Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس ارشد بانک جهانی، با تاکید بر ضرورت اصلاحات گسترده در کشورهای آسیای مرکزی، هشدار داد: این کشورها اگر اقتصاد خود را با قیمت پایین نفت در بازارهای جهانی منطبق نکنند، تنش در آسیای مرکزی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

هانس تیمر در گفت و گو با خبرگزاری رویترز با اشاره به وجود ذخایر انرژی هنگفت در کشورهای آسیای مرکزی ، افزود: این کشورها باید برای منطبق کردن اقتصاد خود با قیمت پایین نفت در بازارهای جهانی اقدامات زیادی مانند اصلاحات گسترده را انجام دهند تا قابل رقابت باشند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته هانس تیمر ، در صورتی که دولت های این منطقه اقدامات لازم را انجام ندهند ، لطمه جدی به قدرت نخبگان حاکم وارد می شود و می تواند خطرات سیاسی جدی در پی داشته باشد .

تیمر با اشاره به اینکه نگرانی های جامعه را باید جدی گرفت، بهار عربی در برخی کشورهای خاور میانه را خاطر نشان کرد و گفت : اگر چه اصلاحات در آسیای مرکزی صورت نگیرد ، رویدادهای مشابه کشورهای عربی می تواند در این منطقه نیز بروز کند .

وی گفت ، قزاقستان ، ترکمنستان و ازبکستان هرچند اصلی ترین کشورهای صادرکننده ذخایر انرژی در آسیای مرکزی هستند ، اما دو کشور دیگر منطقه از جمله تاجیکستان و قرقیزستان نیز درآمد اصلی خود را از محل فروش مواد خام و نیز اشتغال صدها هزار شهروند خود در روسیه، کسب می کنند .

وی خاطر نشان کرد: پس از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ، درآمدهای ارزی کشور های آسیای مرکزی نیز بطور قابل توجه کاهش یافت و این موضوع منجر به کاهش قابل توجه رشد اقتصادی در این کشورها شده است .

تیمر ابراز عقیده کرد، در چنین شرایط تغییر دادن تعادل در اقتصاد با هدف انطباق با واقعیت اقتصادی جدید قیمت های پایین تر نفت که از سال 2014 میلادی ادامه دارد ، باید وظیفه عمده کشورهای آسیای مرکزی باشد .

تیمر شرایط فعلی منطقه را با اوایل دهه 90 قرن گذشته میلادی که در آن دوره کشورهای تازه استقلال یافته از شوروی سابق در فقر و هرج و مرجی بسر می بردند و ناگزیر بودند هر چه سریع تر و تحت فشار اصلاحات را انجام دهند ، مشابه دانست و گفت : به نظرم خطر بروز دوباره رویدادها آن دوره باز هم وجود دارد و بنا بر این همه باید از آن درس بگیرند .

کارشناس ارشد بانک جهانی تصریح کرد: اقتصاد کشورهای منطقه در شرایط قیمت های بالای ذخایر انرژی قا بلیت رقابت را از دست داد و در آن دوره، بخش اعظم درآمدهای نفتی این کشور ها در حوزه های تولید کننده کالا برای بازار داخلی از جمله در حوزه ساخت و ساز و املاک و مستغلات به کار گرفته شد .

هانس تیمر با اشاره به این که کشورهای آسیای مرکزی در شرایط فعلی با مشکلات مالی روبرو هستند ، گفت : این کشورها در حال حاضر وام های برای تامین هزینه های خود دریافت می کنند .

وی گفت: این کشورها باید اصلاحات اقتصادی را انجام دهند و این اصلاحات موجب بهبود فضای کسب و کار و اشتغال جدید شود .

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به این که کشورهای منطقه باید از فرصت های موجود حد اکثر استفاده را کنند ، وجود ظرفیت های قابل توجه برای توسعه بخش کشاورزی در ازبکستان را یاد آور شد و گفت : در این کشور باید اعتبار لازم برای کشاورزان اختصاص داده و شرایط برابر و کمک های جهت به کار گیری فن آوری های جدید فراهم شود .

تیمر گفت: تبدیل شدن چین به صادر کننده سرمایه گذاری خارجی مستقیم و اجرای پروژه حمل و نقل یک نوار و یک راه از سوی این کشور نیز فرصت دیگری برای کشورهای آسیای مرکزی به شمار می رود .

وی افزود: چین می تواند برای منطقه که در آن حکومت های خودکامه در قدرت هستند و منافع شخصی در گاهی اوقات مانع به اجرای اصلاحات می شود ، الگوی بارز انعطاف پذیری سیاسی باشد .

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۳۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳

کشورهای جهان با بیشترین آلودگی هوا در سال ۲۰۲۳ بر اساس میانگین سالانه غلظت ذرات ریز معلق آن‌ها شامل بنگلادش، پاکستان، هند، تاجیکستان و بورکینافاسو می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نمودار آلوده‌ترین کشورهای جهان بر اساس میانگین سالانه غلظت ذرات ریز معلق در سال ۲۰۲۳ حاکی از آن است که تقریباً هوایی که کل جمعیت جهان استنشاق می‌کنند، بالاتر از محدوده مجاز کیفیت هوای تعیین‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

ذرات ریز معلق و تأثیر آن بر سلامت انسان

ذرات معلق یا PM2.5 به ذرات ریز با قطر ۲.۵ میکرومتر یا کمتر اشاره دارد که می‌تواند به اعماق ریه‌ها نفوذ و مشکلات سلامتی ایجاد کند. سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۱ دستورالعمل‌های کیفیت هوای خود را بر اساس این ذرات به‌روز و اعلام کرد حداکثر سطح متوسط سالانه توصیه‌شده برای ذرات معلق اکنون پنج میکروگرم بر مترمکعب و از هدف قبلی ۱۰ میکروگرم در مترمکعب کمتر بسیار است.

منابع معمول آلودگی ذرات ریز معلق شامل اگزوز وسایل‌نقلیه، احتراق نیروگاه، دود ناشی از آتش‌سوزی، گرد و غبار و خاک است. جالب‌توجه این‌که ذرات ریز معلق می‌توانند صدها کیلومتر را بپیمایند و اغلب از مرزهای ملی عبور می‌کنند. به‌عنوان مثال تقریباً ۳۰ درصد از آلودگی هوا در ایالت پنجاب هند از کشور همسایه آن، پاکستان، منشأ می‌گیرد و ۳۰ درصد از آلودگی در بزرگ‌ترین شهرهای بنگلادش به هند بازمی‌گردد.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۲۲ از شاخص زندگی کیفیت هوا (AQLI) نشان می‌دهد که ۹۷.۳ درصد از جمعیت جهان در معرض سطوح خطرناک ذرات ریز معلق قرار دارند که فراتر از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت است. این نسبت میانگین امید به زندگی جهانی را ۲.۲ سال کاهش می‌دهد. این رقم در جنوب آسیا که برای سال‌ها کانون جهانی آلودگی هوا بوده و ۳۷ از ۴۰ شهر آلوده جهان را در خود جای داده، تا پنج سال است.

آلوده‌ترین کشورهای جهان بر اساس کیفیت هوا

آلوده‌ترین کشورهای جهان بر اساس شاخص زندگی کیفیت هوا با توجه به میانگین سالانه غلظت ذرات ریز معلق آن‌ها در سال ۲۰۲۳ عبارتند از:

بنگلادش، ۷۹.۹ پاکستان، ۷۳.۷ هند، ۵۴.۴ تاجیکستان، ۴۹ بورکینافاسو، ۴۶.۶ عراق، ۴۳.۸ امارات متحده عربی، ۴۳ نپال، ۴۲.۴ مصر، ۴۲.۴ جمهوری دموکراتیک کنگو، ۴۰.۸ کویت، ۳۹.۹ بحرین، ۳۹.۲ قطر، ۳۷.۶ اندونزی، ۳۷.۱ رواندا، ۳۶.۸ زیمبابوه، ۳۳.۳ غنا، ۳۳.۲ قرقیزستان، ۳۳.۱ چین، ۳۲.۵ لیبی، ۳۰.۴ کد خبر 745328

دیگر خبرها

  • واکنش بانک‌ مرکزی به انتشار تصاویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی
  • هشدار ایران به گروه ۷؛ مراقب تصمیمات غیرسازنده باشید
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • واکاوی بازتاب‌های جهانی عملیات «وعده صادق» از رادیو فرهنگ
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳
  • پاسخ ایران به جنایت اسرائیل شجاعانه، منطقی و قانونی بود
  • فرمانده ناتو درباره بروز «جنگ ترکیبی» در عمق دریاها هشدار داد
  • مرجعیت ایران برای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی
  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار
  • هشدار گروسی درباره بروز یک حادثه هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا