Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامحسین شافعی امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران که با حضور وزیر کشور برگزار شد، گفت: هیأت رئیسه وقت اتاق ایران دو خواسته از رئیس‌جمهور داشتند که یکی انتخاب سفرای جمهوری اسلامی ایران بر اساس اولویت دیدگاه اقتصادی بود و خواسته دوم نیز انتخاب استانداران بر اساس چنین دیدگاهی بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: امروز این رویکرد را در وزارت کشور را تا حدودی شاهد هستیم و در انتصابات استانداران، تا حدود زیادی این مسائل لحاظ شده که جای تشکر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: از اینکه در سراسر کشور ریاست شورای گفت‌وگوی استان‌ها به‌ دست استانداران است،‌ این موضوع هم توجه شما را به مسائل اقتصادی می‌رساند.

شافعی گفت: از آنجاکه مهم‌ترین نهادها و استان‌ها شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها است، حضور رؤسای اتاق‌های بازرگانی به‌ عنوان مشاور برای دولت در شوراهای برنامه‌ریزی می‌تواند نتایج خوبی را برای شوراهای استانی تأمین کند.

وی در ادامه بابیان اینکه شرایط متنوع کشور از نظر اقلیمی، جغرافیایی و آب و هوایی شرایط ویژه‌ای را برای کشور ایجاد کرده است، بیان داشت: بنابراین باید نگاه به مناطق مختلف با توجه به شرایط خاص مناطق باشد، در حالی‌که مرور کلی به این مناطق نشان می‌دهد که جهت‌گیری توسعه‌ای،‌تحت تأثیر تمایل سیاسی و مرزبندی‌های ناشی از آن بوده و به خصلت‌ها و توانمندی‌های خاص آن منطقه کمتر توجه شده، بنابراین حاصل چنین رفتاری دست نیافتن به توسعه متوازن و عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: بر اساس مطالعات انجام‌شده وجود نابرابری بین استان‌های کشور به‌ خصوص در مقایسه با پایتخت بسیار مشهود و فراخ است و موضوع مشارکت استان‌ها در امور تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور که به‌تازگی به آن توجه شده، ولی کافی نبوده است.

شافعی افزود: سؤال این است که تهیه و اجرای برنامه‌های پیش تا چه اندازه در توسعه استان‌ها مؤثر بوده و چرا با وجود یک دولت مرکزی که نسبت به توسعه تمام مناطق کشور تعهد دارد و با وجود قوانین یکسان در عمل، کارکردهای متفاوت در نواحی مختلف کشور دیده می‌شود و موجب نابرابری‌های منطقه‌ای است.

وی در ادامه اظهار داشت: سؤال دیگر این است که آیا توازن منطقه‌ای با این روش دست‌یافتنی است و در شرایطی که بسیاری از مناطق محروم در دور باطل فقر و توسعه‌نیافتگی گرفتار شده‌اند، چگونه می‌توان از این دور باطل رهایی یافت و چگونه می‌توان به‌جای مزیت‌های نسبی، خلق مزیت‌‌های جدید داشت و آیا توسعه نباید در روستاها شروع شود؟

وی با بیان اینکه کار خوب وزارت کشور برای توجه به مناطق مختلف و منطقه‌ای در کشور امیدوار‌کننده‌ است، گفت: بر اساس این منطقه بندی، اتاق ایران نیز مطالعه برای ایجاد 9 منطقه در کشور و توسعه منطقه‌ای را با حضور استانداران، روسای اتاق‌های استانی، روسای مجمع نمایندگان و روسای دانشگاه‌ها در برنامه کار خود قرار داده و تاحدودی کار را آماده کرده که امیدواریم در دولت دوازدهم به موضوع منطقه‌بندی و توسعه منطقه‌ای توجه ویژه شود.

شافعی بیان داشت: در این مطالعه ایجاد صندوق‌های توسعه منطقه‌ای، سرمایه‌گذاری‌ مشترک در مناطق مرزی با مشارکت همسایگان، تعریف مگاپروژه‌های منطقه‌ای و توزیع در سطح منطقه، ایجاد هلدینگ‌های صادراتی و تولیدی و مشارکت جدی در تهیه و تدوین برنامه-های توسعه منطقه‌ای برای پیوند به برنامه‌های ملی پیش‌بینی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: آنچه در این باره دارای اهمیت است و می‌تواند موانع بزرگی را از سر راه توسعه منطقه‌ای بردارد، شکستن تمرکز قدرت در مرکز و توزیع قدرت در سطح استان‌های کشور است.

وی با بیان اینکه سال‌ها تکیه بر درآمدهای نفتی و ارزی، فروش ثروت‌های طبیعی، بحث اقتصاد پویا، تاب‌آور و تضمین کننده سود و اشتغال در بلند مدت در کشور را به حاشیه کشانده است، گفت: اکنون پس از سال‌ها و کسب درآمدهای نفتی و گرفتار شدن در انواع معضلات اقتصادی و اجتماعی این طور احساس می‌شود که باید کمی به عقب برگشت و با بازبینی تصمیمات گذشته، چاره‌ای برای اقتصاد کشور بیندیشیم.

وی افزود: امروز قبل از هرگونه اقدامی، کشور نیازمند تبیین عوامل و عناصری است که تضمین‌کننده حفظ و افزایش اقتدار کشور باشند. این موضوع در مورد هر اجتماع انسانی مصداق دارد و موضوعیت پیدا می‌کند؛ زیرا ایجاد و حفظ امنیت سیاسی در هر جامعه‌ای، پیش‌شرط شروع هر نوع فعالیت اجتماعی و اقتصادی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز ما نیازمند اندیشیدن به حفظ و افزایش اقتدار کشور در سطح جهانی و عرصه‌ بین‌المللی هستیم، تا از این طریق بتوانیم بقای کشور را در حال و  بلند مدت در عرصه‌های جهانی تضمین کنیم.

شافعی افزود: برای دستیابی به این مهم باید در این میان ابتدا به تبیین اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف در کشور که حفظ و افزایش اقتدار  است، بپردازیم و به عنوان  گام اول عناصر محقق کننده این اصل ابتدایی را در کشور برشماریم.

وی با تأکید بر اینکه امروز باید  اولین پرسش در کشور این باشد که اصلی‌ترین و والاترین هدف در کشور چیست و پس از پاسخ به این پرسش باید مشخص شود که عناصر محقق کننده این هدف چه است، گفت:  هدفی والاتر و مهم‌تر از حفظ بقا و موجودیت کشور وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به وضعیت متغیرهای مختلف و تاریخ کشور از گذشته تا به حال داشته باشیم و وضعیت کشورهای موفق در عرصه بیمن‌المللی در این زمینه را مشاهده کنیم، می‌توان این‌گونه برآورد کرد که در سال‌های متمادی، عناصر و ابزارهای حفظ اقتدار و حفظ امنیت مرزی و تمامیت ارضی به درستی تبیین نشده و متاسفانه به عناصر تاثیرگذار و پویا در این زمینه توجه نشده است.

وی اظهار داشت: پاسخ صحیح به این موضوع، پاسخی گویا برای وجود تمام مشکلات متعدد امروز ما، اعم از معضلات موجود در اقتصاد کشور و به دنبال آن مشکلات موجود در حوزه‌های اجتماعی و همچنین زیست محیطی است، مشکلاتی مانند بیکاری، رکود، تورم، فسادهای گسترده، قاچاق، عدم اجرا و احترام به قانون، بی نظمی را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: تجربه نشان می‌دهد، کشورهایی که به لحاظ اقتصادی رشد کرده‌اند، قدرت بیشتری را در عرصه‌های بین‌المللی از آن خود کرده‌اند و به لحاظ عناصر و شرایطی که توسعه اقتصادی برای مردم جوامع پدید می‌آورد، رضایت و حمایت از حکومت در این جوامع تقویت و امنیت کشور را بیشتر تامین می‌شود.

وی گفت: تا لزوم درک توسعه اقتصادی در میان حکومت و مردم به وجود نیاد، عزم و اراده جدی برای دست کشیدن از انواع فسادها، رانت‌ها، بی‌نظمی‌ها، قاچاق، بهم ریختگی‌های اقتصادی و اجرای رفتارهایی از قبیل گفت‌وگوها، تعامل‌ها، مبارزه با فسادها پدید نخواهد آمد.

شافعی گفت: با توجه به شواهد موجود  به نظر می‌رسد ما در این برهه از تاریخ نیازمند این تفکر هستیم که قدرت امنیتی به تنهایی نمی‌تواند اقتدار و مرزهای کشور را از هرگونه تهاجمی حفظ کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد در این مقطع بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری باید ذهن حاکمان و شهروندان در باب مهمترین هدف کشور باز شود که نقطه تمرکز و توجه همه بر اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصادی امری لازم و واجب است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: در این شرایط، امید است هر کسی کار خود را انجام دهد و اقتصاد به مردم واگذار شود و امید است در این شرایط حساس، اذهان حاکمان و شهروندان ایرانی در باب مهمترین هدف کشور باز شود و لزوم توجه بر اقتصاد و تحقق توسعه اقتصادی در کشور پررنگ‌تر از قبل مورد توجه قرار گیرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۹۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟

سروش زادعلی، پژوهشگر مسائل اجتماعی ایران؛  لر تباران خاصه لر‌های بختیاری همیشه خود را وام دار کشور می‌دانند و ارتباط ایران و این قوم دارای یک ریشه عمیق و پیوند ذاتی تاریخی، همچون رابطه پدر و فرزندی است. در طول تاریخ همیشه رهبران سیاسی اجتماعی در این قوم بوده است که با تدبیر ثروت سرزمین‌های لر نشین خاصه مناطق بختیاری که سرشار از ثروت است را بصورت عادلانه در تمام کشور توزیع و مناطق لر نشین هم از آن بهرمند شده اند.

قوم لر در عرصه‌های مختلف سیاسی اجتماعی کشور تاثیرات مثبتی داشته و اقدامات مهمی در راستای توسعه و رشد کشور برداشته است برای نمونه سردار اسعد بختیاری با اقدامات بجا و درست خود زمینه را برای توسعه سیاسی اجتماعی کشور فراهم آورد و تاثیر فراوانی در بوجود آمدن انقلاب مشروطیت و بنیان نهادن دموکراسی مدرن در تاریخ معاصر کشور داشته است.

متاسفانه در زمان پهلوی بسیاری از سران سیاسی اجتماعی ایل بختیاری اعدام شدند، با از بین رفتن رهبران این ایل تبعیض و عدم رسیدگی به مناطق لر نشین در نبود مطالبه گری شدت یافت، زمینه فقر و عدم توسعه در این مناطق کلید خورد تا جایی که برخی از فرهیختگان لرتبار تا به حال از گفتن قومیت خود احساس خجالت می‌کنند.

بعد از انقلاب اسلامی تا حدودی اوضاع بهبود پیدا کرد، اما متاسفانه هنوز هم با توجه به وسعت، جمعیت و ثروتی که در جغرافیا و نیروی انسانی مناطق لر نشین وجود دارد به نسبت در ساختار سیاسی اجتماعی کشور کمتر دخالت داده می‌شوند.

سرزمین‌های لر نشین خاصه مناطق بختیاری نشین آمار بالای بیکاری و عدم توسعه را دارا هستند این در حالی است که مهمترین منابع ثروت کشور در استان‌های لرنشین کشور قرار دارد، نفت و کشاورزی که بخش عمده آن مربوط به شهر‌های بختیاری نشین استان خوزستان، گاز که مربوط به لر‌های جنوبی در استان بوشهر، سر منشا پر آب‌ترین رود‌های شیرین کشور در مناطق بختیاری نشین چهارمحال بختیاری و لرستان قرار دارند، دز، کرخه، کارون و اروند را تشکیل می‌دهند و از مرکز تا جنوب کشور قومیت‌های مختلف را دور خود جمع کرده اند و ده‌ها ثروت دیگر که ازسرزمین‌های لر نشین استخراج می‌شود و ثروت حاصل از آن خرج تمام کشور می‌شود.

لر‌های بختیاری در طول تاریخ نشان داده اند که افرادی انقلابی، دلسوز، وطن پرست، عدالت خواه و باهوش هستند در این قوم فرهیختگان زیادی در زمینه‌ها مختلف خاصه حوزه سیاسی اجتماعی وجود دارد، اما متاسفانه در مناطق و استان‌هایی که در اکثریت هستند نسبت به جمعیت و وسعت جغرافیای که وجود دارد از آن‌ها استفاده چندانی نمی‌شود این موضوع رابطه مستقیم و معناداری با عدم توسعه این مناطق دارد.

قوم لر با وجود ثروت سرشاری که در این مناطق وجود دارد و با وجود نامهربانی‌هایی که نسبت به آن‌ها روا داده شده همه بصورت متحد وطن پرست هستند و هیچ جریان جدایی طلبی را تا بحال در خود جا نداده اند؛ لذا می‌بایست با توجه به پتانسیل که در این قوم وجود دارد از نیروی انسانی آن در سطوح مختلف حوزه سیاسی اجتماعی نهاد‌های کلان حاکمیتی استفاده گردد تا بتوان امیدوار بود تبعیضات و ناملایماتی‌ها که نسبت به این قوم روا داده شده است کاسته شود همچنین با ایجاد صنایع مختلف و بسترسازی طرح‌های توسعه برای این مناطق زمینه پیشرفت و اشتغال در این مناطق فراهم آید.

دیگر خبرها

  • امداد رسانی به ۲۴۵ فرد گرفتار در سیلاب استان اصفهان
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد
  • امدادرسانی به ۲۴۵ فرد گرفتار در سیلاب اصفهان
  • حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی
  • آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟
  • تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است
  • ارائه بیش از ۳۵ میلیون خدمت رایگان در نقاط محروم و صعب‌العبور برای مدیریت بیماری‌های دامی
  • مجلس آینده به دنبال توسعه زیر ساخت‌ها و توجه به قشر محروم است
  • بن‌بست اقتصادی رفسنجان با احداث خط ریلی حذف می شود
  • معرفی ٤٠٠ هزار میلیارد تومان پروژه در همایش کرمان آیدکس/ رفسنجان از گردنه توسعه استان خارج شده است