Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
به گزارش جام نيوز، يکي از سوالات فقهي مسلمانان درباره جوشاندن انگور، کشمش و مويز است که به جواب آن مي پردازيم:
آيا ريختن كشمش و مويز در غذا و پختن آن، باعث نجاست غذا مي شود؟
آيات عظام امام،خامنه اي، مكارم: خير؛ بلكه غذا، پاك و خوردن آن حلال است.
آيات عظام نورى، زنجانى، صافى: غذا نجس نمي شود ولي احتياط مستحب آن است كه از آن غذا اجتناب كنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آيت الله بهجت: اگر كشمش و مويز با پختن جوش بيايند، پاك بودن و خوردن آن محلّ اشكال است.
پي نوشت:
توضيح المسائل مراجع، ج‌1، مسأله 114
استفتاء از دفتر حضرت آيت الله خامنه اي

پنجم از مطهرات- کم شدن دو سوم آب انگور
(مسأله 202) آب انگوري که جوش آمده پيش از آن که ثلثان شود، يعني دو قسمت آن کم شود و يک قسمت آن بماند نجس نيست، ولي خوردن آن حرام است1، ولي اگر ثابت شود که مست کننده است، حرام و نجس مي باشد و فقط به سرکه شدن پاک و حلال مي شود.
1- مظاهري: [پايان مسأله].
*****
اراکي: مسأله- آب انگوري که با آتش به جوش آمده، نجس نيست ولي خوردن آن حرام است و با ثلثان شدن، يعني کم شدن دو سوم آن به وسيلهٔ آتش، حلال مي گردد. ولي چنانچه با غير آتش به جوش آيد پاک بودن آن و پاک شدنش به واسطهٔ ثلثان محلّ اشکال است، لکن اگر با آتش ثلثان شود، پاک مي گردد.
گلپايگاني، صافي: مسأله- آب انگوري که به آتش جوش آمده اگر آنقدر بجوشد که ثلثان شود - يعني: دو قسمت آن کم شود و يک قسمت آن بماند- پاک مي شود ولي اگر به خودي خود جوش بيايد (صافي: وبه آتش يا غير آتش ثلثان شود يا به آتش جوش بيايد و به غير آتش ثلثان شود) فقط به سرکه شدن پاک مي شود و اين حکم بنابر قول به نجاست عصير است به جوش آمدن و [در مسأله 113] گذشت که اقوي طهارت است.
خوئي: مسأله- آب انگوري که به آتش يا به خودي خود جوش بيايد، حرام مي شود، و اگر آنقدر به آتش بجوشد که ثلثان شود، يعني دو قسمت آن کم شود و يک قسمت آن بماند، حلال مي شود. و در مسأله [113] گذشت که آب انگور به جوش آمدن نجس نمي شود*.
.سيستاني: اگر آنقدر بجوشد که دو قسمت آن کم شود و يک قسمت آن بماند، حلال مي شود و اگر ثابت شود که مست کننده است، چنانچه بعضي در صورتي که خود به خود جوش بيايد گفته اند، تنها با سرکه شدن حلال مي شود...
*تبريزي: و بعيد نيست که اگر دو قسمت آن به غير آتش کم شود حلال باشد.
وحيد: مسأله – آب انگوري که به آتش جوش بيايد حرام مي شود، و اگر آنقدر به آتش بجوشد که دو قسمت آن کم شود و يک قسمت آن بماند حلال مي شود و در مسأله [113] گذشت که به جوش آمدن به آتش نجس نمي شود. و اگر به غير آتش جوش بيايد حرام و بنابراحتياط نجس مي شود ، و احتياط واجب آن است که به غير از سرکه شدن پاک و حلال نمي شود.
بهجت: مسأله- آب انگوري که جوش آمده پيش از آنکه دو سوم آن به واسطهٔ جوشيدن کم شود و يک سوم آن باقي بماند بنابر اقوي و احوط نجس است، و بنابر اظهر و احوط فرقي نيست در اين که به وسيلهٔ آتش جوش بيايد يا به وسيلهٔ ديگر؛ ولي همين که دو سوم آن کم شد يا مبدّل به سرکه گرديد پاک مي شود.
مکارم: مسأله- هرگاه آب انگور با آتش بجوشد نجس نيست، ولي خوردنش حرام است، اما اگر آنقدر بجوشد که دو قسمت آن بخار شود و يک قسمت بماند، حلال مي شود و اگر خود به خود بجوش آيد و مست کننده شود حرام و نجس است و تنها با سرکه شدن پاک و حلال مي شود.
زنجاني: مسأله- آب انگوري که به سبب آتش يا به خودي خود جوش بيايد، خوردن آن حرام و بنابر احتياط نجس مي شود، چنانچه در مسأله [113] گذشت، و آب انگوري که به سبب آتش جوش آمده اگر آنقدر با آتش بجوشد که ثلثان شود يعني دو سوم آن کم شود، پاک شده و خوردن آن حلال است؛ ولي اگر به خودي خود جوش آمده بنابر احتياط فقط به سرکه شدن پاک و حلال مي شود.
نوري: مسأله- آب انگوري که خود به خود جوش آمده نجس است و فقط به سرکه شدن پاک و حلال مي شود؛ ولي اگر به واسطهٔ آتش جوش آمده است، پيش از آنکه ثلثان شود يعني دو قسمت آن کم شود، نجس نيست ولي حرام است و به ثلثان شدن به وسيله آتش حلال مي شود.
سبحاني: مسأله – آب انگوري که با حرارت آتش جوش آمده پاک است ولي خوردن آن – تا دو سوم آن کم نشود – حرام است، ولي اگر به خودي خود بجوشد حرام و با سرکه شدن پاک مي شود.
مسائل اختصاصي
خوئي، تبريزي، وحيد: مسأله 204- اگر دو قسمت آب انگور بدون جوش آمدن کم شود چنانچه باقيماندهٔ آن جوش بيايد حرام است..
. گلپايگاني، صافي: نجس نيست ولي خوردن آن حرام است.
. سيستاني: اگر عرفاً به آن آب انگور بگويند نه شيره، بنابراحتياط لازم حرام است.
. زنجاني: حرام و بنابراحتياط نجس است.
گلپايگاني، صافي: مسأله 205- خوردن آب انگوري که معلوم نيست جوش آمده يا نه حلال است ولي اگر با آتش جوش بيايد تا انسان يقين نکند که دو قسمت آن با آتش کم شده، حلال نمي شود. و اگر به خودي خود جوش آيد، تا سرکه نشود حلال نمي شود.
خوئي، تبريزي، وحيد: مسأله 205- سيستاني: مسأله 198- آب انگوري که معلوم نيست جوش آمده يا نه، حلال است ولي اگر جوش بيايد، تا انسان يقين نکند که دو قسمت آن کم شده، حلال نمي شود.
زنجاني: مسأله 205- اجتناب از آب انگوري که معلوم نيست جوش آمده يا نه، لازم نيست؛ ولي اگر جوش بيايد، تا انسان يقين نکند که سرکه شده يا دو سوم آن کم شده، بايد از آن اجتناب کرد.
(مسأله 203) اگر مثلاً در يک خوشهٔ غوره يک دانه يا دو دانهٔ انگور باشد1 چنانچه به آبي که از آن خوشه گرفته مي شود آبغوره بگويند2 و اثري از شيريني در آن نباشد و بجوشد، پاک و خوردن آن حلال است.
1- خوئي، سيستاني، مظاهري: مقداري انگور باشد...
2-خوئي، سيستاني، تبريزي: آب انگور نگويند و بجوشد خوردن آن حلال است.
مظاهري: و بجوشد پاک و خوردن آن حلال است.
*****
وحيد: مسأله – اگر مثلاً در يک خوشه غوره مقداري انگور باشد چنانچه به آبي که از آن خوشه گرفته مي شود آب انگور نگويند و بجوشد خوردن آن حلال است.
زنجاني: مسأله- اگر مثلا در يک خوشه غوره يک يا چند دانه انگور باشد، چنانچه به آبي که از آن خوشه گرفته مي شود آب انگور نگويند هر چند جوش بيايد پاک و خوردن آن حلال است.
مکارم: مسأله – اگر در ميان خوشه هاي غوره دانه هايي از انگور باشد، [و] آب همه آن را بگيرند چنانچه به آن «آبغوره» گويند با جوشيدن، نجس يا حرام نمي شود.
مسائل اختصاصي
خوئي، وحيد: مسأله 207- اگر يک دانه انگور در چيزي که به آتش مي جوشد بيفتد و بجوشد. و مستهلک نشود فقط خوردن آن دانه حرام است*.
.گلپايگاني، صافي: و در آن مستهلک شود خوردن آن حلال است.
*تبريزي: و اگر مستهلک شود خوردن آن اشکالي ندارد.
*سيستاني: بنابر احتياط واجب.
زنجاني: مسأله 207- اگر يک دانه انگور در چيزي که مي جوشد بيفتد و بجوشد، احتياط آن است که از آن اجتناب کنند و خوردن آن هم حرام است.
خوئي، تبريزي: مسأله 208- سيستاني: مسأله 201-مظاهري: مسأله 177- اگر بخواهند در چند ديگ شيره بپزند، جايز است کفگيري را که در ديگ جوش آمده زده اند در ديگي که جوش نيامده بزنند.
گلپايگاني، صافي: مسأله 208- اگر بخواهند در چند ديگ شيره بپزند بايد کفگيري را که در ديگ جوش آمده. زده اند در ديگي که جوش نيامده* نزنند. و اگر همه جوش آمده باشد، بايد کفگير ديگي را که ثلثان نشده، در ديگي که ثلثان شده نزنند و اين حکم بنابر قول به نجاست عصير است به جوش آمدن، ولي [در مسأله 113] گذشت که نجس نمي شود.
.زنجاني: و ثلثان نشده...
*زنجاني: يا اگر جوش آمده ثلثان شده، نزنند. [پايان مسأله]
(مسأله 204) چيزي که معلوم نيست غوره است يا انگور، اگر جوش بيايد حرام نمي شود1.
1- گلپايگاني، خوئي، تبريزي، سيستاني، صافي: اگر جوش بيايد خوردن آن حلال است.
مکارم: اگر با آتش بجوشد، حرام نمي شود.
زنجاني ، نوري: اگر جوش بيايد نجس نمي شود .
سبحاني: اگر جوش بيايد نه حرام است و نه نجس .
بهجت: اگر جوش بيايد نجس نمي شود؛ و نيز اگر شک در جوشيدن آب انگور داشته باشيم، پاک و خوردن آن حلال است. امّا اگر يقين به جوشيدن آب انگور پيدا شد، بايد يقين به کم شدن دو سوم آن يا سرکه شدن آن پيدا کنيم تا پاک و حلال شود.
مسائل اختصاصي
بهجت: مسأله 207- هرگاه انگور را در ميان تيزاب بگذارند که سبزه شود، در صورتي که علم به جوشيدن حاصل نشود پاک است.
مکارم: مسأله 222- شيره اي که از بازار مي گيرند و مي دانند فروشنده از اين مسائل باخبر است، پاک و حلال است و تفحّص لازم نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۳۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاظم موسوی نماینده مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است

دوم اسفندماه سال ۱۴۰۲ بود که نماینده رسمی نوکیا در ایران اعلام کرد؛ «این شرکت غیر از نماینده رسمی خود در حال حاضر هیچ مجوزی برای تولید تلفن همراه نوکیا در ایران به هیچ شرکتی نداده است.»

به گزارش فرهیختگان، این موضوع نشان داد شرکت «آتیلا همراه ایهان» که با استفاده از این برند، نوکیای تقلبی وارد بازار می‌کند و همچنین سبب شد تا شرکت نوکیا از آن شکایت کرده و رسانه‌ها هم بار‌ها علیه این تولیدات تقلبی افشاگری کنند. سابقا نیز کوروش کمپانی با سو استفاده و کلاهبرداری از مردم به واسطه تقلب در ساخت گوشی‌های همراه دست به چنین اقدامی زده بود. 

حالا بعد از گذشت تقریبا دو ماه و پس از بازتاب گسترده این موضوع در رسانه‌های اجتماعی، سید کاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به حواشی به وجود آمده درباره تولید تلفن همراه نوکیا در داخل کشور بدون اخذ مجوز از شرکت خارجی اظهار کرد: «عرضه این نوع موبایل‌ها به منزله تضییع حقوق مصرف‌کنندگان است. همچنین وی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عرضه نوکیای تقلبی گفت: فروش این نوع موبایل در بازار به دور از انصاف و حرام است. سازمان بازرسی کل کشور باید به این موضوع ورود کند.»

 

دیگر خبرها

  • تأثیرگذاری رسانه‌ها در عصر کنونی بیش از ابزارهای جنگی است
  • امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه کارگری است
  • چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟
  • آیا ارز دیجیتال حلال است؟
  • لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پرونده‌های مرتبط با حجاب
  • کاظم موسوی نماینده مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • منتظری: قضات به متخلفان در بحث حجاب احکام تنبیهی صادر کنند
  • فروش نوکیای تقلبی حرام است!