Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@01:08:54 GMT

سازنده زیباترین محراب گچبری جهان در اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۷۰۲۲۱

سازنده زیباترین محراب گچبری جهان در اصفهان

محراب الجایتو زیباترین محراب گچبری جهان است که در مسجد جامع نصف جهان جای دارد.

به گزارش ایمنا، از میدان قیام به سمت خیابان علامه مجلسی حرکت می کنم، اینجا یادگار تاریخ است. شمال شرقی اصفهان، کنار میدانی که پیش از این میدان کهنه نام داشت و به سبزه میدان نیز شهرت داشت و حالا نام امام علی(ع) بر آن نهاده شده است، مسجدی قرار دارد که به واقع، موزه ای درون موزه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با من به ضلع غربی خیابان هاتف، انتهای بازار بزرگ، مسجد جامع اصفهان، و شبستان الجایتو بیا... محراب الجایتو اینجا آرمیده است ...

امروز نیز سالروز درگذشت محمد خدابنده معروف به الجایتو است که نامش بر این محراب حک شده است...

مسجدی که حتی از ساسانیان نیز نشانه در دل خاک دارد و هرچه زمان و دوره ها گذشت و هر که آمد دستی به این مسجد کشید و یادمانی برجای گذاشت و رفت. از ساسانیان که بگذریم بخوبی می توان نشانه هایی از آل بویه تا سلجوقیان و صفوی و قاجار و حتی بعد از انقلاب نیز در آن نشانه ها برجای است؛ انگار که این مسجد باید باشد تا هنر هنرمندان نصف جهان هر زمان چیزی به آن بیفزاید.

از صحن چهار ایوانی و شبستان ها و مدرسه مظفری، تا صفه های کوچک دوره دیلمی، گنبد نظام الملک، گنبد تاج الملک و محراب اولجایتو، چهار ایوان معروف صاحب، استاد، شاگرد، درویش و البته یازهم هست... هنرهای بیشماری که سبب جای گرفتن مسجد جامع اصفهان در زمرۀ میراث جهانی یونسکو شد.

در این میان اما، محراب الجایتو زیباترین محراب گچبری جهان است. در شمال ایوان استاد، شبستان کوچکی قرار دارد که زیباترین محراب گچبری مسجد در آن واقع است. این شبستان که به مسجد الجایتو نیز معروف است دارای محرابی است که به مثابه گوهری تابناک از هنر ایرانی در جهان از شهرتی عظیم برخوردار است. بر این محراب زیبا نام سلطان محمد خدابنده ایلخان مشهوری که قبل از اسلام آوردن لقب الجایتو را داشت و بعد از مسلمان شدن خود را خدا بنده نامید و وزیر دانشمند او محمد ساوی و سال ساختمان آن یعنی ۷۱۰ هجری قمری به چشم می خورد. نقوش اسلیمی، خط نسخ، خط کوفی تزئینی، خط ثلث و گردش بند اسلیمی و قاب اسلیمی و نقوش انتزاعی و گیاهی در این محراب جلوه نمایی می کند.

گچ بری هایی که قدمت آنها به دوره ایلخانی و پادشاهی محمد خدابنده الجایتو بازمی گردد و در گچبری های این اثر نام هنرمند آن با عنوان «حیدر» حکاکی شده است. می توان گفت که شاید این محراب مربوط به دوره‌ای است که سلطان محمد خدابنده سعی داشت سلطانیه را بسازد و ائمه(ع) را از عراق به ایران منتقل کند و ذکر «اولولامر» در کتیبۀ این محراب نشان‌دهنده توجه و اعتقاد شیعی این افراد در بیان تفکرشان و برداشتی است که از آیه اولولامر دارند.

مسجد جامع اصفهان در زمره آثار بسیار نفیس ایران قرار دارد، مسجدی که کلکسیونی از آثار مختلف هنری اصفهان از جمله گچ بری، کاشیکاری و خطاطی است و در میان تمامی این هنرها گچ بری محراب الجایتو در مسجد جامع اصفهان به عنوان یکی از شاخص ترین گچ بری های ایران شناخته می شود.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۰۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراکتور بی خمس باخت تا قائمشهر زنده بماند!

نساجی و تراکتور در جریان هفته بیست‌وچهارم لیگ‌برتر از ساعت ۱۶:۳۰ (جمعه) به میزبانی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر به دیدار هم رفتند که این بازی در نهایت با برتری یک بر صفر قائمشهری‌ها به اتمام رسید.

به گزارش ایسنا، نساجی که تنها به دلیل تفاضل گل بهتر در رده ماقبل آخر ایستاده بود، ۱۹ امتیازی شد و جایگاهش در رتبه پانزدهم را تثبیت کرد. تراکتور هم با ۴۰ امتیاز در رتبه چهارم باقی ماند.

نساجی یک تراکتور صفر

مکان: ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲

زمان: ساعت ۱۶:۳۰

داور: علی صفایی

گل‌ها:

گل اول نساجی به تراکتور توسط منصور باقری (دقیقه ۶۵):

منصور باقری با ضربه‌ای محکم از روی نقطه پنالتی دروازه تراکتور را باز کرد.

کارت زرد: امیرمحمد هوشمند و منصور باقری

کارت قرمز: -

ترکیب:

نساجی:

لوآن پولی، امیرحسین سام دلیری، امیرمحمد هوشمند، امیرمهدی جان ملکی، سعید غلامعلی بیگی، حسین زامهران (مهرداد عبدی)، سعید آقایی، منصور باقری، سید محمدرضا حسینی، محمدرضا عباسی و محمد عباس زاده

سرمربی: ساکت الهامی

تراکتور:

حسین پورحمیدی، شجاع خلیل‌زاده، میلاد کر، مهدی شیری (گستاوو واگنین)، محمد نادری، سید مهدی حسینی، ریکاردو آلوز، سیامک نعمتی، امیرحسین حسین‌زاده (ارسلان مطهری)، مهدی عبدی (مهدی هاشم‌نژاد) و رحمان جعفری

سرمربی: محمد نصرتی

tags # تراکتورسازی تبریز سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است
  • استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است
  • تراکتور بی خمس باخت تا قائمشهر زنده بماند!
  • تجربه استقلال تعیین کننده است/ انتقاد باید سازنده باشد نه مخرب
  • تصویر زن فلسطینی برنده جایزه عکس سال شد
  • اساتید و نخبان نقش موثری در توسعه خوزستان دارند
  • نگاه ویژه‌ای به دانشگاه داریم
  • فهرست بازیکنان ذوب آهن در دربی اصفهان اعلام شد
  • اعلام ترکیب ذوب‌آهن مقابل سپاهان
  • کمای سیاستی بازار مسکن