Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@06:58:36 GMT

هاید پارک تهران

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۴۷۷۶۴

هاید پارک تهران

تهران-روزنامه شرق در شماره امروز- پنجشنبه- خود با عنوان «هاید پارک تهران» به موضوع پیشنهاد فرماندار تهران مبنی بر تعیین محلی برای برگزاری تجمعات مردم پرداخته است.

در این مطلب آمده است: آیا تهران هم مثل لندن «هایدپارک» خواهد داشت؟ روز گذشته فرماندار تهران پیشنهادی برای برگزاری تجمعات ارائه کرده و گفته بود: خوب است محلی را برای تجمعات مردم در تهران تعیین کنیم تا هر کسی که خواست اعتراض کند، به آنجا برود و مسئولان هم آنجا در جمع مردم حاضر شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشنهاد فرماندار برای اختصاص‌دادن محلی برای برگزاری تجمعات، در اولین برخورد «هایدپارک» لندن را به ذهن متبادر می‌کند. اگرچه فرماندار توضیح بیشتری درباره پیشنهادش ارائه نکرده، اما تجمع در یک محل ویژه برای بیان اعتراضات، تجربه‌ای است که مشابهش در هایدپارک رخ داده است. محلی که در آن معترضان و منتقدان این فرصت و تریبون را دارند تا به هر موضوعی اعتراض نشان داده یا انتقاد کنند.

هایدپارک
هایدپارک، بزرگ‌ترین پارک سلطنتی انگلستان است. ضلع جنوب شرقی پارک به «هایدپارک‌کرنر» معروف است؛ جایی است که تجمعات آنجا شکل می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین تجمعات هایدپارک، مربوط به اواخر قرن نوزدهم میلادی است؛ یعنی چهارم ماه می ١٨٩٠ میلادی که قطع‌نامه مربوط به هشت ساعت کار روزانه از سوی اتحادیه‌های کارگری انگلیس به تصویب رسید. روزی که «النُر مارکس» دختر کارل مارکس، در هایدپارک و در جمع هزاران شرکت‌کننده در دفاع از مواضع انگلس به سخنرانی پرداخت. درحالی‌که تا قبل از آن خودش یکی از زنانی بود که بخشی از اعتصابات کارگری قبل از می ١٨٩٠ را رهبری کرده بود. یا اعتراضات ارتش آزادی‌بخش ایرلند به بریتانیا، تا جایی پیش رفت که در سال ١٩٨٢ به انفجار دو بمب در هایدپارک انجامید و هشت نفر از اعضای گارد سلطنتی کشته شدند. نکته مورد توجه اما، این است که هایدپارک معمولا نقطه آغاز یا پایان هریک از تجمعات اعتراضی بوده است. مثلا در تظاهراتی که سال ٢٠٠٦ میلادی برگزار شد، اعضای سازمان‌های سیاسی، فرهنگی و اسلامی لندن خواستار خروج نیروهای انگلیسی و خارجی از عراق و افغانستان شده بودند. این تظاهرات از هایدپارک آغاز و به خیابان‌های اطراف کشیده شده بود. همچنین در تظاهرات گسترده‌ای که در اعتراض به سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت ائتلافی در سال ٢٠١١ در لندن شکل گرفت، هایدپارک نقطه پایان یکی از گسترده‌ترین تظاهرات‌های این شهر بود. در تازه‌ترین تحول هم هایدپارک لندن نقطه آغاز تظاهرات مردم این شهر به دستور خروج این کشور از اتحادیه اروپا یا همان برگزیت بود.اردیبهشت سال جاری هم مسلمانان مقیم لندن در اعتراض به وضعیت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در هایدپارک تجمع کرده و به سخنرانی پرداختند. پیش‌تر برخی مسلمانان مقیم انگلستان هم، در اعتراض به انتشار کتاب موسوم به «آیات شیطانی» به سال ١٩٨٩، در هایدپارک جمع شده و اعتراض خود را نشان دادند.

تهران
در تهران، اما تجمعات سیاسی نقطه به‌خصوصی ندارد و فارغ از حوادث سال‌های گذشته، اصالتا تجمع سیاسی یا تظاهراتی با این مفهوم برگزار نمی‌شود. عموما تجمعات از جنس صنفی است که آن هم در مقابل ساختمان مجلس در میدان بهارستان برگزار می‌شود. تجمعاتی که گاهی با برخوردهایی هم مواجه می‌شود. نمونه آن، بازداشت چند نفر از معلمان در سال ٩٤ مقابل مجلس بود. اگرچه این تعداد آزاد شدند. اما علی مطهری همان موقع نسبت به این موضوع اعتراض کرده و گفته بود طبق اصل ٢٧ قانون اساسی تجمعات تا زمانی که به آشوب نکشد، آزاد است. اصل ٢٧ قانون اساسی می‌گوید: «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‏‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است‏‏».
پیشنهاد عیسی فرهادی فرماندار تهران در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از مراسم‌های مجوزدار هم به راحتی امکان برگزاری ندارند یا مجوز برگزاری آنها لغو می‌شود. فارغ از اینکه اختصاص نقطه‌ای در تهران برای برگزاری تجمعات مردمی تا چه اندازه امری شدنی تلقی می‌شود، این نظر در بدو طرح‌شدن موافقان و مخالفان خود را دارد.اینکه هایدپارک اساسا در تهران امکان ایجاد دارد یا نه خود یک مسئله است و مسئله بعدی نوع مواجهه با چنین موضوعی است. در شرایطی که برخی از آزادی‌های مصرح در قانون اساسی برای اجرا با موانعی مواجه می‌شود، آیا می‌توان نقطه‌ای را در نظر گرفت که مردم در آن به‌راحتی به اظهار نظر یا اعتراض بپردازند؟ در آن صورت نحوه مواجهه با این ابراز نظرها و اعتراضات چگونه خواهد بود؟ اینها پرسش‌هایی است که در بدو طرح موضوع باید به آن پاسخ داده شود و بعد درباره احتمال‌های اجرائی‌شدن چنین پیشنهادی بحث صورت بگیرد.

