Web Analytics Made Easy - Statcounter

واشنگتن پست گزارش کرد: اکثر قریب به اتفاق مسیحیان خاورمیانه فریاد خشمگینانه خود را به تصمیم ترامپ در مورد بیت المقدس بلند کرده اند، اما در آمریکا مسیحیان پروتستان از این اقدام ترامپ تمجید کرده اند.

ایران آنلاین /در این گزارش به قلم لاودی موریس آمده است، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا در مورد به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس، خشم مسیحیان را در سراسر خاورمیانه برانگیخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مایک پنس معاون اول رئیس جمهوری آمریکا قرار است هفته آینده عازم منطقه شود و به وضع مسیحیان منطقه که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند رسیدگی کند. اما در پی اعلان تصمیم هفته گذشته رئیس جمهوری آمریکا، شرایطی که بر منطقه حاکم است؛ از همین الآن مشخص است که او در این سفر مورد بی توجهی قرار خواهد گرفت و از نزدیک شاهد خواهد بود که تصمیم ترامپ چه بازخورد بدی در سطح منطقه داشته است.
به غیر از مسلمانان؛ اکثر رهبران مسیحیان در سطح منطقه علیه تصمیم ترامپ موضع گرفته اند.
در مصر؛ پاپ کلیسای مسیحی که رهبری بزرگ ترین جمعیت مسیحیان در خاورمیانه را عهده دار است خواستار لغو برنامه سفر پنس به قاهره شده است .
در عراق هم کلیسای مسیحیان کلدانی در این هفته هشدار داد که اقدام کاخ سفید در مورد قدس دوری تازه از خشونت و افراط گرایی را در منطقه به راه خواهد انداخت و از ترامپ خواست که به قطعنامه های سازما ملل در مورد بیت المقدس احترام بگذارد.
در شهر بیت لحم واقع در کرانه باختری هم که 12 درصد جمعیتش را مسیحیان تشکیل می دهند و یکی از مقاصد سفر پنس به منطقه است، رهبران مسیحیان شهر هفته گذشته به نشانه اعتراض به اعلان کاخ سفید؛ چراغهای روشن درخت کریسمس را خاموش کردند.
در روز یکشنبه هم جمعی از مردم شهر در اعتراض به این اقدام کاخ سفید در کلیسای مقدس بیت لحم که گفته می شود زادگاه حضرت عیسی (ع) بوده است، تحصن کردند.
اما برخلاف مسیحیان خاورمیانه که بشدت از تصمیم ترامپ در مورد قدس خشمگین شده اند؛ در آمریکا مسیحیان پروتستان مدافع این تصمیم هستند.
مسیحیان پروتستان آمریکا در انتخابات سال گذشته به ترامپ رای دادند. این مسیحیان معتقدند که در کتاب مقدس انجیل بر حق یهودیان در مورد بیت المقدس تصریح شده است و در این کتاب مقدس حتی آمده است که یهودیان ساکن بیت المقدس در روز قیامت طلایه داران بهشت اند.
بر این اساس ؛ مشخص می شود که نیروی لابی کننده پشت سر تصمیم گیری ترامپ در مورد قدس؛ مسیحیان آمریکا بوده اند.
مسیحیان فلسطین به طرفداری مسیحیان پروتستان از اسرائیل اعتراض دارند و می گویند که پروتستانها با این گرایش در واقع حقوق مسیحیانی که ساکن زادگاه پیامبر خود هستند را نادیده می گیرند.
مسیحیان فلسطین معتقدند که بیت لحم زادگاه حضرت عیسی مسیح (ع) است و انجیل در فلسطین نازل شده است نه در کمربند کتاب مقدس .
ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا 80 درصد رای پروتستانها را بدست آورد که بالاترین سطح حمایت این گروه مذهبی از کاندیداهای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا بوده است .
تیم انتخاباتی ترامپ با توجه به اهمیت رای پروتستانها ؛ پنس را که در آن هنگام فرماندار ایالت ایندیانا بود به عنوان رفیق انتخاباتی اش معین کرد. پنس کاتولیک مذهب است اما کمک شایان توجهی به شور انتخاباتی و جلب رای پروتستانها به نفع ترامپ کرد.
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان هم پیش از اعلام رسمی ترامپ در مورد قدس به او در این مورد هشدار داده بود. اسقف اعظم کلیسای کانتربری که رهبری مسیحیان انگلیس را برعهده دارد و رهبر آنگلیکن (کلیسای انگلیس) در سطح جهان است ، همچنین روحانیون عالیقدر چندین کلیسا در بیت المقدس و کلیسای قبطی مصر هم تصمیم گیری ترامپ را محکوم کرده و آن را بی حرمتی به احساسات میلیون ها عرب دانسته اند.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم برنامه دیدارش با معاون اول رئیس جمهور آمریکا را لغو کرده است.
با این حساب معلوم نیست آیا پنس همچنان برنامه سفرش به بیت لحم را انجام خواهد داد یا نه. پنس در این سفر قرار است از بیت المقدس و کرانه باختری هم دیدار و سفری نیز به مصر داشته باشد.
کاخ سفید بارها اعلام کرده است که قصد دارد سیاست های حمایتی بیشتری از مسیحیان خاورمیانه را به اجرا گذارد. مسیحیان کمتر از 2 درصد از جمعیت فلسطینیان را در کرانه باختری؛ بیت المقدس و غزه تشکیل می دهند . مسیحیان جمعیت چندان قابل توجهی در این نواحی ندارند اما صاحب نفوذند. اغلب آنان ارتدکس یونانی هستند منتها در میانشان مسیحیان کاتولیک ؛ لوتری و آنگلیکن هم دیده می شوند. تعداد پروتستانها در این جمعیت چندان قابل توجه نیست.
مایک پنس از موافقان انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس است و یک هفته قبل از اعلام تصمیم ترامپ ؛ در یک سخنرانی از این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا خبر داده بود. او در ماه اکتبر در یک پیام ویدیویی به جمهوریخواهان در اسرائیل، قدس را پایتخت ابدی و بی قید و شرط قوم یهود خوانده بود.
قدس شهری است که چندین باب از اماکن مقدس پیروان سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام در آن قرار دارد. اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته است که تنها کسانی حق دسترسی به این اماکن را دارند که حاکمیت این رژیم بر قدس را قبول داشته باشند.
در طول جنگهای اعراب و اسرائیل در سال 1948 یهودیان از شهر کهن بیت المقدس بیرون رانده شدند و تمام عبادتگاههای یهودیان در این شهر تخریب و ویران شد. در همان جنگ بسیاری از مسیحیان فلسطینی از شهر فرار کردند. همچنین مسیحیان ساکن نواحی در کنترل اسرائیل هم از شهر اخراج شدند و همانند سایر آوارگان فلسطینی آنها هم حق بازگشت به قدس را ندارند.
در مورد تصمیم ترامپ؛ نتانیاهو اعلام کرده است که وضعیت اماکن مقدس شهر قدس دستخوش هیچ تغییری نخواهد شد و پیروان همه ادیان اعم از یهودی و مسیحی و مسلمان حق عبادت در این اماکن را دارند. / ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۶۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است

نشریه آمریکایی هیل در تحلیلی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که آبان امسال برگزار می‌شود، نوشت که این انتخابات مانند سال ۲۰۲۰ مجددا جو بایدن و دونالد ترامپ را مقابل یکدیگر قرار می‌دهد، با این تفاوت که این بار شرایط متفاوت است و این انتخابات برای مردم آمریکا نتیجه باخت-باخت خواهد داشت.

به گزارش این نشریه که به قلم دنیس ام. پاول، مشاور مدیریت استراتژیک نوشته شده، در سال ۲۰۰۴ به دلیل اینکه جورج بوش ادعا می‌کرد جنگی علیه تروریسم به راه انداخته، آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند مجددا به او رای بدهند؛ اما در سال ۲۰۰۸، چون رای‌دهندگان خواستار تغییر مسیر بودند، به باراک اوباما که در آن زمان سناتور بود رای دادند.

در سال ۲۰۱۶، ترامپ به صدای خشم طبقه متوسط تبدیل شد و به پیروزی شگفت‌انگیزی دست یافت که حزب جمهوری‌خواه را متحول کرد. با این حال، در سال ۲۰۲۰، مردم که می‌خواستند این صدای خشمگین را آرام‌تر کرده و دیگران را التیام بخشند، ورق را برگردانده و جو بایدن را انتخاب کردند. 

اکنون ما یک مسابقه مجدد بین بایدن و ترامپ داریم، اما در محیطی با روند‌های بسیار متفاوت که مسائل بسیار متفاوتی را پیش می‌برد. بایدن در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت یک رئیس جمهور تحول‌خواه باشد و التیام دادن مردم [در مسائل اقتصادی] را نادیده گرفت. این امر برای او هزینه داشته و نتیجه آن را می‌توان در نظرسنجی‌ها دید. زیرا مسائل دیگر [که او آن را نماد تحول‌خواهی نمی‌بیند] اکنون به یک بحران تبدیل شده و این طور به نظر می‌رسد که بایدن این موضوعات را نادیده گرفته یا از آن سوء استفاده می‌کند. در نتیجه بخشی از آرای او در حال ریزش است. 

از طرف دیگر، ترامپ تلاش می‌کند تا کارنامه خود را به عنوان رئیس جمهور با بایدن مقایسه کند، اما او هم درگیر پرونده‌های قضایی است. ترامپ یک پایگاه حمایتی بسیار وفادار دارد، اما شهرت او به عنوان فردی خودکامه که دموکراسی را به خطر می‌اندازد، ممکن است سبب مشکلاتی شود و برخی رای‌دهندگان خاکستری را دچار تردید کند.

پیروزی ترامپ هراس و نفرت را میان دشمنان دموکرات او تشدید خواهد کرد. آنها هر اقدام اجرایی دادگاه را به چالش خواهند کشید و هر کلمه‌ای که ترامپ بیان می‌کند را طوری تحلیل خواهند کرد که به نژادپرستی و تعصب و بدخواهی مرتبط شود؛ و بعد اگر دموکرات‌ها دوباره اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورند، احتمالا برای سومین بار ترامپ را استیضاح خواهند کرد. اعتراضات مجددا مثل سال ۲۰۲۰ بالا خواهد گرفت و فرمانداران ایالاتی که اکثریت دموکرات دارند، قوانین فدرال مورد علاقه جمهوری‌خواه‌ها را نادیده خواهند گرفت یا از اجرای آن امتناع خواهند کرد؛ که این نیز به اتحاد لطمه خواهد زد.

انتخابات سال ۲۰۲۴ برای آمریکا یک بازی باخت-باخت است. اگر بایدن رئیس جمهور شود، به تصمیمات تحول‌خواهانه محیط زیستی و دگرگون کردن اقتصاد ادامه می‌دهد، بدون آنکه مسائل ابتدایی‌تر رای‌دهندگان را در نظر بگیرد. در مقابل اگر ترامپ رئیس جمهور شود، تلاش او برای حکمرانی در هر مرحله مسدود خواهد شد. تمدن آمریکایی که مسلما در حال حاضر هم رو به زوال است، به فرسایش و تحلیل رفتن ادامه خواهد داد.

در سال ۱۹۴۵، هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا مجبور شد بین دو گزینه تصمیم بگیرد: انداختن بمب اتمی روی جمعیت غیرنظامی یا حمله به سرزمین اصلی ژاپن. اکنون در سال ۲۰۲۴ از مردم آمریکا خواسته می‌شود که بین دو گزینه تصمیم بگیرند: کسی که با سیاست‌های خود سبب تفرقه بین مردم می‌شود و کسی که خود مظهر تفرقه است. سوال این است که آیا ما به عنوان یک ملت می‌توانیم ۴ سال دیگر تفرقه را تحمل کنیم؟

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • سرنوشت قایدی در فصل آتی | بازگشت ستاره در گروی تصمیم یک نفر
  • اعلام جنگ علیه ترامپ!
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • ارسال سلاح به کی‌یف و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است