Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اقتصادی بانک مرکزی، از کاهش میل نقدینه خواهی به ۲.۴ درصد با گسترش بانکداری الکترونیک خبر داد و گفت: با توجه به اینکه سرانه اسکناس در ایران نسبت به سایر کشورها بالاست نظام پرداخت با مشکل فرسودگی اسکناس مواجه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، پیمان قربانی با بیان اینکه، بانکداری الکترونیک در کشور طی دهه گذشته و دهه حاضر، تحولات شگرفی را پشت سر گذاشته و ایران در منطقه، در این شاخص جزء کشورهای پیشرو است، اظهار داشت: آغاز بانکداری الکترونیک در ایران به اوایل دهه ۸۰ برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بر اساس آمار، در سال ۸۳ حدود ۸ میلیون قطعه کارت بانکی، ۲ هزار و ۲۸۹ خودپرداز، ۱۸ هزار پایانه فروش و ۷ هزار و ۵۲۲ پایانه شعب وجود داشته است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی، با تاکید بر اینکه به طور عام هر تحولی در آغاز با رشد سریعتری همراه بوده و سپس زمینه گسترش آن فراهم می شود، تصریح کرد: با وجود این امر، باز هم طی سال های اخیر، رشد در بخش بانکداری الکترونیک به صورت مطلوبی ادامه یافته است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار، در ابتدای سال ۹۲، ۲۲۶ میلیون کارت بانکی، ۳۰ هزار و ۱۷۳ خودپرداز، ۲ میلیون و ۶۸۹ هزار پایانه فروش و ۵۳ هزار و ۱۱۷ پایانه شعب در کشور فعال بوده است.

عضو هیئت عامل بانک مرکزی تصریح کرد: همچنین در مهر ماه سال جاری ۳۷۵ میلیون کارت بانکی، ۵۱ هزار و ۹۰۳ خودپرداز، ۵ میلیون و ۵۶۲ پایانه فروش و ۷۷ هزار و ۴۸۸ پایانه شعب در کشور فعال بوده است.

وی ادامه داد: بررسی آمار نشان می دهد دولت یازدهم علی رغم رشدهای مناسب اولیه در بخش بانکداری الکترونیک اقدامات مطلوبی در بخش بانکداری الکترونیک انجام داده که دولت دوازدهم نیز در حال ادامه روند آن است.

قربانی با تاکید بر اینکه بهبود ترکیب نقدینگی و ضریب فزاینده کاهش سهم پایه پولی از موارد مهمی است که دولت تدبیر و امید در حوزه های سیاست های پولی مد نظر قرار داده است، اظهارداشت: در این راستا با بررسی ضریب فزاینده مشخص می شود که بانکداری الکترونیک تاثیر زیادی در این بخش داشته است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: ضریب فزاینده در انتهای سال ۹۱ معادل ۴.۷۲۱ بوده که در مهر ماه ۹۶ این رقم به بیش از ۷ و در رقم ۷.۱۴۱ رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: این آمار نشان دهنده این است که ضریب فزاینده نقدینگی که در سال های قبل در حدود ۴ واحد درصد بود هم اکنون به حدود ۷ درصد رسیده که این آمار نشان می دهد ضریب فزاینده پولی بهبود یافته است.

قربانی با بیان اینکه، یکی از مهمترین دلایل این اتفاق مناسب، گسترش بانکداری الکترونیک در کشور بوده است، گفت: عناصر تشکیل دهنده ضریب فزاینده نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی است.

وی با اشاره به آمار این بخش تصریح کرد: در انتهای سال ۹۱ میل اشخاص به نقدینگی ۷.۲ درصد بود و این امر به این معناست که ۷.۲ درصد نقدینگی به صورت اسکناس و مسکوک بوده و این در حالی است که این رقم در مهر ماه سال جاری به ۲.۴ درصد کاهش یافته که رقم بی سابقه ای است.

به گفته وی، ضریب فزاینده نقدینگی طی دوره اسفند ۹۱ تا مهر ۹۶ معادل ۵۸ درصد بوده که این امر مربوط به کاهش نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به کل سپرده های حاصله در نظام پرداخت الکترونیک کشور می شود.

این عضو هیئت عامل بانک مرکزی ادامه داد: میل نقدینه خواهی یکی از عوامل مهم ضریب فزاینده در جامعه است که با گسترش بانکداری الکترونیک اعم از بهره گیری از کارت های بانکی، خودپردازها، پایانه های فروش و ... کاهش یافته است به نحوی که بانکداری الکترونیک توانسته نقش مهمی در افزایش ضریب فزاینده نقدینگی در کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه گسترش بانکداری الکترونیک اثرات مثبتی در حوزه بانکی و سایر حوزه ها داشته است، گفت: اگر به ایام گذشته برگردیم مردم برای پرداخت قبوض خدماتی مجبور به مراجعه به شعب و انجام سفرهای غیر ضروری بودند.

وی تاکید کرد: همچنین با گسترش عملیات بانکداری الکترونیک علاوه بر اینکه از حجم بالای کاغذ در عملیات بانکی کاسته شده، نقل و انتقال پرداخت قبوض نیز با سرعتی بالاتر و مناسب تر انجام می شود ضمن اینکه انجام کسب و کارها نیز بهبود یافته است.

قربانی کاهش حجم ترافیک، کنترل آلودگی هوا و... را ازدیگر مزایای بانکداری الکترونیک عنوان کرد و اظهارداشت: اگر این تحولات با بانکداری الکترونیک انجام نمی شد میزان مشکلات در این بخش ها بیشتر بود.

وی گفت: با توجه به اینکه سرانه اسکناس در ایران نسبت به سایر کشورها بالاست نظام پرداخت با مشکل فرسودگی اسکناس مواجه است.

وی با بیان اینکه نظام پرداخت به دلیل بالا بودن میزان سرانه اسکناس با مشکلاتی مواجه شده بود، گفت: بانکداری الکترونیک به نظام نقدی کشور کمک کرد تا بار موجود در مبادلات را از نظام نقدی کم کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: حجم اسکناس و مسکوک با کمک بانکداری الکترونیک با کاهش میل نقدینه خواهی باعث شد که از فرسودگی حجم زیادی از اسکناس ها جلوگیری شود البته نظام نقدی نیازمند بهبود است و اگر بانکداری الکترونیک نبود این بخش با مشکلات زیادی مواجه می شد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۰۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوی سقوط آزاد کاهش جمعیت گرفته شد

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی و در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل از آن، ۱۲.۴ درصد کاهش موالید داشتیم؛ این کاهش را هنوز داریم، اما سرعت شیب کمتر و با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت انجام شده، سرعت نزول کمتر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پزشکی، محمد رئیس‌زاده اظهار کرد: باید به جامعه بزرگ مامایی تبریک بگوییم که عمر و تجربه خود را صرف شیرین‌ترین و زیباترین تجربه هستی و خاطره یک خانواده می‌کنند و واسطه ظهور امن فیض خداوندی حیات روی زمین هستند و این جای تقدیر دارد و جایگاه ماما در جامعه پزشکی جایگاه بسیار رفیعی است؛ راز قوی بودن این کشور دوست داشتنی که به جان نفوس خود وابسته است، به دستان ماماها است که از نفوس این دیار مراقبت می‌کنند، هم در دوران بارداری، هم در دوران زایمان و هم مراقبت‌های پس از زایمان.

وی افزود: زیربنای اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشور تناسب مستقیم با نیروی جوان مولد دارد و یکی از مؤلفه‌های تقویت آن جمعیت سالم مولد، عملکرد جامعه عظیم ۷۶ هزار نفری مامایی کشور است، از این منظر جامعه مامایی ارزش بالایی دارد و باید برای تحقق آینده کشور برای جامعه مامایی سرمایه گذاری‌های کلان در بعد علمی و کارکردی انجام شود، این سرمایه‌گذاری‌های کلان لازمه توسعه و تعالی و جوانی جمعیت است، اگر ما می‌خواهیم از این سیاه چاله جمعیتی بیرون بیاییم و از آن پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی و در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل از آن، ۱۲.۴ درصد کاهش موالید داشتیم؛ این کاهش را هنوز داریم، اما سرعت شیب کمتر و با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت انجام شده، سرعت نزول کمتر شده است.

رئیس‌زاده عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد داشتیم، ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۷ هزار، بنابراین کاهش ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳.۶ بوده است، اما کاهش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۱.۶ بود و جلوی آن سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شد.

وی با استناد به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت: از ۷۶ هزار نفر جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰ درصد آن‌ها پروانه مطب دارند، در واقع ۷۷۱۲ پروانه فعال مامایی داریم، یکی از مهمترین مؤلفه‌های تشویق به فرزندآوری این است که دوران زایمان و بارداری به تجربه خوشایند و مطمئنی تبدیل شود و هرقدر این تجربه شیرین باشد، تکرار آن محتمل‌تر خواهد بود و جمعیت عظیم جامعه مامایی در ایجاد این تجربه خوشایند نقش مهمی دارند که باید به‌کار گرفته شوند و این واقعیت‌ها را باید مسئولان کشور بدانند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: جشن روز ماما باید یک جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد و باید به آینده امیدوار باشیم و موظف هستیم که به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.

کد خبر 750771

دیگر خبرها

  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه در استان هرمزگان/ طراحی سامانه‌های الکترونیک قضایی در حوزه های اعسار، انحصار وراثت و.../ ابتکار جالب توجه در خصوص پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی/ تشریح آسیب‌های قاچاق سوخت در استان هرمزگان
  • از پیشگیری آسان تا درمان مشکل
  • افزایش سهم بازار هدف غایی صنعت بانکداری است
  • از اثر دانینگ کروگر چه می‌دانیم؟
  • جلوی سقوط آزاد کاهش جمعیت گرفته شد
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج ادامه دارد
  • ۸۰ درصد جامعه استان از طرح فجرانه استفاده کردند
  • بلینکن: به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان