Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@16:23:44 GMT

بيم و اميد در بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۵۸۵۸۲

بيم و اميد در بازار مسکن

خبرگزاري آريا - در حالي بازار مسکن پنجمين سال رکود خود را پشت‌سر مي‌گذارد که برخي کارشناسان نسبت به افزايش قيمت‌ ناگهاني به دلايلي خاص هشدار مي‌دهند، در مقابل برخي کارشناسان معتقدند مسکن وارد دوره رونق شده و زمان خريد خانه فرا رسيده است. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، چند وقتي است که شايعات پيرامون بازار مسکن افزايش يافته است؛‌ اين‌که مسکن طي ماه‌هاي پيش‌رو با افزايش تقاضا روبرو مي‌شود که اين مسئله با توجه به عدم تناسب با عرضه در نهايت به رشد قيمت‌ها منتج مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سوي ديگر اين نظريه، برخي کارشناسان معتقدند بخش مسکن به دو دليل وارد فاز جديدي شده است. به اعتقاد اين افراد افزايش ساخت و سازها و رشد معاملات مسکن نشان مي‌دهد طي ماه‌هاي باقيمانده از سال بازار مسکن به طور نسبي رونق مي‌گيرد و خبري از جهش‌هاي قيمتي نخواهد بود.
"رونق و رکود" مسکن
افشين پروين‌پور کارشناس اقتصاد مسکن بر اين باور است که سير رکودي بازار مسکن همچنان ادامه خواهد داشت و تا زمانيکه براي اشتغال و درآمد مردم اتفاق خوبي روي ندهد، رکود مسکن سنگين‌ و سنگين‌تر مي‌شود.
وي با بيان اين‌که يکي از مهم‌ترين دلايل تداوم رکود بخش مسکن، نبود درآمدهاي کافي و شغل است، مي‌گويد: توان اقتصادي مردم پايين است و به همين دليل نمي‌توانند حضور موثري را در بازار مسکن داشته باشند. بانک‌ها به دليل اين‌که در ملک و املاک سرمايه‌گذاري زيادي انجام داده‌اند، الان ديگر پولي براي پرداخت تسهيلات به مردم ندارند.
وي با اشاره به اين‌که رکود مسکن در کشور بسيار سنگين شده است، يادآور شد: در دهه 70 و اوايل دهه 80 برخي ذي‌نفعان با ايجاد حلقه "رونق و رکود" مسکن،‌ باعث گراني در اين بازار مي‌شدند، اما واقعيت اين است که چند سالي است که به دليل کاهش درآمدهاي ملي و سرانه ديگر نمي‌توانند اين کار را انجام دهند.
پروين‌پور با بيان اين‌که رکود مسکن سنگين و سنگين تر شده است، اظهار کرد: بخش مسکن ممکن است رشد قيمتي داشته باشد اما اين افزايش بيشتر از نرخ تورم نخواهد بود و در حدود 4 تا 7 درصد است. فرض کنيد قيمت هر متر يک آپارتمان 6 ميليون تومان است؛ در حال حاضر معامله اي براي اين رنج قيمتي صورت نمي‌گيرد، حالا 6 ميليون تومان 8 ميليون تومان شود اتفاقي نمي‌افتد چون مردم پولي براي ورود به بازار مسکن ندارند.
وي رونق بخش مسکن را در گرو روي دادن اتفاقي مثبت در اقتصاد کشور دانست و با بيان اين‌که اين اتفاق "افزايش وام خريد مسکن" نيست، افزود: چنانچه اتفاق خوبي در اقتصاد روي دهد که منجر به افزايش اشتغال و درآمدهاي مردم شود، مي‌توان به رونق بازار مسکن اميدوار بود.
2سيگنال تغييز فاز در بازار مسکن
در نقطه مقابل اين تحليل، برخي کارشناسان اقتصاد مسکن نظريه ديگري را براي آينده کوتاه مدت بازار مسکن ارائه مي‌دهند که تا حدودي خوشبينانه‌تر است. بهروز ملکي در اين‌باره مي‌گويد: دو سيگنال مهم تغيير فاز در بازار مسکن نسبت به ماه هاي گذشته پر رنگ تر شده؛ يکي علامت مربوط به ساخت و ساز و ديگري بازار معاملات مسکن.
وي با بيان اينکه تغيير فاز بازار مسکن ز ناحيه تقاضاي مصرفي و خانوارهاي عمدتا با سطح درآمدي متوسط آغاز شده است، افزود: گرچه با تصويب ماليات‌هاي جديد در حوزه ساخت مسکن اين تصور ايجاد شد که تا حد زيادي از سرعت حرکت سازندگان در بازگشت به فعاليت هاي ساختماني کاسته مي شود اما تاثير اين رويدادها به حدي نبوده که ساخت و سازهاي مسکوني را به دوره رکود بازگرداند.
وي با اشاره به اين‌که همين اتفاق در بازار معاملات خريد و فروش مسکن نيز مشاهده مي شود، گفت: عمده معاملات کنوني خريد و فروش در بازار مسکن از ناحيه تقاضاي مصرفي است.
وي يادآور شد:‌ تغييرات تورم مسکن در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل در تهران نشان مي دهد نوسانات قيمتي بازار مسکن آغاز شده هر چند اين نوسانات به هيچ وجه افزايش غيرمنطقي و جهش گونه قيمت مسکن تلقي نشده و در حکم افزايش نامتعارف قيمت ها و بروز رونق تورمي مشابه سال هاي مياني دهه 80 و سال هاي ابتدايي دهه 90 نيست.
کارشناس مسکن با بيان اين‌که در مقطع کنوني احتمال جهش قيمتي در بازار مسکن منتفي است به افزايش سطح قيمت‌هاي پيشنهادي برخي مالکان و فروشندگان و بي‌توجهي مصرف‌کنندگان به اين نرخ‌ها اشاره کرد و افزود:‌ به تقاضاهاي مصرفي توصيه مي شود تنها از فروشندگان منصف و واقع بين واحد مسکوني مورد نظر خود را خريداري کنند.
به گفته ملکي، حجم قابل توجه و انباشته واحدهاي مسکوني خالي از سکنه، شيب ملايم نرخ تورم، سطح بنيه مالي و قدرت خريد خانوارها، نرخ بالاي سود بانکي و ... از جمله عواملي است که بروز شوک قيمتي در بازار مسکن را به موضوعي بعيد و دور از ذهن تبديل کرده است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۵۸۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه امروز به خاطر مشکلات اقتصادی کشور، طلاب نیز در حوزه مسکن و معیشت دچار مشکل هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در دیدار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ضمن آرزوی موفقیت و پیروزی برای کشور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی اظهار داشت: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب (‌مد‌ظله العالی) در طول دوران رهبریشان و حتی قبل از آن، به عنوان یکی از چهره‌های شاخص علاقه‌مند به پیشرفت و توسعه کشور از جنبه‌های مختلف شناخته می‌شده‌اند و هر کجا مدیریت میدانی به دست ایشان بوده و مانعی وجود نداشته، نتایج خوبی را همراه داشته است.

وی با اشاره به جایگاه برجسته رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در دید رهبران دنیا افزود: ایشان گام‌هایی بلندی برداشته‌اند؛ اما متأسفانه ما دچار حجاب معاصرت هستیم و این حجاب واقعیت‌ها را کم و گاهی بسیار کم تر از آنچه هست نشان می‌دهد.

عملیات «وعده صادق» در سایه توکل به خدا و امید به آینده میسر شد

امام جمعه قم با اشاره به زوایای پیچیده علمی عملیات «وعده صادق» بیان کرد: پس از این عملیات نگاه کشورها به ما تغییر کرد و تا حد زیادی تحت تأثیر این عملیات پیچیده و حرکت قدرتمندانه قرار گرفتند. حتی برخی از افرادی که با این انقلاب همسو نبودند نیز بعد از این موفقیت به خود آمدند.

وی افزود: این موفقیت در سایه توکل به خدا و امید به آینده میسر شد و معتقدم اگر امید در نسل جوان ما جوانه بزند و نسل جوان به جای پرداختن به جذابیت‌های کاذبی که دنیای غرب برای آن‌ها ایجاد کرده است با امید به آینده تلاش کند، موفقیت و پیشرفت را در پی خواهد داشت.

از تحریم استقبال نمی‌کنیم

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری محدودیت را، علی‌رغم انتظار دشمنان، یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت عنوان کرد و خاطر نشان کرد: تحریم‌ها عاملی شدند تا به خود متکی باشیم و از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم. البته این بدان معنا نیست که از تحریم استقبال می‌کنیم؛ اما اگر این محدودیت‌ها نبود، قطعا توجه به ظرفیت‌های داخلی پیدا نمی‌کردیم و به خاطر وابستگی شدید به دیگران، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دادیم.

وی ابراز امیدواری کرد: این انقلاب با دعای پاکان و صالحان به پیروزی رسید و إن شاء الله بتوانیم این راه را استوارتر از گذشته طی کنیم و مطابق پیش بینی رهبر معظم انقلاب( مد ظله العالی) تا ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف  ادامه دهیم.

ظرفیت‌های بالای نخبگانی در حوزه علمیه

 دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اهمیت ارتباط حوزه‌های علمیه با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه وجود دارد و طلاب فاضل و اندیشمند زیادی داریم که امیدهای آینده حوزه هستند؛ اما متأسفانه امروز به خاطر مشکلات اقتصادی کشور،  طلاب نیز در حوزه مسکن و معیشت دچار مشکل هستند. باید شرایطی فراهم شود که این نخبگان بتوانند بدون دغدغه بدرخشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • ارتقاء رونق تولید و بهره روری با حمایت از کارگران
  • حمایت از کارگران رونق تولید و بهره‌روری را ارتقا می‌دهد
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن