Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد درویش با اعلام اینکه محیط‌بانان سپر دفاعی طبیعت هستند، گفت: متأسفم که در صدر پردیسان کسی نشسته است که می‌گوید حفظ یوزپلنگ ایرانی یک موضوع جزیی است.

به گزارش خبرنگار مهر محمد درویش فعال محیط زیست و مدیرکل مستعفی مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم اعطای چهارمین دوره جایزه یحیی به محیط‌بانان برگزیده گفت: برای اینکه ببینیم چه اندازه حفظ محیط زیست برای یک جامعه مهم است بیش از حرف‌های مردم و مسئولان باید توجه کنیم که چه اندازه حاضرند برای محیط زیست هزینه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درویش افزود: اینکه چنین ضیافتی به کمک مردم برگزار شده و یک زوج هنرمند بخشی از دسترنج هنری خود را به بهترین و سلحشورترین محیط‌بانان کشور هدیه می‌کنند خبر خوشی است چون در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که توجه محیط زیست در آن نسبت به سال‌های پیش قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: اگر مردم ما همچنان از جنبش بیداری محیط زیستی حمایت کنند می‌توانیم امیدوار باشیم حال طبیعت ایران را خوب کنیم.

درویش تأکید کرد: این که برخی گونه‌های گیاهی و جانوری که سالها هیچ گزارشی از مشاهده آن‌ها نداشتیم دوباره مشاهده می‌شوند نشان دهنده آن است که طبیعت آن‌قدر مهربان هست که اگر ما از مصالح شخصی و کوتاه مدتمان بگذریم می‌توانیم امیدوار باشیم تا ژینایی را به این سرزمین برگردانیم.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: محیطبانان ارزشمندترین نیروهای سازمان متولی محیط زیست هستند. محیط‌بانان سپر دفاعی طبیعت ایران هستند. کسانی که با کمترین امکانات و بیشترین عشق تلاش می‌کنند که توان تاب‌آوری این سرزمین حفظ شود.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین ویژگی محیط‌بانان این نیست که با سلاح خود و منطق چکمه و سرنیزه از منابع طبیعی پاسداری کنند بلکه هنر آن است که با رفتار و نه فقط گفتار جوامع بومی و کودکان را به طبیعت علاقه‌مند کنند. یکی از معیارهای محیط‌بانان برگزیده در این جایزه هم همین بوده است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: یوزپلنگ که نماد این طبیعت است حال و روز خوشی ندارد. یوزپلنگ‌های ما ساعت‌ها و ساعت‌ها حرکت می‌کنند اما همنوع خود را نمی‌بینند. اکنون برای دهمین سال است که درنای امید چند هزار کیلومتر راه می‌رود و به ایران می‌آید و ما هر سال نگرانیم که شاید سال آخرش باشد. سیل‌خیزی افزایش پیدا کرده و عمق تالاب انزلی از ۱۴ متر به نیم متر کاهش یافته است. ما امروز با ۸۰۰ هزار هکتار جنگل مخروبه رو به رو هستیم.

درویش تصریح کرد: متأسفم که امروز در صدر پردیسان کسی نشسته است که می‌گوید حفظ یوزپلنگ ایرانی یک موضوع جزیی است. اینجاست که باید حواسمان جمع باشد چون این محیط زیست ماست و نه چند نفر معدود که در پردیسان حضور دارند و باید با قوانین موجود عمل‌کرد مدیران پردیسان را پایش کنیم و از دولتی که خود را محیط‌زیستی معرفی کرده بخواهیم وظایف خود را به درستی انجام دهد.

وی در پایان گفت: تداوم جایزه یحیی نشان می‌دهد که ما کوتاه نخواهیم آمد و از محیط زیست خودمان تا آخرین توان دفاع می‌کنیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۵۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی در آئین تجلیل از فعالان ورزشی حوزه محیط زیست که در نمایشگاه سلامت شهر بوستان لاله برگزار شد با تبریک روز و هفته ملی زمین پاک و هفته سلامت با اشاره به اینکه در کنار حفظ محیط زیست نیازمند توجه عمومی هستیم بیان داشت: مشارکت مردم برای نجات زمین از پلاستیک را مدنظر قرار دادیم و با این شعار به دنبال این بودیم که مردم را در این مسیر مشارکت دهیم.

وی اضافه کرد: پلاستیک ۴۰۰ سال طول می‌کشد که در زمین تجزیه شود و هریک مترمربع از خاک ۱۰۰ سال طول می‌کشد که تولید شود و این سخت است که خاک حاصلخیز و زمین حفاظت شده با پلاستیک آلوده شود.

حسینی با بیان اینکه علاوه بر روند طولانی تجزیه پلاستیک در طبیعت، این تجزیه برای خاک و زمین نیز عوارض جبران ناپذیری در پی دارد، گفت: میکروپلاست‌ها در طبیعت باقی می‌مانند. جانوران نیز از این میکرو پلاست‌ها استفاده کرده و ما نیز از همین جانورانی که چنین موادی را در تغذیه خود داشته‌اند استفاده می‌کنیم. این موضوع سلامت انسان را تهدید می‌کند و عامل مهمی در به خطر افتادن سلامت بدن افراد است.

مدیرکل توسعه پایدار و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به اینکه هفته سلامت فرصت مغتنمی است که به سلامت جسم و در کنار آن روان توجه شود، اظهار داشت: یافته‌های علمی نشان می‌دهد میکرو پلاستیک‌ها ارتباط مستقیم در ابتلای افراد به سرطان دارد. کاهش استفاده از پلاستیک و انتشار میکرو پلاستیک‌ها در طبیعت هم به حفظ محیط زیست وهم به سلامت عمومی جامعه کمک می‌کند و امیدواریم این با کاهش استفاده از محصولات پلاستیکی بتوانیم جامعه‌ای سالم‌تر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی مجلس قوانینی را برای کاهش و جلوگیری از استفاده این نوع محصول به تصویب رسانده است، ادامه داد: استفاده کمتر از پلاستیک‌هایی که زیست تخریب‌پذیر نیستند. در سال ۱۴۰۲ تدوین استانداردی برای تعیین این نوع کیسه‌ها در دستورکار قرار گرفته است و از این پس تنها پلاستیک‌هایی که نشان استاندارد زیست تخریب‌پذیر داشته باشند در زمره محصولاتی قرار خواهند گرفت که امکان استفاده از آن باید بیشتر از گذشته در مراکز فروشگاهی و اصناف استفاده شود.

حسینی با بیان اینکه علاوه بر تهدید پلاستیک برای طبیعت و زمین، توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت چالش‌های و خطرات دیگری را برای زمین ایجاد کرده است توضیح داد: ته سیگار چالش جدید حوزه سلامت و محیط زیست است. ته سیگارها دارای انبوهی از سمی‌ترین فلزات سنگین به نام آرسنیک است که تمام حاصلخیزی و قدرت رشد زمین را از بین می‌برد. یکی از دلایل خشک شدن بسیاری از درختان در معابر عمومی است که ناشی از ته سیگارها به خاک و درختان منتقل می‌شود.

وی گفت: ۶۰ درصد از آلایندگی زمین مربوط به مواد شیمیایی و فلزات سنگین ناشی از آرسنیک است و به این دلیل ضرورت دارد با مشارکت مردم تلاش کنیم تا علاوه بر کاهش مصرف پلاستیک به موضوع فیلترهای سیگار و خودداری از رها کردن آن در فضای عمومی توجه بیشتری کنیم.

کد خبر 6087931

دیگر خبرها

  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تجهیز محیط بانان با به‌روزترین فناوری‌های دنیا
  • ٢۵ خودروی عملیاتی محیط‌بانی رونمایی شد
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه
  • هوای زمین را داشته باشیم
  • ما ریشه در زمین داریم
  • اولویت‌دهی به بهبود معیشت محیط بانان و نیرو‌های یگان حفاظت