Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-23@20:37:23 GMT

لوموند: انتخابات آینده عراق در تیررس حیدرالعبادی

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۶۱۲۱۵

نشریه لوموند فرانسه در مطلبی از"هلن سالن" تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره عراق پس از داعش و وضعیت حیدر العبادی نخست وزیر این کشور نوشت: حیدر العبادی روز یکشنبه ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷ برابر با ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۶ به خانواده‌های سربازان کشته شده در نبرد علیه داعش، در مقابل رژه در محلی واقع در پایتخت که تدابیر امنیتی بالایی در آن لحاظ شده است، لبخندی بر لب دارد که حاکی از رضایت است و این طور معنا می‌دهد که مرگ هزاران عراقی بیهوده نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هیچکس فکرش را نمی‌کرد که شخصی ناشناخته از حزب اسلامی شیعه "الدعوه" بتواند ریاست حکومت را بر عهده گیرد.

این مسئولیت توسط ایران به آقای عبادی اعطا شده و از نظر سنی‌ها و آمریکا نیز وی شخصی مصالحه گرتر است. از نظر ایران با این کاندیدای نرم و انعطاف پذیر است که می‌توان سرزمین اشغالی سابق آمریکایی‌ها را پس از خروج نیروهای آمریکایی از 2011 کنترل کرد. ایران همچنین نسبت به دست اندازی در اتحاد جدید "بسیج همگانی" اطمینان یافته است.

این نیروی نظامی داوطلب شیعه که تحت نفوذ شبه نظامیان شیعه، مدتهاست از وفاداران به ایران است و در ژوئن 2014 به فراخوان آیت الله سیستانی برای جبران تلفات شاخه‌های "نیروهای متعارف" پاسخ مثبت داد.

العبادی یک بازی "اعتدال گرا" بین نیروها و گروه‌های رقیب آغاز کرده است. او که شریک پدرخوانده آمریکایی و متحدانش در قالب ائتلاف بین‌المللی بود، با حفظ تعادل در روابطش با ایران، به عربستان سعودی و کشورهای عرب نزدیک شده است. او بازسازی نیروهای نظامی در ائتلاف و اعطای تشکیل یک گارد ملی را به سنی‌ها و در عین حال قدرت گرفتن شبه نظامیان شیعه در طول نبرد را اجازه داد.

او حتی برای پایان دادن به یک سیستم مبتنی بر تقسیم مسئولیت‌ها و پست‌ها توسط سهمیه بندی‌های فرقه‌ای مذهبی و همچنین فسادی که این گونه تغذیه می‌شود، آماده به چالش کشیدن حزب خود هم شد، اما از برخی از اصلاحاتش که از حمایت‌های کثیر جنبش مردمی برخوردار بود نیز عقب نشینی کرد.

از نظر بسیاری از عراقی‌ها، این سازش‌ها و این روش برای آشتی نشانه‌ای از یک ناتوانی بزرگ و عدم داشتن جایگاه سیاسی است. میان همهمه‌های کودتا یا استعفا، سقوط وی بارها اعلام شده است.

اما مقامات غربی حمایت‌های خود از وی را دو برابر کردند. مسعود بارزانی این نکته را هنگامی که شرکای غربی وی بشدت در مورد طرح برگزاری یک همه پرسی جدایی طلبانه به مخالفت برخواستند درک کرد. ترس از دیدن این که العبادی چند ماه قبل از برگزاری انتخابات 15 مه 2018 ضعیف شده است، چالشی بزرگ‌تر از رابطه با متحدان کرد تلقی شده است. مسئولین غربی با هوشیاری، بر هر یک از تصمیمات نخست وزیر عراق نظارت کرده‌اند و از ناتوانی و تسلیم در مقابل فشار نظر و جناح‌های شیعه که آماده مبارزه با نیروهای کرد پیشمرگ هستند، نگران بودند.

نگرانی ها پایان یافت و با اقدام جدی و نادر از سوی حیدر العبادی، بدون افتادن در "دور باطل تقابل‌های مسلحانه" مواجه شد. نیروهای وی، بدون تقریباً هیچگونه مبارزه‌ای، سرزمین‌هایی که از سال 2014 در دست کردها افتاده بود را بدست گرفتند، از آنجمله می‌توان به شهر کرکوک اشاره کرد.

از نظر غربی‌ها العبادی در راه انتخابات موفق عمل کرده و در نگاه عراقی‌ها، او برخلاف پیروزی‌ها علیه داعش، به شکل یک رهبر سیاسی و نظامی که هیچگاه بصورت واقعی تصدیق نشده، در آمده است.

اینکه حیدر العبادی پیروزی نهایی خود را در آخر هفته با یک "کت عادی "جشن گرفته است، به معنای آن است که مبارزه در صحنه‌های سیاسی از این پس ادامه دارد. او پیشتر نیز مبارزه علیه فساد (رشوه و فساد در دستگاه) را نبرد آتی خود معرفی کرده است.

چالش دیگر، مسئله بازسازی، مصالحه ملی، مبارزه با تروریسم، بازسازی ساختار نیروهای نظامی است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۱۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» عراق

پایگاه نظامی عین‌الاسد در غرب عراق که محل استقرار شماری از نظامیان اشغالگر آمریکایی در این کشور است، امروز مورد حمله پهپادی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پایگاه نظامی عین‌الاسد در غرب عراق که محل استقرار شماری از نظامیان اشغالگر آمریکایی در این کشور است، امروز مورد حمله پهپادی قرار گرفت و یک مقام آمریکایی در این باره به خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد که پایگاه مذکور مورد حمله پهپادی قرار گرفته است.

این حمله تنها ساعاتی پس از آن صورت گرفت که گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد نیروهای مسلح آن‌ها، حملات علیه نیروهای آمریکایی را از سر خواهند گرفت.

این گروه مقاومت عراقی تصریح کرد: به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج نظامیان آمریکایی (از عراق) در سفر (اخیر) «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به واشنگتن، حملات را از سر می‌گیریم.

دو روز پیش سازمان «الحشدالشعبی» عراق از حمله به پایگاه نظامی «کالسو» واقع در استان «الانبار» خبر داده بود.

«علا الناشی» نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تاکید کرد: همزمان با حضور هیأت عراقی به ریاست محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در واشنگتن، آمریکا حمله‌ای متجاوزانه علیه پایگاه‌های وابسته به نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی در استان بابل انجام می‌دهد.

السودانی نخست وزیر عراق به تازگی به واشنگتن سفر و درمورد زمان پایان مأموریت نظامیان آمریکایی در این کشور گفت‌وگو کرد.

الناشی تاکید کرد: تجاوز آمریکا وقاحت و بی مسؤولیتی علیه نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی عراق به شمار می‌رود.

وی از دولت عراق خواست که به منظور حفظ کرامت عراقی‌ها، علیه مسؤولان آمریکایی در شورای امنیت شکایت کند.

منبع: ایرنا کد خبر 746999

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • اردوغان: به مبارزه علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهیم/ نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • اردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه دارد
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» عراق
  • تکذیب بیانیه منسوب به کتائب حزب‌الله عراق
  • حملات تلافی‌جویانه الحشدالشعبی در راه است/ اسرائیل رفتنی است
  • عطوان: حملات تلافی‌جویانه حشدالشعبی در راه است