Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@12:16:09 GMT

زلزله تلنگري بر بافت فرسوده کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۲۱۷۷

زلزله تلنگري بر بافت فرسوده کرمانشاه

خبرگزاري آريا - کرمانشاه- ايرنا- شهر کرمانشاه با دارا بودن بيش از يک هزار و 200 هکتار بافت فرسوده و همچنين قرارگيري بر روي گسل زلزله خيز زاگرس در برابر بلاياي طبيعي شکننده است و در صورت وقوع زلزله در مرکز استان، نخستين مناطقي که بيشتر دستخوش بحران و آتش سوزي مي شوند بافت هاي فرسوده هستند.

خطرات بافت فرسوده در بحران، يکي از مسايلي است که پس از وقوع زلزله 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 ريشتري 21 آبان پرداختن بدان بسيار حائز اهميت است که بايد نحوه پيشگيري از خطر در همه بافت ها و به ويژه مناطق فرسوده مورد بررسي قرار گيرد و بايد گفت که حتي بافت ها و منازل نوساز شهري نيز کمابيش در معرض خطر اين فاجعه هولناک قرار دارند.
نوسازي بافت فرسوده از جنبه هاي متعدد اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي از اهميت زيادي برخوردار است لذا مي طلبد مسئولان و مردم به اين مهم بيشتر توجه کنند.
*بسته تشويقي شورا و شهرداري کرمانشاه براي بازسازي بافت فرسوده
مديرعامل سازمان بهسازي و نوسازي بافت فرسوده شهرداري کرمانشاه در گفت و گو با ايرنا، از وجود يک هزار و 228 هکتار بافت فرسوده در شهر کرمانشاه خبر داد و گفت: سازمان نوسازي و بهسازي به نمايندگي از شهرداري، متولي و سياست گذار نوسازي بافت فرسوده است.
عليرضا وزيري ادامه داد: در سياست جديد دولت، بازسازي مناطق و بافت هاي فرسوده به دخالت مستقيم مردم موکول شده و تسهيلاتي در اين راستا واگذار و مشوق هايي نيز در نظر گرفته شده که شهرداري مي تواند آنان را در اختيار متقاضيان قرار دهد.
وي ادامه داد: از يک ماه گذشته از سوي شوراي اسلامي شهر کرمانشاه بسته تشويقي و تسهيلاتي براي بازسازي مناطق فرسوده در نظر گرفته شده که شهرداري با اخذ مجوز از سوي شورا، در بحث هزينه هاي صدور پروانه تخفيفات 50 تا 70 درصدي در نظر گرفته است.
وزيري اظهار داشت: اين بسته تا خرداد ماه 98 تصويب شده و از سوي ديگر، مشوق هايي به صورت کمک هزينه طراحي نما، خدمات ايمني و آتش نشاني، حفاري و آسفالت و کمک هزينه طراحي و فضاي سبز در اين بسته در نظر گرفته شده است.
به گفته وزيري، هدف از اين بسته جديد تسهيلاتي، ترغيب مردم به سمت نوسازي با استفاده از تسهيلات دولتي و بخشودگي هاي شهرداري است.
وي به پاره اي از مشکلات ناپايداري و نفوذناپذيري در بافت فرسوده اشاره کرد و ادامه داد: معابر اين بافت ها آنقدر کم عرض و کوچک است که نمي توان به ارائه خدمات رفاهي و شهري براي ساکنان آن پرداخت.
به گفته وي، بيمه شدن ساختمان هاي مناطق فرسوده به مشارکت مردم ارتباط دارد و اين مقوله در بسته تشويقي شوراي شهر براساس ماده هشت قانون احيا و بهسازي بافت در نظر گرفته شده است.
** تجربه ايجاد شبکه دسترسي به بافت فرسوده در محله فيض آباد
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري کرمانشاه نيز با بيان اينکه دولت از دهه 70 به بعد در بحث بافت هاي فرسوده ورود پيدا کرد، ادامه داد: دولت در اين زمينه تجربه 24 ساله دارد که اين مقوله در کرمانشاه در محله فيض آباد تجربه شد، در اين منطقه که داراي خيابان بسيار کم عرضي است املاک مردم خريداري شد و يک خيابان کم عرض از مدرس به جليلي به منظور دسترسي به بافت فرسوده ايجاد شد تا حداقل آسيب را به بافت بزند.
وي اظهار داشت: سپس پارک، ورزشگاه، خانه بهداشت، مجتمع فرهنگي هنري در اين منطقه ساخته شد و خدمات نداشته براي رغبت به سکونت ايجاد شد که نتيجه بخش بود.
*چاره انديشي دولت از طريق انتقال خدمات و توانمندي سازي ساکنان بافت فرسوده
نيک کردار ابراز کرد، دولت علاوه بر انتقال خدمات به بافت فرسوده براي تشويق مردم به بازسازي، به دنبال توانمندي ساکنان بافت هاي فرسوده نيز بوده است.
اين مسئول ادامه داد: افراد حاشيه نشين بايد معيشت و اقتصاد آنان با مشاغل خرد و خانگي و اعطاي تسهيلات خرد وضعيت بهتري پيدا کند تا بتوانند بافت ها را نوسازي کنند.
**زندگي 300 هزار نفر از جمعيت کرمانشاه در بافت فرسوده
فرماندار کرمانشاه هم از سکونت بيش از 300 هزار نفر در بافت هاي فرسوده و سکونت گاههاي غيررسمي در اين شهر خبر داد و گفت: اين مقدار 32 درصد کل جمعيت شهري کرمانشاه را شامل مي شود.
فضل الله رنجبر، از شناسايي 36 محله بافت فرسوده کرمانشاه خبر داد و گفت: حدود 14 محله از مجموع محلات قديمي نيازمند توجه بيشتري است.
وي يادآور شد: البته کار نوسازي بافت فرسوده و ساماندهي محلات حاشيه اي از مدت ها قبل آغاز شده و ادامه نيز خواهد يافت.
وي در پايان اظهار کرد: اگر از امروز به فکر ساماندهي بافت هاي فرسوده و سکونتگاه هاي غيررسمي نباشيم در آينده شاهد مشکلات جدي تري خواهيم بود.
از جمعيت 2 ميليون نفري استان کرمانشاه بيش از 900 هزار نفر در شهر کرمانشاه زندگي مي کنند.
زمين لرزه 7.3 ريشتري 21 آبان در 11 کيلومتري بخش ازگله، 32 کيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
اين زلزله به 10 شهرستان و يک هزار و 930 روستاي استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزيابي هاي صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکوني شهري و روستايي نيز آسيب کلي و جزئي ديده است.
806/7460 خبرنگار:زهره کريم زاده ** انتشاردهنده:علي مولوي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۲۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق ساخت و ساز در محلات با بافت فرسوده و ناپایدار تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، حمیدرضا صارمی معاون معماری شهرسازی شهرداری تهران گفت: حدود ۵۲ طرح موضعی و موضوعی برای شهر تهران درکمیسیون ماده ۵، برای گره گشایی از نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار پایتخت تصویب شده است. 

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • تاکسی های فرسوده همدان در انتظار نوسازی
  • اجرای ۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد فرسوده در کشور با همت مالکان کلید زده شد
  • آغاز نوسازی ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور
  • نوسازی ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است
  • نوسازی ۲۶۰ هزار واحد در کشور آغاز شده است
  • ارائه تخفیف ۴۰ درصدی برای اجرای طرح کلید به کلید
  • رونق ساخت و ساز در محلات با بافت فرسوده و ناپایدار تهران