Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در حالي به‌تازگي مجلس نمايندگان آمريکا طرح تشديد نظارت بر فروش هواپيماهاي ايرباس و بوئينگ را تصويب کرده که وزير راه و شهرسازي از شفاف‌سازي درباره جزئيات قراردادهاي خريد هواپيما خودداري مي‌کند. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، چند روز پيش کنگره آمريکا طرح تشديد نظارت کنگره آمريکا بر فروش هواپيما به ايران را تصويب کرد که به‌نوعي تأمين مالي خريد هواپيماها را نشانه رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اين طرح وزير خزانه‌داري آمريکا بايد حداکثر 30 روز بعد از صدور مجوزهاي مالي براي فروش هواپيماهاي مسافربري به ايران، گزارش‌هايي در اين مورد تقديم کميته امور مالي مجلس نمايندگان و کميته‌هاي روابط بانکي و امور خارجه سنا تقديم کند.
ديروز نيز بلومبرگ به‌نقل از منابع آگاه آمريکايي از بررسي طرح ممنوعيت فروش بوئينگ و ايرباس به ايران در کاخ سفيد خبر داد. بلومبرگ دراين‌باره نوشت: در حالي که ترامپ مشغول بررسي مجدد توافق هسته‌اي ايران است، کاخ سفيد در حال بررسي ممانعت از فروش محصولات شرکت‌هاي بوئينگ، ايرباس و جنرال الکتريک به ايران است. هنوز هيچ پيشنهادي به رئيس جمهور آمريکا نشده و دولت وي نيز در حال بررسي صدور اجازه انجام معاملات مذکور است.
پيش از انتشار اين اخبار از سوي رسانه‌هاي غربي، سرپرست روابط عمومي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران از برنامه دولت براي استفاده از فاينانسورهاي داخلي به‌جاي فاينانسورهاي خارجي براي خريد هواپيماهاي ايرباس و بوئينگ خبر داد.
اصغرزاده در رابطه با آخرين وضعيت تأمين منابع مالي خريد هواپيماهاي ايرباس و بوئينگ اظهار کرد: ترجيح دولت اين است که در بحث تأمين منابع مالي خريد هواپيماها از فاينانس‌هاي داخلي استفاده شود و وابستگي به فاينانس‌هاي خارجي در اين زمينه نداشته باشيم. کمپاني‌هاي ايرباس و بوئينگ براي تأمين فاينانس خريد هواپيما هم در گذشته و هم در حال حاضر اعلام آمادگي کردند که در صورت نبود فاينانسور به‌صورت مستقيم در اين رابطه اقدام کنند.
اصغرزاده بيان کرد: با اين حال ترجيح دولت اين است که از ايرباس و بوئينگ استفاده نشود و به‌جاي آن از فاينانسورهاي داخلي استفاده کنيم. مذاکرات در اين رابطه به نتايج خوبي رسيده که در آينده درباره آن اطلاع‌رساني مي‌کنيم.
سرپرست روابط عمومي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران همچنين از سفر مديران ايرباس و بوئينگ طي هفته آينده (هفته آخر آذرماه) به ايران براي مذاکره در خصوص فاينانس خريد هواپيما خبر داد.
يکي از انتقاداتي که طي دو سال اخير به مسائل مربوط به قراردادهاي خريد هواپيما از کمپاني‌هاي ايرباس و بوئينگ وارد شده، عدم اطلاع‌رساني توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازي در اين خصوص بوده است.
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل تنها با يکي دو رسانه حامي دولت گفت‌وگوهاي بسيار خوشبينانه‌اي را انجام داده و از گفت‌وگو با رسانه‌هاي ديگر خودداري کرده است. مقام مافوق وي يعني عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي نيز با وجود شعارهاي بسيار بسيار زياد درباره دسترسي آزاد به اطلاعات، اما در عمل هيچ گامي در اين مسير در اکثر حوزه‌هاي تحت مديريتش برنداشته است.
وي اوايل ماه جاري در پاسخ به پرسش تسنيم در رابطه با جديدترين وضعيت خريد هواپيما گفته بود:‌ اتفاق جديدي در قراردادهاي خريد هواپيما روي نداده و اين روند در حال جريان است.
وزير راه و شهرسازي ديروز در حاشيه بهره‌برداري از نخستين صندوق زمين و ساختمان کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنيم مبني بر اين‌که با توجه به مصوبه مجلس نمايندگان آمريکا و همچنين مشکلات تأمين فاينانس هواپيما، منابع مالي خريد از چه‌طريقي تأمين مي‌شود،‌ گفت:‌ "وارد اين بحث نمي‌شوم".
بيشتر بخوانيد؛
آيا وزير راه با مردم صادق است؟
آخوندي: مي‌خواهم با مردم صادق باشم
به گزارش تسنيم مشخص نيست با مصوبه مجلس نمايندگان باز هم مديران ايرباس و بوئينگ به ايران سفر خواهند کرد يا خير. آنچه مبرهن و واضح است عدم تمايل مسئولان عالي‌رتبه وزارت راه و شهرسازي به شفاف‌سازي قراردادهاي خريد چهل و چند ميليارد دلاري هواپيماهاي ايرباس، بوئينگ و ATR بوده. علامت سؤال بزرگي در اين رابطه وجود دارد که آخوندي طرفدار حقوق شهروندي هنوز به آن پاسخ نداده است. وي در دوره اول و دوم وزارتش تاکنون نشست خبري برگزار نکرده است. آخوندي 18 فروردين سال 93 در ديدار به‌اصطلاح صميمي گفت: تلاش کرده‌ام در بيان مطالب دقت لازم را داشته باشم و وعده بي‌موردي ندهم حتي اگر بابت اين رويکرد از من انتقاد هم شود.
در اين جلسه وزير راه و شهرسازي پاسخ به سؤال خبرنگاران را به برگزاري نشست خبري موکول کرد،‌ نشستي که احتمالاً با تداوم روند کنوني "وقت گل ني" برگزار خواهد شد. البته در همين نشست نيز اصرار خبرنگاران در خصوص اعلام برنامه‌هاي مسکني آخوندي را در وضعيتي قرار داد که به‌نظر مي‌رسيد در حال فکر کردن براي تشريح برنامه‌هايش است،‌ اما سخنان در گوشي روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي باعث شد آخوندي از پاسخ خودداري کند.
انتهاي پيام/*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۰۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود دلهره‌آور بوئینگ ۷۴۷ در فرودگاه (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تیک آف بوئینگ ۷۴۷ از داخل کابین خلبان (فیلم) حرکت عجیب خلبان بوئینگ ۷۴۷ حین تیک آف (فیلم) مقایسه دیدنی جثه انواع دایناسور‌ها با یک انسان متوسط (فیلم)

دیگر خبرها

  • فرود اضطراری بوئینگ ۷۳۷ در آفریقای جنوبی
  • (ویدئو) تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ
  • فرود دلهره‌آور بوئینگ ۷۴۷ در فرودگاه (فیلم)
  • مدل جدید خرید و فروش مسکن از خرداد ماه
  • شکست پنجه عقاب در صحرای طبس
  • آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
  • قیمت بلیط استانبول به تبریز مرداد 1403
  • قیمت جت شخصی چند؟
  • خرید جت؛ جنجال بر سر یک قانون ۲۰ ساله!
  • ماجرای خودروی شراکتی دکتر معتمدی و دکتر مرندی و خرید بلیت قسطی هواپیما