Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@17:51:23 GMT

وعده‌ها حال مطبوعات را خوب مي‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۶۳۷۵۴

وعده‌ها حال مطبوعات را خوب مي‌کند؟

خبرگزاري آريا - در شرايطي که روز به روز از عرض، طول و تعداد صفحات نشريات و روزنامه‌ها کم مي‌شود، معاون امور مطبوعاتي از ترخيص يک محموله کاغذ از گمرک خبر داده است؛ اما آيا با اين خبر مي‌توان به آينده مبهم نشريات خصوصي اميدوار بود؟
به گزارش ايسنا، مدتي است که کاغذ کيميا شده و بيم کمتر شدن يا تمام شدن همين تيراژ ناچيز مطبوعات به جان مديران مسؤول و البته دلواپسان فرهنگ افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساله‌اي که واکنش بسياري از مطبوعات خصوصي را به دنبال داشت و حتي برخي از روزنامه‌ها از روي ناچاري يا اعتراض اعلام کردند که براي مدتي فقط به صورت الکترونيکي منتشر خواهند شد يا تعداد صفحات خود را کم مي‌کنند.
به دنبال خبر افزايش تعرفه واردات کاغذ و تحرير روزنامه‌ در هفته‌هاي اخير، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تعرفه انواع کاغذ چاپ و تحرير و روزنامه تا پايان سال جاري کماکان مطابق روال قبل بوده و افزايش نخواهد يافت؛ اما طبق گفته برخي مديران مسؤول روزنامه‌هاي خصوصي، اعلام صرف اين خبر هم به افزايش قيمت کاغذ و کمبود آن منجر شده است.
در اين ميان چهارشنبه (22 آذر ماه) حسين انتظامي، معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام کرد که «يک محموله کاغذ در حال ترخيص از گمرک است.»؛ او گفت: با مساعدت بانک مرکزي که ارز مبادله‌اي در اختيار واردکنندگان کاغذ قرار داد، يک محموله ١٠ هزار تني کاغذ روزنامه و تحرير در حال ترخيص از گمرک است و تا هفته آينده به انبارهاي چاپخانه‌ها مي‌رسد. اين محموله شامل عرض‌هاي مختلف مصرفي است که کمک مي‌کند التهاب موجود بازار کاغذ مرتفع شود. با نگاه مثبت دولت به حوزه نشر و مطبوعات، موضوع افزايش تعرفه واردات کاغذ منتفي شد تا شايعاتي که در اين زمينه موجب بلاتکليفي واردکنندگان شده بود، خود به خود منتفي شود.
اعلام رسيدن کاغذ به کشور هر چند مي‌تواند خبر خوبي براي اهالي رسانه و حوزه نشر به حساب بيايد، اما بايد ديد که اين کاغذ با چه قيمتي در بازار به بنگاه‌هاي مطبوعاتي به فروش مي‌رسد و اينکه آيا باز هم اين حجم از کاغذ وارداتي براي مصرف چندماهه يک موسسه مطبوعاتي خريداري خواهد شد؟ چراکه در اين صورت باز هم سر مطبوعات خصوصي بي‌کلاه خواهد ماند و روز از نو و روزي از نو!
روزهاي گذشته را مي‌توان از سخت‌ترين روزهاي مطبوعات خصوصي ايران برشمرد؛ مطبوعاتي که در شرايطي عادي هم در رقابتي نابرابر همچون جنگ پشه با حبشه خودشان را در فضاي رسانه‌اي حفظ مي‌کنند. هرچند به گفته محمد حيدري، دبير انجمن مديران رسانه شايد با کمي تدبير مي‌شد اين قضيه را بهتر مديريت کرد.
حيدري در نشست «اقتصاد مطبوعات چاپي در عصر ديجيتال» گفته است: «امسال در کل جهان 28 درصد قيمت کاغذ بالا رفته است اما کشور ما متوجه اين قضيه نشد؛ اين در حالي است که ما بايد 8 ماه پيش، پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام مي‌داديم. در اين ميان دو کارخانه کاغذسازي چين هم تعطيل شد اما به دليل اين که ما مطالعه و سواد تحليلي نداريم اين گراني اتفاق افتاد.»
در ادامه بخش‌هايي از صحبت‌هاي مديران مسؤول رسانه‌هاي خصوصي در گفت‌وگوهاي انجام شده با خبرنگاران ايسنا را دراين باره مي‌خوانيد.
دومينوي نابودي مطبوعات
مهدي رحمانيان، مدير مسوول روزنامه «شرق» به خبر افزايش تعرفه واردات کاغذ که چندي پيش اعلام و سپس منتفي شد، اشاره کرد و گفت: اگر دولت بخواهد تعرفه‌هاي واردات کاغذ را افزايش دهد، نشان مي‌دهد که بديهي‌ترين ادبيات مديريت را هم متوجه نيست، به دليل اينکه ما در شرايطي قرار داريم که کاغذ پيدا نمي‌شود و اگر هم کاغذ موجود باشد بايد با قيمت گزافي يعني 60 درصد بيشتر از قيمت يک ماه گذشته پول بدهند تا بتوانند نقدي خريداري کنند، در صورتي که در گذشته به صورت چندماهه خريداري مي‌کردند؛ البته افزايش تعرفه اتفاق نيفتاد.
او با اشاره به وضعيت موجودي کاغذ و تاثير آن بر مطبوعات اظهار کرد: با توجه به وضعيتي که بر مطبوعات حاکم است، در حال حاضر علاوه بر مشکلات گذشته، اين مشکل هم اضافه شده است. بر اساس خبرهايي که دارم مي‌دانم حدود هفت يا هشت روزنامه به دليل اينکه کاغذ ندارند، چاپ نمي‌شوند و اين وضعيت بقيه نشريات را هم به شکل دومينووار دربرمي‌گيرد. بر اساس خبرهايي که دارم مي‌دانم حدود هفت يا هشت روزنامه به دليل اينکه کاغذ ندارند، چاپ نمي‌شوند و اين وضعيت بقيه نشريات را هم به شکل دومينووار دربرمي‌گيرد. اين در حالي است که در يک ماه گذشته که درگير مساله کاغذ بوديم، هيچ مدير دولتي واکنش قابل توجهي نشان نداد. فقط چند روز پيش معاون وزير صنعت در يک جلسه خصوصي گفته است که ما اجازه نمي‌دهيم اين وضعيت ادامه پيدا کند اما در اين يک هفته که او اين حرف را زده، اتفاق خاصي نيفتاده است.
رحمانيان به کارخانه‌هاي توليد کاغذ در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه کاغذهاي توليدي داخل کشور از کيفيت لازم برخوردار نيست؛ يعني کم يا زياد کاغذهاي توليدي مهم نيست؛ به دليل اينکه همين کاغذهايي که در چاپخانه‌ها وجود دارد، قابليت استفاده‌ ندارد. بنابراين در توليد روزنامه و انتشار آن هم موثر نيستند. بخشي از يارانه‌ها و ارز به کارخانه‌هاي توليد کاغذ تعلق مي‌گيرد، اين درحالي است که برون‌داد اين کارخانه‌ها به شکلي نيست که براي رسانه‌هاي داخلي کارآمد باشد. در واقع اين توليدات براي مطبوعات آب ندارد اما ممکن است براي برخي نان داشته باشد.
تدارک براي مراسم تدفين روزنامه‌هاي خصوصي
منصور قنواتي، مدير مسؤول روزنامه «بهار» با اشاره به گران شدن تعرفه کاغذ و سخت شدن شرايط براي روزنامه‌هاي بخش خصوصي، اظهار کرد: بارها گفته‌ام که روزنامه‌هاي بخش خصوصي به‌ويژه در حوزه سياسي عملاً در مقابل مافياي مطبوعات دولتي تسليم هستند. شرايط فعلي و گران شدن تعرفه کاغذ آنها را آماده مراسم تدفين روزنامه‌هاي خصوصي کرده است. تا امروز اگر از حضور مطبوعات خصوصي در عرصه رقابتي راه رفتن بر لبه تيغ تعبير مي‌شد، با گران شدن کاغذ در شرايط اورژانسي قرار گرفتند و ديگر بايد مسؤولان محترم دولت تدبير به فکر مراسم تدفين روزنامه‌هاي خصوصي باشند. تا امروز اگر از حضور مطبوعات خصوصي در عرصه رقابتي راه رفتن بر لبه تيغ تعبير مي‌شد، با گران شدن کاغذ در شرايط اورژانسي قرار گرفتند و ديگر بايد مسؤولان محترم دولت تدبير به فکر مراسم تدفين روزنامه‌هاي خصوصي باشند.
قنواتي درباره آينده روزنامه «بهار»، گفت: بعد از توقيف يک‌ساله روزنامه در سال 94، توانستيم از اول دي ماه سال 95 مجدداً منتشر شويم و در چند روز آينده به يک سالگي روزنامه خواهيم رسيد؛ البته اين اولين يک‌سالگي روزنامه «بهار» در بيست و چند سال فعاليت است. در واقع مي‌توان گفت اين اولين سالي است که روزنامه توقيف نشده است. اما الان شرايط به گونه‌اي شده است که ديگر نيازي به توقيف نيست و روزنامه‌هاي خصوصي خواسته يا ناخواسته تعطيل مي‌شوند.
مديرمسؤول روزنامه «بهار» با بيان اينکه ديگر هيچ دورنماي مشخصي براي انتشار روزنامه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: البته گفتن اين حرف‌ها فايده‌اي ندارد، چون هيچ گوش شنوايي نيست. آقايان بازار را رها کرده‌اند و هيچ‌گونه نظارتي به شرايط چاپ و نشر وجود ندارد. کجاي دنيا در عرض يک ماه نرخ کاغذ 120 درصد افزايش نرخ پيدا کند؟ وقتي هم که وارد راهروهاي آسيب‌شناسي موضوع مي‌شويم، دست‌هاي پنهان عجيب و غريبي نمايان مي‌شوند. برخي از دوستان با علم به اينکه قرار است تعرفه کاغد برداشته شود، چندين هزار تن کاغذ را انبار کرده‌اند و مثلاً تلاش مي‌کنند تا رعايت حال روزنامه‌هاي خصوصي را بکنند و کاغذي که يک ماه پيش 2200 تومان بود را به قيمت 3 هزار خرده‌اي مي‌فروشند.
او اظهار کرد: هم‌اکنون که تمام مسؤولان تلاش مي‌کنند واقعيت را به‌ گونه ديگري جلوه بدهند، ما مطبوعاتي‌ها مانده‌ايم با انبوهي از مشکلات نابسامان. اميدواريم بتوانيم حداقل به پايان سال خودمان را برسانيم؛ چراکه سال ديگر را اصلا نمي‌توان با اين شرايط پيش‌بيني کرد.
مدير مسؤول روزنامه «بهار» يادآور شد: متاسفانه در اين مدت هيچ يک از مسؤولان مرتبط در وزارت ارشاد حالي از مديران روزنامه‌هاي خصوصي هم نپرسيدند. اگر دوست دارند روزنامه‌هاي بخش خصوصي وجود داشته باشد بايد حمايت اساسي بکنند؛ اگر هم نه که به همان روزنامه‌هاي دولتي خودشان اکتفا کنند. روزنامه‌هايي که به گفته شهردار جديد 80 درصد بازگشتي دارند و اين خيلي حرف بزرگي است که روزنامه‌هايي که با کيفيت بالا و قيمت پايين عرضه مي‌شوند 89 درصد بازگشتي دارند و ما با 12 صفحه روزنامه‌ سياه و سفيد با آنها رقابت مي‌کنيم.
بدن رنجور مطبوعات هر روز ضعيف‌تر مي‌شود
محمدعلي پيرعلي، مدير مسوول روزنامه «سياست روز» به افزايش قيمت کاغذ در بازار اشاره کرد و گفت: بدن و کالبد نحيف رسانه‌ها متاسفانه هر روز از سوي مسوولان امر در دولت‌هاي مختلف مورد عنايت جدي قرار مي‌گيرد. ما معتقديم که رسانه‌ها داراي نارسايي‌هاي جدي هستند اما اگر قرار باشد نگاه سلبي و مزيدي نسبت به مطبوعات و رسانه‌ها وجود داشته باشد، اين مجموعه نيم‌بندي که داريم هم از بين خواهد رفت.
