Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@10:33:52 GMT

ژنوم اصفهان در توسعه پایدار نباید تغییر کند

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۵۱۹۹۴

ژنوم اصفهان در توسعه پایدار نباید تغییر کند

اصفهان- رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی گفت: ژنوم اصفهان در توسعه پایدار نباید تغییر کند و به هویت آن ضربه بزند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد بهشتی ظهر پنجشنبه، در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه عمران و پایدار شهری اظهار داشت: طی سال های گذشته اقدامات بسیاری به وقوع پیوست که سبب ناپایداری شد و توسعه شهری اصفهان در حالی شکل گرفت که اصفهان از قالب و فرم اصلی خود که تاریخی بود، خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: روز اول که از اصطلاح «توسعه» استفاده کردیم، معادل کلمه «خوب» بود و امروز در حالی در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه عمران و پایداری شهری می خواهند توسعه پایدار را معنا کنند که توسعه پایدار از دو دهه گذشته وارد ادبیات شده و برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری ها روی آن صورت گرفته و در نهایت نیز می توان نتیجه گرفت، «توسعه پایدار» نیز معادل «خوب» تفسیر می شود.

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: پایداری در توسعه به معنای قابل تداوم است به طوریکه بتوانیم این راه را ادامه دهیم و اگر اینگونه به موضوع نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که بیش از یک قرن گذشته یعنی از ابتدای پهلوی اول وقتی به عقب برگردیم جز پایداری چیزی نمی بینیم و این یعنی پایداری یک پدیده جدید نیست و در ادبیات و فرهنگ ما وجود داشته است.

وی بیان داشت: اگر امروز برای توسعه پایدار به صرافت افتادیم، یعنی دچار ناپایداری شهری شدیم و این ناپایداری در تمام ابعاد زندگی ما تاثیر گذاشته است و ما دست به گریبان راه‌هایی شدیم که از این ناپایداری خلاص شویم.

بهشتی گفت: امروزه ما مکررا سخن از پایداری شهری را در حالی می شنویم که یکی از عوامل ناپایداری شهرها، رشد بی رویه و بی برنامه جمعیت است.

وی در ادامه افزود: ما در نیم قرن اخیر ساز و کار مدیریتی در خصوص عمران شهری داشتیم و در شهرها برنامه ای مدون برای جلوگیری از هجوم جمعیت وجود داشت، پس چرا اکنون با رشد افسارگسیخته مواجه هستیم در حالیکه از طرح تفصیلی نیز برخوردار بودیم.

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه انفجار جمعیت امروز تنها یک بهانه است، گفت: برای تبدیل اصفهان به پایتخت در زمان شاه عباس، جمعیت این استان که بین ۵۰ تا ۸۰ هزار نفر بود با برنامه ریزی دربار به ۶۵۰ هزار نفری افزایش یافت. در طول تاریخ ما کدام شهر وجود دارد که در نیم قرن ده برابر جمعیت آن افزون شده باشد.

وی بیان داشت: جمعیت اصفهان تا قبل از محمود افغان به یک میلیون نفر رسید و این افزایش جمعیت را فرصت مغتنم دانستند در حالی که امروزه سیل جمعیت را یکی از عوامل ناپایداری شهری می دانند.

بهشتی گفت: امروز اگر دچار ناپایداری شهری شدیم مشکل در نوع رویکرد است و باید رویکرد توسعه را تغییر دهیم و اصفهان را در حالی توسعه دهیم که به هویت اصفهان ضربه وارد نشود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۱۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ | آیا کیفیت زندگی در تهران افزایش یافته است؟

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: توجه به مطالبات شهروندان، مهمترین رویکرد و سیاست مدیریت شهری این دوره بود و از این رو پویش امید و افتخار را عملیاتی کرد. پویشی که زمینه مشارکت شهروندان در شناسایی پروژه ها را فراهم می کرد و این طرح ها در قالب پروژه های توسعه محلی اجرایی می شد. شهردار تهران درآستانه یک سالگی تکیه زدنش به صندلی بهشت، در مراسم افتتاحیه پایانه اکباتان از طرح جدید شهرداری برای پیشبرد برنامه ها خبر داد و به پویش «امید و افتخار» اشاره کرد و از قرار جدید شهرداری با شهروندان خبر داد و اعلام کرد: «از امروز(۲۹ مرداد ۱۴۰۱) فاز جدید برنامه‌های شهری در آستانه یک سالگی مدیریت شهری رقم می‌خورد و شهروندان در قالب رویدادهای امید و افتخار شاهد افتتاح پروژه ها و تحول در پایتخت خواهند بود.»

بهبود کیفیت زندگی مردم

در ابتدا برخی از شهروندان تصور می کردند که این پویش هم مانند وعده ها محقق نمی شود اما گذشت زمان نشان داد که این برنامه جدی است. از ساخت و تکمیل مسیرهای بزرگراهی گرفته تا ساخت و توسعه میادین میوه و تره بار و ورود اتوبوسهای جدید در این پویش رقم خورد.

توزیع عادلانه سرانه های خدماتی

مدیریت شهری سعی دارد در پویش امید و افتخار فاصله شمال و جنوب شهر را کاهش دهد تا توزیع عادلانه ای در سرانه های خدماتی ایجاد شود. از این رو در انتخاب پروژه های شنبه های امید و افتخار سعی شده مشکلات و دغدغه های شهروندان حل و فصل شود. بگونه ای که توسعه حمل ونقل عمومی در راستای کنترل ترافیک و آلودگی هوا، پسماند شهری، توسعه زیرساخت های شهری، ارتقا سطح رفاه و شادابی شهروندان از اولویت های اصلی انتخاب پروژه های امیدو افتخار هستند.

اهم کلان پروژه های تهران

شهرداری تهران در قالب رویداد امید و افتخار پروژه ها توسعه محلی، منطقه ای، فرامنطقه ای و حتی کلان پروژه های پایتخت را بهره برداری یا عملیات عمرانی آنها را آغار کرد. در این میان پروژه هایی هستند که اجرای آنها قطعا گره ای از مشکلات شهر و شهروندان باز می کند. مانند اجرای طرح های بزرگراهی و افزایش کمربند سبز و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی که امروز در پایتخت مطالبه شهروندان است و مدیریت شهری هم در دوره ششم گام های موثر و بلندی در تحقق این مطالبات برداشته است.

بزرگراه شهید بروجردی

احداث پروژه بزرگراه شهید محمد بروجردی از سال ۱۳۸۸ توسط شهرداری منطقه ۱۸ آغاز شد و به دلیل وجود معارضین ملکی و تأسیساتی، سال ۹۳ که تنها ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت به معاونت فنی عمرانی شهرداری تحویل داده شد. طی حدود هفت سال فعالیت اجرایی که افت و خیزهای بسیاری داشت در سال ۱۴۰۰ این پروژه به پیشرفت ۶۹ درصدی رسید و در نهایت با اهتمام مدیریت شهری دوره ششم آخرین معارضین ملکی و تأسیساتی رفع و پروژه سرعت گرفت و در کمتر از دو سال فاز اول آن بهره برداری شد. این بزرگراه به طول ۴.۷ کیلومتر در امتداد آزادراه تهران – ساوه حد فاصل بزرگراه آزادگان تا بلوار بهار است و هدف اصلی احداث این بزرگراه اتصال آزادراه تهران – ساوه به بزرگراه فتح و در امتداد آن به بزرگراه یادگار امام است.

کمربند سبز شهر تهران

طرح کمربند سبز شهر تهران به عنوان یکی از راهبردهای اصلی برنامه‌های زیست محیطی شهرداری تهران اجرا می شود به نحوی که افزایش سرانه فضای سبز، تلطیف و کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از توسعه بی رویه شهر و ساخت و ساز غیر مجاز از اهداف عالیه این طرح تعریف میشوند. وسعت جنگل‌کاری تا پایان سال گذشته ۴۶.۲۵۰ هکتار بوده و امسال جنگل کاری ۲۰۰۰ هکتار در دستور کار قرار دارد و سال آینده هم می بایست ۲۰۰۰ هکتار جنگل کاری انجام شود که قطعا طرح ۵۰ هزار هکتار جنگل کاری کمربند سبز پیرامونی شهر تهران تکمیل می شود. طرح جنوبی البرز یا کمربند سبز پایتخت نیز در ۱۳۰ هزار هکتار از وردیج آغاز و تا لواسان گسترش می‌یابد. سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران هم امسال در مجموع هزار هکتار جنگل کاری در اراضی خجیر جنوبی، تلو، خاوری، رود دره ورداورد و کن و حاشیه بزرگراه خلیج فارس انجام داده است.

توسعه ایستگاه ها، ناوگان و خطوط مترو

در حال حاضر خطوط متروی هفتگانه تهران با حدود ۲۵۷ کیلومتر مسیر و ۱۴۹ ایستگاه در حال خدمات‌رسانی به شهروندان می‌باشد و تکمیل خطوط مترو به طول ۷۷ کیلومتر و ۴۴ ایستگاه در برنامه‌های شهرداری تهران تا پایان سال ۱۴۰۴ است. آغاز عملیات احداث خط ۱۰ و پیرو عقد تفاهم‌نامه با قرارگاه خاتم الانبیاء، عقد قرار داد برای آغاز احداث خط ۸ در سال ۱۴۰۳، عقد تفاهم نامه برای عملیاتی شدن خطوط ۹ و ۱۱ در سال آینده، دیگر اقدامات مدیریت شهری در ناوگان ریلی است. فعال شدن قرار داد ۶۳۰ دستگاه و افزایش ۲۵ درصدی تعهدات در این قرار داد و افزایش تعداد واگن ها به ۷۹۰ دستگاه هم در این دوره مدیریت شهری انجام شد.بهره‌برداری از ۳۹ کیلومتر و ۱۵ ایستگاه که افزایش طول شبکه مترو تهران به ۳۱۰ کیلومتر با ۱۵۶ ایستگاه (با احتساب ۲۶ کیلومتر مسیر هشتگرد به همراه ۲ ایستگاه) را به همراه داشت.

بهبود وضعیت اتوبوسرانی

ناوگان اتوبوسرانی تهران با عمر متوسط بیش از ۱۲ سال در وضعیت بحرانی قرار دارد و بازسازی اتوبوس به عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت در برون رفت از وضعیت فعلی از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد. بازسازی ۹۶۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در سال ۱۴۰۲ (۵۰۰ دستگاه در نیمه اول سال با اولویت اتوبوس‌های دوکابین و ۴۶۰ دستگاه دیگر تا پایان سال) تحویل ۴۰ دستگاه اتوبوس تک کابین دیزلی از محل قرارداد منعقده با شرکت عقاب افشان (در سال ۱۴۰۱)، انعقاد قرارداد ۳۰۴۰ دستگاه اتوبوس و ... اهم اقدامات هستند.

ارتقای ناوگان تاکسیرانی

در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران هم اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است که می توان به برنامه ریزی برای نوسازی حداقل ۵۰۰۰ دستگاه تاکسی سواری فرسوده، پیش بینی حدود ۲۰,۰۰۰ ون مسافری و حداقل ۲,۰۰۰ دستگاه ون باری و انعقاد قرارداد ۵۰۰۰ دستگاه ون با شرکت ایران خودرو دیزل و ... اشاره کرد.

توسعه خودروهای برقی

با توجه به لزوم توجه جدی به کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران، برقی‌سازی ناوگان به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی به طور ویژه در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. انعقاد قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با خودروسازان داخلی، ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی از طریق بخش خصوصی جهت خط جمهوری – بهارستان، عقد قرارداد تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی که ۳۰۲ دستگاه آن‌ها امسال تحویل داده می شود و ... توسط شهرداری تهران پیگیری شده است.

توسعه اماکن و فضاهای ورزشی

سیاست گذاری هوشمندانه و تدوین اولویت های راهبردی، جز برنامه های اصلی شهرداری تهران در جهت همگانی شدن ورزش در جامعه شهری است. این مهم، نیازمند برنامه های مدیریتی همه جانبه برای ایجاد هماهنگی و انسجام میان رشته های مختلف ورزشی و لحاظ نمودن نیازهای متنوع شهروندان، چگونگی توسعه زیر ساخت ها و فضاهای استاندارد ورزشی و ... است. احداث و بهسازی بیش از ۳۵ مجموعه ورزشی شامل ۱۳ زمین چمن مصنوعی بیش از ۳ سوله ورزشی و همچنین یکی از بزرگترین مرکز ورزشی کشور اهم اقدامات شهرداری تهران بوده که در مناطق ۳،۴،۷،۸،۱۲،۱۴،۱۵،۱۶،۱۷،۱۸،۱۸ و۲۲ بهره برداری شده اند.

تقاطع های غیرهمسطح

در راستای کاهش مسیر شهروندان و تکمیل مسیرهای تبادلی در تقاطع‌های غیرهمسطح بزرگراهی شهر تهران، احداث ۹۸ تقاطع غیرهمسطح در دستور کار شهرداری تهران در این دوره مدیریت شهری قرار گرفته است که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۱ تقاطع و سال گذشته هم ۱۰ تقاطع تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

مراکز عرضه میوه و تره بار

در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد کل مراکز عرضه میوه و تره بار ۲۶۱ مرکز بوده، که طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تعداد ۲۵ مرکز عرضه میوه و تره بار جدید توسط سازمان مدیریت میادین احداث و تعداد ۴ مرکز عرضه نیز تخریب و نوسازی و یک مرکز نیز توسعه یافته است. با احداث این مراکز میانگین سالانه کل محصولات عرضه شده از ۲۴۰۵ تن در روز به ۲۶۰۰ تن در روز افزایش خواهد یافت.

مناسب سازی معابر

مطابق اطلاعات و داده های ثبت شده در سامانه مدیریت و کنترل پروژه در ردیف‌های مربوط به مناسب‌سازی برای معلولین در نه ماهه اول سال ۱۴۰۲ معادل ۱۴۰ میلیارد تومان صورت وضعیت تایید شده است. مناسب سازی ۴۷۲ کیلومتر معبر،،مناسب سازی و بهسازی ۱۳۶ بوستان و فضای سبز شهر، بهسازی و مناسب سازی ۴۸ دستگاه ساختمان و... اهم اقدامات مدیریت شهری در این حوزه است.

کد خبر 841075 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها طرح‌های عمرانی شهردارى تهران تهران

دیگر خبرها

  • عملکرد شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ | آیا کیفیت زندگی در تهران افزایش یافته است؟
  • بهره مندی ۱۳ هزار نفر از آب شرب در روستا‌های کردستان
  • تحقیق جدید: حضور در طبیعت ظاهراً تأثیر عمیقی بر نحوه تجربه زمان دارد
  • دهیاران برای توسعه پایدار در روستاهای دشتستان تلاش کنند
  • درختان زیتون در جبالبارز جایگزین درختان جنگلی می شوند
  • تغییر جدید در خط ۴۰ اتوبوسرانی اصفهان
  • صدور هشدار زرد با ورود موج ناپایداری بارشی در اصفهان/ رگبارهای بهاری و برف در استان
  • انقلاب شهری با حرکت به سمت محله‌های هوشمند
  • بهره‌مندی ۱۳ هزار نفر از اهالی روستاهای کردستان از آب سالم
  • نقش ساخت‌وسازهای زیرزمینی در توسعه شهری + شهرهای زیرزمینی معروف