Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در پي افزايش نرخ سود بانکي درترکيه، ارزش لير (واحد پول ملي ترکيه) در بازار معاملات ارزي اين کشور، کاهش يافت.
به گزارش فرانس پرس به نقل از منابع خبري از ترکيه، ارزش لير ترکيه در معاملات ديروز پنج شنبه در برابر دلار آمريکا ، يک مميز 60 صدم درصد کاهش يافت.
روند کاهش ارزش لير ترکيه برابر دلار از دو سال پيش تاکنون آغاز شده است به طوري اين ارزش لير ترکيه در برابر دلار از دو سال پيش تاکنون بيش از 30 درصد ارزش خود را دست داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و سقوط ارزش لير ترکيه در برابر ديگر ارزها و از جمله يورو نيز همچنان ادامه دارد.
ماشين اقتصاد ترکيه در سراشيبي تند
واقعيت آن است که اقتصاد مبتني برمصرف ترکيه در 14 سال اخير سبب بدهي هاي کلان مردم اين کشور به بانک ها شده است و نهايتا اين شرايط، سبب فقيرتر شدن قشر آسيب پذير جامعه ترکيه و ثروتمند تر شدن اقشارمتمول جامعه شده است وضعيتي که در تعريف تورم درعلم اقتصاد از آن به عنوان اولين تعريف تورم نام برده مي شود.
تورم فقير را فقيرتر و غني را غني تر مي کند، وضعيتي که اکنون طي بيش از يک دهه گذشته جامعه ترکيه آن را هرساله تجربه کرده است.
اگربه اين وضعيت نبود چشم انداز روشن براي تسويه حساب بدهي هاي بي سابقه عامه مردم به بانک هاي ترکيه را اضافه کنيم، آن وقت بايد گفت، ماشين اقتصاد ترکيه در سراشيبي تندي قرار گرفته است.
دراين فرايند آنچه به نارضايتي عمومي بيشتر منجر مي شود، نه فقط ناتواني دولت ترکيه دربرابر مهار تورم و افسار گسيختگي قيمت ها که توزيع ناعادلانه درآمد و ثروت در بين مردم ترکيه و تبعيض طبقاتي است که آهسته آهسته براي مردم ترکيه ملموس تر از گذشته شده است و اخيرا با سقوط ارزش پول ملي روندي شتابان به خود گرفته است.
ناظران معتقدند، دراين شرايط برخي تصميم گيرهاي امنيتي، اقتصادي ونظامي دولتمردان ترکيه به گستره نارضايتي ها افزوده است.
ادامه موج بازداشت و دستگيري وفاداران به فتح الله گولن دربخش هاي مختلف قضايي، دانشگاهي، فرهنگي وامنيتي در کنار ادامه نگراني از موج جديد ناامني درآستانه فرا رسيدن سال نو ميلادي وادامه درگيري نيروهاي دولتي ترکيه با اعضاي حزب کارگران کردستان ترکيه ( پ ک ک ) بر نگراني هاي جاري در جامعه ترکيه افزوده است.
افزايش نرخ تورم در ترکيه با فرار سرمايه از اين کشور
فرار سرمايه اعم از سرمايه بخش خصوصي و خارجي نيز از ديگر عوامل افزايش نرخ تورم در ترکيه به شمار مي آيد.
همچنين کاهش ورود گردشگران خارجي با فرا رسيدن فصل سرما در کنار نبود استراتژي و برنامه اقتصادي براي مهار افسار گسيختگي قيمت ها، دولت ترکيه را ناگزير از قبول تورم و رکود توامان در جامعه کرده است.
وضعيتي که با انتشار اخبار همزمان افزايش بدهي مردمي ترکيه به بانک هاي اين کشور در کنار انتشار اخبار افزايش بودجه نظامي ترکيه ، قدرت تحمل مردم را همچون قدرت خريد آنها به حداقل رسانده و به انجماد فکري مقامات اقتصادي ترکيه منجر شده است.
نويسنده : اميرحسين اسداله منفرد
133/111

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۵۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

دیگر خبرها

  • تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!
  • تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش ریال + عکس
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • خندیدن گردشگر روس به سقوط ارزش ریال (عکس)
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / طلا سقوط کرد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی