Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، مهدی قره شیخلو،رئیس سازمان دارالقرآن الکریم شامگاه 23 اذر در همایش قرارگاه‌های فرهنگی منطقه شمال کشور با حضور مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان در شهمیرزاد، با بیان اینکه قرآن در محجوریت قرار دارد و بعضاً به آن توجه لازم نمی‌شود، گفت: بودجه قرآنی سال۹۷ نسبت به ۹۶، ۶۰ درصد کاهش‌یافته است به‌عبارت‌دیگر بودجه ۱۰۰ میلیاردی قرآن در سال گذشته که البته تاکنون ریالی از آن نیز پرداخت‌نشده در سال جاری به ۴۰ میلیارد تومان کاهش‌یافته و ممکن است در مجلس نیز تغییراتی در آن صورت گیرد درحالی‌که بودجه قرآنی کشور در سال۹۴، ۲۰۰میلیارد تومان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه باوجود کاهش اعتبارات و مشکلات پیرامون آن باید گفت اگر نگاه ویژه مسئولان به قرآن وجود داشته باشد برخی از مشکلاتی که امروز درگیر آن هستیم رخ نمی‌دهد یاداور شد: اگر انگیزه کار قرآنی در میان باشد بدون پول و یا با صرف کمترین اعتبارات می‌توان بهترین بازخوردها و اقدامات را در حوزه ترویج فرهنگ دینی مشاهده کرد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: مدیران دفاتر شهرستانی تبلیغات اسلامی می‌بایست به کار قرآنی نگاه ویژه‌ای داشته باشند چراکه هم ملبس به لباس روحانیان هستند و هم فعالیت‌های قرآنی را در سازمان تبلیغات اسلامی بر عهده‌دارند لذا محور کار دین و اسلام این سازمان می‌بایست قرآن باشد امروز متأسفانه کم مهری‌هایی درباره قرآن صورت می‌گیرد که نباید این‌چنین باشد.

قره شیخلو بابیان اینکه دارالقرآن الکریم سه مأموریت اساسی دارد که در اساس‌نامه سازمان تبلیغات اسلامی نیز ذکرشده است، متذکر شد: توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن که سال‌ها است بر روی آن کار می‌شود، نخستین رسالت سازمان دارالقرآن الکریم است که چند نکته اصلی در این باب وجود دارد، نخست اینکه ما در آموزش می‌بایست به کیفیت کار توجه ویژه‌ای داشته باشیم، متأسفانه در باب آموزش‌ها ما شاهد ارائه آموزش‌ها غیر کیفی هستیم که نمونه آن در آموزش‌وپرورش دیده می‌شود که پس از ۱۲ سال دانش آموزان ما نمی‌توانند قرآن را به خوبی روخوانی کنند لیکن باید دوره‌های آموزشی به‌گونه‌ای باشد که ۹۵درصد حضار، خروجی قرآنی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مقوله دوم در آموزش، کادر سازی و ساختن نیروهای قرآنی است که متخصص باشند و هرکدامشان یک سازمان دارالقرآن الکریم سیار باشند افزود:  دراین‌باره، دارالقرآن الکریم کار استعدادیابی قرآنی را آغاز کرده که طی آن‌یک هزار و ۳۰۰ نفر از بین سنین ۱۰ تا ۱۸ سال تحت پوشش این امر هستند، این امر باید مورد حساسیت مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی قرار گیرد تا شاهد ترویج فرهنگ قرآنی باشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: سومین مقوله مهم در مقوله آموزش، تعامل با دستگاه‌های ذی‌صلاح و ذی‌ربط مانند آموزش‌وپرورش است که متأسفانه در حوزه قرآن ضعف‌هایی نیز دارد، ما امروز هزینه‌هایی صورت می‌دهیم، دوره‌های تربیت‌معلم قرآنی را برگزار می‌کنیم درحالی‌که همین سرمایه و امکانات را اگر بر روی معلمان آموزش و پروش با تعامل وزارتخانه مذکور صورت دهیم، قطعاً نتایج بهتری را خواهیم داشت چراکه اگر مهارت قرآنی یک معلم افزایش یابد این فرد داشته‌هایش را بادانش آموزان نیز به اشتراک می‌گذارد و در یک بازه زمانی کوتاه تعداد قابل‌توجهی آموزش قرآنی خواهند دید.

قره شیخلو بابیان اینکه آموزش روحانیان مستقر دیگر سرفصل آموزش در دارالقرآن الکریم است، متذکر شد: در سال جاری طرح آموزش روحانیان مستقر به برنامه‌های دارالقرآن الکریم افزوده شد که طی آن سه هزار و ۵۰۰ روحانی مستقر جامعه هدف این طرح خواهند بود که قطعاً ورودشان به حوزه قرآنی باعث ترویج فرهنگ دینی و به‌خصوص قرآنی خواهد شد و درنهایت حرکتی موج دار در جامعه صورت می‌گیرد.

وی آخرین سرفصل آموزشی دارالقرآن الکریم را محتوای فاخر دانست و گفت: محتوای آموزشی ما باید متناسب با شرایط روز و نیاز جامعه باشد، امروز دیگر نیاز مردم با دهه ۶۰ یکسان نیست چراکه سبک زندگی متفاوت است ما در دارالقرآن الکریم طی چند سال اخیر نسبت به تغییر زاویه کارهای آموزشی مبادرت ورزیدیم یعنی از آموزش‌های روان‌خوانی و روخوانی به سمت آموزش‌های مفاهیم و کاربردی موسوم به سبک زندگی قرآنی حرکت کرده‌ایم که در سال گذشته ۵۰ کارگاه در این حوزه برگزار شد که تعداد این کارگاه‌ها در سال جاری به ۱۰۰ کارگاه افزایش‌یافته که ۶۰ مورد آن تاکنون انجام‌شده است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه یکی از اقدامات دارالقرآن الکریم تربیت مربی سبک زندگی قرآنی است گفت: در این راستا برای هر استان سهمیه‌هایی در نظر گرفته‌شده که انتظار داریم مدیران تبلیغات اسلامی به این امر عنایت ویژه‌ای داشته باشند چراکه اگر ما آموزش‌های قرآنی‌مان متناسب با روز نباشد، جامعه هدف قرآنی روزبه‌روز کاهش می‌یابد.

قره شیخلو بابیان اینکه آموزش قرآن به معنای آموزش دین است، افزود: از صدر اسلام نیز پیامبر(ص) به اعراب سبک زندگی قرآنی را می‌آموختند تا مردم جذب دین مبین اسلام شوند، اما امروز منظور از کلاس قرآن، تنها روخوانی و روان‌خوانی معنی می‌شود درحالی‌که این امر این‌گونه نیست باید سمت‌وسوی آموزش تغییر کند و این امر با استفاده از منابع سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین مدیران استانی این سازمان صورت خواهد گرفت.

منبع: روابط عمومی تبلیغات اسلامی استان سمنان

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۰۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «زندگی با آیه‌ها» گویای پیوند همیشگی مردم با قرآن است

ابوذر بیوکافی مداح اهل بیت(ع) گفت:طرح «زندگی با آیه‌ها» جای کار بسیاری در کشور و به خصوص هیأت ها دارد تا بسط و گسترش پیدا کند. این طرح و رویدادهای قرآنی ماه رمضان امسال نشان داد که مردم هنوز علاقه‌مند به قرآن هستند. - اخبار فرهنگی -

ابوذر بیوکافی مداح اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گفت: رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند قرآن را در هیأت‌ها دربیابید. ماهم در مجموعه خودمان و در قالب طرح هماهنگ «زندگی با آیه‌ها» همین کار را کردیم. یک بار اول جلسه و یکبار در پایان جلسه 10 صفحه از قرآن را می‌خواندیم و سپس آیات منتخب تفسیر می‌شد.  این روش اجرای قرائت تدبری قرآن در هیأت بود که رهبر انقلاب پیش‌تر در مسجد کرامت هم اجرایی می‌کردند.

وی با اشاره به برگزاری جشن بزرگ امام حسنی‌ها افزود: برنامه‌ تلویزیونی محفل در عامه مردم به خصوص افرادی که گرایشات مذهبی ندارند، بازتاب خوبی داشت و نشان داد که مردم همچنان قرآن دوست هستند. برگزاری جشن بزرگ در ورزشگاه آزادی نیز بیانگرد همین ظرفیت است. باید کاری کنیم که جلسات قرآن خانگی دوباره در کشور جان بگیرد و پررنگ‌تر شود.

این مداح اهل بیت (ع) ادامه داد: رویداد جشن امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی، بسیار اتفاق بزرگی بود و ما خیلی به این نوع رویدادها نیاز داریم. چون دشمن تصوری را ایجاد می‌کند که چنین محافلی خریدار و مشتری ندارند و هر چقدر این اجتماعات و مشارکت‌ها بیشتر باشد، امید برای شروع و گام برداشتن به سوی این اتفاقات بیشتر می‌شود.

طرح «زندگی با آیه‌ها» مورد اهتمام و ادامه‌دار باشد

بیوکافی افزود: طرح «زندگی با آیه‌ها» جا دارد بیشتر در کشور مورد اهتمام قرار گیرد، به خصوص اینکه هیأت‌ها در حال بسط و گسترش هستند. امیدوارم این طرح همان طور که اکنون با آموزش و پرورش گره خورده است، ادامه‌ داشته باشد و فرزندانمان در مدارس با این حال و هوا بزرگ شوند.

وی به عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی در این چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: نقش سازمان در مراسم و محافل بزرگ، همانند اکنون باید راهبردی‌تر باشد و به خوبی حمایت و پشتیبانی کند. همچنین باید شبکه‌ها و مشارکت‌های مردم بیش از پیش گسترش یابد. گروهی که اکنون در سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان هیأت و تشکل‌های دینی سرکار هستند اتفاقات خوبی را رقم زدند و این امر نشان می‌دهد که کمبودهای مهم جامعه را در بحث قرآنی و دینی فهمیدند.

بیوکافی افزود: امیدوارم این نهاد فرهنگی اجتماعی، همتی را که الان دارد و فعالیت می‌کند و به میدان آورده است، در طول سال هم حفظ کند و بتواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند. خرسندم که سازمان تبلیغات اسلامی از برنامه تلویزیونی محفل و رویدادهای قرآنی حمایت و پشتیبانی می‌کنند. همین انتظار از این مجموعه می‌رود.

پایان پیام/

دیگر خبرها

  • مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش
  • این افراد معلم می‌شوند
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • فعالان قرآنی بدون آزمون دانشجو معلم می‌شوند
  • قاریان و حافظان قرآن بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • شرکت ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا/ ثبت نام ۶۰۰ هزار داوطلب در کنکور تربیت معلم 
  • استخدام نخبگان قرآنی به عنوان معلم از مهر امسال
  • تربیت معلم مهمترین گام در مسیر تقویت تربیت دینی در مدارس است
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • طرح «زندگی با آیه‌ها» گویای پیوند همیشگی مردم با قرآن است