Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در حال حاضر، جنجال رسانه‌اي در خصوص حمله به روحاني يک ترفند براي شانه خالي کردن از مسئوليت و فرار از پاسخگويي درباره کارنامه خالي دولت و دورخيز براي انتخابات 1400 است.
سرويس سياست مشرق - روزانه مي‌توان از لابه‌لاي گزارش‌ها و عناوين خبري رسانه‌هاي مکتوب و حتي غير مکتوب، نکات قابل‌توجهي استخراج کرد؛ موضوعاتي که مي‌تواند براي مخاطبين قابل‌استفاده و محوري براي تحليل باشد، در گزارش روزانه "ويژه‌هاي مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها براي مخاطبين عرضه خواهد شد؛ با «ويژه‌هاي مشرق» همراه شويد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


******
** کساني که مي‌گويند از انتخاب روحاني پشيمانيم، کم‌اطلاع و بدون درک هستند
«عباس عبدي» در يادداشتي در روزنامه اعتماد نوشت:
«] برخي[ گمان مي‌کنند، دولت‌ها بدون حضور و مشارکت آنان بايد در نخستين فرصت هر وعده‌اي را برآورده کنند و حتي توجه نمي‌کنند که بسياري از اين وعده‌ها را نبايد جدي مي‌گرفتند تا امروز خيال نکنند که فريب‌خورده‌اند. رأي‌دهندگان به‌ويژه در ايران بايد توجه کنند که انتخاب آنان، انتخاب براي حضور خودشان است.
قرار نيست که رئيس‌جمهور يا دولت بي‌اشکال باشد. بلکه مسئله رأي‌دهنده اين است که بتواند تداوم حضور سياسي و اجتماعي خود را تضمين و آن دسته از کارهاي دولت را که نمي‌پسندد نقد کند. همين‌که امروز مي‌توانيم با مخالفت و نقد خود بر نهايي شدن يک تصميم اثر بگذاريم، به معناي آن است که در انتخابات درست عمل کرده‌ايم. سياست هيچ‌گاه از تصميمات نادرست و نابخردانه خالي نخواهد شد. لذا وجود چنين تصميماتي به‌منزله پايان سياست نيست، بلکه پايان سياست هنگامي است که نتوانيم درباره اين تصميمات و سياست‌ها نقد کنيم. کساني که مي‌گويند پشيمان شده‌اند، بيش از آنکه بدذاتي يا ناتواني راي‌گيرنده را اثبات کنند، کم‌اطلاعي و درک نادرست خود از سياست را اثبات و اعلام کرده‌اند».