او ادامه داد: مسوولان براي افزايش قيمت کاغذ توجيهاتي دارند و مسائل اقتصادي را مطرح مي‌کنند. همچنين مي‌گويند مطبوعات و رسانه‌هاي ما در سطحي نيستند که خود را اداره کنند و ضرورت دارد که رسانه‌ها خودشان هزينه خود را تامين کنند و روي پاي خود بايستند اما اين مساله در صورتي اتفاق مي‌افتد که بسترش فراهم باشد. اما اغلب روزنامه‌ها و نشريات اين توان را ندارند و کماکان نيازمند حمايت و يارانه دولتي هستند.
مدير مسوول روزنامه سياست روز ادامه داد: متاسفانه بدن رنجور رسانه‌هاي مکتوب هر روز زير آماج سياست‌هاي غلط مسوولان رنجورتر و ضعيف‌تر مي‌شود. شايد بعد از مدتي شاهد هيچ‌گونه‌ رسانه‌اي نباشيم البته منظور من روزنامه‌هاي دولتي نيست؛ زيرا آن‌ها به آب کر وصل هستند متاسفانه بدن رنجور رسانه‌هاي مکتوب هر روز زير آماج سياست‌هاي غلط مسوولان رنجورتر و ضعيف‌تر مي‌شود. شايد بعد از مدتي شاهد هيچ‌گونه‌ رسانه‌اي نباشيم البته منظور من روزنامه‌هاي دولتي نيست؛ زيرا آن‌ها به آب کر وصل هستندو ممکن است بتوانند گليم خود را از آب بيرون بکشند. اما زماني که ما مي‌خواهيم بخش خصوصي و نگاه مستقل در مطبوعات حاکم شود، قطعا اين مساله با تنش روبه‌رو خواهد شد.
او به وضعيت کارخانه توليدکننده کاغذ داخل کشور اشاره و بيان کرد: ما کارخانه‌ توليدکننده چوب و کاغذ مازنداران را داريم که با هزينه‌ي بسيار بالا فعاليت مي‌کند و کاغذهايش کيفيت لازم را ندارد. اين کارخانه نمي‌تواند پاسخ‌گوي نياز داخل کشور باشد و کيفيت آن قابل ملاحظه نيست و عملا به درد مطبوعات نمي‌خورد. مطبوعات در بسياري از مواقع کاغذهاي هندي و دست چندم خارجي را به کاغذهاي داخلي ترجيح مي‌دهند. اين مساله يک نوع ضعف و نقص جدي است که با گذشت چند دهه نتوانستيم حداقل در حوزه تامين کاغذ روزنامه‌ها مجموعه‌اي را ايجاد کنيم تا براي وارد کردن کاغذ از کشورهاي مختلف نيازي نداشته باشيم.
محمدعلي پيرعلي در پايان با اشاره به افزايش قيمت کاغذ گفت: حدودا چند روز بعد از اعلام خبر افزايش تعرفه کاغذ، قيمت کاغذ حدودا بالاي 50 درصد افزايش داشته؛ اين در حالي است که با اين افزايش قيمت، کاغذ در بازار موجود نيست. ما در گذشته به صورت چکي و کيلويي 2200 تومان، کاغذ را خريداري مي‌کرديم و چک 1 يا 2 ماهه مي‌داديم، اما در حال حاضر قيمت کاغذ 3300 شده و موجودي‌ هم ندارند. بر اين اساس مجبور شديم تيراژ روزنامه خود را پايين بياوريم و محدوديت ايجاد کرديم تا بتوانيم مديريت کنيم و اين بحران را از سر بگذارنيم.
چاره‌اي نداريم جز اينکه ظالم را بپذيريم
ندا عابد، مديرمسوول مجله ادبي «آزما» با اشاره به افزايش تعرفه کاغذ و تاثيراتي که بر روند انتشار نشريات خصوصي دارد، اظهار کرد:جريان گران شدن کاغذ، مستقيم انديشه، فرهنگ و تفکر را نشانه رفته است. اينکه مي‌گويند دولت نبايد در اين مقوله دخالت کند، چون سال‌ها پيش دخالت کرده و يارانه داده است و اوضاع خراب‌تر شد را به شخصه اصلاٌ قبول ندارم. به هر حال بايد راه‌حلي براي اين مشکل سنجيده شود. هفته گذشته خيابان ظهيرالاسلام کلاً تعطيل بود و همه بنگاه‌ها تعطيل کرده بودند تا گشت‌هاي تعزيرات نتوانند به انبارهاي آنها دسترسي پيدا کنند. اين در حالي است که هم گشت‌هاي تعزيرات هم خود کاغذفروشان خيلي خوب مي‌دانستند که انبارهاي کاغذ آنجا نيست.
