Web Analytics Made Easy - Statcounter

یلدا برای ایرانیان شبی است یادآور سرخی هندوانه و انار، گرمی کرسی و خانه مادربزرگ، شب دورهمی‌های دوستانه و جمع فامیل اما با اینکه چند روزی به فرار رسیدن طولانی ترین شب سال باقی نمانده است گویا اقشار آسیب پذیرتر جامعه به این فکر می کنند تا دیگر در مراسم شب یلدا از نشانه ها و نمادهای آن استفاده نکنند...

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، در خیابان های شهر که قدم برمی داریم خرید مردم برای این شب را می بینیم اما امان از قیمت های نجومی آجیل و میوه این شب.
 
صدای پای یلدا آرام آرام به گوش می رسد، پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها خانه را برای استقبال از فرزندان می آرایند و فرزندان و نوه ها نیز از آن سوی برای دیدار بزرگان خانواده بی قرارند.
 
برگزاری مراسم یلدا، آیینی خانوادگی است و گردهمایی ها به خویشاوندان و دوستان نزدیک محدود می‌شود، ایران کشوری با فرهنگی غنی است که مردمانش بنا به ذوق و سلیقه و طبیعت منطقه ای که در آن زیست می کنند هر یک برای برگزاری سنت های کهن آداب خاص خود را دارند.


 
آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.
 
مردم در چند روز مانده به این شب بزرگ به خریداری مایحتاج خود به خصوص در بازار میوه مشغول می‌شوند، اما هر کدام مطالبی را عنوان می‌کنند یکی از کیفیت بد میوه‌ها گلایه داشته و دیگری از گرانی‌ها.
 
یلدا اولین شب زمستان است که براساس رسوم قدیم ایرانیان در این شب مردم در کنار هم جمع شده و با میوه و خشکبار خاصی که ویژه شب یلدا است آن را جشن می‌گیرند. از جمله‌میوه‌هایی که در این شب میهمان خانه‌ها می‌شود، علی‌رغم این فصل می‌توان به هندوانه و انار اشاره کرد.
 
از دیرباز برخی ایرانیان می‌گفتند اگر در شب یلدا هندوانه خورده نشود، شگون ندارد و از این‌روست که فقیر و غنی حتی اگر میوه‌دیگری نخرند اقدام به خرید هندوانه در این شب خاص می‌کنند.
 

اگر به کودکی بگویید نقاشی از شب یلدا بکشد، بی تردید  خانواده ای را می کشد که شاد و خرم مشغول خوردن هنداونه، انار و آجیل هستند. شب یلدا بدون انار، هندوانه و آجیل قابل تصور نیست.
 
هندوانه، انار و آجیل تبدیل به نمادها و نشانه های بدون جایگزین شب یلدا شده اند. اما این روزها به قدری هزینه های زندگی بالا رفته است که بخش بزرگی از جامعه برای تامین نیازهای اولیه خود با مشکلات متعددی روبرو هستند. این روزها اقشار آسیب پذیرتر جامعه شاید به این فکر می کنند تا دیگر در مراسم شب یلدا از نشانه ها و نمادهای آن استفاده نکنند یا در بهترین حالت آن تعداد این نشانه ها را به حداقل برسانند.


 

بی شک اگر نیکان ما که بنیان گذار این گونه مراسم بودند پیش بینی می کردند که تهیه این اقلام چه فشاری در آینده به نبیره ها و ندیده های آن ها تحمیل خواهد کرد در تعیین این نشانه ها و نمادها تجدید نظر جدی می کردند.
 
این سنت با گسترش تشریفات و افزوده شدن تورم مضاعف در حال تبدیل شدن  به یک معضل اجتماعی است، در این راستا برخی گرانفروشیها و سودجوئیها  از یک سو و ضعف دائمی نظارتها موجب شده تا شب یلدا به شبی طلایی برای گرانفروشان و سودجویانی درآید که به اصطلاح خون مردم را در شیشه می کنند.
 
در اینکه شب یلدا و خیلی از مراسماتی که در آن شب انجام می شود خرافات و برگرفته از دوران ایران باستان می باشد شکی نیست، اما این شب موارد خوبی هم دارد که می توان از آن استفاده کرد. یکی از این مواردی که شب یلدا معمولا آن را انجام می دهیم صله ارحام و عیادت از سالمندان و بیماران می باشد که می توان گفت تنها فایده ی معقول شب یدا همین رسم است .
 
استفاده خشکبار در اولین شب زمستان از جمله علاقه‌مندی‌های ایرانیان در این شب است. اما به رغم یکی از فعالان بازار قیمت انواع خشکبار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صد درصدی داشته است.
 
شب یلدا در سال جاری گران‌تر از شب یلداهای سال‌های دیگر برای او و دیگر خانوارها تمام می‌شود.
 

برخی از فروشندگان معتقدند که نوسانات بازار دلار بهانه‌ای شده که تمام محصولات داخلی حتی قیمت هندوانه و انار تحت تاثیر این عامل قرار گرفته و به یکباره افزایش پیدا کند.
 
البته برخی دیگر از دست‌اندرکاران فروش و عرضه میوه در بازار و میادین کاهش کشت میوه و انار از جمله عوامل گرانی و کمبود هندوانه و انار دربازار است.
 
با این حال امیدواریم مسئولان اقتصادی تدابیری بیاندیشند تا مردمان فهمیده ایران زمین دیگر طولانی ترین شب سال را با طعم تلخ گرانی و فقر تجربه نکنند.
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۱۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

سرهنگ حسن هاشم نیا، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان قم گفت: پیرو خبر مردمی واصله در اجرای طرح ایست و بازرسی موقت ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان قم در عوارضی کاشان به قم به یک دستگاه کامیون بار تره بار هندوانه با شماره پلاک معلوم مشکوک و آن را متوقف کردند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان قم افزود: پس از انتقال و تخلیه بار در بازرسی صورت گرفته از کامیون موصوف، در ۲۲ هنداونه، ۲۸۷ بسته کوچک مواد مخدر تریاک به وزن کلی ۸۷ کیلو و ۹۰۰ گرم کشف شد.

وی بیان داشت: در نهایت متهم به همراه پرونده تشکیل شده برای انجام مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی استان شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه
  • توزیع بیش از ۲۴ تن اقلام اساسی طرح تنظیم بازار در سپیدان
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید
  • کشف حدود ۸۸ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم
  • کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم
  • بارش شدید باران در روستاهای انار
  • کاسبی کپسولی
  • اگر سر نترس دارید این کسب و کار پرسود است
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد