Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@21:46:33 GMT

زباني ساده براي موضوعات علمي

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۱۴۴۷

زباني ساده براي موضوعات علمي

خبرگزاري آريا - راديو، رسانه‌اي است که دوست داريم هنگام انجام کارهاي روزمره به آن گوش بدهيم. اين يعني کمتر اتفاق مي‌افتد که تمام حواس ما معطوف به شنيدن راديو باشد. اين رسانه با در اختيار گرفتن قواي شنوايي، تخيل را تحريک مي‌کند و ما را به فکر وامي‌دارد.
قصدم از طرح اين بديهيات درباره راديو، ساختن و پرداختن يک مقدمه خوب نيست، بلکه مي‌خواهم از اين واقعيات استفاده کنم تا چرايي و چگونگي تولد کاوشگر را توضيح بدهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه ما مي‌دانيم که يکي از دلايل مخاطبان براي گوش دادن به راديو، آموختن است؛ اما چگونه بايد موضوعات سهل و ساده را در کنار موضوعات پيچيده به مخاطب ارائه کرد، بي‌آن‌که اصل اول، يعني آنچه در پاراگراف اول آمده است، نقض شود؟
اين سوال، ما را بر آن داشت تا دنبال زباني ساده براي طرح موضوعات جذاب و پيچيده علمي و اقتصادي بگرديم. تجربيات برنامه‌سازان موفق را بررسي کرديم. ساعت‌ها فکر کرديم و رسيديم به طرح اوليه کاوشگر. اين طرح اوليه، بر شالوده توانايي گروهي شکل گرفت که خود، دغدغه يافتن اين زبان ساده را داشت.
گروه گرد هم آمدند. کار کردند، کار کردند و کار کردند. کار ساده‌اي نبود. چالش‌هاي زيادي بر سر راه کاوشگران جوان قرار داشت. از جمله اين که چگونه در دام اينترنت نيفتيم يا چگونه انبوه مطالب را درباره يک موضوع در ظرف زمان يک برنامه يک‌ساعته بگنجانيم؟ چه کنيم تا زبان آنقدر ساده نشود که اصل موضوع آسيب ببيند يا مفاهيم ناقص منتقل شوند؟ چگونه کارشناسان دانشگاهي را متقاعد کنيم که در طول يک ارتباط تلفني کوتاه، به زباني نزديک به زبان برنامه، درباره موضوعاتي مثل سياهچاله‌ها يا فناوري نانو صحبت کنند؟ چگونه به مخاطب بگوييم که دانستن در باره تقسيم سلولي چه تأثيري بر زندگي روزمره او دارد؟
به لطف خدا کار انجام شد. مردم شنيدند و به برنامه اعتبار دادند. توجه مردم و مهرباني‌هايشان هر روز بيشتر و بيشتر به گروه انگيزه داد و کاوشگر توانست دليلي باشد براي روشن شدن راديوي هزاران ايراني.
ممکن است تصور کنيد تنها مأموريت کاوشگر، پرداختن به موضوعات عملي بوده، اما واقعيت اين است که اين برنامه، يک برنامه علمي اقتصادي است. برنامه‌اي که در سه سال گذشته، توانست زبان ساده توصيف مفاهيم پيچيده‌اي چون درون‌گرايي، برون‌زايي، عدالت محوري، مردم‌نهادي و افق 1404 باشد، اما آنچه امروز هست همه از فضل خداوند متعال است.
عزيزي که هر کز درش سر بتافت/ به هر در که شد، هيچ عزت نيافت
علي سيفي
مدير راديو جوان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۱۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه پانزدهم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مخاطبان برنامه‌های رادیو ارومیه می‌توانند برنامه‌های رادیو چی چیست را با مراجعه به جدول زیر پیگیری کنند.

خبر سراسری۰۰:۰۰
شب‌های ایران۰۲:۰۰
کتاب شب۰۲:۱۰
سازیان۰۲:۳۰
ویژه اذان صبح۰۳:۱۵
آوای کتاب۰۳:۳۰
اجابت۰۴:۳۰
ویژه اذان صبح۰۵:۱۵
ویژه اذان صبح۰۵:۳۰
روایت راوی۰۶:۱۰
چشمه سار ادب۰۶:۳۰
اخبار سراسری۰۷:۰۰
سلام یاشایش۰۷:۱۰
خبر سراسری۰۸:۰۰
ایستکلر۰۸:۳۵
قاصدک۰۹:۰۰
شهریمیز۰۹:۳۰
اخبار استان۱۰:۰۰
سئوگی سارایی۱۰:۰۵
جوانه‌های چی چست۱۱:۴۰
اجابت چاغلاری۱۲:۰۵
پیام چی چست۱۲:۲۵
خطبه ارومیه۱۲:۳۰
کنکاش۱۲:۴۵
اجابت چاغلاری۱۲:۵۰
جوانه‌های چی چست۱۳:۳۰پخش زنده
خبر سراسری۱۴:۰۰
آیه‌ها و قصه ها۱۴:۴۵
شما بپرسید۱۵:۰۰
اخبار استان۱۶:۰۰
بیرآخشام بیرسلام (اذان و مناجات) ۱۷:۰۰
پیام چی چست۱۸:۴۰
قند پارسی۱۸:۴۵
کندیمیز۱۹:۳۰
نغمه لر (بازپخش) ۲۰:۳۰
اخبار سراسری۲۱:۰۰
این فصل را با من بخوان۲۱:۳۵
خبر کردی۲۱:۴۵
شب بخیر کردی۲۲:۰۰
آشوری۲۳:۰۰

دیگر خبرها

  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • برنامه گفتگوی اقتصادی از رادیو گفتگو
  • کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه پانزدهم اردیبهشت
  • برنامه‌های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد
  • ویژه برنامه‌های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد
  • ویژه برنامه های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد
  • سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع)