Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - نشریه واشنگتن اگزمینر روز یکشنبه در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از یک سال زمامداری، روز دوشنبه راهبرد امنیت ملی کشورش را در جریان سخنرانی در واشنگتن اعلام می کند.

بر اساس این گزارش، این سند 70 صفحه ای، بیش از دو برابر حجیم تر از سند راهبردی قبلی است که در سال 2015 از سوی دولت باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا، منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این راهبرد با هدف تحقق بخشیدن به دیدگاه های رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با سیاست خارجی این کشور، ترسیم می شود.
اما پنج نکته ای که باید در مورد راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا دانست:
نکته نخست؛ این راهبرد چه نقشی در ترسیم سیاست ایفا می کند؟ - راهبرد امنیت ملی آمریکا، بیانیه ماموریتی است که رویاهای رئیس جمهوری را به اصولی عملی ترجمه و تفسیر می کند، اصولی که به عنوان دستورالعملی برای سیاستگذاری در مورد موضوعات مختلف از دخالت در جنگ های خارجی گرفته تا قانون مهاجرت به کار گرفته می شود.
ژنرال هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ به تازگی راهبرد امنیت ملی این کشور را تجدیدنظر در سیاست خارجی آمریکا نسبت به چند دهه پیشین توصیف کرد.
نکته دوم؛ اصول ارشادی راهبرد امنیت ملی آمریکا چیست؟ - راهبرد امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه همزمان با سخنرانی رئیس جمهوری این کشور منتشر می شود، اما مک مستر قبلا رئوس چهار رکن این راهبرد را ارائه داد که شامل محافظت از میهن، افزایش رونق و رفاه در آمریکا، حراست از صلح با اعمال قدرت و تقویت نفوذ ایالات متحده است.
نکته سوم؛ چه کسی این راهبرد را می نویسد؟ - راهبرد امنیت ملی تا حد زیادی محصول شورای امنیت ملی از جمله شخص مک مستر، دینا پاول معاون وی و نادیا شادلو معتمد نزدیک مک مستر است. اما این سند با اطلاعاتی از کارشناسان داخل و خارج دولت آمریکا از جمله اعضای کنگره، اندیشکده ها و مدیران بخش صنعت این کشور ترسیم شده است.
نکته چهارم؛ فرق راهبرد جدید آمریکا با راهبردهای قبلی چیست؟ - آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما بر «4 به علاوه یک مساله بزرگ» متمرکز بود که تهدیدهای چین، روسیه، کره شمالی و ایران به علاوه تروریسم را شامل می شد. اما در راهبرد مدنظر ترامپ، دو کشور چین و روسیه به عنوان «قدرت های تجدیدنظرطلب» و دو کشور ایران و کره شمالی به عنوان «نظام های سرکش» نامیده شده است. این راهبرد همچنین معرف تهدیدهایی در زمینه رقابت های اقتصادی و نه صرفا قوای نظامی است.
سند راهبردی ترامپ، از آمریکا می خواهد از منافع اقتصادی اش با قوای نظامی که دربرگیرنده توافق های تجاری و ائتلاف های نظامی است، دفاع کند. این راهبرد همچنین بر مشارکت هم پیمان های آمریکا تاکید دارد به نحوی که متحدان سهم عادلانه خود را تقبل کنند و برای اجرای امور صرفا به آمریکا متکی نباشند.
نکته پنجم؛ آیا آمریکا همواره راهبرد امنیت ملی رسمی داشته است؟ - نه، اولین راهبرد امنیت ملی رسمی آمریکا در سال 1987، نزدیک به پایان دوره دولت رونالد ریگان (رئیس جمهوری پیشین) منتشر شد که جنگ سرد در آن زمان همچنان جریان داشت و این سند به عنوان «تجدیدنظر اساسی» در سیاست خارجی آمریکا اعلام شد.
در همین حال، مک مستر ماه جاری (دسامبر) در سخنانی در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان، به وی به دلیل ایجاد دوره جدید اعتمادسازی و دستیابی به اوج تازه نفوذ و شکوفایی در آمریکا، اعتبار بخشید.
مک مستر گفت: در حالی که به رونمایی از راهبرد امنیت ملی ترامپ نزدیک می شویم، در مرحله حساس مشابهی قرار دادیم. این راهبرد جدید به اصلاح و هدایت اعتماد راهبردی آمریکا، کمک خواهد کرد.
اروپام**9109**1486**مترجم: نیره مجیدی راد**انتشاردهنده: محسن شریفی**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماموریت چندگانه برای برقراری امنیت پایدار

به گزارش جام جم آنلاین، نزدیک به چهار دهه از فعالیت سازمان مردم نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد. سپاه از زمان پیدایش در کنار حفظ و حراست از نظام، وظیفه صیانت از دستاورد‌ها و آرمان‌های انقلاب را به عهده داشته است. مأموریت محوری سپاه که در منابع بالادستی، از جمله قانون اساسی به آن اشاره شده است؛ حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن است. اجرای این مأموریت گسترده مستلزم کسب توانمندی ها، امکانات، منابع انسانی و... است که در طول دهه‌های مختلفی که از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران گذشته است این روند شتاب بیشتری به خود گرفته است.

 

با پیروزی انقلاب اسلامی لزوم تشکیل نیروی نظامی مردم نهاد برای آغازین روز‌های پیروزی بشدت احساس می‌شد. از این رو نیرو‌هایی با عنوان سپاه پاسداران در نقاط مختلف تهران و بدون یک مرکزیت واحد تشکیل شد تا اینکه در نهایت با تصمیم شورای انقلاب، این نیرو‌های چندگانه در قالب اعضای شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. شورای مذکور، اساسنامه سپاه و سپس اولین اطلاعیه خود را به ترتیب در تاریخ ۲ و ۱۶ اردیبهشت ۵۸ منتشر کرد.
شورای فرماندهی در اطلاعیه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ وظایف کلی سپاه را به شرح زیر اعلام کرد:
 ۱. کمک به اجرای امور انتظامی، امنیتی و کنترل، تعقیب و دستگیری عناصر ضد انقلاب.
 ۲. مبارزه مسلحانه علیه جریان‌های مسلحانه ضد انقلاب.
 ۳. دفاع در برابر حملات و اشغالگری‌های عوامل یا قوای بیگانه در داخل کشور.
 ۴. همکاری و هماهنگی مؤثر با نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران مطابق آیین نامه‌های مربوطه.
 ۵. تربیت و آموزش اخلاقی، ایدئولوژیکی - سیاسی و نظامی کادر‌های سپاه.
 ۶. کمک در اجرای دستورات انقلاب اسلامی و دادگستری دولت جمهوی اسلامی.
 ۷. حمایت از نهضت‌های رهایی بخش و حق طلبانه مستضعفین جهانی تحت نظارت رهبری انقلاب.
 ۸. مشورت و استفاده از نیرو‌های انسانی و تخصصی سپاه به هنگام بروز بلایا و حوادث غیر مترقبه و کمک به پیشبرد طرح‌های عمرانی دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور استفاده هر چه بیشتر از نیروی پاسداران.


 مجلس خبرگان بررسی نهایی قانون اساسی، در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۵۸، با توجه و تأکید بر نقش سپاه پاسداران، بر تداوم این نقش در اصل یکصد و پنجاهم صحه گذارد.
شورای فرماندهی بعد از بحث و بررسی‌های صورت گرفته جواد منصوری به عنوان اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتخاب شد. عباس دوزدوزانی، عباس آقازمانی (ابوشریف) و مرتضی رضایی فرماندهان بعدی این نهاد انقلابی در بازه زمانی ۵ اسفند ۵۸ تا ۲۰ شهریور ۶۰ بودند.


دوران آشوب و فتنه


یکی از نقش‌های مهم سپاه پاسداران، بر اساس قانون، مبارزه با عوامل و جریان‌های خرابکار و برانداز است. این نقش به ویژه در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی ایفا شد. تاریخ انقلاب اسلامی، در دهه اول استقرار خود، بحران‌ها و تحریکات خرابکارانه و براندازانه متعددی را تجربه کرده است. گروه‌ها و جمعیت‌های محارب همچون سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، چریک‌های فدایی اکثریت و اقلیت، حزب دموکرات، کومله، حزب خلق مسلمان، احزاب خلق بلوچ و ترکمن و عرب، گروه‌های مائوئیست و حزب توده، هر یک در مقطعی و همه در یک راستا، شورش‌ها و تحرکات براندازانه‌ای را علیه نظام نوپای اسلامی سازمان دادند. در تمامی این حرکات، چه در مرحله شناسایی و چه در مرحله خنثی سازی و مقابله، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقش اصلی را به عهده داشت. بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و در راس آن‌ها غرب و آمریکا، چون از خوان گسترده که در در دوره پهلوی دوم برای آن‌ها پهن بود محروم شدند از این رو با تحریک عوامل داخلی و عناصر ستون پنجم خود سعی کردند ایران را به آشوب بکشانند. سپاه پاسداران در چنین شرایطی فداکارانه در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کرد و مانع از تحقق اهداف آشوب طلبانی که حتی در مسیر سردادن شعار‌ها تجزیه طلبانه و اقدامات تروریستی قرارگرفتند، شد.


عرصه دفاع مقدس


یکی از برجسته‌ترین عملکرد سپاه پاسداران در مقابله با تهدیدات خارجی حضور موثر در دوران جنگ تحمیلی بود. در حماسه هشت سال دفاع مقدس، رزمندگان اسلام بیش از ۹۶ عملیات را در ۹۵ ماه جنگ تحمیلی انجام دادند که پاسداران و بسیجیان در ۲۷ عملیات مشترک با ارتش جمهوری اسلامی و ۵۵ عملیات مستقل ضربات مهلکی را بر نیروی انسانی و ماشین جنگی دشمن وارد کردند. اوج هنرنمایی و عملیات آفرینی معجزه آسای سپاه را در عملیات‌هایی همچون فتح المبین، بیت المقدس، والفجر ۸ می‌توان نشان داد که مایه حیرت تمامی دشمنان نظام جمهوری اسلامی شد.


پیشگامی در حوزه سازندگی


یکی از قلمرو‌های عملکرد سپاه بازسازی و سازندگی کشور در دوران بعد از جنگ تحمیلی به وسیله این نهاد بود. فعالیت‌ها و مأموریت‌های رزمی، دفاعی و آموزشی، سپاه را از حضور فعال در عرصه سازندگی کشور دور نداشته است و در این زمان که جبهه مقابله با استکبار در سنگر‌های اقتصادی و توسعه گشوده شده است، آن‌ها نیز در این میدان مقدس حضور فعال و بسیار چشمگیری دارند.


 امروز گستره وسیعی از فعالیت‌های سازندگی از قبیل سد سازی، ساخت اتوبان و فرودگاه، بازسازی تأسیسات و اسکله‌های بنادر کشور، راهسازی، سازمان دریایی، پروژه‌های کشاورزی و دامداری، طرح‌های آبرسانی و گازرسانی، احداث واحد‌های مسکونی، خودروسازی، تولید قطعات صنعتی، درختکاری و احیاء جنگل‌ها و بازسازی مناطق جنگزده را دربرمی گرفت.


اصلی‌ترین نقش آفرین مبارزه با تروریسم در منطقه 


شروع بحران سیاسی در عراق و سوریه سبب شد بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای براساس منافعی که برای خود متصور بودند سیاستی خاص را در مواجه با ناامنی در پیش بگیرند. با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ویژه‌ای که این دو کشور در جنوب غرب آسیا دارند، رویکرد‌های هر کدام از این بازیگران در برخورد با ماجرا تفاوت داشت. 


راهبرد‌ها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، اما در مقایسه با برخی حامیان آشوب و ناامنی در حوزه سیاست خارجی بر پایه آموزه‌های دینی، عقلانیت، مصالح امت اسلامی و منافع ملی است و از این رو با سیاست‌های متناقض و متزلزل دولت‌های مدعی مبارزه با تروریسم، حقوق بشر و دموکراسی تفاوت فراوانی دارد.


با شروع بحران در سوریه، جمهوری اسلامی با تمایل سوریه نسبت به حضور ایران برای حل بحران ابتدا در میدان دیپلماسی فعالیت‌هایی آغاز را آغاز کرد که البته با وجود تلاش‌های موثری که در این زمینه شکل گرفت، جمهوری اسلامی به این نتیجه رسید که برای رفع ناامنی نمی‌توان از همه ظرفیت‌های دیپلماسی بهره گرفت و باید مسائل را به صورت جدی تری دنبال کرد. 


با دعوت سوریه برخی از نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بازوی اجرایی نظام برای راهنمایی‌های نظامی و فعالیت‌های مستشاری راهی این کشور شدند. با حضور سپاه در این منطقه و بهره گیری از مشاوره‌های نظامی نیرو‌های ایرانی، ارتش سوریه دست به بازیابی دفاعی زد و عملا با عوض شدن قاعده بازی، حملات برق آسای تروریست‌ها در بسیاری از مناطق متوقف شد. 


ظهور داعش به عنوان یک قدرت تروریستی در عراق و سوریه از چند سال پیش باعث تغییر معادلات در منطقه شد. پیشرفت سریع این گروه تکفیری در بحبوحه بحران عراق شرایط سختی را ایجاد کرده بود. کمک‌های تسلیحاتی و مشاوره به ارتش و گروه‌های داوطلب مردمی در عراق یکی از اقدمات موثر ایران برای رفع این فتنه بود. عملیات موفق سپاه در میدان عراق، بشدت نقش اتئلاف ضد داعش به رهبری آمریکا را در این کشور کمرنگ کرد و جایگاه ایران را به عنوان هدایت و رهبری محور مقاومت بالا برد. مقابله نظامی و فکری سپاه با داعش به عنوان خطرناک‌ترین نیروی رزمی در برابر محور مقاومت ضمن اینکه حوزه نفوذ و دایره فعالیت آنان را محدود کرد، دفاع از تمامیت ارضی عراق را نیز در پی داشت. 


تثبیت قدرت بازدارندگی ایران


شواهد نشان می‌دهد که در منطقه پرتلاطم غرب آسیا و خاورمیانه کشور ایران جزو امن‌ترین کشور‌های دنیا محسوب می‌شود و بدون تردید نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایجاد این امنیت بسیار موثر بوده است. 
آمادگی کامل در برابر تهاجمات احتمالی، جزو الزامات نیرو‌های مسلح در هر کشوری است. طبعا این مساله درباره ایران ضرورت بیشتری برخوردار است. نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مخالف هر گونه تجاوز خارجی بود، اما بواسطه اینکه در دوران دفاع مقدس در معرض تهاجم قرار گرفت به دفاع همه جانبه پرداخت. از این رو است که ایران همواره اعلام کرده است که در بخش دفاعی و توانمندی‌ها نظامی خود با دشمنان مذاکره نخواهد کرد. چون وجود امنیت زمنیه را برای توسعه و پیشرفت فراهم می‌سازد. در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران در حوزه زمینی و دریایی پیشرفت‌های بسیار خوبی دارد. از سوی دیگر برنامه موشکی ایران توانمندی‌های بالایی دارد و این مساله باعث شده که ما در طی سال‌های گذشته از قدرت بازدارندگی نظامی برخوردار باشیم. 

سپاه با توجه به نیاز‌های انقلاب در عرصه‌های علمی و دفاعی و ارتقای نظامی در بازدارندگی دشمنان و حفظ استقلال کشور، در زمینه‌های مختلف از جمله ابداع و ساخت تسلیحات پیشرفته تا فن آوری‌های نوین علمی اقدامات موثر و چشمگیری را انجام داده است.


با نگاهی به تحولات جاری بویژه بعد از عملیات موفق وعده صادق از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فصلی جدیدی را در عرصه معادلات نظامی و امنیتی منطقه غرب آسیا آغاز شد که همگان را نسبت به توان بازدارندگی جمهوری اسلامی آگاه کرد.

دیگر خبرها

  • رژیم‌ صهیونیستی ضعیف و فاقد راهبرد مشخص است
  • رژیم‌صهیونیستی ضعیف و فاقد یک راهبرد مشخص است
  • پشت پرده خشم احمدی نژاد از معاون تازه فوت شده اش /‌۱۸ نکته جالب درباره پرویز داوودی
  • پرویز داوودی؛ ‌۱۸ نکته درباره معاون اولی که از رییس خود برید
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه
  • ماموریت چندگانه برای برقراری امنیت پایدار
  • (ویدئو) راهبرد آمریکا در دفاع از رژیم صهیونیستی تغییر می‌کند
  • کمک به اوکراین، جمهوری خواهان کنگره را به جان هم انداخت
  • گزافه‌ گویی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا درباره ایران
  • گزافه‌گویی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا درباره ایران