Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@11:19:33 GMT

دانش آموزان پایه دوازدهم پنج روز به مدرسه می روند

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۷۹۱۰۱

دانش آموزان پایه دوازدهم پنج روز به مدرسه می روند

اسفندیار نظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود : تمامی قوانین و مقررات دوره پیش دانشگاهی تا پایان سال تحصیلی جاری در مدارس قابل اجراست و از سال تحصیلی آینده با استقرار پایه دوازدهم ، قوانین جدید اجرائی می شود که یکی از آنها تغییر در ساعات آموزشی است .
وی توضیح داد : در حال حاضر ساعت آموزشی دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی 24 ساعت در هفته است ، در حالی که برای پایه دوازدهم در شاخه نظری 35 ساعت و برای شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش به تناسب رشته ها 35 تا 40 ساعت آموزشی پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نظری نتیجه گیری کرد که با استقرار پایه دوازهم و افزایش ساعات آموزشی ، دانش آموزان این پایه بر خلاف دوره پیش دانشگاهی به جای چهار روز ، پنج روز باید در سر کلاس حاضر شوند .
وی افزود : برای پوشش ساعات آموزشی اضافه شده در حال حاضر قرار بر این است که زمان حضور در مدرسه در روزهای شنبه تا دوشنبه هشت ساعت و روزهای سه شنبه و چهارشنبه 6 ساعت باشد ولی در صورت دادن مجوز از سوی وزارتخانه ، می توان برای بخشی از روز پنجشنبه هم برنامه ریزی کرد.
پایه دوازدهم آخرین مرحله از استقرار ساختار آموزشی 3-3-6 در آموزش و پرورش کشور است که جایگزین ساختار قبلی می شود.
ساختار آموزشی 3- 3 - 6 از سال تحصیلی 91 - 90 با استقرار پایه ششم آغاز شد و در سال تحصیلی جاری با استقرار پایه یازدهم ادامه یافت .
استقرار پایه دوازدهم سال آینده در حالی انجام می شود که با سه ساله شدن آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش ، این دانش آموزان هم به پایه جدید اضافه می شوند.
** تعطیلی و غیبت ممنوع
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران همچنین گفت که با استقرار پایه دوازدهم ، حضور در سر کلاس درس اجباری است و هر گونه غیبتی غیرموجه ارزیابی خواهد شد.
در حال حاضر دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی می توانند با ثبت نام در مدرسه به صورت کامل یا موردی سر کلاس درس حاضر نشوند و غیبت آنان هیچ تاثیری بر دوره آموزشی آنان ندارد.
بخشی از دانش آموزان پیش دانشگاهی در سال های گذشته برای آمادگی بیشتر جهت شرکت در کنکور سراسری تنها در مدرسه ثبت نام کرده و موقع امتخانات پایان ترم در آن شرکت کردند و وقت اصلی خود را در کلاس های کنکور خارج از مدرسه یا مطالعه بیشتر در منزل گذراندند.
** امتحان نهائی
معاون آموزش و پرورش مازندران یکی دیگر از تغییرات آموزشی در مدارس با استقرار پایه دوازدهم را برگزاری امتحان نهائی برای این پایه برشمرد و گفت که از سال تحصیلی آینده دانش آموزان پایه دوازدهم در پایان سال باید در امتحان نهایی شرکت کنند.
وی افزود : در نظام آموزشی فعلی ، دانش آموزان در پایه سوم دبیرستان با شرکت در امتحان نهائی دیپلم خود را اخذ می کنند و فقط آن دسته از دانش آموزانی که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند با ادامه تحصیل در دوره پیش دانشگاهی برای این منظور آماده می شوند.
دوره پیش‌دانشگاهی با تغییر در سیستم آموزشی در دهه 70 ایجاد شد . در این سیتسم دانش‌آموزان در پایه یازدهم دیپلم می‌گیرند تا بتوانند زودتر وارد جامعه یا بازار کار شوند و برای ورود به دانشگاه دوره یک‌ساله‌ای با عنوان پیش‌ دانشگاهی تعریف شد.
در حالی که هدف از تعریف دوره پیش دانشگاهی این بود که حداکثر یک‌ و ‌نیم برابر ظرفیت دانشگاهها وارد این دوره شوند ، ولی در عمل همه کسانی که دیپلم می‌گرفتند، می‌توانستند در این دوره شرکت کنند.
در نظام آموزشی قدیمی که تنها یک سال از عمر آن باقی است ، فقط دانش‌آموزانی که دوره پیش‌دانشگاهی را گذراندند ، می‌توانند در مقطع کارشناسی دانشگاهها شرکت کنند و افرادی که مدرک پیش ‌دانشگاهی ندارند فقط در دوره کاردانی شرکت می‌ کنند.
استان مازندران بر اساس آمارهای رسمی بیش از چهار هزار مدرسه دارد که هم اکنون حدود 530 هزار دانش آموز در آن به تحصیل اشتغال دارند.
آمار دانش آموزان در حال تحصیل در مقطع متوسطه در مازندران حدود 130 هزار نفر است .
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7335/1654

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۹۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تربیت دانش آموز آینده ساز مبتنی بر ساحت‌های سند تحول بنیادین

به گزارش خبرنگار مهر، سلمان محمدی بعد از ظهر شنبه در مراسم آغاز طرح بزرگ راهیان پیشرفت که با هدف تقویت روحیه خودباوری در دانش آموزان و تبیین الگوی پیشرفت و دستاوردهای فناوران و دانش بنیان‌ها در برج فناوری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهداف بزرگ در دولت سیزدهم اجرای اهداف سند تحول بنیادین است زیرا تربیت دانش آموزان تراز انقلاب و مقدمه ساز ظهور از برآیندهای این سند بالادستی است.

وی افزود: به منظور تحقق اهداف مورد نظر در سند اول بنیادین باید به دنبال تربیت چند ساحتی دانش آموزان و گریز از تربیت تک ساحتی و تک بعدی باشیم که تمامی این امور در سند تحول تربیتی بنیادین تعریف شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با تاکید بر عدم بخشی‌نگری در امور، تصریح کرد: لازمه تحقق بر اهداف سند تحول بنیادین در بستر آموزش و پرورش همکاری همه جانبه و استفاده از ظرفیت‌های موجود است که کی از این ظرفیت‌ها جهاد دانشگاهی است.

محمدی خاطرنشان کرد: با امضای تفاهم‌نامه اجرایی با هدف انجام عملیات‌های راهبردی به منظور بررسی و رسیدگی به ساعت‌های تربیتی این اقدام به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها به ویژه مناطق محروم در تفاهم‌نامه بین آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی، گفت: ساحت علمی و پژوهشی و اجتماعی و سیاسی و مورد از مهم‌ترین ساحت‌های سند تحول بنیادین بوده که طی تفاهمنامه عملیاتی با جهاد دانشگاهی در قالب مناظره و به منظور آگاهی بخشی به دانش آموزان تعریف شده است.

کد خبر 6084598

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۵ اردیبهشت
  • ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۵ اردیبهشت
  • ۲۶ فضای آموزشی توسط خیران مدرسه‌ساز در قم ساخته شد
  • لزوم تربیت دانش آموز آینده ساز مبتنی بر ساحت‌های سند تحول بنیادین
  • آغاز رسمی همکاری‌های مشترک آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی کرمانشاه
  • رشته‌های دانشگاهی فاقد بازار کار حذف می‌شوند
  • توصیه حداد عادل به ایجاد کنندگان مدارس غیردولتی: حساب خود را از نظام و دولت جدا ندانید
  • آغاز طرح راهیان پیشرفت برای دانش‌آموزان کرمانشاهی
  • آغاز ثبت‌نام ترم تابستان دوره‌های مرکز آموزش هنر جهاد دانشگاهی تهران
  • دوره یکسان سازی داوران دوازدهمین دوره طرح ملی دادرس در قم