Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@23:12:06 GMT

اقبال جوانان خراسانی به حضور در اردوهای جهادی

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۲۰۵۸

اقبال جوانان خراسانی به حضور در اردوهای جهادی

خدمت رسانی به همنوع و یاری به دیگران در ادیان مختلف و بویژه اسلام مورد تاکید جدی است و اردوهای جهادی نمونه ای از این همکاری و همدلی است که جوانانی بی مزد و منت، در کنار هم در هوای گرم تابستان و سرد زمستان به کمک همنوعان خود می شتابند.
رئیس بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی استقبال از اردوهای جهادی را نشانگر نهادینه شدن فرهنگ جهاد و کمک به محرومان خواند که به تدریج در بین جوانان جا باز کرده و تبدیل به فرهنگ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در خصوص عملکرد اردوهای جهادی خراسان رضوی در نیمه نخست امسال گفت: تا پایان تابستان امسال320 هزار نفرروز در اردوهای جهادی این استان شرکت کردند و حال آنکه پیش بینی ما بیش از 200 هزار نفرروز نبود.
سرهنگ محمد روحانی، ساخت، بازسازی و تعمیر 35 حوزه علمیه و 206 خانه محرومان را از اقدامات این گروه ها تا پایان تابستان برشمرد و افزود: پارسال 65 مدرسه و امسال 121 مدرسه توسط همین جهادگران مرمت و بازسازی و نقاشی شد.
وی با بیان اینکه امسال استان ما همچنین پذیرای نیروی جهادی از 9 استان کشور بوده است، افزود: فعالیت های جهادی به عمران محدود نمی شود بلکه این گروهها در امور پزشکی، کشاورزی و فرهنگی نیز فعالیت می‌کنند.
رئیس بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی گفت: در بخش پزشکی پارسال 27 هزار نفر توسط جهادگران جامعه پزشکی معاینه شدند که امسال این رقم به 38 هزار نفر رسیده است.
روحانی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال 600 گروه جهادی به 865 نقطه استان اعزام شدند، افزود: در این مدت هزار و 163 برنامه فرهنگی، 726 مورد خدمات پزشکی و بهداشتی و 2 هزار و 122 مورد طرح عمرانی به اجرا درآمد.
وی انجام مشاوره های روان شناسی، ساخت و مرمت حسینیه و مسجد، پایگاه بسیج، مرمت و ساخت خانه محرومان، ساخت و بازسازی خانه عالم، بهسازی مدارس، ساخت خانه بهداشت، آبرسانی به روستاها، ساخت خانه دام، غسالخانه و سرویس بهداشتی را از اقدامات انجام شده این گروهها برشمرد و افزود: به همت بسیج جامعه زنان در مسائلی مانند ازدواج، کودک، اعتیاد، بارداری و ژنتیک هم به بانوان مشاوره داده شد.
وی با بیان اینکه تعداد گروههای جهادی با حدود 72 درصد رشد امسال به 860 گروه رسیده است، افزود: پارسال 500 گروه در اردوهای جهادی خراسان رضوی فعالیت می کردند.
روحانی ادامه داد: در بخش پزشکی، پزشکان متخصصی وجود دارند که در حالت عادی چند ماه باید برای ویزیت شدن در مطب آنها انتظار کشید اما همین افراد در قالب اردوهای جهادی بدون هیچ چشمداشتی در روستاها حضور یافته و به مداوای افراد می پردازند.
وی افزود: جهادگران در سه گروه ویژه، فعال و عادی تقسیم می شوند که جهادگران ویژه افرادی هستند که تا کنون در چندین دوره در اردوهای جهادی حضور داشته اند و با روش و کار آن آشنا هستند.
وی با بیان اینکه اردوهای حال حاضر بسیج سازندگی در قالب طرح هجرت سه اجرا می شود، افزود: این طرح از 17 اردیبهشت 1379 با فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل بسیج سازندگی آغاز شد که با توجه به تاکید معظم له بر توجه به محرومان و مشکلات آنها به ویژه حاشیه نشینان، حجم عظیمی از فعالیت اردوهای جهادی به روستاها و حاشیه شهر مشهد اختصاص یافت.

*حضور 18 هزار نفرروز روحانی در اردوهای جهادی
روحانیان هم از دیگر اقشاری هستند که در کنار بسیج دانشجویی و دانش آموزی، زنان و جامعه پزشکی در عرصه اردوهای جهادی حضور فعال دارند و نه فقط در امور فرهنگی، مشاوره و تبلیغ، بلکه در فعالیت های عمرانی و کشاورزی شرکت می کنند.
رئیس بسیج طلاب سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی در مورد شرکت روحانیان در اردوهای جهادی اظهار کرد: گره گشایی از کار مردم و کمک به دیگران بسیار مورد توجه دین مبین اسلام است و در قرآن و روایات تأکید بسیاری بر آن شده است.
حجت الاسلام سیدرضا سرور با بیان اینکه در قرآن کریم چندین مرتبه بیان شده است که 'ان الله یحب المحسنین' افزود: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند مردم عائله و جیره خوار خدا هستند و محبوب ترین خلق نزد خدا کسی است که سودش به عائله خدا برسد و یک خانواده را خوشحال کند.
وی گفت: امام رضا(ع) هم می فرمایند هر کس گره از کار مومن بگشاید خداوند در روز قیامت گره غم از دل او می گشاید و همچنین امام علی(ع) جهاد را دری از درهای بهشت می دانند که اینها نمونه‌ای از تاکیدات اسلامی در موضوع کمک به دیگران است.
وی ادامه داد: اردوهای جهادی نمونه‌ای از کمک به دیگران است که در آن افراد انرژی و وقت خود را برای کمک به دیگران و به خصوص محرومان صرف می کنند و قطعا ارزش کار برای محرومان چند برابر است در این اردوها ابتدا انسان از خود به سوی خدا هجرت می کند و سپس از سرزمینی به سرزمین دیگر می رود.
حجت الاسلام سرور با بیان اینکه روحانیان همچنان که دیگران را به امور خیر توصیه می کنند، خود نیز در کمک به دیگران پیشقدم هستند، افزود: حضور در دفاع مقدس و تقدیم پنج هزارشهید که به نسبت جمعیت طلاب و روحانیان بیشترین شهید از یک قشر محسوب می شود، نمونه ای از این مشارکت است.
وی اظهار کرد: فعالیت های جهادی این افراد محدود به امور فرهنگی و تبلیغی نیست بلکه در فعالیت های عمرانی و کشاورزی هم با دیگر جهادگران به مناطق مورد نیاز اعزام می شوند و پارسال 18 هزار نفرروز از طلاب در اردوهای جهادی شرکت کردند که 12 هزار نفرروز مربوط به حاشیه شهر مشهد بود و امسال هم پیش بینی می کنیم به همین تعداد انجام شود.

*گسترش اردوهای جهادی به همه روزهای سال
معاون حرکت های جهادی بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی در مورد فعالیت اردوهای جهادی گفت: اوج فعالیت اردوهای جهادی به دلیل وضعیت مناسب آب و هوایی برای پیشبرد فعالیت های عمرانی و همچنین فراغت محصلان در فصل بهار و تابستان انجام می شود.
محمدعلی قربانپور اول افزود: جهادگران در اردوهای سه، هفت و 10 روزه و با توجه به وضعیت منطقه اعزامی و نیازی که در آنجا وجود دارد مستقر می شوند و نسبت به انجام فعالیت هایی که از قبل مورد بررسی قرار گرفته، اقدام می‌کنند.
وی اظهار کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به محرومان و حل مشکلات آنها به ویژه در مناطق حاشیه شهرها، بسیاری از فعالیت‌های این گروه ها به مناطق کم برخوردار مشهد و روستاهای این شهرستان اختصاص دارد.
وی اظهار کرد: حضور در بخش کشاورزی مناطق محروم هم بخش دیگری از عرصه فعالیتهای جهادگران است که فعالیت هایی مانند کمک به جمع آوری محصول، سم پاشی، وجین و شخم زدن زمین و همچنین بررسی بیماری های دام کشاورزان از دیگر کارهایی است که انجام داده اند.
وی گفت: فعالیتهای انجام شده امسال در بخشهای مختلف با افزایش چشمگیری نسبت به مدت مشابه پارسال انجام شده است که از جمله می توان به افزایش 107 درصدی فعالیتهای فرهنگی و 56 درصدی حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد.
معاون حرکت های جهادی بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی، یکی از دلایل افزایش فعالیتهای جهادی را حذف اردوهای یک روزه دانست و افزود: با این کار، به سمت اردوهای بنیادی تر با بازده بیشتر حرکت کردیم ضمن اینکه زمان بندی انجام اردوها را برای تمام سال تعریف کردیم در حالی که پارسال بیشتر اردوها در تعطیلات عید نوروز و تابستان انجام می شد.
قربانپور اول ادامه داد: امسال برای آموزش شرکت کنندگان در اردوهای جهادی، سی دی های آموزشی با محتوای رهنمودهای مقام معظم رهبری، مبانی اردوها، عرصه و شرایط کار و نحوه فعالیت شرکت کنندگان به افراد داده شد که در روند فعالیت بهتر جهادگران تاثیر مثبتی داشت.
وی اظهار کرد: جهادگران نه تنها در این استان بلکه در هر جا نیاز است حتی در دورترین نقاط کشور هم حضور پیدا می کنند که یک نمونه آن زلزله اخیر کرمانشاه است و در آنجا 6 روستا برای بازسازی در اختیار جهادگران بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) قرار گرفته است که این روستاها بر اثر زلزله 30 تا 100 درصد تخریب شده اند.
وی گفت: روستاهای قلعه رشیدآقا، تس، قره بلاغ، شیخ مراد، دول الیاس، شهرک زراعی و دماغ سفید به جهادگران خراسان رضوی سپرده شده است و 176 نفر برای کمک به بازسازی این روستاها اعزام شده اند.
وی ادامه داد: کارهای مختلف از آواربرداری، برق رسانی، لوله کشی آب، زیرسازی برای استقرار کانکس های اسکان موقت برخی از اقداماتی است که جهادگران حاضر در این مناطق بر عهده دارند.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار:مصطفی نخعی**انتشار دهنده:علی اصغر ایزدی
7507/5132

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۲۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| حضور رئیسی در آرامگاه اقبال لاهوری

فیلم| حضور رئیسی در آرامگاه اقبال لاهوری

دیگر خبرها

  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال جوانان منطقه است
  • مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم
  • (تصاویر) حضور رئیسی در آرامگاه اقبال لاهوری
  • فیلم| حضور رئیسی در آرامگاه اقبال لاهوری
  • زلفی گل: بیشتر از این در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنیم؟/ شوخی وزیر علوم با بسیج دانشجویی + فیلم
  • هر کاری می‌کنیم با بسیج دانشجویی رفیق بشویم نمی‌شود! / بیشتر از این در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنیم؟+ فیلم
  • انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی طی ایام نوروز
  • انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی
  • برگزاری جشنواره‌های ورزشی در راستای ترویج فرهنگ شهدا
  • ارائه بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی به محرومان