سلیمی‌نمین: تقلید از یک فریب انگلیسی
به عنوان نمونه عباس سلیمی‌نمین در گفت‌وگو با «شرق» سخنانش درباره این نظر را با این مزاح آغاز کرد که «ظاهرا آقای فرماندار تازه از لندن بازگشته است!». سلیمی‌نمین که خود در انگلیس تحصیلاتش را انجام داده، در توصیف هایدپارک گفت: «تجربه هایدپارک لندن در واقع ترفندی است که انگلیسی‌ها به کار گرفتند برای اینکه آدم‌ها را خالی کنند. این نشان‌دهنده آزادی و توسعه سیاسی نیست. چهره‌هایی که آنجا جمع می‌شوند بیشتر خمار هستند و سرمست. این چهره‌ها افرادی را که اعتراض می‌کنند، مسخره هم می‌کنند». او در ادامه گفت: «ما هیچ وقت در هایدپارک تظاهرات نکردیم. ممکن بوده است که پایان تظاهراتی نماز جماعت بخوانیم یا بخوانند، اما محل تظاهرات نبوده و هرگز اجتماعات سیاسی جدی در آنجا برگزار نشده است». این چهره سیاسی اصولگرا گفت: «از نظر من ایجاد محلی برای اعتراض مردم در تهران، تقلید از یک فریب انگلیسی است. ما در ابتدا باید ظرفیت‌سازی کنیم.به این مفهوم که ابتدا باید تحمل شنیدن نقد و نظر مخالف را در خود بالا ببریم. این کار هم باید از آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و حوزه آغاز شود؛ یعنی مدیرانی تربیت شوند که ظرفیت شنیدن نقد را داشته باشند. الان در دانشگاه‌ها دو دانشجو از دو طیف مختلف در یک برنامه دانشجویی نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند یا اگر دانشجویی به استاد بی‌سوادی نقدی کند، معلوم نیست با چه وضعی مواجه خواهد شد. همسر من به استادش نقدی مطرح کرده بود، نمراتش را صفر گرفته بود».او در نهایت تأکید کرد: «اینکه می‌گویم مدیران آینده را با این نگاه تربیت کنیم، به این دلیل است که شکل‌گیری روند توسعه سیاسی در میان سیاست‌مداران سخت است. آقای توکلی به رئیس‌جمهور نامه می‌نویسد؛ اما رئیس‌جمهور جواب که نمی‌دهد هیچ؛ حتی تشکر هم نمی‌کند. ما باید نقد را غنیمت بدانیم. این در حالی است که آقایان خود را عقل کل فرض کرده و هر منتقدی را به حاشیه می‌رانند. فرقی هم نمی‌کند که متعلق به کدام جناح باشند».

تاجرنیا: کانالی برای آزادی
علی تاجرنیا، از اعضای شورای مرکزی اتحاد ملت، هم در‌این‌باره به «شرق» گفت: «بر طبق آنچه در قانون اساسی است، اعتراضات صنفی و سیاسی نیاز به مجوز ندارد؛ اما متأسفانه این «حق» با قوانین موضوعه محدود شده است. اگر این کار انجام شود، فکر می‌کنم کانالی باز شود برای رسیدن به آزادی‌هایی که در قانون اساسی بر آنها تصریح شده است. البته این ایده در خارج از کشور هم مرسوم است. آنها برخی از میادین یا خیابان‌ها را به اعتراضات اختصاص می‌دهند؛ اما درباره ایران خیلی چشمم آب نمی‌خورد که این اتفاق بیفتد».

احمد شیرزاد: این پیشنهاد به‌سخره‌گرفتن آزادی است
احمد شیرزاد، از فعالان اصلاح‌طلب، نظر دیگری دارد. او در گفت‌وگو با «شرق» این پیشنهاد فرماندار را در ابتدا با هایدپارک لندن مقایسه کرد و با توجه به سفری که داشته، در توصیف خود از هایدپارک گفت: «هایدپارک یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های درون‌شهری است و جذابیت آن به واسطه جلوه‌های بصری پارک است. تنها گوشه کوچکی از پارک به اعتراضاتی اختصاص یافته که به این اعتراض‌ها توجهی نمی‌شود و کسی به مردم معترض نگاهی نمی‌کند». او ادامه داد: «با اینکه در لندن اعتراضات جدی صورت می‌گیرد؛ اما هایدپارک نمادی از اعتراضات بدون توجه است و معمولا اتباع دیگر کشورهای مقیم در لندن از‌جمله هندی‌ها یا پاکستانی‌ها جمع می‌شوند و بعد از سخنرانی هم از پارک دیدار می‌کنند و آنجا را ترک می‌کنند».
شیرزاد در ادامه با اشاره به پیشنهاد فرماندار گفت: «چنین پیشنهادی در واقع تصویری کاریکاتورگونه از آزادی بیان است و نتیجه، آن می‌شود که اصولگرایان و جریان راست که به آزادی اعتقادی ندارند، مفهوم آزادی را به سخره گرفته و می‌گویند آزادی بیانی که حرفش زده می‌شد، همین است!». او با اشاره به اصل ٢٧ قانون اساسی، اجرای همین اصل را مهم و مغتنم شمرده و تأکید کرد که نباید اصل موضوع را این گونه به تمسخر گرفت.پیشنهاد هایدپارک تهران از آن دست پیشنهادهایی است که به نظر می‌رسد بیشتر مصرف رسانه‌ای داشته باشد و امکان اجرائی‌شدن آن بدون درنظرگرفتن نظرات مخالفان امری دور از دسترس به نظر می‌رسد.
روزنامه شرق
تهرام/7245/

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۴۷۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس را غیرقانونی خواند

سخنگوی دولت روسیه طی اظهاراتی تحریم‌های جدید غرب علیه بخش تولید فلزات این کشور را محکوم کرد و غیر قانونی خواند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه طی اظهاراتی تحریم‌های جدید غرب علیه بخش تولید فلزات این کشور را محکوم کرد و غیر قانونی خواند.

ایالات متحده و بریتانیا به منظور کاهش درآمدهای صادراتی روسیه، آلومینیوم، مس و نیکل تولید شده در این کشور را هدف قرار داده‌اند.

پسکوف روز دوشنبه ادعا کرد که محدودیت‌های "غیرقانونی" اعمال شده در هفته گذشته برای کشورهایی که آنها را اعمال کرده‌اند نتیجه معکوس خواهد داشت.

اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کردآمریکا واردات فلزات از روسیه را ممنوع کرد

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت در یک بورس کالای پیشرو در همین روز، تصریح کرد که پس از این ممنوعیت، "بی ثباتی خاصی" در بازار فلزات رخ داده است.

واشنگتن روز جمعه واردات آلومینیوم، مس و نیکل از مبدا روسیه را ممنوع کرد و با لندن برای سرکوب تجارت جهانی این فلزات هماهنگ کرده است.

این تصمیم روی واردات آلومینیوم، مس و نیکل تولید شده در روسیه پس از 13 آوریل 2024 تأثیر می گذارد و بورس های کالای پیشرو در جهان شامل بورس فلزات لندن (LME) و بورس کالای شیکاگو (CME) موظف هستند تجارت این محصولات را ممنوع کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آلومینیوم در روز دوشنبه در بورس فلزات لندن تا 9.4 درصد جهش کرد که بالاترین رقم از زمان راه‌اندازی شکل فعلی قرارداد در سال 1987 بود. قیمت نیکل نیز تا 8.8 درصد افزایش یافت.

بلومبرگ گزارش داد که این افزایش قیمت با "نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه تحریم‌ها جریان (صادرات) روسیه را به بازارهای غربی کاهش دهد،" تقویت شده است.

این نشریه افزود محدودیت‌های جدید "ابهامات عمده‌ای"را درباره آینده بازار فلزات جهان ایجاد می‌کند؛ بازاری که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین و کمپین تحریم‌های غرب علیه مسکو تغییر شکل داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید انرژی با توربین‌های بادی خیابانی/ کربن‌زدایی لندن با بهره‌گیری از انرژی‌های پاک
  • رد پای قرآن سرقتی از ایران این‌بار در حراجی ساتبیز لندن
  • پیش‌بینی ونگر از تقابل امشب بایرن مونیخ و آرسنال
  • حراج قرآن سرقتی از ایران این‌بار در ساتبیز لندن!
  • برخورد جدی پلیس با تخلفات ساکن و ثبت تخلف پارک حاشیه ای با دوربین های متحرک
  • تجمع مقابل سفارت اردن در تهران (عکس)
  • اعمال قانون روزانه ۱۴۰۰ وسیله نقلیه در پیاده‌روها
  • میراث دریانوردان از لندن؛ بایرن مونیخ در خانه به چه چیز برای حذف آرسنال نیاز دارد؟
  • انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی
  • روسیه تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس را غیرقانونی خواند