Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مرکز گیلان" به احترام شب یلدا و طی اعتراض های مکرر خانواده ها مبنی بر نبود فرزندان در جمع خانواده و گسستگی بیش از حد ارتباط نسل سوم کشور،۳۰ آذر، اینترنت ایران از ساعت ۸شب الی یک بامداد قطع می شود. " پخش این خبر به نقل از وزیر ارتباطات در فضای مجازی اگرچه بعدا تکذیب شد اما دست مایه ای شد برای نظرسنجی از تعدادی از مردم در این باره؛  گروهی بر این باورند که اگر این تصمیم اجرایی شود، دست کم در شبی که یادآور سنتهای دیرین ایرانیان است، خانواده ها  ساعاتی  دور از حلقه محافل مجازی، دور هم حلقه می زنند و فرصت بیشتری برای با هم بودن پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درعین حال گروهی دیگر که عمدتا دانشجو هستند و در آستانه شب امتحان، از قطعی اینترنت استقبال چندانی نکردند.
به هرحال با اینترنت یا بی اینترنت، یلدا- این طولانی ترین شب سال- که یادآور آیین ملی‌ استقبال از زمستان، دید و بازدید و دورهم نشینی ست، در راه است. شبی که پاسداشتش نسل به نسل منتقل شده و با گذر قرن‌ها در جای جای ایران زمین ازجمله دیار گیل و دیلم همچنان پا برجاست. اگرچه بر اساس مستندات و به اذعان کارشناسان فرهنگ  فولکلور، آمار مشخصی از آیین های ویژه شب یلدا در گیلان  جمع آوری نشده  و در دست  نیست، اما شواهد تاریخی و خاطرات قدیمی ها از این حقیقت حکایت دارد که گیلانی ها با مراسم ویژه، به استقبال زمستان می رفتند که مهم ترینش در شب آخر پاییز است که « چله شب» نام دارد. محمد بشرا محقق فرهنگ فولکلور گیلان با بیان اینکه اساسا زمستان درگیلان قدیم به سه  بخش "چله بزرگ"از اول دی تا10بهمن، "چله کوچک" از 10 تا 30بهمن و " بهحوتی ماه" تمام روزهای اسفند تقسیم می شد گفت: این گاه شمارهنوز هم ورد زبان برخی قدیمی ها و سالمندان برای بیان تاریخ و تنظیم برنامه های زندگیست.
وی با بیان اینکه گیلانی ها در گذشته هم اولین شب چله بزرگ  و هم اولین شب چله کوچک را گرامی داشته و درواقع دو شب یلدا برگزار می کردند گفت: درحال حاضر چله گرفتن فقط در شب اول چله بزرگ یعنی  30 آذر، مانند مناطق مختلف ایران، در گیلان مرسوم است.
این گیلان پژوه که 17کتاب با موضوع آئين ها و فرهنگ مردم گيلان دارد، گرفتن فال با هندوانه، پوست هندوانه و قاشق چوبی، فال گیری برای پیش بینی هوا، چلَـّگی اسباب، نقل گویی و "شَم شَمی" را از مهم ترین مراسم و آیین های شب یلدا در گیلان می داند که البته بسیاری از آنها در مراکز شهرستان ها بطور کلی فراموش شده و فقط برخی خانواده های سنتی، در بعضی مناطق که در  ارتفاعات قرار دارد، آن را به جا می آورند.
محمد بشرا در تشریح برخی از این آیین ها گفت:در فالگیری با هندوانه، کسی را که می خواستند برایش فال بگیرند از اتاق بیرون کرده، روی هندوانه ی شب یلدا یک خط می کشیدند و سپس چشم فرد مورد نظر را بسته و از وی می خواستند هندوانه را قاچ کند که اگر وی چاقو را درست روی همان خط یا نزدیک آن می گذاشت، معتقد بودند فال وی نیکوست.
وی با بیان اینکه گیلانی ها از پوست هندوانه هم نمی گذشتند و پوست سر هندوانه را به 5 برش تقسیم و بعد از نیت کردن، برشها را پشت سرشان پرت می کردند گفت: اگر روی سبز تعداد برشهای بر زمین افتاده، بیشتر از برش های سفید بود، معتقد بودند که فال، خوش است.
