Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-03-19@06:07:52 GMT

معرفی کتاب «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران»

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۰۶۴۶

معرفی کتاب «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران»

دکتر علی اکبر ولایتی در کتاب « پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» نگاهی علمی و مستند به زمینه‌ها، اهداف و روند شکل‌گیری فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دارد. در جلد نخست این کتاب، دکتر ولایتی پس از مقدمه‌ای مفید، به شرح برخی کلیات، از‌ جمله بنيادهاى مفهومى و زمينه هاى تاريخى (فصل اول) و عصر دعوت و فتوحات (فصل دوم) می‌پردازد و آن‌گاه در بخش دوم، زمينه­ هاى شكل ­گيرى تمدن اسلامی را شرح می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دکتر ولایتی در بخش سوم که عنوان آن شكوفايى علوم در تمدن اسلامى است پس از ذکر پیش‌درآمدی، به طبقه ­بندى علوم در تمدن اسلامی می‌پردازد و آن‌گاه در موضوع رشته‌های مختلف علوم نظیر رياضيات (فصل اول)، نجوم (فصل دوم)، فيزيك و مكانيك (فصل سوم)، طب شامل پزشكى، داروشناسى، دامپزشكى، و تأسيس بيمارستان (فصل چهارم)، كيميا (فصل پنجم)، فلسفه (فصل ششم)، منطق (فصل هفتم)، تاريخ و تاريخ­ نگارى (فصل هشتم)، جغرافيا (فصل نهم)، ادبيات (فصل دهم)، زبان شناسى (فصل يازدهم) به بحث و بررسی نقش مسلمانان می‌پردازد. بخش چهارم این کتاب، به علوم اسلامى اختصاص دارد. دکتر ولایتی در بخش پنجم این کتاب سازمان­هاى ادارى و اجتماعى در تمدن اسلامی را موضوع بررسی خود قرار می‌دهد و تحت سه عنوان ديوان و خراج و حسبه این سازمان‌ها را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد.

بخش ششم کتاب نگاهی است به وضعیت هنر در تمدن اسلامى و مشتمل است بر این عناوین: معمارى، نقاشى، خطاطى، صنايع مستظرفه، تعزيه، پردهخوانى، خيمه شب بازى؛ علم موسيقی، پيوند مقامات با صوت و لحن قرآن كريم. دکتر ولایتی در بخش هفتم کتاب به مقولۀ تأثير تمدن اسلامى در تمدن غربی می‌پردازد.

دکتر ولایتی موضوع جلد دوم کتاب پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران را  وضعیت علوم در جهان اسلام از ركود تا بيدارى اسلامى قرار داده و نخست به موضوع عوامل مؤثر در ركود تمدن اسلامى در قرن پنجم تا نيمه قرن نهم هجری پرداخته است.

 دکتر ولایتی در بخش نهم این کتاب به شكوفايى دوبارۀ تمدن اسلامى در قرن دهم تا سيزدهم هجرى می‌پردازد و این عنوان را در موضوعات زیر مورد بررسی قرار می‌دهد: عثمانيان (فصل اول)، گوركانيان (فصل دوم)،صفويان (فصل سوم)، شرق­شناسى (فصل چهارم)،  سكولاريسم (فصل پنجم)، حقوق بشر و دموكراسى هدايت شده (فصل ششم)، و جهان اسلام و جهانى شدن (فصل هفتم) است.  بخش یازدهم این کتاب به تاريخ دويست سالۀ بيدارى اسلامى اختصاص دارد و به بیداری اسلامی در جهان عرب، ایران، ترکیه، شبه قارّۀ هند، افغانستان، آسیای مرکزی، جنوب شرق آسیا و شرق افریقا می­پردازد. پایان‌بخش کتاب یک نمایۀ مجزای اشخاص؛ كتاب­ ها و نشريات؛ و حزب ها، گروه ­ها و نهادها است که خواننده را در مطالعۀ بهتر کتاب یاری می‌کند.

دکتر ولایتی این کتاب را به سفارش مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امورخارجه تالیف کرده است و مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه در 1386 جلد نخست آن را راهی بازار کرده است. این کتاب به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است.




 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۰۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی مهمترین جاذبه های گردشگری اسلام آبادغرب

شهرام علی یاری از اسلام آبادغرب به عنوان یکی از شهرهای باستانی ایران نام برد و گفت : در این شهرستان نزدیک به ۳۵۰ اثر تاریخی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها تپه باستانی چغاگاوانه است. 

وی افزود: تپه باستانی چغاگاوانه به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین محوطه های پیش از تاریخ در غرب کشور در مرکز شهر اسلام آبادغرب واقع شده است. 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اسلام آباد غرب تصریح کرد: گودین تپه، گنج دره و چغاگاوانه جزو قدیمی ترین آثار تاریخی در استان هستند که هر سه اهمیت باستان شناسی زیادی دارند، به گونه‌ای که اولین نشانه های اهلی کردن حیواناتی مانند بز و یا کاشت غلات را می توان در آنها پیدا کرد. 

وی ادامه داد: تپه باستانی چغاواگانه با حدود ۲۴ متر ارتفاع و چهار هکتار وسعت طی دهه های گذشته دو بار مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفته که براساس طبق نتایج این کاوش ها، قدمت آن به حدود ۹ هزار سال قبل می رسد. 

علی یاری خاطرنشان کرد: در پی یکی از کاوش های باستان شناسی که دراین محوطه تاریخی صورت گرفت، حدود ۵۶ لوح گلی با خط میخی اکدی بابلی بدست آمد که گویا مربوط به امور حسابرسی و حسابداری از دوره عصر آهن ۲ بوده اند. 

وی ادامه داد: طبق این شواهد در حدود ۳۵۰۰ سال قبل شهری به نام پالوم با جمیعت حدود ۴۰۰ نفر در محل کنونی این تپه باستانی وجود داشته که در آن کارگاه های ریسندگی فعال بوده اند و گفته شده که دراین کارگاه ها پارچه های صخیم که احتمالا منظور نمد است، تولید می شده است. 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اسلام آبادغرب از سه آتشکده شیان، پلنگرد و میل میلگه و بقایای قصرتاریخی فیروزآباد متعلق به دوره ساسانیان به عنوان دیگر آثار تاریخی این شهرستان نام برد. 

وی با اشاره به وجود سراب های متعدد در این شهرستان، عنوان کرد: یکی از مهمترین این سراب ها، سراب هرسم است که به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری هرساله میزبان گردشگران زیادی است. 

علی یاری تاکید کرد: مجمتع گردشگری سد شیان، سراب شرف آباد، منطقه گردشگری تنگ منصوری در بخش حمیل و ... دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان هستند. 

وی از اسلام آبادغرب به عنوان پایتخت جنگل های بلوط ایران هم نام برد و گفت: در این شهرستان از حوضه آبریز سیاه خور تا پشت شهر اسلام آبادغرب منطقه ای به وسعت حدود ۴۰ کیلومتر وجود دارد که مملو از درختان بلوط است و از این جهت به اسلام آبادغرب پایتخت جنگل های بلوط ایران می گویند. 

رئیس میراث فرهنگی اسلام آبادغرب به تنوع صنایع دستی  این شهرستان هم اشاره داشت و تصریح کرد: در ایام نوروز بازارچه دائمی صنایع دستی در این شهرستان با ۱۴ غرفه تولیدات هنرمندان صنایع دستی این شهرستان را به گردشگران عرضه خواهند کرد. 

وی از آمادگی این شهرستان برای میزبانی از مسافران و میهمانان نوروزی خبرداد و گفت: تمام دستگاه های عضو ستاد خدمات سفر در این شهرستان پای کار آمده اند تا میزبانی شایسته ای را از میهمانان  نوروزی داشته باشیم. 

علی یاری تاکید کرد: در ورودی شهر اسلام آبادغرب محلی به عنوان محل استقبال با نصب المان ها و سفره هفت سین طراحی شده تا گردشگران بتوانند در بدو ورود به شهرستان با آن عکس یادگاری بگیرند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • بالا بردن کیفیت مدیریت بیمارستان‌ها برای جلب رضایت بیماران
  • بالا بردن کیفیت مدیریت بیمارستان ها برای جلب رضایت بیماران
  • جدیدترین کتاب دکتر شفیعی کدکنی منتشر شد
  • افسانه بابل؛ ریشه های اسطوره‌ای تنوع زبانی
  • واقعیت‌هایی از سرآغاز حیات
  • آشنایی استادان و دانشجویان قرقیزستانی با فرهنگ ایرانی
  • زیربنای فرهنگ کشور مبتنی بر فرهنگ قرآنی است
  • حجاب؛ نشانِ تمدن و فرهنگ اسلامی
  • نگاهی به کتاب " اسلام، علم، مسلمانان و فناوری" به قلم دکتر حسین نصر
  • معرفی مهمترین جاذبه های گردشگری اسلام آبادغرب