاه ها و مراکز علمي معتبر خارجي نيز با اهرم ارزش قائل شدن براي دانشمندان و محققان ايراني ضمن پذيرش و حمايت هاي لازم از آنها، انواع و اقسام نوآوري ها و فناوري ها خلق شده را به نام موسسات و کشور خود به ثبت مي رسانند و ميوه آنها را به راحتي مي چينند.
**نبايستي انتظار داشت تمام تحقيقات به فناوري تبديل شود
دکتر ملک زاده با نادرست خواندن برخي اظهارات مبني بر عدم کارايي درصد بالايي از مراکز پژوهشي کشورمان اظهارکرد: در حال حاضر از هر سه هزار تحقيقاتي که در دنيا انجام مي شود، تنها يکي به فناوري تبديل مي شود و اينکه ما انتظار داشته باشيم هر تحقيقي که انجام مي دهيم تبديل به فناوري شود يک امر غيرواقعي است.
وي ادامه داد: البته شايد برخي مراکز پژوهشي ما نيز کارايي لازم نداشته باشند اما حقيقت آن است که مسئولان ما بايستي به صورت جدي علم را باور کنند و بدانند که ما براي پيشرفت و توسعه هرچه بهتر کشور بايستي توليد علم کنيم و تحقيقات اساسي داشته باشيم.
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ادامه داد: در همه جاي دنيا به خصوص کشورهاي پيشرفته يک سري سرمايه گذاري وجود دارد مانند سرمايه گذاري در علوم پايه يا علوم پزشکي پايه که بايستي از سوي دولت انجام شود.
دکتر ملک زاده افزود: به عنوان مثال در حوزه پزشکي در اين کشورها هنگامي که تحقيقات و پژوهش ها به مرحله توليد و تبديل به فناوري و توليد برسد، شرکت هاي خصوصي وارد عمل شده و سرمايه گذاري بزرگ مي کنند و دارو فناوري توليد مي شود.
وي با ذکرمثالي ادامه داد: براي توليد و شناخت يک مولکول دارويي به منظور درمان يک بيماري لاعلاج بين يک تا سه ميليارد دلار بايستي سرمايه گذاري شود که به طور معمول دولت ها اين سرمايه گذاري را نمي کنند؛ چرا که آنها سرمايه گذاري خود را معطوف به انجام تحقيقات علوم پايه توليد دارو کرده اند.
به گفته دکتر ملک زاده، سرمايه گذاري در کشورهاي پيشرفته چه در علوم پايه و چه در پزشکي از جمله سرمايه گذاري هايي است که خيلي سريع به فناوري نمي رسد.
**وزارت علوم بايد يک منبع مناسب براي اعطاي گرنت هاي پژوهشي باشد
دکتر ملک زاده يکي از مشکلات اساسي در حوزه پژوهش در کشور را موازي کاري دانست و ضمن تاکيد بر ساماندهي مناسب نهادهاي حمايتگر در حوزه پژوهش گفت: وزارت علوم به عنوان يکي از اين نهادهاي حمايتگر بايد از يک منبع مالي بسيار مناسب براي اعطا گرنت هاي پژوهشي(حق التحقيق يا پژوهانه) برخوردار باشد.
وي با بيان اين که سرمايه گذاري دولت ها در بخش تحقيق و پژوهش در کشورمان متاسفانه در طول سال هاي گذشته نسبت به کشورهاي توسعه يافته بسيار ناچيز بوده است، گفت: در حال حاضر شرايط مالي بسياري از مراکز پژوهشي و تحقيقاتي کشور در بخش هاي مختلف به خصوص دانشگاه ها نامناسب است.
**توفيق نسبي وزارت بهداشت دولت يازدهم در پژوهش
اما دکتر ملک زاده يکي از اقدامات بسيار باارزش وزارت بهداشت در دولت يازدهم را که براي نخستين بار در کشور اتفاق افتاده است، راه اندازي مؤسسه ملي توسعه تحقيقات علوم پزشکي (نيماد) ذکر کرد و افزود: اين موسسه مانند چيزي است که در حال حاضر در بسياري از کشورهاي پيشرفته از جمله اروپا وجود دارد.
وي با بيان اين که حتي وزارت علوم تاکنون موفق به راه اندازي چنين مرکزي براي ساماندهي حوزه پژوهش خود نشده است، هدف از تاسيس نيماد را به عنوان يک نهاد عالي رتبه در حوزه پژوهش وزارت بهداشت، هدايت و مديريت صحيح، حمايت و توسعه تحقيقات علوم پزشکي در کشور همچون آموزش، توسعه، نوآوري، و فنآوري در علوم پزشکي عنوان کرد.
وي همچنين پيشرفت کمي و کيفي تحقيقات و آموزش نيروي انساني محققان کشورمان را در رفع مشکلات اساسي بخش سلامت و اشاعه فرهنگ تحقيق و توسعه علمي و اقتصادي کشور دانست.
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ادامه داد: ما توانسته ايم در چهار سال گذشته از 200 پروژه تحقيقاتي مهم که در زمينه هاي علوم پايه و مطالعات اوليه است، حمايت کنيم که به طور حتم نتايج آن در چهارسال آينده به ثمر خواهد نشست.
دکتر ملک زاده همچنين گفت: در کنار اين ما شرکت هاي دانش بنيان را ايجاد کرده ايم که مي توانند از تحقيقات براي فناوري استفاده کنند.
وي در خصوص تحقق بودجه سه درصدي وزارت بهداشت با بيان اين که اين وزارتخانه با تمام نيرو سال گذشته موفق به انجام اين کار شد، گفت: اين درحالي است که اين اتفاق در نوع خود بي نظير است و هيچگاه در تاريخ کشور رخ نداده که به يکباره چند صد ميليارد تومان در يک وزارتخانه به پژوهش و تحقيقات اختصاص يابد.
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در خصوص اين که بودجه پژوهشي وزارت بهداشت براي سال آينده از محل يک درصد چقدر است، گفت: تقريبا حدود 150 ميليارد تومان است که به علاوه 150 ميليارد تومان بودجه سالانه تحقيقات وزارت بهداشت در جمع 300 ميليارد تومان خواهد بود که براي مصرف اين بودجه برنامه ريزي مفصلي نيز انجام شده است.
علمي ** 1836 **6075
خبرنگار:يوسف درويشي** انتشار: زهرا هجيني نژاد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۶۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار

طبق اعلام نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، قیمت انواع برنج اعلام شد.

به گزارش مشرق، طبق اعلام نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، قیمت انواع برنج اعلام شد.

قیمت انواع برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار به شرح ذیل است؛

هر کیلوگرم انواع دودی پر محصول غیرتنظیم بازار ۹۳ هزار تومان

هر کیلوگرم هاشمی غیرتنظیم بازار ۱۱۵ هزار تومان

هر کیلوگرم دمسیاه غیرتنظیم بازار ۱۱۵ هزارتومان

هر کیلوگرم شیرودی غیرتنظیم بازار ۸۱ هزار تومان

هر کیلوگرم طارم اصل غیرتنظیم بازار ۱۱۵ هزار تومان

هر کیلوگرم فجر غیرتنظیم بازار ۹۲ هزار تومان

هرکیلوگرم قهوه‌ای غیرتنظیم بازار ۹۴ هزار تومان

هرکیلوگرم معطر ایرانی سایر انواع (گرده، چمپا، عنبر بو …) غیرتنظیم بازار ۷۶ هزار تومان

هر کیلوگرم ندا غیرتنظیم بازار ۴۸ هزار تومان

هرکیلوگرم نیمدانه پر محصول غیرتنظیم بازار ۳۸ هزار تومان

هرکیلوگرم نیمدانه معطر غیرتنظیم بازار ۶۱ هزار تومان

هرکیلوگرم وارداتی پاکستانی غیرتنظیم بازار ۳۸ هزار تومان

هرکیلوگرم هندی وارداتی دانه بلند ۱۱۲۱ غیرتنظیم بازار ۵۲ هزار تومان

هرکیلوگرم وارداتی هندی دانه بلند غیرتنظیم بازار برندهای طبیعت، محسن، مژده و غیره ۶۲ هزار تومان

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یاسوج سفر می کند
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • هدیه وزارت بهداشت به بانوان زاهدانی؛ افتتاح اولین پایگاه اورژانس بانوان
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • ایجاد زیرساخت هوشمند رصد رشته مقاطع و رشته محل‌های علوم پزشکی