Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@09:59:37 GMT

يبوست و بي اختياري ادرار در سالمندان

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۰۶۱۱

يبوست و بي اختياري ادرار در سالمندان

خبرگزاري آريا -

يبوست و بي اختياري ادرار در سالمندان
● يبوست
«يبوست» مشکل شايعي است که در همهٔ سنين ديده مي شود. هرچند اين مشکل در سالمندي بيشتر است ، ولي بايد بدانيد که افزايش سن دليل يبوست نيست ؛ بلکه عوامل مختلفي در ايجاد آن دخالت دارند.مثلاً گاهي بيماري خاصي موجب يبوست مي شود ولازم است که براي بررسي علت و درمان بيــماري، به پزشک مراجعه کنيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهي نيز مصرف داروها موجب يبوست مي شود که در اين مورد نيز، بايد از پزشک خود سوال کنيد. اما در اغلب موارد، شيوهٔ زندگي ما باعث يبوست مي شود. پس مي توان با توجه به موارد زير اين شيوه را اصلاح و بروز يبوست را کاهش داد:
● عادت غذائي
کم خوردن مواد غذايي حاوي «فيبر» موجب يبوست مي شود. در کتاب اول اين مجموعه گفتيم که ميوه ها و سبزي ها، غلات سبوس داروحبوبات داراي «فيبر» هستند. وقتي که مشکلات دنداني داريم ، جويدن غذا سـخت است بنابراين ميوه و سبزي کمتري خورده و دچار يبوست مي شويم. درچنين مواردي از سبزي هاي خرد شده يا ميوه هاي پخته و يا رنده شده مي توانيم استفاده کنيم .بنابراين مواد غذايي حاوي فيبر را بيشتر بخوريد. اين ارزانترين و راحتترين راه درمان يبوست است . گلابي رسيده ، آلو ، توت ، انگور ، گوجه فرنگي ، کاهو و ساير انواع ميوه ها وسبزي ها داراي فيبر هستند. همچنين نان جو يا نان کامل گندم که داراي سبوس باشند حاوي فيبر هستند و يبوست را کم مي کنند.
افراد سالمند کمتر احساس تشنگي مي کنند . اگر فقط زماني که تشنه هستيد آب وساير مايعات را بنوشيد ، مطمئن باشيد که مايعات کافي به بدن شما نمي رسد . مصرف کم مايعات نيز موجب يبوست مي شود.سعي کنيد در طول روز حداقل 6 تا 8 ليوان مايعات که بهتر است آب ساده باشد بنوشيد. اگر صبح ها بعداز بيدار شدن از خواب يک ليوان آب بنوشيد، چند دقيقه بعد روده ها به کار مي افتند.چند ساعت قبل از خواب، يک ليوان شيرگرم کم چربي بنوشيد. اين کار ضمن تامين مايعات بدن به کار کردن روده هم کمک مي کند. همچنين موجب مي شود شب راحت تر بخوابيد.
● فعاليت بدني :
افـــرادي که در طول روز تحرک کمي دارند وزياد مي نشينند، معمولاً دچار يبوست مي شوند. بنابراين به طور منظم ورزش کنيد . نيم ساعت پياده روي روزانه و يا انجام ساير تمرينات ورزشي به برطرف شدن يبوست کمک مي کند.
● زمان اجابت مزاج :
کساني که به دلايل مختلف اجابت مزاج را به تاخير مي اندازند پس از مدتي دچار يبوست شديد خواهند شد. مثلاً زماني که براي کاري عجله دارند و يا بيرون از منزل هستند و تمايل به استفاده از توالت عمومي ندارند اجابت مزاج دچار تاخير مي شود. زماني که نياز به اجابت مزاج پيدا مي کنيد ، بلافاصله به توالت برويد . همچنين وقتي اجابت مزاج هر روز در يک ساعت معين انجام شود روده ها عادت مي کنند که در همان زمان معين کار کنند.اين زمان بهتر است پس از خوردن غذا و ترجيحاً پس از خوردن صبحانه باشد. زماني را انتخاب کنيد که کاري نداشته باشيد و بتوانيد بدون عجله در توالت بمانيد.
اگر از توالت فرنگي استفاده مي کنيد ، يک زير پايي به بلندي حدود 15 سانتي متر را در زير هر يک از پاها، بگذاريد . اين کار باعث مي شود که حالت چمباتمه ايجاد شود و به دفع مدفوع کمک مي کند.
● مصرف داروهاي مسهل :
اگر داروهاي مسهل به طور مداوم مصرف شوند پس از مدتي روده کار طبيعي خود را انجام نداده و يبوست به وجود مي آيد.بنابراين از مصرف خودسرانهٔ داروهاي مسهل خودداري و تنها با تجويز پزشک آنها را مصرف کنيد.
▪ موارد زير بايد به پزشک مراجعه کنيد:
- اگر به تازگي دچار يبوست شده ايد.
- اگر اخيراً عادت اجابت مزاج شما تغيير کرده است . مثلاً تعداد دفعات اجابت مزاج کمتر يا بيشتر شده است ويا مدفوع سفت تر يا شل تر شده است.
- اگر هنگام اجابت مزاج درد داريد.
- اگر درمدفوع شما خون ديده مي شود.
- اگرمدفوع شما سياه رنگ شده است.
درصورت ديدن خون در ادرار به پزشک مراجعه کنيد.
● دفع ادرار
مواد زايد و سموم بدن از طريق کليه ها وارد ادرار مي شود. ادرار در مثانه جمع مي شود و بــا پر شدن مثانه احساس دفع ادرار ايجاد مي گردد.با افزايش سن ، دفع ادرار دچار تغييراتي مي شود.
براي مثال :
ـ تحمل نگهداشتن ادرار کمتر مي شود.
ـ کار کردن کليه ها در طول شب هم ادامه مي يابد.
ـ عضلات شکم و لگن ضعيف مي شوند.
ـ مثانه کاملاً خالي نمي شود.
اين تغييرات موجب مي شود که :
- نگهداشتن ادرار مشکل تر شود.
- در طول شب چندين بار براي ادرار کردن بيدار شويم.
- دفعات ادرار کردن بيشتر شود.
- احتمال عفونت ادراري و تشکيل سنگ افزايش يابد.
ايــــن تغييرات طــــبيعي احتمال بروز برخي بيماري ها را بيشتر مي کند. يکي از اين بيماري ها «بي اختياري ادرار » است.
● بي اختياري ادرار
▪ آيـــــا به هنگام عطسه، سرفه، خنده، يا حرکت کردن متوجه مي شويد که چند قطره ادرار بي اختيار مي ريزد؟
▪ آيا زماني که احساس دفع ادرار داريد، تا رسيدن به دستشويي، نمي توانيد خود را نگهداريد؟
▪ آيا ادرارتان قطره قطره مي ريزد؟
همهٔ موارد فوق مي توانند علائمي از بي اختياري ادرار باشند. بي اختياري ادرار مي تواند به دليل عفونت هاي ادراري، عفونت هاي زنانگي، بزرگي غدهٔ پروستات، تجمع مدفوع، استفاده از برخي داروها و يا حتي شل و ضعيف شدن عضلات کف لگن و شکم ايجاد شود.
شما با اين مشکلات چه مي کنيد؟
آيا سعي مي کنيدکمتر از خانه خارج شويد؟
آيا در مهماني ها شرکت نمي کنيد؟
آيا خوردن آب و مايعات ديگر را کم مي کنيد؟
در صورت ابتلا به بي اختياري ادرار ابتدا به پزشک مراجعه کنيد تا علت ايجاد کنندهٔ آن درمان شود و مجبور نشويد که به خاطر آن فعاليت هاي اجتماعي، رفت و
آمدها و مصاحبت با دوستان را کم کنيد.
همچنين نوشيدن آب را کم نکنيد. زيرا آب کافي براي دفع سموم بدن و جلوگيري از عفونت ادراري و پيشگيري از تشکيل سنگ هاي ادراري لازم است.
در اين جا ما انواع بي اختياري ادرار و توصيه هايي براي هر کدام از آنها را مي گوييم .
عفونت ادراري به راحتي با آزمايش ادرار تشخيص داده مي شود.
● انواع بي اختياري ادرار
بي اختياري ادرار يکي از سه حالت زير را دارد:
▪ حالت اول بي اختياري ادرار:
در اين حالت هنگام عطسه، سرفه، خنده و برخاستن از زمين، بي اختيار چند قطره ادرار خارج مي شود. اين حالت در زن ها خيلي بيشتر است که ممکن است به علت عفونت ادراري ،تغييرات مجراي ادرار با افزايش سن و يا زايمان هاي متعدد باشد.
▪ توصيه هايي براي حالت اول بي اختياري ادرار :
ـ اين مشکل قابل حل است پس براي برطرف شدن آن حتماً به پزشک مراجعه کنيد.
ـ هر 2 ساعت براي ادرار کردن به توالت برويد.
ـ در طول روز 6 تا 8 ليوان مايعات بنوشيد.
ـ بعد از ساعت 8 شب ازنوشيدن مايعات خودداري کنيد.
ـ لباس هاي آزاد و راحت بپوشيد.
ـ عضلات کف لگن را تقويت کنيد .
ـ مثانه را تقويت کنيد.
نوشيدن آب کافي براي جلوگيري از عفونت ادراري لازم است .
▪ حالت دوم بي اختياري ادرار :
در ايـن حالت احساس ناگهاني و شديد براي ادرار کردن ايجاد مي شود. اما قبل از رسيدن به دستشويي ادرار مي ريزد.
▪ توصيه هايي براي حالت دوم بي اختياري ادرار :
ـ اين مشکل قابل حل است پس براي برطرف شدن آن حتماً به پزشک مراجعه کنيد.
ـ هر 2 ساعت براي ادرار کردن به توالت برويد.
ـ در طول روز 6 تا 8 ليوان مايعات بنوشيد.
ـ بعد از ساعت 8 شب از نوشيدن مايعات خودداري کنيد.
ـ لباس هاي آزاد و راحت بپوشيد.
ـ براي داشتن آرامش تمرين کنيد .درکتاب چهارم اين مجموعه توصيه هايي براي آرامش بيشتر ارايه مي شود.
ـ از ورزش هاي سخت اجتناب کنيد.
ـ قهوه، نوشابه هاي گازدار، غذاهاي پرادويه ميل نکنيد.
ـ مثانه را تقويت کنيد.
ـ عضلات کف لگن را تقويت کنيد .
● چگونه مثانه را تقويت کنيم؟
براي اين کار سعي کنيد کم کم مدت زمان بيشتري ادرارتان را نگه داريد.براي شروع هر 2 ساعت يک بار ادرار کنيد. به تدريج سعي کنيد اين مدت زمان 2 ساعت را بيشتر کنيد.اينکه چقدر اين فاصلـه زمانـي را بيشتر مي کنيد به خودتان بستگي دارد؛ ولي بايد درحدي باشد که ادرار نريزد. کم کم اين فاصله را به 3 تا 4 ساعت برسانيد. اين تمرين را لازم نيست که شب ها انجام دهيد. با انجام اين تمرين توانايي مثانه براي نگه داشتن ادرار بيشتر مي شود.
● چگونه عضلات کف لگن را تقويت کنيم ؟
▪ تمرين اول : هربار که براي ادرار کردن به توالت مي رويد، چندين بار به طور ارادي، دفع ادرار را شروع و قطع کنيد.
▪ تمرين دوم : ناحيهٔ مقعد را سفت کنيد؛ مانند حالتي که مي خواهيد مانع دفع مدفوع شويد و اين حالت را براي مدت 5 ثانيه حفظ نموده و بعد رها کنيد. در طول انقباض نفس خود را حبس نکنيد. اين کار را چندين بار در طول روز انجام دهيد.تکرار تمرين بايد در حدي باشد که خسته نشويد. اين تمرين را در حالت ايستاده ، نشسته و يا خوابيده مي توانيد انجام دهيد.
▪ حالت سوم بي اختياري ادرار :
در اين حالت مثانه خيلي پر شده است وادرار به صورت قطره قطره به طور غير ارادي مي ريـــزد. زماني که فرد به دستشويي مي رود ادرار به طور کامل خالي نمي شود. اين حالت بيشتر در مردها ديده مي شود که دليل آن تنگ شدن مجراي ادرار به خاطر بزرگ شدن غدهٔ پروستات است.
▪ توصيه هايي براي حالت سوم بي اختياري ادرار :
ـ اين مشکل قابل حل است پس براي برطرف شدن آن حتماً به پزشک مراجعه کنيد.
ـ در طول روز 6 تا 8 ليوان مايعات بنوشيد.
ـ بعد از ساعت 8 شب از نوشيدن مايعات خودداري کنيد.
ـ در زمان ادرار کردن عضلات شکم را سفت کنيد. سپس به آرامي با دست زير شکم را به سمت پايين فشار دهيد. اين فشار به مثانه منتقل شده و به تخليه ادرار کمک مي کند.
براي درمان بزرگي غدهٔ پروستات به موقع مراجعه کنيد.سرطان پروستات ممکن است علائمي شبيه بزرگي پروستات داشته باشد.سرطان پروستات اگر زود تشخيص داده شود، درمان مي شود.
● بزرگي غدهٔ پروستات
غدهٔ پروستات در مسير مجراي ادرار همهٔ مردان قرار دارد. با افزايش سن اين غده بزرگ مي شود و در برخي از مردان مشکلاتي را در ادرار کردن ايجاد مي کند.
توجه به علائم و درمان به موقع بزرگي غدهٔ پروستات از ايجاد مشکلات بيشتر و شديدتر جلوگيري خواهد کرد. اگر هريک از علائم زير را داريد براي بررسي وضعيت غدهٔ پروستات به پزشک مراجعه کنيد:
- بعد از اتمام ادرار، احساس مي کنيد ادرارتان کاملاً خالي نشده است .
- با فاصلهٔ زماني کمتر از 2 ساعت دوباره مجبور هستيد براي ادرار کردن به دستشويي برويد.
- هنگام ادرار کردن چند بار ادرار قطع و دوباره شروع مي شود.
- نگه داشتن ادرار سخت شده است .
- فشار جريان ادرار نسبت به قبل کم شده است .
- وقتي براي ادرار کردن به دستشويي مي رويد براي شروع ادرار مجبوريد زور بزنيد.
- بعد از رفتن به رختخواب چندين بار مجبوريد براي ادرار کردن بلند شويد.
- سوزش ادرار داريد.
- ادرار قطره قطره مي آيد.
منبع:tbzmedun.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۰۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  ایراندوست در جریان بازدید از منازل معلولین تحت پوشش گفت: مناسب‌سازی محیط و امکانات زندگی افراد دارای معلولیت از جمله اقداماتی است که ضمن افزایش امکان دسترسی، موجبات استقلال هرچه بیشتر آنان را در انجام فعالیت‌های روزمره و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی را فراهم می‌آورد.

وی همچنین افزود: در سال ۱۴۰۲ تا کنون حدود ۱۲ نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی اشنویه که اکثریت آنان در مناطق روستایی و منطق کم برخوردار شهرها ساکن  هستند با تخصیص ۱۱۰ میلیون تومان اعتبار  از خدمت مناسب‌سازی منازل برخودار شدند.

ایراندوست همچنین اشاره کرد: انجام اقداماتی از قبیل: مناسب‌سازی خودروی معلولین ،سرویس بهداشتی و حمام، راه پله و ورودی ساختمان، نصب دستگیره‌ها و ... برای توانخواهان تحت پوشش و جامعه هدف بهزیستی،پس از گزارش مددکار و تایید نیازمندی کارشناس توانبخشی و پس از تخصیص اعتبار از سوی اداره کل بهزیستی استان، توسط مراکز و موسسات دارای مجوز از بهزیستی اقدامات اجرایی صورت پذیرفته است.

 

دیگر خبرها

  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • بهره برداری از واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد
  • مواد غذایی شگفت انگیزی که بوی بد یا عجیب و غریبی به ادرارتان می‌بخشند
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه