Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@12:38:46 GMT

مارچوبه زینتی یک گیاه شگفت انگیز

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۰۲۷۷۹

مارچوبه زینتی یک گیاه شگفت انگیز

مانند اکثر سرخس‌ها، سرخس مارچوبه هم از اینکه گلدانش اندکی برایش کوچک باشد بدش نمی‌آید! حتی می‌توان گلدان آن را دو سال یک بار عوض کرد.

سرویس سبک زندگی فردا:  مارچوبه زینتی، گیاه شویدی و سرخس مارچوبه همه در واقع یک گیاه هستند، همان گیاهی که در گلفروشی‌ها برای تزئین گل‌های شاخه بریده استفاده می‌شود. به نقل از فوت و فن اما این گیاه را می‌توان به صورت یک گیاه خانگی در گلدان هم پرورش داد!

 

 

مارچوبه زینتی گیاه خانگی معمولی نیست، اما شاخ و برگ سبک و پر مانند آن، این گیاه را بسیار جذاب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مارچوبه زینتی، می‌تواند با موفقیت در داخل خانه پرورش یابد. در مناطقی با آب و هوای گرم، می‌توان این سرخس را به راحتی در بیرون از خانه پرورش داد و می‌توانید مطمئن باشید به زودی به شرایط بیرونی خانه‌تان عادت می‌کند.

مارچوبه زینتی در بیرون از خانه به خوبی رشد می‌کند و به صورت گیاهی خزنده و پرپشت در می‌آید.

برای اینکه نهایت استفاده از جذابیت این گیاه زیبا را ببرید، شاخسار آن را پر پشت و متراکم نگه دارید. به این ترتیب شاخ و برگ توری مانند آن، در نهایت شکوه بر روی هم انباشته می‌شوند.

مارچوبه زینتی هم مانند هر گیاه دیگری برای رشد و شادابی، نیاز‌هایی دارد.

شرایط رشد


– نور

شرایط نوری ایده آل این گیاه مکانی با نور لکه دار است. البته اگر خانه‌تان خیلی روشن است هم نگران نباشید، مارچوبه زینتی می‌تواند به تدریج به مقدار بیشتر نور هم خو بگیرد. اما گیاه را کم کم در معرض نور زیاد قرار دهید و به یک باره آن را غافل گیر نکنید!

آبیاری

خاک گلدان مارچوبه زینتی را، به خصوص در طول فصل رشدش، همواره مرطوب نگه دارید.

– رطوبت

بهتر است گیاه را در طول فصل رشد غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می‌توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاه‌تان تامین می‌شود.

– دما

این گیاه هوای گرم را ترجیح می‌دهد و سرمای زیاد را دوست ندارد. پس گیاه را از معرض باد‌های سرد دور نگه دارید.

خاک

خاکی سست و با زهکشی خوب، خاک مناسب برای کاشت مارچوبه زینتی است.

– کود دهی

گیاه را در طول فصل رشدش، به صورت هفتگی، با استفاده از کود‌های مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید.

تکثیر


مارچوبه زینتی به راحتی از طریق تقسیم بوته تکثیر می‌شود.

برای تکثیر به روش تقسیم بوته، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را از گلدانش خارج کنید. خاک اطراف ریشه‌های گیاه را اندکی بتکانید. حالا با احتیاط گیاه را به ۲ یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، بکارید. توجه داشته باشید که هر بوته جدید باید دارای چند عدد پیاز زیر زمینی باشد.

تعویض گلدان


مانند اکثر سرخس‌ها، سرخس مارچوبه هم از اینکه گلدانش اندکی برایش کوچک باشد بدش نمی‌آید! حتی می‌توان گلدان آن را دو سال یک بار عوض کرد. یک روش دیگر هم این است که به جای تعویض گلدان مارچوبه زینتی‌تان، گیاه را تقسیم بوته کنید و هر بوته را در گلدانی هم سایز گلدان قبلی بکارید.

برای تعویض گلدان، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را از داخل گلدان خارج کنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۲۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های۲ متری

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: از وقتی آپارتمان‌نشین شدیم، دیگر خبری از حیاط باصفای خانه، درختان سرسبز و گلهای رنگارنگ باغچه نداریم. اما هنوز راهی هست برای اینکه خودمان را از نشاط و سرسبزی گیاهان، به خصوص در این بهار زیبا بی‌بهره نگذاریم.

همه‌چیز به شما بستگی دارد

اینکه از یک بالکن خالی، یک بهشت کوچک از گل‌ها و گیاهان سرسبز بسازید، هم با کمترین هزینه ممکن است و هم می‌تواند میلیون‌ها تومان خرج روی دستتان بگذارد. همه‌چیز به شما بستگی دارد و این خودتان هستید که نوع بالکن سبزتان را انتخاب می‌کنید. حتی می‌توانید یک مزرعه کوچک برای ساخت سبزیجات و صیفی‌جات در بالکن خانه داشته باشید. فقط قبل از هر اقدامی، تحقیق کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید. حواستان باشد که انتخاب شما ممکن است در نمای ساختمان اثرگذار باشد بنابراین اگر لازم است با مدیر ساختمان مشورت کنید. در نهایت پیشنهاد ما این است که زیاد سخت نگیرید، مهم بهره‌مندی شما از شادابی و سرزندگی است که گیاهان برایتان همراه خواهند داشت.

گیاه مناسب انتخاب کنید

مهمترین نکته‌ای که برای داشتن یک بالکن سبز باید در نظر بگیرید، انتخاب گیاهان مناسب است. گیاهان بالکنی باید تحمل گرما و نور زیاد خورشید را داشته باشند. از طرف دیگر این گیاهان معمولا در معرض آلودگی، دود و گرد و غبار هوا قرار می‌گیرند، بنابراین باید نسبت به این عوامل مقاوم باشند. شمالی یا جنوبی بودن بالکن مهم است چون هر کدام نور متفاوتی دارند. با توجه به موقعیت آپارتمان، گزینه‌های مختلفی برای انتخاب گیاهان مناسب بالکن پیش روی شما قرار می‌گیرد. برخی از گیاهان مناسب مکان‌هایی کوچک هستند. برخی دیگر در محیط‌های بدون نور، کم نور یا نور زیاد زنده می‌مانند. برخی می‌توانند باد شدید را تحمل کنند اما برخی دیگر نیاز به محافظت دارند. گیاهانی هستند که سبک هستند اما گیاهانی هستند که بسیار سنگین می‌شوند مخصوصا زمانی که به آن‌ها آب می‌دهید. بنابراین باید با توجه به موقعیت و فضای خود گیاه مناسب را برای بالکن خود انتخاب کنید.

از همه فضا استفاده کنید

اصلا نگران کوچک بودن فضای بالکن نباشید. باید همین بالکن کوچک را سه‌بعدی ببینید تا متوجه شوید چقدر فضا در اختیار دارید. می‌توانید روی نرده‌ها جعبه‌های گلدان را نصب کنید یا گلدان‌ها را با حفظ نکات ایمنی از دیوار آویزان کنید. چند طبقه چوبی که به دیوارها اضافه کنید، فضای بیشتری برای قرار دادن گلدان‌ها خواهید داشت. طراحی یک باغچه روی دیوار کار خیلی سختی نیست و هزینه زیادی برای راه‌اندازی نمی‌خواهد. یک طاقچه نردبانی یا پلکانی می‌تواند ایده خوبی برای استفاده از فضای عمودی در بالکن باشد و در عین حال سطح زیادی را نیز اشغال نکند.

کد خبر 846905 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها مهارت‌ها فوت‌ و فن خبر مهم فضای سبز مسکن - آپارتمان‌ نشینی

دیگر خبرها

  • مرسدس جی کلاس برقی رونمایی شد؛ شاسی‌بلند چهار موتوره با گشتاور شگفت‌انگیز (+عکس)
  • کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!
  • چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های۲ متری
  • (تصاویر) زمین شگفت انگیز را از بالا ببینید
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • یک گلدان در این تصویر گم شده، آن را بیابید!
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • کاشت هل در گلدان به آسان ترین روش در خانه
  • فروش ویژه نهال گردو ریشه ای و گلدانی بدون محدودیت کاشت در کرج با ارسال یک روزه
  • پهپاد‌های شگفت انگیز