به گزارش جام نیوز، «بسم الله الرحمن الرحیم یا أیها الذین آمنوا إنما الخمر و المیسر و الأنصاب و الأزلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون» (سوره مائده آیه ۹۰)

این آیه و آیه ۹۱ ما را ملزم به ترک نوشیدن شراب مى کند

در روایات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) روایات متعددى وجود دارد که بر حرمت نوشیدن شراب دلالت دارند بلکه نشستن روى سفره یا میزى که روى آن شراب وجود دارد تحریم شده است و فرقى در حرمت آن بین یک قطره یا بیشتر وجود ندارد.

یکى از گناهان کبیره شمرده شده است، انسانی که امتیازش از موجودات دنیا به عقل و درایت است، با خوردن مشروبات الکلی عقل خود را زائل نموده و ممکن است تا آنجا تنزّل کند که از حیوانات نیز پست‌تر شود و باید انسان بترسد از اینکه مبادا خداى نکرده اجل او در این حال فرا برسد.

 

 

می دانید چرا شراب حرام است؟

علاوه بر آیات و روایات امروزه از نظر علمى نیز مضرات مصرف مواد الکلى به اثبات رسیده است. دانشمندان به این واقعیت اعتراف داشته‏ اند که از جمله آثار زیان بخش شراب، پیامد سویى است که روى مغز و عقل می گذارد و آن را از کار می اندازد. روشن است که با از بین رفتن عقل، پرده شرم و حیا دریده می شود. در نتیجه میدان به دست غرایز حیوانى می افتد. انسان به صورت حیوانى وحشى و لجام گسیخته درمی آید.


نوشابه‏ هاى الکلى پس از استفاده سریعاً جذب خون می شود . خون در مسیر خود مغز را بى نصیب نمی گذارد، در نتیجه عمل سلسله اعصاب رو به ضعف می رود و خویشتن دارى که ارادى و منشأ شرم و حیا در انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست می رود.


همانطور که امام رضا علیه السلام فرمودند: خدا شراب را بدان جهت حرام کرد که مایه فساد و بازداشتن عقل از درک حقایق و از بین بردن شرم و حیا است.


مشروبات الکلى به پنج دلیل از محرّمات شمرده مى شود:


دلیل اول - کتاب (قرآن)
در قرآن کریم آیات فراوانى وجود دارد که حرمت مشروبات الکلى را به زبان کنایه و یا موردى بیان مى کند، ولى ما به صریح ترین آنها مى پردازیم:


1ـ «انّما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون؛ (مائده (5) آیه 90)
تحقیقاً شراب و انواع قمار و بت پرستى و یا سنگ هایى که براى قربانى نصب شده و چوبه هاى قرعه (براى کشف امور غیبى)، پلیدى از کارهاى شیطان است، از آن دورى گزینید، شاید رستگار شوید.»


2ـ «انما یرید الشّیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء فى الخمر و المیسر...؛ (مائده (5) آیه 91) شیطان مى خواهد کینه توزى و دشمنى را از طریق شراب و قمار در میان شما بیفکند و تضادهاى داخلى را تشدید نماید و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد، آیا باز هم دست از آن بر نمى دارید.»


3ـ «یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما؛ (بقره (2) آیه 219)
تو را از شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و سودهایى براى مردم و گناهشان از سودشان بیشتر است.»
به اجماع فقهاى شیعه و سنّى، شراب، نجس و حرمت آن محرز است. اکثر عالمان دینى مشروبات را حتى به نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا که خداوند متعال شفایى در حرام قرار نداده است. تمام فقیهان اسلامى براى شراب خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند


دلیل دوم - احادیث نبوى و علوى (سنت)
در مجامع شیعه و سنّى، این حدیث معروف است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ده گروه را لعنت کرده است که به گونه مستقیم یا غیر مستقیم در شراب سازى دخالت دارند: 1 - کسى که درخت انگور را به نیت شراب غرس کند؛ 2 - آن که بدین قصد از درخت تاک پاسدارى نماید؛ 3 - خریدار مشروبات؛ 4 - فروشنده آن؛ 5 - کسى که مى نوشد؛ 6 - کاسبى که از شراب فروشى پولى به دست مى آورد؛ 7 - فشار دهنده انگور به انگیزه ساختن شراب؛ 8 - افرادى که مشروبات را حمل و نقل مى کنند؛ 9 - تحویل گیرنده آن؛ 10 - ساقى یا کسى که شراب براى دیگرى مى برد. ( فروع کافى، چاپ جدید، ج 6، ص 430 – 429)


در اسلام هیچ گناهى تا این حد نکوهیده نشده است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به حضرت على (علیه السلام) فرمود: «اگر همه گناهان را در خانه اى جمع کنند، کلید آن شراب است.» ( وسائل الشیعه، ج 17، ص 271)


امام على (علیه السلام) مى فرماید: «خداوند شراب و مى گسارى را براى سلامت عقل حرام کرده است.» ( نهج البلاغه، حکمت 252)


امام صادق (علیه السلام) نیز فرمود: «اگر کسى دخترش را به شراب خوار بدهد مانند این است که او را در آتش انداخته است.» (وسائل الشیعه، ج 17، ص 249)


نوشاب‏ه هاى الکلى پس از استفاده سریعاً جذب خون مى‏شود . خون در مسیر خود مغز را بى نصیب نمى‏ گذارد، در نتیجه عمل سلسله اعصاب رو به ضعف مى ‏رود و خویشتن دارى که ارادى و منشأ شرم و حیا در انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست مى‏ رود


دلیل سوم - عقل
برخى از عقلاى جهان به خصوص پزشکان متعهد بر اساس موازین عقلى و علمى و بلکه مشاهدات حسى معتقدند الکلِ مسکِر انسان را از حالت عادى خارج مى سازد و براى مدت زمانى او را در مستى و بى خبرى نگه مى دارد و در این حالت هرگونه عمل خطرناک و یا شرم آورى از وى امکان صدور مى یابد.


