Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اين روزها در آستانه شب يلدا خيلي از پدران کم‌درآمد با مشاهده قيمت‌هاي بالاي اجناسي که به واسطه فقدان نظارت کافي دولت روزبه‌روز در حال افزايش است قدرت خريد خود را از دست داده و چيزي جز شرمندگي براي بچه‌هايشان به ارمغان نمي‌برند. به گزارش خبرگزاري تسنيم از اروميه، طبق سنت‌هاي قديمي کشور و روال هرسال، شب 30 آذر که درازترين شب سال است را به عنوان شب يلدا نام‌گذاري کرده‌اند تا همه در اين شب دورهم جمع شوند و لحظات خوبي را بگذرانند تا اين شب نيز به اتمام برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درگذشته‌اي نه چندان دور در اين شب‌ها خانواده‌ها در خانه بزرگ اقوام يا خانه پدري گرد هم مي‌آمدند و با کم ترين امکانات و بدون تشريفات، دور کرسي جمع مي‌شدند و زمان را در زير نور کم چراغ‌نفتي به شادي سپري مي‌کردند.
در اين شب خاص نيز براي نوعروسان و دامادها هديه مي‌بردند که اين کادوها شايد مقداري بادام و گردو و ميوه‌هاي موجود در بازار بود که در يک سيني مي‌گذاشتند و با رقص و پاي‌کوبي به منزل عروس مي‌بردند و در واقع تشريفات معنايي نداشت.
از بين رفتن سنت‌هاي قديمي
با افزايش امکانات و پيشرفت جامعه، متاستفانه سنت‌هاي خوب قديمي ديگر نتوانستند خود را با فرهنگ‌ تشريفاتي جديد سازگار کنند و جاي خود را به سنت‌هاي جديدي دادند که شادي را از اکثر خانه‌ها از بين برد.
سنت‌هايي جايگزين شدند که در آن‌ها پول حرف اول را مي‌زند و شادي‌هاي دور کرسي مادربزرگ جاي خود را به ميزهاي رنگارنگ دادند.
خبرنگار تسنيم در حاشيه نمايشگاه فروش زمستانه اروميه، سري به اين نمايشگاه زد تا از نزديک پاي صحبت مردم و غرفه داران بنشيند و چند روز مانده به شب يلدا از قيمت خوراکي‌هاي شب يلدا نيز جويا شود.
در اين نمايشگاه با ديدن قيمت روي اجناس به‌راحتي مي‌توان گفت که فقط کساني که درآمد بالايي دارند مي‌توانند خريد کنند و کساني که از درآمد کافي برخوردار نيستند فقط به نگاه کردن خوراکي‌هايي که قيمتشان از جنسشان بيشتر به چشم مي‌خورد بسنده مي‌کنند.
دولت بايد براي بالا بدون قيمت‌ها کاري بکند
حسين حمزه ايي مرد موي سپيد کرده‌اي که از رسومات اين زمانه راضي نبود اظهار داشت: در زمان‌هاي قديم در خانه پدري جمع مي‌شديم و از اين تشريفات خبري نبود.
وي افزود: قيمت‌هاي روي کالاها به حدي بالا هستند که کسي که درآمد کافي ندارد نمي‌تواند خريد کند و اين سبب شرمندگي پدران در شب يلدا خواهد شد.
اين شهروند گفت: دولت بايد دراين‌ارتباط کاري انجام دهد و از شرمنده شدن سرپرست خانواده هاي کم‌درآمد در مقابل خانواده خود شود چراکه ما کشور فقيري نيستيم و حق ما اين نيست که شرمنده خانواده خود شويم.
خريد کم مردم سبب ورشکستي توليدکنندگان مي‌شود
رضا احمدي يکي از غرفه داران فروش خشکبار اين نمايشگاه گفت: به سبب اين‌که مردم خريد نمي‌کنند توان خريد ما نيز به‌شدت کاهش پيداکرده است و چند روز قبل به‌ناچار 4 کارگر خود را به سبب اين‌که توان پرداخت حقوق آن‌ها را نداشتيم اخراج کرديم.
وي افزود: درآمدها کم شده است و مردم قدرت خريد ندارند و سعي مي‌کنند تا ارزان‌ترين جنس را بخرند و فقط قشر مرفه جامعه به‌راحتي مي‌تواند انتخاب کند و بدون پرسيدن قيمت خريد کند.
دولت‌مردان به فکر پر کردن جيب خود هستند
علي يوسفي، پدري که به همراه فرزند خود در اين نمايشگاه حضور داشت نيز گفت: من کارگر هستم و حقوقم را 5 ماه است که پرداخت نکرده‌اند و کسي در اين‌ ارتباط پاسخگو نيست و وقتي به مديرعامل کارخانه اعتراض مي‌کنيم مي‌گويد در کارخانه باز است و ما شما را به‌ اجبار اينجا نگه نمي‌داريم.
وي افزود: در حال حاضر نمي‌توانم براي شب يلدا يک کيلو آجيل بخرم حالا بقيه خوراکي‌ها بماند و نمي‌دانم در اين شب چگونه به چشم‌هاي همسرم و فرزندانم نگاه کنم.
يوسفي گفت: گويي در اين کشور کسي به فکر ما نيست و دولت‌مردان فقط به فکر جيب خود هستند و ميلياردي اختلاس مي‌کنند اما وقتي نوبت به حقوق پرداخت‌نشده ماهيانه من که 800 هزار تومان در ماه است مي‌رسد پول نيست و مي‌گويند در کارخانه باز است.
شرمندگي پدران در شب يلدا
با اين اوضاع بازار خيلي از پدران در شب يلدا شرمنده خانواده خود خواهند شد گرچه خانواده آن‌ها شايد سعي کنند با کمترين‌ها بهترين لحظات را بگذرانند اما اين کار نيز در جلوگيري از تحقير شدن پدر خانواده کمکي نمي‌کند.
اما خوراکي‌هايي رنگارنگ که در پشت ويترين‌ها خودنمايي کرده و ميوه‌هايي که در ميوه‌فروشي‌ها چشم‌ها را به سمت خود روانه مي‌کنند و بچه‌هايي که با حسرت از کنار آن‌ها مي‌گذرند و مي‌دانند که سفره شب يلداي آن‌ها رنگارنگ و پر نيست و شايد يک بشقاب تخمه سياه‌رنگ باشد و يا حتي آن رنگ سياه هم وجود نداشته باشد.

گزارش و فيلم: پرنيا عربي و يوسف عباسي
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۹۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا باز هم تکان خورد/ قیمت جدید طلا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت طلا در بازار جهانی باز هم کاهش یافت. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد اونس طلا با کاهش ۵ دلاری به نرخ ۲ هزار و ۳۳۱ دلار کاهش یافت. این رقم، کاهش ۰‌۱ درصدی قیمت طلا را نشان می‌دهد.

کاهش قیمت طلا در حالی است که گزارش‌ها از روند بازار جهانی طلا، همچنان از رشد ۱۱ دلاری قیمت طلا در طول یک هفته گذشته و ۱۰۰ دلاری را در طول یک ماه گذشته حکایت دارد.

بنا به این گزارش، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده در ماه گذشته مطابق با پیش‌بینی‌ها ۰.۳ درصد افزایش یافت و بعید است انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را تا سپتامبر متوقف کند، تغییر دهد. کاهش نرخ بهره جذابیت نگهداری شمش‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد.

انجمن طلای کشور چین اعلام کرد مصرف طلای چین در سه ماهه اول نسبت به سال گذشته نزدیک به ۶ درصد افزایش یافته است. دلالان طلا در هند هفته گذشته برای اولین‌بار طی دو ماه، به دلیل عقب نشینی قیمت‌های داخلی خریداران را جذب کردند.

سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافت و رشد را در سه ماهه نسبت به دو ماه اول کاهش داد و تردیدها را در مورد قدرت بهبود دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش داد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901194

دیگر خبرها

  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • قیمت طلا باز هم تکان خورد/ قیمت جدید طلا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