«صادق زيباکلام» نيز در يادداشتي در روزنامه اعتماد نوشت:
«نخستين اماواگرها، در فکر فرورفتن‌ها و نارضايتي‌ها در جريان معرفي کابينه به وجود آمد؛ وقتي‌که آقاي روحاني از اهل سنت، کردها و زنان در کابينه دعوت نکرد. اين موج سرخوردگي آن زمان شکل گرفت. همچنين در نخستين گفت‌وگوي تلويزيوني با مردم در آبان ماه اعتراضات مردم خيلي بيشتر شد. سخنراني آقاي روحاني در تلويزيون بسيار نااميدکننده بود و در اين گفت‌وگو آقاي روحاني وارد مشکلات و مسائل واقعي و جدي جامعه نشد. اين روند ادامه داشت و با وجود اعتراضاتي که صورت مي‌گرفت آقاي روحاني هيچ واکنشي نشان نمي‌داد. گويي که او در مرکز اين اعتراضات نبود و بسيار متکبرانه رفتار مي‌کرد».
گفتني است «محمدرضا خاتمي»-ارديبهشت 96- در مصاحبه با روزنامه زنجيره‌اي اعتماد در پاسخ به اين سؤال که «چه تضميني براي همراهي دولت دوم روحاني و اصلاح‌طلبان وجود دارد؟» گفته بود: «تضمين اين مسئله، خود ما هستيم»؛ اما برخلاف اين ادعا، در حال حاضر اصلاح‌طلبان براي فرار از پاسخگويي درباره عملکرد دولت و ابراز برائت از روحاني از يکديگر سبقت مي‌گيرند.
اين بي‌مسئوليتي در حالي است که اين جريان سهم خود را تمام و کمال از دولت دريافت کرده است و اکثريت مطلق کرسي‌هاي کابينه در اختيار اصلاح‌طلبان است. در حقيقت اين جريان در کارنامه دولت شريک است و بايد در اين خصوص به مردم پاسخگو باشد.
در حال حاضر، جنجال رسانه‌اي در خصوص حضور کمرنگ جهانگيري در دولت نيز تنها يک ترفند براي شانه خالي کردن از مسئوليت و فرار از پاسخگويي درباره کارنامه خالي دولت و دورخيز براي انتخابات 1400 است.
** روزنامه اصلاح‌طلب، گروه تروريستي تکفيري داعش را، دولت اسلامي ناميد!
در سال‌هاي اخير و هم‌زمان با حضور تروريست‌هاي تکفيري در سوريه، بي‌بي‌سي فارسي و ديگر رسانه‌هاي ضدانقلاب در تحليل‌هاي خود همواره نام اين گروه تکفيري تروريستي را گروه موسوم به دولت اسلامي مي‌ناميد.
يکي از خط‌مشي‌هاي دولت انگليس از ديرباز تا کنون جدايي انداختن ميان مذاهب اسلامي و ايجاد تنفر آن‌ها از يکديگر است؛ از سوي ديگر تخريب نرم و ظريف چهره شيعه براي مخاطبان فارسي‌زبان نيز از ديگر برنامه‌هاي مراکز تصميم‌ساز انگليس است.
يکي از پر سر و صداترين اين رويکردها در رابطه با عناويني بود که بخش فارسي‌زبان بي‌بي‌سي به گروه «داعش» داده بود که موجب اعتراض شديد مخاطبان اين رسانه در سرتاسر جهان شد. با توجه به اينکه اکثر مسئولين کشورهاي مختلف در اقصي نقاط جهان گروه «داعش» يا «دولت اسلامي شام و عراق» را يک گروه تروريستي خطاب مي‌کنند اما بخش فارسي‌زبان بي‌بي‌سي، اين گروه را با عناويني مانند «پيکارجويان»، «دولت اسلامي»، «خلافت اسلامي»، «مخالفان» و... مي‌نامد و اصرار عجيبي داشت که برچسب "تروريستي" بر اين گروه نزند.
روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب که يد طولايي در رونويسي از بي‌بي‌سي فارسي دارند، در تحليل وقايع سوريه، دقيقاً ادبيات رسانه دولت انگليس را پياده مي‌کنند. اين جماعت، گروه تکفيري تروريستي داعش را دولت اسلامي خطاب کرده و جنگ نيابتي در سوريه که توسط آمريکا، انگليس و رژيم صهيونيستي طراحي و پشتيباني شده است را به يک جنگ داخلي، تقليل مي‌دهند.
در همين رابطه روزنامه بهار در يادداشتي با عنوان «صلح در سوريه؛ شايد وقتي ديگر» نوشت:
«روسيه و آمريکا که در پاک‌سازي گروه موسوم به دولت اسلامي (داعش) همکاري دارند، تأييد کردند که هدف اين بار آنان حل‌وفصل جنگ داخلي سوريه است. اين فرصت را نبايد از دست داد. آمريکا و روسيه براي اينکه بتوانند مسيري براي پايان خونريزي و بازسازي سوريه دست يابند، بايد به کشورهاي مختلف خاورميانه و همچنين کشورهاي اتحاديه اروپا توجه خاص و کامل نشان دهند... جنگ داخلي سوريه که به مدت شش سال طول کشيده است، بايد در کوتاه‌ترين زمان ممکن به پايان برسد. در مرحله جديد که با پايان جنگ داخلي پديد خواهد آمد، وجدان و استدلال‌هاي جامعه بين‌المللي به بوته آزمايش گذاشته خواهد شد».

** توتال براي ماندن در ايران مردد شد
روزنامه شرق در گزارشي نوشت:
«خبرگزاري رويترز خبري منتشر کرد که نشان مي‌داد شرکت CNPC چين، يکي از شرکاي کنسرسيوم سه‌جانبه فاز 11 پارس جنوبي، در حال بررسي آن است که مي‌تواند عهده‌دار سهم توتال در اين کنسرسيوم باشد يا خير. آن‌گونه که کارشناسان مي‌گويند طبق مفاد قرارداد کنسرسيوم سه‌جانبه شرکت ملي نفت ايران، توتال فرانسه و CNPC چين، هريک از طرفين مي‌توانند جايگزين ديگر اعضا شوند، البته با اين شرط که شرکت ملي نفت ايران بپذيرد. از زماني که ترامپ روي کار آمده و توافق با ايران را زير سؤال برده و احتمال تحريم‌هاي جديد از سوي آمريکا مطرح‌شده، اين نگراني به وجود آمده که نخستين سرمايه‌گذار خارجي که پس از مدت‌ها به ايران بازگشته، راه خروج را در پيش گيرد...اگر توتال به‌صورت کامل خارج شود، اين قرارداد بايد به‌کل بازنگري شود که اين بازنگري نيز حتماً با جرائمي توأم خواهد بود. به‌بيان‌ديگر، شرايطي که براي خروج در قرارداد ذکرشده بايد دوباره منظور شود، اما اينکه اين شرايط چيست، نمي‌دانيم، چون قرارداد محرمانه است».

گفتني است بر اساس گزارش رويترز، «پاتريک پويانه» مديرعامل شرکت بدسابقه توتال در هفته‌هاي گذشته در اظهارنظري تأمل‌برانگيز گفته بود:
«توتال درباره قرارداد پارس جنوبي با ايران هنوز سرمايه‌گذاري نکرده است و تا آخر سال ميلادي جاري دراين‌باره تصميم خواهد گرفت. پويانه تصريح کرد در صورت تصميم آمريکا مبني بر خروج شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري، حتي اگر ايران و فرانسه نيز به اين توافق وفادار بمانند، توتال از ايران خارج خواهد شد. اين شرکت در حال بررسي عواقب تصميمات ترامپ است و درصورتي‌که راهي قانوني براي ماندن در ايران پيش روي اين شرکت نباشد، به‌طورقطع از ايران خارج خواهد شد. حتي درصورتي‌که ايران به برجام پايبند بماند و اتحاديه اروپايي، چين و روسيه نيز تصميم بگيرند برجام بدون حضور آمريکا به کار خود ادامه دهد، باز هم آمريکا تحريم‌هاي يکجانبه‌اي عليه ايران وضع خواهد کرد که در اين صورت توتال از ايران خارج خواهد شد. توتال در حال بررسي گزينه‌هاي موجود است و همه چيز به تصميم کنگره آمريکا درباره تحريم مجدد ايران و نوع تحريم‌هاي احتمالي که از سوي آمريکا عليه ايران وضع خواهد شد، بستگي دارد. ما قراردادي در ايران امضا کرده‌ايم. اگر بتوانيم پيش برويم، پيش خواهيم رفت و اگر نتوانيم، توقف خواهيم کرد. راه و رسم کسب‌وکار همين است».
مدير عامل توتال در ادامه در اظهارنظري غيرمسئولانه گفته بود: «خروج از قرارداد با ايران در شرايط فعلي ريسک مالي اندکي براي توتال خواهد داشت چراکه تا به حال سرمايه‌گذاري صورت نگرفته و در پايان سال جاري ميلادي (2 ماه آينده) اين تصميم‌گيري انجام خواهد گرفت».
لازم به ذکر است که پيش از اين نيز در سال 79 توافقنامه‌اي بين ايران و توتال براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي امضا شده بود اما به دليل بهانه‌گيري‌هاي مداوم اين شرکت فرانسوي در موضوعاتي مانند رقم قرارداد، اين توافقنامه هيچ‌گاه تبديل به قرارداد نشد و توسعه اين فاز پارس جنوبي هشت سال به تأخير افتاد و در نهايت توتال در سال 87، به بهانه ريسک بسيار زياد سرمايه‌گذاري در ايران، دبّه کرد واز صنعت نفت و گاز کشورمان خارج شد.
در تيرماه سال جاري روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب با تيترهايي همچون «بفرماييد گلابي برجام؛ توتال به ايران آمد»، «غول 5 ميليارد دلاري»، «برجام به نفت رسيد»، «طلسم سرمايه گذاري نفتي شکست»، «توتال، جاده صاف کن سرمايه گذاري خارجي»، «سدشکني نفتي»، «خوني تازه در رگ‌هاي صنعت نفت» و...براي امضاي قرارداد وزرات نفت با شرکت فرانسوي بدسابقه توتال سوت و کف و هورا کشيدند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۰۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه های ذینفع از سنگ اندازی برای مصوب نشدن «لایحه اصلاح مالیات های مستقیم» دست بر نخواهند داشت

ایجاد جذابیت برای تولید و از جذابیت انداختن اقدامات سوداگرانه یکی از اقداماتی است که دولت ها با استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی می توانند در کشور انجام دهند. در همین ارتباط باید بگوییم که در شرایط فعلی، تولید در کشورمان نسبت به فعالیت های سوداگرانه با اقبال کمتری روبروست. زیرا تولید با مشکلات عدیده ای مواجه است، در حالی که فعالیت های مخرب و واسطه ای پرسود هستند.

به منظور حل مشکلی که در بالا به آن اشاره کردیم، دولت لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را به مجلس فرستاده است. بر اساس این لایحه، مالیات عملکرد تولید از 25 به 15 درصد کاهش می یابد و مالیات بر دارایی و سرمایه افزایش پیدا می کند.

دولت پیشنهاداتی در خصوص جذب سرمایه های خرد مردمی نیز مطرح کرده است. ایجاد مشوق در این زمینه از جمله کارهایی است که در دستور کار قرار دارد. به زعم بسیاری، تصویب این لایحه در مجلس و اجرای آن می تواند زمینه ساز جذب سرمایه های داخلی و خارجی باشد.

 آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در خصوص لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم که توسط دولت به مجلس ارائه شده است، تصریح کرد: اصلاح قانون مالیات های مستقیم می تواند مفید باشد. به این ترتیب، می توانیم انگیزه افراد را برای سرمایه گذاری افزایش دهیم. در این روند اصلاحی به سمتی می رویم که بیشترین مالیات را از سرمایه ها و دارایی های راکد بگیریم و مالیات تولید را به حداقل برسانیم.

گروه های ذینفع  تلاش خود را برای سنگ اندازی انجام خواهند داد

وی ادامه داد: این روند معقولی است که فعالیت های سوداگرانه و واسطه گری مشمول مالیات بیشتری شوند و تولید کمترین مالیات را بپردازد. در این صورت است که اقتصاد را به سمت و سوی درستی سوق می دهیم.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: در وهله اول این موضوع مهم است که هر چه سریع تر لایحه در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و مصوب شود. البته احتمالاً گروه های ذینفع بیکار نمی نشینند و تلاش خود را برای سنگ اندازی انجام خواهند داد. در مرحله بعدی، باید دقت کنیم که در عمل این قانون به درستی اجرا شود و بتواند انگیزه های لازم را برای افزایش سرمایه گذاری های مولد ایجاد کند. تشخیص دقیق درآمد افراد و مالیات ستانی عادلانه و هوشمند می تواند کمک فراوانی به اقتصاد کشور بکند.

بغزیان گفت: سرمایه های خرد در کشور وجود دارد که در کانال های غیررسمی به کار می افتند، جذب این سرمایه ها به بخش های مولد مفید خواهد بود. ایجاد مشوق های سرمایه گذاری که در لایحه پیش بینی شده است، می تواند به جذب این سرمایه ها از بین مردم کمک کند.

مهم ترین لایحه دولت در راستای تحقق شعار سال و جهش تولید 

وی در خصوص پیشنهاد لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مبنی بر اخذ مالیات از سرمایه های غیرمولد خاطرنشان کرد: مسلماً این روش می تواند کارساز باشد. به این ترتیب، برای تولید جذابیت ایجاد می کنیم. وقتی افراد متوجه شوند که برای سرمایه های راکدشان باید مالیات بیشتری بپردازند، به فکر می افتند که از آن دارایی و سرمایه استفاده کنند و آن را در چرخه اقتصاد کشور به کار بیندازند.

این کارشناس اقتصادی گفت: به هر روشی بتوانیم به کاهش مالیات بخش تولید و افزایش مالیات بخش های غیرمولد بپردازیم، به نفع کشور است. از این طریق می توانیم برای تولید جذابیت ایجاد کنیم. در حال حاضر، رکود سرمایه سود بیشتری برای افراد دارد و تولید صرفه اقتصادی ندارد. باید سیاست ها را طوری تغییر دهیم که این روند معکوس شود.

بغزیان خاطرنشان کرد: تولید نیاز به سرمایه دارد و سرمایه ها متاسفانه در حال حاضر در بخش های غیرمولد به کار انداخته می شوند. با توجه به پیشنهادات مهم و کلیدی که در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در زمینه کاهش 40 درصدی مالیات بخش تولید و رسیدن مالیات تولید به 15 درصد مطرح شده است، این لایحه را می توان مهم ترین لایحه دولت در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم بدانیم.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • یک تصویر متفاوت از صحن مجلس /مهمانان ویژه پارلمان چه کسانی بودند؟
  • گروه های ذینفع از سنگ اندازی برای مصوب نشدن لایحه اصلاح «قانون مالیات های مستقیم» دست بر نخواهند داشت
  • گروه های ذینفع از سنگ اندازی برای مصوب نشدن «لایحه اصلاح مالیات های مستقیم» دست بر نخواهند داشت
  • نقشه آمریکا برای ایجاد یک تشکیلات تروریستی جدید در عراق و سوریه
  • هشدار روزنامه جمهوری اسلامی درباره خطر نفوذی ها؛ چه کسانی از سفر سردار زاهدی باخبر بودند؟ عامل خیانت را پیدا کنید / به سازنده اس۳۰۰ و اس۴۰۰ اعتماد نکنید
  • هشدار روزنامه جمهوری اسلامی در باره خطر نفوذی ها؛چه کسانی از سفر سردار زاهدی با خبر بودند؟ عامل خیانت را پیدا کنید / به سازنده اس۳۰۰واس۴۰۰اعتماد نکنید
  • حسن روحانی : صهیونیست‌ ها حماقتشان را بار دیگر تکرار نکنند/ جمهوری اسلامی ایران یک منطقه امن می‌خواهد
  • روسیه: غرب در شناسایی طراحان اصلی حادثه مسکو همکاری کند
  • تروریستی خواندن لشکر زینبیون به امنیت پاکستان آسیب می‌زند/ از لشکر زینبیون باید تقدیر کرد
  • کشته شدن ۲۷ تروریست الشباب در جنوب سومالی