Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@04:53:52 GMT

فلسفه شب یلدا

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۴۶۸۳

فلسفه شب یلدا

 به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب یلدا یا شب چله بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود.

ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واژه «یلدا» به معنای «زایش زادروز» و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال دی (به معنای روز) می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود.

 یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

آنها ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش‌اند.

 

 جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌شود. خانواده‌ها در این شب گرد هم می‌آمدند و پیرترها برای همه قصه تعریف می‌کردند. در این شب به شعرخوانی و داستان‌خوانی می پردازند؛ آیین شب یلدا یا شب چله، با خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون همراه است که همه جنبهٔ نمادین دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. همچنین انار و هندوانه با رنگ سرخشان نمایندگانی از خورشید در شب به‌شمار می‌روند.


یکی دیگر از رسم های بی نظیر شب یلدا، «فال حافظ گرفتن» است. اگر رسم ها و آیین های دیگر یلدا را میراثی از فرهنگ چند هزار ساله بدانیم، ولی فال حافظ گرفتن در شب یلدا در سده های اخیر به رسم های شب یلدا افزوده شده است. شاهنامه خوانی و قصه گویی پدربزرگ و مادربزرگ دور کرسی برای کوچکترها نیز، از آیین های یلدا است که خاطرات شیرینی برای بزرگسالی آنها فراهم می آورد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۴۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر خورشید منفجر شود چه بلایی سر زمین می‌آید؟

ایتنا - خورشید نمی‌تواند برای همیشه دوام بیاورد. در نهایت، عناصری که تغذیه‌اش را تأمین می‌کنند، تمام خواهند شد و خورشید به یک کوتوله سفید تبدیل خواهد شد. اما در آن روز چه بلایی سر زمین خواهد آمد؟
خورشید نمی‌تواند برای همیشه دوام بیاورد. در نهایت، عناصری که تغذیه‌اش را تأمین می‌کنند، تمام خواهند شد و خورشید به یک کوتوله سفید تبدیل خواهد شد. اما در آن روز چه بلایی سر زمین خواهد آمد؟

خورشید در نهایت متورم شده و به اندازه‌ای بزرگ می‌شود که نصف قطر آن به مریخ برسد، قبل از اینکه مواد خود را به بیرون پرتاب کند و قلبش به قایده‌های ستاره‌ای تبدیل شود که با گرمای مرگش درخشان خواهند شد.

ما ایده خوبی از چگونگی رخ دادن این اتفاق برای خورشید داریم، که تقریباً ۵ میلیارد سال دیگر شروع خواهد شد. اما چه چیزی در انتظار سیاراتی مثل زمین است؟ چه چیزی در انتظار ما است؟

بر اساس گزارش مجله Science Alert، گروهی از دانشمندان به سرپرستی آمورنرات اانگویجويت فیزیکدان دانشگاه ناریسوان در تایلند، تغییرات بلندمدت در روشنایی سه کوتوله سفید را تحلیل کرده و استنباط کردند که این چه معنایی برای سیستم‌های سیاره‌ای اطراف آنها دارد.

می‌توان گفت که بشریت بسیار قبل از آن زمان ناپدید خواهد شد، یا منقرض خواهد شد اگر در جای دیگری در کیهان زندگی نکند. اما این سنگ آبی زیبا که ما آن را سرزمین مادری خود می‌نامیم و سایر سیارات، از آسیب رهایی نخواهند یافت. بر اساس تحلیل کوتوله‌های سفید، زجر مرگ خورشید، آزادسازی کشتار در منظومه شمسی را موجب خواهد شد.

به طور خلاصه، عطارد و زهره ناپدید خواهند شد، همانند هر چیز دیگری در دایره درونی منظومه شمسی. سرنوشت آنها تکه‌تکه شدن و بلعیده شدن توسط خورشید خواهد بود.

ممکن است زمین زنده بماند یا نماند، بسته به اینکه مداراش چگونه در ارتباط با توده کاهش یافته خورشید و تعامل متغیر میان سیارات تغییر کند. اگر کره زمین به طرز معجزه‌آسایی فرار کند، به شدت متفاوت از آنچه امروز است در جهانی حاصلخیز و قابل سکونت خواهد بود.

 

فیزیکدان بوریس گانسیک از دانشگاه وارویک در بریتانیا می‌گوید: "مشخص نیست که آیا زمین قادر است به اندازه کافی سریع حرکت کند تا قبل از اینکه خورشید به آن برسد و آن را بسوزاند یا خیر، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، زمین خواهد سوخت... جهان ما از دست خواهد داد، اتمسفر و اقیانوس خود را و دیگر مکان زیبایی برای زندگی نخواهد بود."

تحقیقات قبلی نشان داده است که وقتی سیارکها، ماه‌ها و سیارات به کوتوله‌های سفید نزدیک می‌شوند، جاذبه عظیم این ستارگان این اجرام کوچک سیاره‌ای را به قطعات کوچکتر و کوچکتر تکه‌تکه می‌کند.

با مطالعه ۱۷ سال داده‌های سه کوتوله سفید کاملاً متفاوت، محققان توانستند تصویری از چگونگی تکامل این فرآیند را جمع‌آوری کنند. همه این سه ستاره نشانه‌هایی از عبور - کاهش در نور ستارگان - را نشان دادند، همخوان با خرد شدن ابرهای آشفته و غول‌آسای آوار به گرد و خاک کوچکتر و کوچکتر قبل از ناپدید شدن، احتمالاً به دلیل پراکنده شدن توده‌های گردوخاک و سنگی در کوتوله سفید.

یکی از این ستارگان نشانه‌هایی از نوعی رویداد فاجعه‌بار در سال ۲۰۱۰ و دیگری در سال ۲۰۱۵ نشان داد. سومین ستاره نیز نوسانات نامنظم در تاریکی هر چند ماه و نوسانات آشفته در مقیاس دقایق را نشان داد. اکنون این سه ستاره کاملاً طبیعی رفتار می‌کنند، با توقف حوادث عبور.

این نشان می‌دهد که تکه‌تکه شدن و بلعیده شدن سیارات با سرعت زیادی رخ می‌دهد. اما اگر سرنوشت زمین نابودی باشد، محتمل نیست که به این شدت خشن باشد.

دانشمندان می‌گویند: خبر ناراحت‌کننده این است که احتمالاً زمین توسط خورشید در حال انبساط بلعیده خواهد شد، قبل از اینکه به کوتوله سفید تبدیل شود، بر اساس مطالعه ای که در اخطارهای ماهانه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است.

در مورد مابقی منظومه شمسی، ممکن است برخی از سیارک‌های واقع بین مریخ و مشتری و احتمالاً برخی از ماه‌های مشتری را جابجا کرده و در نهایت نزدیک به کوتوله سفید سفر کنند تا همان فرآیند تکه‌تکه شدن را تجربه کنند.

دیگر خبرها

  • اگر خورشید منفجر شود چه بلایی سر زمین می‌آید؟
  • چاپ مجدد کتاب «فلسفه دعا از دیدگاه آیت الله مظاهری»
  • «فلسفه دعا از دیدگاه آیت الله مظاهری» به چاپ دوم رسید
  • ابن رشد؛ فیلسوف مسلمانی که در اروپا غوغا به پا کرد (+عکس)
  • ترجمه «خدا و امور مجرد» روانه بازار نشر شد
  • تمبر یادبود شهاب‌الدین سهروردی در تیراژ ۶۰ هزار سری منتشر شد
  • انتشار تمبر یادبود سهروردی در تیراژ ۶۰ هزار سری
  • خانه ای با تم خورشید (عکس)
  • جذاب ترین و بهترین هدیه شب یلدا 1403
  • مهمترین فلسفه عید فطر هم افزایی و اتحاد امت اسلامی است