Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-05@15:53:54 GMT

خشکسالی پاییزی رکورد شکست

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۶۹۷۴۳

خشکسالی پاییزی رکورد شکست

به گزارش همشهري، آمارهاي رسمي منتشرشده توسط دفتر مطالعات پايه منابع آب وزارت نيرو نشان مي‌دهد كه كل بارش‌هاي كل ۶حوضه آبريز اصلي كشور در ۸۳روز نخست سال آبي جاري معادل ۴۵ ميليارد و ۴۸۶ميليون مترمكعب بوده و همه حوضه‌ها نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه در ۴۹سال اخير بارندگي كمتري را تجربه كرده‌اند.

خساست آسمان در فلات مركزي
سنجش وضعيت بارش‌هاي جوي حوضه‌هاي آبريز اصلي كشور در پاييز امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نشان مي‌دهد كه حوضه آبريز «فلات مركزي» ركورددار كاهش بارندگي در سال آبي جاري است به‌گونه‌اي كه بارندگي‌هاي اين حوضه در پاييز ۵۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳درصد نسبت به پاييز سال قبل و ۷۴.۷درصد نسبت به ميانگين ۴۹ساله كاهش دارد. از سوي ديگر، حوضه «مرزي شرق» بدترين وضعيت بارندگي را تجربه مي‌كند و گرچه با ۱.۳ميلي‌متر بارندگي در فصل جاري توانسته به ركورد بارندگي‌هاي سال گذشته خود برسد، اما هنوز بارش‌هاي آن ۸۹.۸درصد از ميانگين ۴۹ساله كمتر است.

اين ميان آمارها نشان مي‌دهند ۲حوضه «درياچه اروميه» و «قره‌قوم» نيز كه بارندگي آنها نسبت به‌مدت مشابه سال قبل بيش از ۸درصد افزايش داشته هنوز به‌ترتيب ۱۵.۲درصد و ۶۲.۲درصد نسبت به ميانگين ۴۹ساله كمتر بارندگي دارند. حوضه آبريز درياي خزر نيز به‌عنوان پربارش‌ترين حوضه آبريز در پاييز امسال گرچه ۱۱۴.۷ميلي‌متر بارندگي داشته اما هنوز نسبت به بارندگي‌هاي سال گذشته ۱.۱درصد و نسبت به متوسط ۴۹ساله ۹.۷درصد كاهش دارد. همچنين تغيير اقليم در كشور و كاهش بارندگي‌ها باعث شده است بارندگي‌هاي حوضه آبريز «خليج‌فارس و درياي عمان» در پاييز امسال ۲۱.۴درصد نسبت به پاييز سال گذشته و ۵۸.۹درصد نسبت به ميانگين ۴۹ساله كاهش داشته باشد.  
كاهش بارندگي در ۲۸استان
آمارها حاكي از اين است كه بارندگي‌هاي ۲۸استان كشور نسبت به ميانگين ۴۹ساله كاهش يافته است. بر اين اساس به‌ترتيب ۴استان يزد، سيستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان جنوبي، با افت بيش از ۹۰درصدي بارش‌ها، بيشترين كاهش بارندگي را تجربه مي‌كنند.

در مقابل اما ۳استان پربارش مازندران، گلستان و اردبيل شاهد افزايش بارندگي نسبت به ميانگين ۴۹ساله بوده‌اند. مقايسه بارندگي پاييز امسال استان‌ها با بارندگي‌هاي پاييز پارسال نشان مي‌دهد كه استان‌‌هاي بوشهر،كرمانشاه و هرمزگان به‌ترتيب با ۲۵۸و ۱۸۰.۱و ۸۹.۷درصد افزايش، بيشترين افزايش بارندگي نسبت به پارسال را تجربه كرده‌اند؛ هرچند هنوز بارندگي اين استان‌ها نسبت به ميانگين بارش‌هاي ۴۹ساله آنها كمتر است. براساس اين گزارش وضعيت بارندگي استان‌هاي ايلام، كردستان، فارس، گلستان، همدان، كهگيلويه و بويراحمد و آذربايجان غربي نيز نسبت به پاييز سال قبل بهتر بوده اما بارش‌هاي ۲۱استان كشور هنوز نسبت به بارش‌هاي سال گذشته كمتر است.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۹۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاش رکورد دار بارندگی در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  در دو روز گذشته در حسین آباد کالپوش ۱۰/۶ میلیمتر ، طزره ۹/۵ میلیمتر ، بادله کوه ۸/۴ میلیمتر و نور ۷ میلیمتر باران بارید و سایر مناطق استان سمنان کمتر از پنج میلیمتر باران داشتند .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

دیگر خبرها

  • رتبه اول استان یزد در زمینه رشد بارندگی
  • استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند
  • تاش رکورد دار بارندگی در استان سمنان
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • ۴۸ میلی متر میانگین بارش در استان کرمانشاه/ روانسر با ۱۰۰ میلی متر رکورددار است
  • سامانه بارشی اخیر میانگین ۴۸ میلی مترباران در استان کرمانشاه  برجای گذاشت
  • ثبت ۱۰۸ میلی‌متری باران در رومشکان
  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند