Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@02:13:57 GMT

تاثير سن و چاقي در سلامت دوران بارداري

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۵۸۵۲۶

تاثير سن و چاقي در سلامت دوران بارداري

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مسئول کلينيک ناباروري پژوهشگاه ابن سينا با اشاره به اينکه ابتلا به ديابت دوران بارداري به سن مادران بستگي دارد، گفت: بين 30 تا 35 درصد مادران بالاي 35 سال که دچار چاقي و بيماري سندروم تخمدان پلي کيستيک هستند، به ديابت بارداري مبتلا مي شوند.

ديابت بارداري؛ يکي از انواع ديابت است که افزايش قندخون براي اولين بار در دوران بارداري رخ مي دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت دقيق ديابت بارداري مشخص نيست اما وجود برخي علائم در تشخيص زودرس اين بيماري مؤثر است. با توجه به عوارضي که ديابت براي جنين و مادر باردار مي‌تواند داشته باشد، پيشگيري و کنترل ديابت در دوران بارداري ضروري است.
دکتر افسانه محمدزاده در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا در اين خصوص اظهار کرد: ارزيابي هاي لازم براي مادران بارداري که به ديابت بارداري مبتلا شده اند شامل کنترل بهتر قندخون و نيز عوارض چشمي و کليوي و فشارخون بايد انجام شود تا آنان دچار عوارض و مشکلات ديابت بارداري نشوند.
وي با اشاره به اينکه ديابت بارداري شامل دو نوع، آشکار و مخفي است، گفت: در نوع ديابت مخفي ميزان قند ناشتا طبيعي است اما قندخون بعد از خوردن گلوکز مختل مي شود و نياز است اين افراد به متخصص غدد مراجعه کنند.
فوق تخصص زنان و زايمان ادامه داد: ممکن است زنان قبل از بارداري دچار ديابت نباشند و در بارداري مبتلا به آن شوند اما عده اي ديگر، قبل از بارداري به اين بيماري دچار هستند که اين افراد قبل از بارداري بايد با پزشک معالج خود مشاوره کنند.
محمدزاده ادامه داد: ديابت بارداري مانند نوع هاي ديگر اين بيماري، مي تواند عوارضي همچون عوارض چشمي و قلبي و عروقي براي مادران باردار داشته باشد که به محض مشاهده علائم بايد به پزشک مراجعه کنند.
وي، کنترل ديابت در دوران بارداري را نيازمند کار تيمي پزشکي دانست و گفت: متخصص زنان به تنهايي نمي تواند اين کار را انجام دهد و بايد متخصصان غدد و داخلي در اين زمينه کمک کنند.
مسئول کلينيک ناباروري پژوهشگاه ابن سينا به عوارض ديابت بارداري روي مادر و جنين اشاره کرد و افزود: اگر ديابت در دوران بارداري کنترل نشود، مي تواند به جنين به ويژه مغز جنين آسيب برساند.
وي، رشد زياد جنين را از ديگر عوارض ديابت بارداري اعلام کرد و افزود: ديابت سبب رشد زياد جنين مي شود که به آن جنين ماکروزوم گفته مي شود. عوارض فشارخون بالاي مادران باردار عکس اين موضوع است و رشد جنين در اثر فشارخون مادران، کاهش مي يابد.
محمدزاده گفت: ميانگين وزن طبيعي نوزادان بين 2 هزار و 900 تا سه هزار و 200 گرم است و اگر وزن نوزاد بيش از چهار کيلوگرم باشد، ماکروزوم يا جنين بزرگ به حساب مي آيد و اگر جنين ماکروزومي وزنش بيشتر از چهار هزار و 500 گرم باشد، در معرض خطر بيشتري قرار دارد.
محمد زاده با اشاره به اينکه حدود پنج درصد کل نوزادان، ماکروزوم هستند و در مادران ديابتي احتمال ماکروزوم بودن جنين بيشتر است، افزود: هر چه وزن جنين بيشتر باشد احتمال وجود اشکالات در سوخت و ساز قند مادر که ممکن است مخفي باشد بيشتر مي باشد.
وي ادامه داد: رسيدن قند فراوان به جنين علاوه بر تاثير نامطلوب بر جنين مي تواند زايمان طبيعي را سخت و طولاني کند. اين زايمان سخت هم براي مادر و هم براي جنين خطرناک است، اغلب متخصصان زنان ترجيح مي دهند که جنين ماکروزوم را به روش سزارين به دنيا آورند.
رئيس انجمن ديابت ايران با اشاره به اينکه 20 درصد زنان باردار در معرض ابتلا به ديابت بارداري و افزايش قند خون هستند، دليل عمده آن را بالا رفتن سن ازدواج در ميان بانوان دانست.
عليرضا مهدوي، معاون مرکز مديريت بيماري هاي غيرواگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اعلام کرده است که پنج ميليون نفر در ايران ديابت دارند و حدود چهار ميليون نفر ديگر نيز در معرض ابتلا به اين بيماري هستند.
وي افزود: بيماري ديابت يک اپيدمي جهاني است که در ايران نيز شيوع بسيار بالايي دارد، حدود 10 درصد افراد بالاي 20 سال در ايران به اين بيماري مبتلا هستند و حدود هشت درصد ديگر افراد بالاي 20 سال نيز در معرض ديابت (پره ديابت) قرار دارند.
علمي ** 1201 **1834
خبرنگار: عبدالکريم جبارپور** انتشار: ناهيد شفيعي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۸۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری روانشناختی و فشار خون از عوامل چاقی هستند

هانیه شهرابی فراهانی٬ روانشناس بالینی با اشاره به شرم ناشی از اضافه وزن در زندگی گفت: هر چند که اضافه وزن به خودی خود، مشکلات سلامتی زیادی به همراه دارد؛ اما مسائل روانشناختی ناشی از چاقی و اضافه وزن بیشترین آسیب را به زندگی اجتماعی یک نفر وارد می‌کنند. افرادی که اضافه وزن دارند، به خصوص کسانی که از کودکی دچار این مشکل شده اند، به جز بیماری‌های جسمی مثل دیابت و فشار خون بالا، متاسفانه در معرض مشکلات روانشناختی مثل مشکلات عزت نفس، احساس نقص و شرم، احساس بی کفایتی و بی ارزشی هم قرار می گیرند. 

او در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود همه آسیب‌هایی که اضافه وزن برای افراد دارد، خیلی‌ها در کاهش وزن موفق نیستند، بیان کرد: بررسی‌های زیادی نشان می‌دهند افرادی که دچار اضافه وزن هستند، به شکل متفاوتی فکر می‌کنند و وقتی مدل ذهنی و روش فکر کردن این افراد تغییر می‌کند، می‌توانند به شکل باثباتی وزنشان را کم کنند.

شهرابی افزود: این افراد معمولاً از دوران کودکی یا اوایل نوجوانی خودشان را خیلی چاق تصور می‌کرده اند و تصویری که از خودشان دارند تقریبا تناسبی با واقعیت ندارد. خیلی از افرادی که دچار اضافه وزن هستند، از خوردن به عنوان روش اصلی تنظیم هیجان استفاده می‌کنند. مثلاً وقتی مضطرب هستند بیشتر غذا می خورند یا وقتی خسته هستند سعی می کنند با غذا خوردن خستگی را از تن به در کنند. 

او گفت: خیلی‌ها، شب‌ها بیشتر سراغ خوردن می‌روند. تفاوت خوردنِ هیجانی با خوردن از سر گرسنگی این است که در خوردن هیجانی موضوع برطرف شدن میلِ گرسنگی نیست. خیلی وقت‌ها حتی فرد از غذا خوردن لذت نمی‌برد؛ بلکه صرفا غذا یا خوراکی می خورد تا هیجانش را تنظیم کند. انگار غم، خشم و اضطرابش با خوردن برطرف می‌شود. نه تنها خوردن کمکی به تنظیم هیجان نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود فرد احساس گناه زیادی نسبت به رفتارش و خشم زیادی از خودش که پرخوری کرده تجربه کند.

شهرابی اظهار کرد: از بین تمام هیجان ها، شرم هم به دفعات بیشتر و هم با شدت بیشتری در افراد مبتلا به چاقی تجربه می‌شود. فردی که با چاقی دست و پنجه نرم می‌کند ناخواسته بیشتر اتفاقات بد و خنثی در زندگی را به چاقی ربط می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

دیگر خبرها

  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • بیماری روانشناختی و فشار خون از عوامل چاقی هستند