مدير مسؤول روزنامه «آزما» گفت: بانک مرکزي و وزارت صنعت و معدن و تجارت مي‌گويند اين مساله به آنها برنمي‌گردد. بنابراين حتماً بنگاه‌ها و افرادي در اين جريان منفعتي دارند که اين نفع بايد با متضرر شدن تعداد زيادي از مجلات، روزنامه‌ها و مديران و اهالي فرهنگ حاصل شود. تماً بنگاه‌ها و افرادي در اين جريان منفعتي دارند که اين نفع بايد با متضرر شدن تعداد زيادي از مجلات، روزنامه‌ها و مديران و اهالي فرهنگ حاصل شود. يقين بدانيد که بنگاه‌هاي بزرگ مطبوعاتي که الان انبارهايشان پر از کاغذ است و يقيناً نيازي به کم کردن صفحات خود ندارند، متضرر نمي‌شوند و اين موضوع فقط شامل حال ناشرهايي بخش متوسط و خصوصي مي‌شود.
او با بيان اينکه «مسوولان با اين کار مي‌خواهند به مردم بگويند که اصلا نيازي نيست شما مجله، روزنامه و مطالب تحليلي بخوانيد»، اظهار کرد: به عنوان يک مطبوعاتي با بيش از بيست سال سابقه انتظار نداشتم که در اين شرايط از برخي مسؤولان بشنويم که عصر ديجيتال است و رسانه‌هاي کاغذي ديگر رسالتي برعهده ندارند. شايد دوستان به همين ترتيب سياستگذاري مي‌کنند، ولي اگر دنبال کتابخوان شدن مردم هستيد و آرزو مي‌کنيد که اي کاش ما هم همچون کشورهاي اروپايي در مترو و اتوبوس کتاب بخوانيم، تنظيم قيمت کاغذ اولين کاري است که بايد انجام بدهيد و همانطور که گران شدن کاغذ يک شبه انجام شد تنظيم قيمت آن هم مي‌تواند يک شبه انجام مي‌شود. مگر اينکه دست‌هاي ديگري در کار باشد.
خار مغيلان در چشم مطبوعات
آرش خوشخو، مدير مسوول روزنامه «هفت صبح» به دلايل گراني کاغذ اشاره کرد و گفت: برخي مي‌گويند به دليل اينکه بزرگترين کارخانه کاغذسازي چين تعطيل شده، چين تمام کاغذهاي روسي را پيش خريد کرده و اين مساله باعث افزايش قيمت شده است. همچنين سال جديد چيني در حال شروع شدن است و آن‌ها هم مانند ايران مصرف کاغذشان براي چاپ سالنامه، کارت پستال و ... زياد است؛ بنابراين بر قيمت جهاني کاغذ تاثير ترسناکي گذاشته است.
او با اشاره به نقش روزنامه‌هاي دولتي در گران شدن کاغذ اظهار کرد: متاسفانه ما با رقباي بزرگي در بخش دولتي روبه‌رو هستيم که به جاي اينکه کمک‌کننده کسب و کار باشند، خار مغيلانند. برخي روزنامه‌هاي دولتي به خيال خود دورانديشي کرده‌ و با شروع زمزمه‌هاي گراني کاغذ، بيشتر کاغذ موجود در بازار را خريدند و انبار کردند. در کشور ما بخش دولتي بزرگترين رقيب و دشمن بخش خصوصي است و اين امر يک واقعيت است. و البته دوستاني که در دولت هستند هم نمي‌توانند خود را نجات دهند.
خوشخو ادامه داد: بخش بزرگي از مساله گران شدن و کمبود کاغذ، به شيوه غلط مديران خريد برخي روزنامه‌هاي دولتي برمي‌گردد. آن‌ها زماني که فهميدند کاغذ گران مي‌شود، شروع به خريد انبوه کردند که با قدرت مالي خوب آن‌ها همخواني دارد بخش بزرگي از مساله گران شدن و کمبود کاغذ، به شيوه غلط مديران خريد برخي روزنامه‌هاي دولتي برمي‌گردد. آن‌ها زماني که فهميدند کاغذ گران مي‌شود، شروع به خريد انبوه کردند که با قدرت مالي خوب آن‌ها همخواني دارد. قدرت مالي خوب را در بخش مسکن هم ديده بوديم که بانک‌ها چه بلايي سر بازار مسکن آوردند. آن‌ها نيز با قدرت مالي خوب و دورانديشي که داشتند موجب شدند وضعيت مسکن در رکود باورنکردني فرو برود.
او با اشاره به تاثير گراني کاغذ بر روزنامه‌هاي بخش خصوصي، اظهار کرد: زماني که کاغذ گران شود، قاعدتا روزنامه‌هاي بخش خصوصي دچار تزلزل مي‌شوند و روزنامه‌هاي کم‌بنيه‌تر از دور خارج خواهند شد. همچنين روزنامه‌هاي قوي‌تر هم مجبور مي‌شوند تعداد صفحات خود را کاهش دهند. براي مثال ما روزنامه هفت صبح را پنج روز در هفته در 24 صفحه منتشر مي‌کرديم که به 16 صفحه کاهش داده‌ايم البته قطع خود را بزرگتر کرده‌ايم چون کاغذ قديمي‌مان در بازار نبود. در حال حاضر برخي از روزنامه‌هاي مهم بخش خصوصي به خاطر کمبود کاغذ توزيع شهرستان خود را قطع کردند و با تيراژ تهران به حيات خود ادامه مي‌دهند. افزايش قيمت بحران بزرگي است که اميدوارم تمام شود و پايان آن هم مبتني بر اين است که دولت، نهادهاي عمومي، شهرداري، سپاه و همه نهادهايي که با بودجه عمومي به توليد نشريه مي‌پردازند يک بار تصميم بگيرند مشکل را حل کنند؛ البته مي‌دانم با اين مديران خسته و ترسو اين اتفاق نمي‌افتد.
مسائلي که کمر مطبوعات را مي‌شکند
حسين عبداللهي، مديرمسؤول روزنامه «آرمان امروز» با اشاره به خبر افزايش تعرفه واردات کاغذ که چند روز گذشته اعلام و سپس منتفي شد، بيان کرد: ما داراي مديريت چندگانه و حتي مديريت بي‌تفاوتي در اين موضوعات هستيم. در حال حاضر داخل کشور کاغذ وجود دارد اما اين کاغذها انبار و به گونه‌اي احتکار شده‌اند تا تعرفه بالا برود و با قيمت بيشتري کاغذ را بفروشند. اما نظارتي براي اين مساله وجود ندارد. اين احتکار براي افزايش قيمت در حالي اتفاق مي‌افتد که تعرفه افزايش پيدا نکرده و دولت هم قول داده که افزايش نداشته باشد و هم اينکه اين کاغذهاي احتکار شده با تعرفه قبلي به داخل کشور وارد شده‌اند. قول دولت براي افزايش پيدا نکردن تعرفه به وفاداري دولت نسبت به حرفش و همچنين به توانايي صنعت، معدن و تجارت براي ايستادگي در برابر اين مساله و اقدام وزارت اقتصاد بستگي دارد.»
او ادامه داد: تصميم درباره افزايش تعرفه واردات باعث مي‌شود که رسانه‌ها وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد درگير شوند. زماني که ما صحبت از کتاب‌خواني مي‌کنيم و مي‌گوييم که فرهنگ کتاب‌خواني و روزنامه در کشور ما پايين است با اين افزايش تعرفه از اين حد هم پايين‌تر مي‌رويم. در واقع زماني که مسؤولان هيچ نظارتي ندارند ما بايد به چه کسي پناه ببريم و صحبت کنيم.در وضعيتي که کاغذ در کشور کم است کيلويي 300 تومان هم افزايش قيمت پيدا کرده است. اين مساله نشان‌دهنده ضعف مديريتي است و رسانه مکتوب را دچار مشکل اساسي مي‌کند.
در وضعيتي که کاغذ در کشور کم است کيلويي 300 تومان هم افزايش قيمت پيدا کرده است. اين مساله نشان‌دهنده ضعف مديريتي است و رسانه مکتوب را دچار مشکل اساسي مي‌کند
مديرمسؤول روزنامه «آرمان امروز» با اشاره به رسانه‌هاي مکتوب گفت: ما در بخش رسانه‌هاي مکتوبي که مخاطب دارند و همچنين دغدغه پايبندي مخاطب را دارا هستند، يک مديريت راهبردي نداريم. مديريت راهبردي در واقع همان تأمين مواد اوليه براي توليد کاغذ مناسب را انجام مي‌دهد. گفته شد که توليدکنندگان و واردکنندگان کاغذ خيالشان راحت باشد به دليل اينکه ما ارز مبادلاتي کاغذ را تأمين مي‌کنيم و مانع افزايش تعرفه خواهيم شد. اما با اين گفته صحبت از افزايش قيمت کاغذ را داشتيم. صرف اينکه جلوي افزايش تعرفه کاغذ را بگيرند، کافي نيست. بايد با افرادي که کاغذ را در انبارها نگه مي‌دارند تا بتوانند با قيمت بيشتري آن را بفروشند برخورد شود.»
او به وظيفه دولت در اين راستا اشاره و اظهار کرد:‌ تنظيم بازار با دولت اتفاق مي‌افتد و دولت بايد مراقب وضعيت چاپ و نشر و کتاب‌فروشي‌ها باشد. استفاده از کاغذ تحرير، روزنامه و ... در کشور ما گسترده است و ما سالانه 300 تا 350 هزار تن به کاغذ نياز داريم. در وضعيتي که نشريات و روزنامه‌هاي ما در حال مرگ تدريجي هستند، با افزايش تعرفه نيز انگار روزنامه‌ها را سر جدول گذاشتند و ذبح مي‌کنند. مردم ما به رسانه کاغذي و کاغذ عادت دارند و ما نمي‌توانيم آن‌ها را به سمت مطالب الکترونيکي سوق بدهيم. ما تعداد زيادي کانال داريم اما رسانه‌هاي مکتوب و کتاب از بين نمي‌رود؛ البته صنعت چاپ و رسانه ما به دليل ظهور فضاي مجازي مجبور شده است تا در بخش چاپ و توليد محتوا تغييراتي ايجاد کند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۳۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلامت در خصوص وجود تعارض و افزایش روز افزون مقررات مهاجم بر کسب و کارهای ورزشی‌ بویژه باشگاه داران گفت: در حالی که تورم بانک مرکزی بر اساس آمار رسمی بیش از ۵۰ درصد تعیین شده و بسیاری‌ از کارفرمایان و بویژه کارفرمایان دولتی، اجاره بهای اماکن ورزشی خود را با پنجاه درصد افزایش بها همراه کرده اند، از آن طرف نرخ افزایش تعرفه خدمات ورزشی تنها ۲۰ درصد تعیین شده و این امر زمینه افزایش فشار بر باشگاه داران بخش خصوصی را افزایش داده است.

سلامت در ادامه افزود: در صورتی که همگان بر اساس اعلام رسمی بانک مرکزی بر افزایش تورم پنجاه درصدی تاکید دارند، دلیل تاکید متولیان حوزه ورزش بر افزایش ۲۰ درصدی تعرفه که با نظارت سازمان نعزیرات حکومتی نیز همراه است چیست؟

رئیس کمیته باشگاه های فدراسیون ورزش های همگانی اظهار داشت: خروجی نهایی این وضعیت گرانتر شدن خدمات ورزشی باشگاه ها و کسب و کارهای ورزشی است و در حالی که انتظار می رود بخش های دولتی نسبت به کاهش هزینه های ورزش به عنوان عامل مهمی برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اقدام کنند، هر روزه شاهد تصویب یک مقررات جدید برای گران شدن ورزش هستیم.

سلامت در پایان افزود: موضوع و چالش امروز جامعه باشگاه داران افزایش تعرفه نیست، ما معتقدیم باید هزینه باشگاه داران با محوریت ارایه سوبسیدهایی کاهش یابد، نه اینکه هر روز شاهد تحمیل یک هزینه جدید به این صنعت پیشگام پیشگیری و سلامت باشیم.

کد خبر 6092283

دیگر خبرها

  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان
  • گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد
  • درخواست افزایش تعرفه معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۳
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت؟