دلیل چهارم - اجماع
به اجماع فقهاى شیعه و سنّى، شراب، نجس و حرمت آن محرز است. اکثر عالمان دینى مشروبات را حتى به نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا که خداوند متعال شفایى در حرام قرار نداده است. تمام فقیهان اسلامى براى شراب خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند.


دلیل پنجم - علوم طبیعى (علم پزشکى)
(منظور از علوم طبیعى، استنتاجاتى است که متفکران از آن دارند. هنگامى که علم خطرات و مضرّات شراب را کشف مى کند، عقل حرمت آن را اعلام مى دارد.)


از نظر علم پزشکى نیز حرمت شراب، محرز است، زیرا کتاب هاى متعددى درباره زیان هاى آن از سوى پزشکان دل سوز نوشته شده است.

منبع: جام نیوز

خبر بعدی:

مسمومیت بر اثر مصرف مشروبات الکلی در کاشمر

محمد جواد یزدانی مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، افزود: ساعت ۳ بامداد امروز ۲۶ دی ماه، ۷ نفر با علائم مشکوک به مسمومیت الکلی به بخش اورژانس بیمارستان‌های شهید مدرس و حضرت ابوالفضل (ع) کاشمر مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه افراد مراجعه‌کننده در مراکز درمانی کاشمر تحت اقدامات درمانی قرار گرفتند، افزود: وضعیت عمومی افراد مسموم شده که تاکنون تعداد آن‌ها به ۷ نفر رسیده، وخیم و بسیار بد است، به طوری که تعداد ۵ نفر برای ادامه درمان به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد اعزام شدند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر با اشاره به اینکه ۲ نفر از این افراد به دلیل شرایط خاصی که داشتند در بخش مراقبت‌های ویژه آی. سی. یو تحت نظر هستند، خاطرنشان کرد: علت مسمومیت مشکوک است و باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

یزدانی با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی و مراجع قضایی در این رابطه در حال تحقیق و بررسی هستند، یادآور شد: تهوع، سردرد، شکم درد، تغییر حالت درونی جسم و حالات این چنین از جمله نشانه‌های مسمومیت است.

گفتنی است: دونفری که در آی سی یو کاشمر هستند وضعیت جسمی یک نفر روبه بهبودی و یک نفر دیگرهم از حالت جسمی خوبی برخوردار نیست و تحت مراقب‌های ویژه تیم اورژانس است.

انتهای پیام//و. ت   پیگیری مسمومیت‌های مشکوک در کاشمر

ماجرای ازدواج مجدد همسر شهید حججی+عکس

رئیس بنیاد مستضعفان: ماهیانه ۱۸ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنم| در بنیاد مستضعفان کمتر از ۳ میلیون حقوق دریافت نمی‌کنند| مراکز تفریحی خود را همچنان توسعه می‌دهیم، هم فایده اقتصادی دارد و هم برای مردم مفید است+فیلم

منبع این خبر، وبسایت www.jamnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۱۶۰۵۶۲۵۰ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • مسمومیت ۷ نفر در کاشمر بر اثر مصرف مشروب
  • مرگ یک نفر در مشهد بر اثر مشروبات الکلی
  • مرگ یک جوان به دلیل مسمومیت با مشروبات الکلی در مشهد
  • فوت یک نفر بر اثر مسمومیت مشروبات الکلی
  • فوت یک نفر در مشهد بر اثر مسمومیت مشروبات الکلی
  • مسمومیت 7 نفر در کاشمر با علائم مشکوک به مصرف مشروبات الکلی
  • مسمومیت 7 نفر در کاشمر بر اثر مصرف مشروبات الکلی
  • ۷ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی در کاشمر مسموم شدند
  • برای رسیدن به وجودشناسی باید از عقل بشری فراتر رفت
  • مدیران دولتی حلال و حرام خدا را رعایت کنند
  • مهدویت، عقل و عدل است/ اهتمام بیشتر به علم کلام در مهدویت
  • آیت‌الله جوادی آملی: عقل وحیانی باید در حوزه حرف اول را بزند/ در حوزه مهدویت باید بیش از پیش به علم کلام توجه شود
  • آشنایی با احکام و فلسفه ماه‌های حرام در اسلام
  • نگاه روایات به معضل بیکاری و تکلیف دولت/ حرمت ترویج قول و فعل بد
  • سازمان استاندارد نقش پلیس را براى فعالان اقتصادى ایفا نمى‌کند/ تاریخ انقضای برخی "استاندارد"ها در کشور فرا رسیده است
  • ممنوعیت نامگذاری محصولات الکلی و دخانیات به نام قهرمانان ماناس در قرقیزستان
  • اختلاف در آمریکا بر سر برنامه فضایی ایران/طرح بن‌سلمان برای آزاد کردن فروش مشروبات الکلی/ درخواست سیاستمدار عراقی برای برقراری رابطه با اسرائیل/وام یک میلیارد دلاری فرانسه برای بازسازی عراق
  • بن‌سلمان به دنبال آزاد کردن فروش مشروبات الکلی است
  • مجتهد: فروش مشروبات الکلی در عربستان آزاد می شود