Web Analytics Made Easy - Statcounter

در راستای برطرف کردن مشکلات عدیده معلولان در موضوع مبلمان شهری نگرش همه جانبه مسئولان و همت مضاعف آنان در کنار فرهنگ‌سازی عمومی باعث خواهد شد تا در بازه زمانی کوتاه برخی از این مشکلات با کمترین هزینه و برخی در زمان‌بندی درازمدت برطرف شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بابل نوین، حرکت لازمه زندگی است و ایجاد مسیر برای تکامل و دست یافتن به ضروریات جسمی و روحی غیر قابل انکار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از این‌رو، باید برای کلیه اقشار جامعه امکانات لازم برای سیر و پیشرفت فراهم باشد و افراد معلول، نابینا و جانباز نیز از این اصل مستثنی نیستند و محیط شهری باید به گونه‌ای طراحی و مناسب‌سازی گردد تا بتوانند از کلیه امکانات آن بهره گیرند.

شبکه معابر در هر شهر، عامل ارتباطی کلیه فضاهای شهری است که با مناسب‌سازی آن برای فرد معلول، بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه حل می‌شود.

در مبحث خصوصیات فیزیکی سطح، عرض، جنس، شیب طولی و عرضی و در مبحث موانع فیزیکی موانع موقت و موانع دائم باید بررسی گردد تا مشکلات این قشر از جامعه به درستی برطرف و از نظر فنی و علمی با حل این موانع، خدمات درستی به این عزیزان ارائه شود.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۹۴ حدود هشت درصد جمعیت جهان به نوعی دچار معلولیت جسمی هستندو سازمان ملل متحد، دقت در طراحی مناسب‌سازی بناها و فضاهای شهری برای معلولین را در اولویت امور خود قرار داده است که در رتبه‌بندی سطح رفاه مردم دنیا این موارد به صورت دقیق بررسی می‌شود.

محیط شهری، فرد معلول و تقسیم‌بندی معلولان

معلولین جسمانی را که ناتوانایی یا عدم توانایی کامل در فعالیت‌های اعضای بدنی خود دارند، می‌توان به دو دسته معلولین حسی و معلولین جسمی – حرکتی تقسیم کرد، نابینایان و ناشنوایان، معلولین حسی هستند.

معلول جسمی – حرکتی فردی است که به هر علت دچار ضعف، اختلال و یا عدم توانایی در اندام‌های حسی وحرکتی است و برای تحرک نیاز به استفاده از پاره‌ای وسایل کمکی داشته باشد.

معلولین جسمی – حرکتی را به دو گروه بزرگ معلولین نیمه متحرک و معلولین استفاده‌کننده از صندلی چرخدار تقسیم می‌شوند و بیشترین مشکل حرکتی را افراد معلول استفاده‌کننده از صندلی چرخدار و نابینایان دارند.

عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری برای معلولان در بخش‌های اعظمی از ادارات، دستگاه‌ها و مراکز تجاری بابل مشهود است

جعفر عمرانی رییس اداره بهزیستی بابل در گفتگو با خبرنگار ما با انتقاد از وضعیت نامناسب مبلمان شهری در حوزه معلولان و نابینایان اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل این گروه مسئله فقدان مناسب‌سازی مطلوب در مبلمان شهری است و این امروز در بابل معضلی برای معلولان شده است.

وی افزود: گذرگاه‌ها، معابر، پیاده‌روها و مدخل ورودی بسیاری از ادارات، سازمان‌ها و واحدهای تجاری عمومی مناسب‌سازی نشدند، این مکان‌ها باید به گونه‌ای باشد که معلولان هم مانند سایر شهروندان بتوانند تردد کنند.

     

این مسئول ادامه داد:  باید بر حسب نیازهای این قشر از جامعه مناسب سازی و فرآیند تسهیل استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای این عزیزان در جامعه فراهم شود.
  
ریس سازمان بهزیستی شهرستان بابل تصریح کرد: با تاکید بر ارتقاء آگاهی و بالابردن سطح دانش و معلومات عمومی در بین جامعه هدف بهزیستی می‌توان بسیاری از مشکلات این قشر را حل کرد و معلولان نیز در این راه در نقطه تمرکز ما قرار دارند که با تدبیر و درایت و نیز استفاده از ابزارهای مدرن آموزشی می‌توان به آن آرمان‌های مناسب در سطح جامعه رسید.
  
عمرانی با نگاه ویژه به مساله مبلمان شهری بویژه در بابل تاکید کرد: البته برخی از مسیرها و معابر توسط شهرداری بابل مناسب‌سازی شد که جای تقدیر دارد، ولی بازهم این مشکل در بخش‌های اعظمی از مبلمان شهری مشهود است.

این کارشناس امور بهزیستی در پایان گفت: بر این اساس انتظار می‌‌رود که همه سازمان‌ها و مسئولان در فراهم آوردن امکانات شهری مناسب و مطلوب برای معلولان با توجه به تاکیدات استاندار مازندران و مسئولان ارشد این سازمان در استان تشریک مساعی داشته باشند تا شاهد تحقق عدالت شهروندی در همه جوانب آن در شهرمان باشیم.

نمی‌دانم چرا وقتی مرکزی برای خدمات به مردم ساخته می‌شود، از ابتدا به فکر معلولان و نابینایان نیستند

امیر‌علی مهدی‌پور یکی از دانش‌آموزان نابینای بابلی در گفت‌و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در مدرسه مشکلات زیادی از بابت اینکه شرایط برای ما معلولان نابینا فراهم نشده داریم که باید فکری برای آن کرد.

   

وی افزود: کلاس‌های مختلف در طبقات بالا، نامناسب‌سازی برای حرکت نابینایان در مدرسه، ورود و خروج آن، استفاده از سرویس بهداشتی ویژه از مشکلاتی است که ما با آن در مدارس دست‌و پنجه نرم می‌کنیم.
 
این روشندل بابلی ادامه داد: در سطح شهر هم همین مشکلات را داریم و به راحتی نمی‌توانیم خرید و یا در پیاده راه‌ها به تنهایی حرکت کنیم و از این بابت مسئولان فکری برای ما نابینایان نکرده‌اند.
   
این دانش‌آموز بابلی تصریح کرد: نمی‌دانم چرا وقتی مرکزی یا اداره‌ای و مدرسه‌ای ساخته می‌شود سازندگان و مسئولان حتی به فکر خودشان خطور نمی‌کند که شاید معلولی هم در این مراکز رفت‌و آمد کند پس باید در ابتدا وقتی که این ساختن‌ها شروع می‌شود از ابتدا به فکر این موارد هم باشند.
 
مهدی‌پور در پایان گفت: ما از مسئولان و مردم چیزی جز همراهی نمی‌خواهیم و امیدواریم با راه درست به ما کمک کنند تا استعدادهای خودمان را در زمان تحصیل و کار در آینده نشان بدهیم و به خود، خانواده و شهرمان خدمت کنیم.

در مراکز درمانی بابل هم مشکل رفت و آمد معلولان پا برجاست

معلول حرکتی بابلی، که نمی‌خواست نامش بیان شود، در رابطه با مشکلات این قشر از معلولان در گفت‌و گو با خبرنگار ما عنوان کرد: در مملکتی زندگی می‌کنیم که برای ما ارزش قائل نیستند؛ امثال ما با توجه به نامناسب بودن خیابان‌ها در مسیر پیاده‌رو به خاطر سطح ناهموار نمی‌توانیم عبور کنیم.
  
وی افزود: در بسیاری از موارد مجبوریم از محل عبور ماشین‌ها به مسیر خود ادامه بدهیم که این کار خطرات زیادی در پی دارد و ما همیشه با استرس و سختی مسیر را برای امورات شخصی خود طی می‌کنیم.
   
این معلول ادامه داد: عدم مناسب‌سازی بسیاری از مراکز از جمله کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها هم برای ما مشکلات بسیاری درست کرده است، یک بار بیمار شدم مجبور شدند مرا 20 پله بالا و پایین ببرند که حالم بدتر شد و ویلچرم شکست.
  

این شهروند بابلی اذعان کرد: در پی خراب شدن ویلچرم برای گرفتن ویلچر به بهزیستی شهرستان مراجعه کردم، اما آنقدر منابع کم بود و مشکلات اقتصادی در این مرکز است که گفتند در نوبت باشی پنج سال دیگر بهت ویلچر می‌دهیم، واقعاً مسئولان کشوری به فکر ما نیستند.
  
وی در پایان گفت: ما هم مانند دیگران انسانیم و من در همین شرایط مشغول به کار هستم و روزی خود و خانواده‌ام را تامین می‌کنم که نیازمند توجه بیشتر مسئولان به نیازهای اولیه خود از جمله مشکلات عبور و مرور و مناسب‌سازی مبلمان شهری هستیم.

   

به گزارش خبرنگار ما، با توجه به گوناگونی جوامع بشری و نحوه زندگی آنان باید اذعان داشت که افزایش مسائل و مشکلات به وجود در زمینه‌های اجتماعی ومعضلاتی که انسان‌های معلول با آن سر و کار دارند نسبت مستقیم با پیشرفت‌های تکنیکی‌ و صنعتی کشورها دارد و با توجه به اینکه قوانین بین‌المللی حقوق معلولین در تمامی دنیا به شکل یکسان وضع شده است، آنچه برای کشور ما ضرورت دارد توجه به این قوانین است.
  
در راستای برطرف کردن مشکلات عدیده معلولان در موضوع مبلمان شهری، نگرش همه جانبه مسئولان‌ و همت مضاعف آنان در کنار فرهنگ‌سازی عمومی باعث خواهد شد تا در بازه زمانی کوتاه برخی از این مشکلات با کمترین هزینه‌ و برخی در زمانبندی درازمدت برطرف شود تا این دسته از افراد جامعه بتوانند مانند سایرین از مواهب زندگی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۶۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مریوان در هزارتوی مشکلات شهری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،بدون شک اسم شهر مریوان به واسطه وجود دریاچه زریبار و مرز رسمی باشماق طی چند سال اخیر بیش از استان کردستان به گوش مردم کشور خورده است، اما این روز‌ها این شهر توریستی و گردشگری دچار مشکلات عدیده‌ای در حوزه مدیریت شهری است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نظارت درون سازمانی در شهرداری گرگان مطلوب نیست/ گله‌مندی مردم از خدمات‌شهری
  • یافتن همسر مناسب مهمترین دغدغه جوانان در تشکیل خانواده
  • اطلاعات ایران از مراکز هسته ای اسرائیل چقدر است؟ |‌ وضعیت امنیت مراکز هسته ای ایران با توجه به تهدید صهیونیست ها
  • تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست
  • مریوان در هزارتوی مشکلات شهری
  • نگهداری از موتور گیرلس چگونه است؟
  • مناسب سازی معابر در میبد وضعیت خوبی ندارد
  • استاندار خراسان رضوی: رژیم صهیونیستی بسیار آسیب پذیر است
  • جزئیات پیاده روسازی در تهران | در این دو سال چقدر پیاده رو مناطق مناسب سازی شده‌اند؟
  • بهره مندی ۳۹۴ هزار نفر از خدمات آزمایشگاهی مراکز تامین اجتماعی زنجان