محمد بشرا با بیان اینکه بر اساس باورداشت قدیمی، در شب یلدا  نواری از پارچه نشُسته را  به دور یک قاشق نوی چوبی پیچیده ، در جای تاریکی در حیاط خانه قرار می دادند  و بعد از چند روز سراغش می رفتند افزود: در صورتی که در نحوه قرارگرفتن قاشق یا پارچه پیچیده شده روی آن، تغییری مشاهده می شد، معتقد بودند که فال نیک است و طالع شان خوش.
این استاد ادبیات فولکلور گیلان با بیان اینکه روستاییان، بویژه در مناطق کوهستانی برای پیش بینی هوا هم شیوه ای خاص در شب یلدا داشتند گفت: پوست میوه های مصرفی این شب در طویله ریخته می شد تا گوسفندان از آن بخورند و معتقد بودند اگر صبح روز بعد گوسفند حنایی زودتر بیرون بیاید، زمستان آفتابی و خشکی در راه است، اما اگر گوسفند سیاه پیش تازی کند، زمستان سرد و بارانی خواهد بود و خروج گوسفند سفید از طویله در آغاز صبح هم بیانگر زمستانی پر برف است.
محمد بشرا با اشاره به اینکه بسیاری از پسرها ترجیح می دادند در شب یلدا جشن عروسی بگیرند و عروسشان را به خانه بیاورند چون باور داشتند به علت طولانی بودن شب یلدا، مهر و محبت عروس و داماد زیاد شده و عشقشان طولانی و پابرجا می ماند، به آیین چلگی اسباب که مخصوص پسران جوانی است که نامزد کرده اند هم اشاره کرد و افزود: خانواده داماد میوه و تنقلات شب یلدا و هدایایی را که عمدتا یک قواره پارچه، النگو و یا انگشتری طلا بود در مجمع هایی روی سرشان گذاشته و به خانه   دختری که در عقد  داماد  بود، می بردند و به جشن و پایکوبی می پرداختند. البته این مراسم با کمی تغییرات هنوز در برخی مناطق گیلان برگزار می شود.
این کارشناس فرهنگ فولکلور گیلان نقل گویی را هم یکی از آیین های ویژه شب یلدا در گیلان عنوان کرد و گفت: دراین شب بزرگترهای فامیل که عمدتا میزبان کوچکترها بودند، افسانه ها، قصه ها و سرگذشت گذشتگان را با بیان شیوا برای کوچکترها بویژه کودکان و نوجوانان تعریف می کردند و این گونه، فرهنگ  و تاریخ از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد. 
محمد بشرابا بیان اینکه درمواقعی که یلدا با شب های چهارشنبه و شنبه مقارن می شد مردم فال«شم شمی» می گرفتند، افزود: این سنت هم یك نوع تفأل است. به این ترتیب که افراد نیت کرده و دمِ درخانه و یا سرگذر می‌ایستادند و به حرف‌های رهگذران گوش میدادند اگر در اولین جمله، حرف‌های خوب می شنیدند، آن را به فال نیک و برآورده شدن نیت خود می گرفتند.
وی افزون برسنن، درخصوص تنقلات و خوردنی های شب یلدا هم گفت: دربرخی مناطق گیلان، معتقد بودند درشب یلدا باید40 نوع میوه مصرف شود و ازآنجا که عدد 7 نزد گیلانی ها قداست داشت سعی می کردند دست کم7 نوع میوه را دراین شب تهیه کرده وبخورند وبه جای 33میوه دیگر، 33 دانه ی برنج، در یک کاسه ریخته وسر سفره یلدا می گذاشتند و روز بعد با برنج ناهار مخلوط کرده و می پختند. باور داشتند این برنج، برکت می آورد.
این کارشناس فرهنگ فولکلورگیلان خوردن«کونوس آو و خوج آو» که همان ازگیل و گلابی وحشی خوابانده درآب نمک است را از خوراکی های پرطرفدار شب یلدا درگیلان برشمرد و گفت: براساس یک باورداشت قدیمی خوردن میوه ازگیل که در گویش گیلکی به آن «کونوس» می گویند بدلیل سفتی و مقاومتش، باعث بالا بردن مقاومت بدن می شود. این خوراکی پرطرفدارالبته هنوزهم در شب یلدا افزون بر روستاها درشهرها هم خورده می شود.
محمد بشرا نان و حلوای محلی، کویی کاکا یا پنکیک کدو، کدوی پخته و برنج دوشاب را که از مخلوط  برنج بوداده   و شیره خرمالوی وحشی تهیه می شود را  از دیگر تنقلات سفره یلدا نام برد و گفت: چنانچه پایان پاییز برف می بارید، گیلانیان قدیم از مخلوط برف و دوشاب، نوعی فالوده و بستنی طبیعی درست می کردند و می خوردند.
اما آیین های طولانی ترین شب سال در گیلان، اگرچه بیشتر در قاب تاریخ و خاطرات پدربزرگ ها   و مادربزرگ ها خاک می خورد اما به عقیده کارشناسان، اگر امروز دوباره احیا شود  و جایگزینی برای رسوم  مدرنیته  زده  یلدا شود،  کارکردهای اجتماعی  و روانشناختی ویژه ای دارد.  
دکتر توکلی راد جامعه شناس واستاد علوم اجتماعي دانشگاه پیام نور گیلان، دورهمی اعضاي خانواده به عنوان مهم ترین نهاد جامعه را، در شب یلدا نوعی پیوند رشته‌های نسبی و سببی و اساسا تحکیم روابط اجتماعی می داند و می گوید: آیین های شب یلدا که جزیی از آیین های بومی گیلان زمین است، در واقع شناسنامه اصالت واعتبار و بخش هايي از تاريخ نانوشته اقوام مختلف گیل، تالش ، ترک و تات این دیار است که در قصه  پدربزرگ و مادربزرگ ها  در این شب بیان می شود.
وی افزود: این قصه ها که عموما با گویش گیلکی و گاه با چاشنی طنز بیان می شوند راهبردی مناسب برای پاسداشت، زنده نگهداشتن و انتقال زبان مادری و اساسا فرهنگ فولکلور این منطقه به نسل جدید است.  
این استاد دانشگاه، مهم ترین ارمغان آداب و سنن شب یلدا را در گیلان شاد زیستی و ایجاد صلح و صفا بین خویشاوندان می داند و می گوید: افزايش عزت نفس قومي وانتقال میراث های معنوی اقوام به نسل های جدید که درنهايت به افزايش خودباوري اجتماعي منجر می شود 2 کارکرد مهم رواني واجتماعي آئين های بومی ازجمله آیین های شب یلدا در گیلان است.
توکلی راد معتقد است سفره بی تکلف و البته رنگین از تولیدات و محصولات کشاورزی و هنر کدبانوی گیل؛ می تواند ترويجی برای ساده زيستي و دوری از تکلف های هزینه بری باشد که امروزه در خانه ها را در شب یلدا به روی دوست و فامیل و آشنا بسته است. 
اين استاد دانشگاه با بیان اینکه امروزه آئين هاي یلدا که بخش هايي از هويت فرهنگي وخرده فرهنگ های بومی است، متاثر از جریان زندگی مدرنیته، یا تغییرشکل داده و یا کاملا ازبین رفته گفت: متاسفانه درمواقعی خرده فرهنگ های بيگانه و آیین های غیر بومی دراین آیین ها رسوخ کرده و به  تدريج  شالوده هاي فرهنگ عمومي را با مشکلاتي حاد روبه رو خواهد کرد. 
دکتر توکلی راد نفوذ روز افزون  فضای مجازی را هم مزید بر علت می داند و می گوید: اگرچه فضای مجازی با کارکرد گسترش روابط اجتماعی بنیان نهاده شده اما نفوذ روز افزون آن در قالب شبکه های اجتماعی، باعث شده اجتماع خانوادگی ازجمله دور همی های یلدا دچار دگرگونی شده و افراد منزوی شوند، فضاهایی که می تواند برای ترویج و اشاعه آیین های بومی و فولکلور و کاربردی کردن کارکردهای آن اثر گذار باشد. 
اما سوال مهم اینجاست که مردم چقدر با آیین های بومی و محلی و کارکردهای آن آشناهستند ؟
گفتگو با برخی از جوانان گیلانی حکایت از آن دارد  که  آداب  و رسوم و آیین های یلدا در گیلان به گوششان آشنا نیست و از تمام مراسم این شب، فقط برخی خوراکی های قدیمی آن را می شناسند. اگرچه  بسیاری از قدیمی ها تلاش می کنند، بخشی از خوراکی های سفره اصیل  یلدای گیلان چون  آب ازگیل، نان محلی  و  کدو  را برای فرزندان  و نوه هایشان آماده کنند، اما نسل جدید چندان توجهی به این خوراکیهای پرخاصیت ندارند و چشمشان بیشتر دنبال تنقلات جدید مانند پشمک، شکلات  و شیرینی و خوراکی هایی از این دست است. 
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان که سازمانش متولی احیای آداب و سنن و میراث فرهنگی کشور است با بیان اینکه همایش میراث معنوی شب یلدا ، 30 آذر در پژوهشکده گیلانشناسی، برای معرفی آیین های این شب برگزار خواهد شد گفت: در این همایش افزون بر سخنرانی و رونمایی دو کتاب با مضامین اداب و سنن شب یلدا، آیین ها و سنت هایی چون فال هندوانه، نقل گویی، شاهنامه خوانی و موسیقی سنتی برگزار می شود و مشابه چنین مراسمی در دیلمان، رضوانشهر، رودسر، لاهیجان و ماسوله هم برگزار خواهد شد.
ولی جهانی از افتتاح دبیرخانه "طرح سیمای میراث فرهنگی" استان در رشت، در شب یلدای امسال خبر داد وگفت: در این طرح جامع پژوهشی ، که 22 کارشناس فرهنگ فولکلور در آن مشارکت دارند،  جاذبه ها، آداب و رسوم و آیین های گیلان از جمله شب یلدا جمع آوری شده و تا 6 ماه دیگر درقالب 16جلد کتاب منتشر خواهد شد. 
وی با بیان اینکه 10 جلد کتاب هم با موضوع بازنگری تاریخ تمدن گیلان که در آن به  آیین های یلدا هم اشاره شده، دی ماه امسال رو نمایی خواهد شدافزود: طرح و پرونده ثبتی یلدای گیلان در مراحل  تدوین نهایی است و بزودی آن را به شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال خواهیم کرد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از برگزاری سالانه 15نمايشگاه و همايش منطقه اي، ملي و بين المللي با محوریت آئين هاي سنتی گیلان از جمله یلدا خبر داد وگفت: برای تشویق احیا کنندگان آیین های یلدا، هر سال 20 مراسم قدردانی از هنرمندان این نمایش های آیینی در استان برگزار می شود.
کوتاه سخن اینکه: اگرچه برای معرفی و احیای مراسم و آیین های شب یلدا که برگرفته از  باورداشت های مردم و شناسنامه اصالت و اعتبار اقوام سرزمین گیل و دیلم است، قدم هایی برداشته شده اما پای حرف بزرگترها که بنشینی  کسی از آن ها  استقبال نمی کند و کوچکترها هم می گویند این مراسم به گوششان آشنا نیست و از کارکردهای آن مطلع نیستند. بی شک معرفی بیشتر این آیین ها در قالب  برنامه های جذاب  وجوان پسند، قبل از رسیدن طولانی ترین شب سال و البته استمرار این برنامه ها در طول سال، درکنار به روز کردن کارکردهای آن می تواند در پاسداشت، حفظ و احیای مراسم طولانی ترین شب سال در گیلان اثر گذار باشد. کاری که تحقق آن در گام اول برعهده مسئولان فرهنگی و بعد از آن خود مردم است.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین تکیه خوانی و علم کشی در شمیران

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

دیگر خبرها

  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌های لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌ها لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده (فیلم)
  • آیین اختتامیه دهمین هفته هنر انقلاب آغاز شد/چهره‌های هنر انقلاب تجلیل شدند
  • مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان
  • بازتاب آیین روز ارتش ایران در رسانه‌های خارجی/ ترس متحدان اسرائیل از توان موشکی تهران
  • مراسم رژه نیروهای مسلح در رشت برگزار شد
  • آیین تکیه خوانی و علم کشی در شمیران
  • محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در رشت اعمال می شود