Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برخي از پژوهش‌ها نشان مي‌دهند که 75 تا 98 درصد از زنان مورد آزار خياباني قرار گرفته‌اند...
به گزارش سرويس حوادث جام نيـوز، مديرگروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسي ايران با انتقاد از کمبود آمار در زمينه ميزان آزارهاي خياباني براي زنان گفت: برخي از پژوهش‌ها نشان مي‌دهند که 75 تا 98 درصد از زنان مورد آزار خياباني قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهلا اعزازي که در همايش امنيت زنان در فضاي عمومي صحبت مي‌کرد، با بيان اينکه آزارهاي جنسي همزمان با ايجاد شهرهاي بزرگ آغاز شده‌اند گفت: در روستاها و شهرستان‌هاي کوچک به دليل آشنايي ميان مردم به ميزان ناچيزتري شاهد وقوع چنين پديده‌هايي هستيم اما در شهرها به دليل گمنامي و کسوت اماکني که افراد مي‌توانند در آن حاضر شوند بيشتر شاهد آزارهاي خياباني هستيم.
جرم‌انگاري وسيع، از ايرادات وارد به لايحه خشونت عليه زنان
وي با بيان اينکه فعاليت فعالان حقوق زنان، سازمان‌هاي مردم نهاد، خبرنگاران و پژوهشگران باعث مطرح شدن اين آسيب اجتماعي شده است، اظهار کرد: در حال حاضر آزار خياباني زيرگروه خشونت در عرصه خصوصي، عمومي و نيمه عمومي مانند دانشگاه و محل کار قرار مي‌گيرد. لايحه خشونت عليه زنان در حال حاضر در دست قوه قضاييه است و يکي از ايراداتي که به آن وارد شده مربوط به جرم‌انگاري وسيع بوده است.
مديرگروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسي ايران با اشاره به اينکه آزارهاي خياباني در ابتدا نفي مي‌شدند، تصريح کرد: در گذشته گفته مي‌شد برخي زنان به دليل خودنمايي، استفاده از لباس‌ها و آرايش‌هاي خاص و يا حضور در اماکن نامناسب مورد آزار قرار مي‌گيرند و بدين ترتيب خود زنان مورد آزار قرار مي‌گرفتند، اين در حالي است که پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که شکل ظاهري و نه پوشش و نه حتي نگاه کردن و يا حضور زنان در مکان‌هاي خاص هيچ تاثيري بر روي اين آثارها ندارد.
مزاحمان خياباني از طبقه اجتماعي خاصي نيستند
اعزازي آزار خياباني را ايجاد مزاحمت از طرف فرد غريبه در عرصه عمومي دانست و افزود: آزار خياباني باعث ايجاد محدوديت براي زنان در عرصه اجتماعي مي‌شود، يعني به زنان گفته مي‌شود چه زماني و کجا مي‌توانند از خانه خارج شوند، چگونه زندگي کنند و بدين ترتيب امکانات زندگي آنان تحت سلطه قرار مي‌دهند.
اين جامعه‌شناس با اشاره به دو مزاحمت گفتاري و رفتاري ادامه داد: مزاحمت گفتاري شامل مخاطب قرار، توهين، کنايه، تمسخر و استفاده از الفاظ با نيت شهواني، فحش و ناسزا و تهديد هستند. همچنين مزاحمت‌هاي رفتاري شامل بوق زدن رانندگان و تعقيب کردن و ... را شامل مي‌شود.
وي با بيان اينکه اين مزاحمت‌ها معمولا توسط مردان غريبه که متعلق به نسل، قوميت و يا طبقه اجتماعي خاصي نيستند اتفاق مي‌افتد، تصريح کرد: واکنش زنان به مزاحمت‌ها معمولا از نوع بي‌توجهي درخصوص آزارهاي کلامي است، چراکه آزارهاي کلامي آنقدر عادي شده‌اند که زنان از کنار آنها به راحتي گذر مي‌کنند.
مديرگروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسي ايران با بيان اينکه آزارهاي غيرکلامي با واکنش و اعتراض بيشتري همراه هستند اظهار کرد: اعتراض زنان در اين خصوص عمدتا با تمهيدات پيشگيرانه مانند امتناع رفتن به جايي همراه است، در صورتي که اين آزارها به ميزان بيشتري اتفاق بيفتد آنها فردي از خانواده‌شان را نيز مطلع مي‌کنند.
اعزازي با اشاره به دلايل واکنش منفعلانه زنان به آزارهاي خياباني گفت: ترس از واکنش پرخاشگرايانه فرد مزاحم مثل بي‌قدرتي زنان نسبت به مردان، قدرت اجتماعي بيشتر، مقام بالاتر مردان در سلسله مراتب اجتماعي، واکنش افراد ديگر و انگشت اتهام به سوي زن مورد آزار از جمله اين دلايل است. حتي گاهي از سوي خود زنان انگشت اتهام به سمت آنان برمي‌گردد.
پژوهشي درباره ايجاد مزاحمت توسط مردان براي زنان
مديرگروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسي ايران در ادامه واکنش زنان و دختران تحصيلکرده و ساکنان شهرهاي بزرگ را بيشتر از ساير گروه‌ها دانست و ادامه داد: در پژوهشي با 380 نمونه در شهر تهران، تنها 18 نفر از پسران اعلام کرده بودند که براي زنان مزاحمت ايجاد نکرده‌اند. همچنين بيش از نيمي از آنان ادعا مي‌کردند که در سطح کم براي زنان خشونت کلامي ايجاد کرده‌اند. اين افراد دلايل رفتار خود را نمود رفتارهاي مردانه از طريق ايجاد مزاحمت عنوان مي‌کردند.
تعقيب شدن با ماشين از رايج‌ترين نمودهاي آزار خياباني
در بخش ديگري از اين نشست، شيوا دولت‌آبادي رييس هيات مديره انجمن روانشناسي ايران، با اشاره به اينکه آزارخياباني تلاش براي برقراري ارتباط در سطح خيابان با کسي است که تمايل به برقراري اين ارتباط ندارد، گفت: مخاطب اين افراد اين تلاش‌ها را تهديدي براي قلمرو فردي خود مي‌دانند. تجربيات نشان مي‌دهد که نبود واکنش مناسب به اين افکارها، استرس و فشارهاي زيادي را در فرد تحميل مي‌کند.
وي با اشاره به انواع آزار خياباني توضيح داد: نگاه کردن وچشم چراني، نزديک شدن و فراتر رفتن از قلمرو امن بدن، تعقيب، تهديد و ... از انواع اين آزارها هستند. همچنين در شکل گفتاري تمجيد ظاهري، تحسين و استفاده از حرف هاي رکيک از ديگر نمودهاي آزار است.
اين روانشناس تعقيب شدن با ماشين را از رايج ترين نمودهاي آزار خياباني عنوان کرد و افزود: نوع نگاه ما و ادراکمان از جهان تعيين مي کند که ما چگونه رفتار کنيم. آزارها باعث مي شوند نسبت به فضاي عمومي احساس تعلق نداشته باشيم و حس کنيم به حاشيه رانده شده‌ايم.
وي با اشاره به راه‌هاي مقابله با آزارهاي خياباني گفت: آموزش به هنگام در خانواده و مدرسه،روشنگري و حساس سازي جامعه به مصاديق آزار و توانمندسازي رواني و جسماني از جمله اين راه‌هاست.
ايسنا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۰۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل پرونده برای ضاربان آمر به معروف که برای ۳دختر نوجوان ایجاد مزاحمت کرده بودند | آخرین وضعیت جوان باغیرت و ۲ اراذل و اوباش

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی، در پی تذکر یک جوان کاشمری و آمر به معروف و ناهی از منکر به ۲ راکب موتورسیکلت که برای ۳دختر نوجوان ایجاد مزاحمت کرده بودند، وی از سوی ضاربان با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفت و از ناحیه گردن مجروح شد.

بنا بر این گزارش، پرونده قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان کاشمر تشکیل شد و متهمان با صدور قرار بازداشت موقت، تحویل زندان شهرستان شدند.

به گزارش تسنیم، ساعت ۱۹:۲۰ روز جمعه مورخ ۷ اردیبهشت (همزمان با شب شهادت شهید غیرت شهید الداغی) جوان باغیرت کاشمری که شاهد مزاحمت دو راکب موتورسوار برای سه دختر نوجوان بود، وقتی متوجه نداشتن حالت طبیعی این موتورسواران می‌شود، به صورت لسانی به آنها تذکر می‌دهد، اما این دو اراذل و اوباش با وی درگیر می‌شوند و با چاقو وی را از ناحیه گردن مجروح می‌کنند.

پس از این حادثه و درگیری، بلافاصله جوان باغیرت کاشمری به بیمارستان منتقل می‌شود و دو اراذل و اوباش نیز توسط مردم به گشت ۱۱۰ تحویل داده می‌شوند.

کد خبر 848703 منبع: تسنیم برچسب‌ها دادگاه خبر ویژه قوه قضائیه

دیگر خبرها

  • فیلم| ویدیوی تکان دهنده از صحبت‌های کودک فلسطینی که تمام اعضای خانواده‌اش به شهادت رسیدند
  • واکنش جواد خیابانی به تغییر اسم باشگاه استقلال
  • (ویدیو) واکنش خیابانی به تغییر نام باشگاه استقلال
  • روایت تکان‌دهنده یونیسف از گورستان‌های کودکان غزه
  • ببینید | اولین واکنش جواد خیابانی به تغییر اسم باشگاه استقلال
  • گزارش تکان‌دهنده نهاد فلسطینی از جنایات اسرائیل | از بریدن سر، دست، پا و شکم و درآوردن لباس شهدا تا دفن آنها در زباله‌ و...
  • تشکیل پرونده برای ضاربان آمر به معروف که برای ۳دختر نوجوان ایجاد مزاحمت کرده بودند | آخرین وضعیت جوان باغیرت و ۲ اراذل و اوباش
  • گزارش تکان‌دهنده نهاد فلسطینی از جنایات اسرائیل/ از مثله کردن شهدا تا دفن آنها در زباله‌
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از بی‌اعتمادی جامعه ایران نسبت به همدیگر، رسانه و مسئولان (فیلم)
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از وضعیت جامعه