Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@19:32:48 GMT

تزیین یلدایی پشمک

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۸۸۰۹۳

تزیین یلدایی پشمک

سفره شب یلدا که "میزد" نامیده می‌شد، جنبه دینی داشت و مقدس بود، چون بر سر آن از ایزد خورشید، روشنایی و برکت می‌طلبیدند تا زمستان را به خوشی طی کنند. از میوه‌های این شب می‌توان به هندوانه، انگور، انار، سیب، خیار و... اشاره کرد. 

سرویس سبک زندگی فردا:  شب یلدا بلندترین شب سال و یکی از جشن‌های ایرانی است که با خوراکی‌های مختلف همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نقل از بیتوته با خوراکی‌ها و تنقلات شب یلدا و آشنا شوید.

 

 

شب یلدا

شب یلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است. این شب به زمانی بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود.

ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند. این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش‌تر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود. مراسم شب یلدا (شب چله) از طریق ایران به قلمرو رومیان راه یافت و جشن "ساتورن" خوانده می‌شد.

یلدا را جشن خانوادگی دانسته‌اند، چون در این شب برای احترام و بزرگداشت سالمندان، همه در خانه بزرگ فامیل (معمولا پدر و مادربزرگ) جمع می‌شوند و ضمن صرف میوه، آجیل و شام به نقل خاطرات آن‌ها، قصه‌های امیدوارکننده و پندآموز و شاهنامه خوانی گوش می‌دهند.

تزیین پشمک یلدا

سفره شب یلدا که "میزد" نامیده می‌شد، جنبه دینی داشت و مقدس بود، چون بر سر آن از ایزد خورشید، روشنایی و برکت می‌طلبیدند تا زمستان را به خوشی طی کنند. از میوه‌های این شب می‌توان به هندوانه، انگور، انار، سیب، خیار و... اشاره کرد. 

مردم اعتقاد داشتند برکت‌خیزی و پردانه بودن این میوه‌ها، زندگی آن‌ها را نیز پر برکت می‌کند و نیروی بار و یرادر آن‌ها افزایش می‌دهد. همچنین انار و هندو انه با رنگ سرخ آن‌ها نمادی از خورشید در شب به‌شمار می‌رود. به اعتقاد پیشینیان هر کس در این شب هندوانه بخورد تا پایان زمستان سرما و بیماری بر او غلبه نخواهد کرد و کرم‌های روده‌اش نیز دفع می‌شود. اگر انگور بخورد تا سال بعد گرما‌زده نشود و با خوردن انار نیز تا تابستان سال بعد از گزند جانوران و نیش عقرب در امان باشد.

تمام میوه‌های شب یلدا (به جز سیب و به) باید در این شب خورده شوند و میوه‌هایی را که می‌ماند دیگر نمی‌خورند.

از دیگر سنت‌های زیبا و خاطره‌انگیز این شب نیز تفال به حافظ به نیت خیر و شادکامی است.

امروزه، اما سنت دیدار بزرگ‌تر‌ها و دور هم جمع‌شدن تا حدودی پابرچاست و در منازل مهمانی‌های کوچک و بزرگی برگزار می‌شود. همچنین خوراکی‌هایی مهم شب یلدا همچنان هندوانه و انار هستند گرچه بسیاری خوراکی‌ها و غذا‌های دیگر به این سفره اضافه شده و تزیین این خوراکی‌ها و به طور کلی تزیین سفره یلدا به یکی از رسوم جدید تبدیل شده است.

برای مثال امروزه در کنار میوه‌های پاییز و زمستان، انواع آجیل و تنقلات نیز سرو می‌شود و به نوعی، ریخت و پاش زیادی انجام می‌شود.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۸۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد/ آیا بارش‌های بهار، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

طی هفته جاری ورود سامانه بارشی قوی از جنوب به کشور موجب وقوع سیل در برخی استان‌ها شدو بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی سامانه بارشی دیگری هفته آینده وارد کشور می‌شود.

صادق ضیاییان افزود: هفته آینده سامانه بارشی در کشور فعالیت می‌کند که موجب بارش‌های بهاری در تمام استان‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: انتظار داریم که این بارش‌ها، شدت بارندگی هفته جاری را نداشته باشد البته ممکن است به‌صورت نقطه‌ای شدید باشد چون بارش‌های بهاری، رگباری هستند و بیشتر در ساعات بعداز ظهر می‌بارند.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: روزهای بارش باران طی دو هفته آینده در استان‌های مختلف، متفاوت خواهد بود.

ضیاییان در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا بارش‌های بهاری، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند، تاکید کرد: بارش‌ها سهم بهار است و نمی‌تواند کم‌بارشی زمستان را جبران نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟
  •  عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود
  • ۱۵ مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز 
  • بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده (فیلم)
  • ۱۵ مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز
  • بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد/ آیا بارش‌های بهار، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟
  • مرسدس بنز زنجیر چرخ اتوماتیک را معرفی می‌کند: رانندگی در زمستان بدون دردسر (فیلم)
  • مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد
  • زمستان معتدل و کوتاه، بلای جان گندمزارها
  • کاهش بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها است