Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@02:09:58 GMT

سردرگمي ترامپ و کنگره در مسير هموار برجام

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۵۴۷۳

سردرگمي ترامپ و کنگره در مسير هموار برجام

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- با پايان مهلت دو ماهه کنگره براي بررسي برجام و عدم تصميم گيري قانونگذاران آمريکا در اين باره، مسووليت بار ديگر بر دوش ترامپ قرار گرفته است؛ يک نوع بلاتکليفي که از مواضع ناهمسوي جمهوريخواهان کنگره و کاخ سفيد حکايت مي کند.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، سه شنبه بيست و يکم آذرماه، مهلت 60 روزه اي که براي بررسي توافق هسته اي ايران و 1+5 در اختيار کنگره قرار گرفته بود بدون هيچ نتيجه اي پايان يافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پيشتر «دونالد ترامپ» رييس جمهوري ايالات متحده که بر پايه برجام مي بايست همکاري و فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران را تاييد مي کرد، از اين کار سر باز زد تا شايد دراين مدت راهي براي توقف توافق بيابد.
از طرفي، دو ماه در نظر گرفته شده فرصتي بود براي ترامپ و مشاوران وي تا به بهانه اي موجه براي برجام شکني دست پيدا کنند. آنها بسيار مشتاق بودند تا در اين بازه زماني، سند و مدرکي دال بر وجود انحراف در برنامه هسته اي ايران مشاهده کنند؛ هدفي که ناکام ماند و نشان داد همان طور که آژانس بين المللي انرژي اتمي هم بارها گزارش داده، تهران هرگز از مسير درست برجام خارج نشده است.
** آمريکا و بلاتکليفي دو قوا
ابتدا اين که دولت آمريکا چرا مسووليت برجام را بر دوش کنگره قرار داد، جاي بحث و بررسي دارد. اين نکته بر همگان آشکار است که ترامپ همان نظري را در ارتباط با توافق ايران و قدرت هاي بزرگ دارد که پيش از ورود به کاخ سفيد نيز در ذهن داشت.
آمريکا اين توافق را به سود جمهوري اسلامي مي داند؛ توافقي که از نظر وي ايران را از يک دهه انزوا خارج ساخت و به عبارتي متحدان منطقه اي واشنگتن را تضعيف کرد. همين موضوع باعث شده بود تا در دو سال مذاکرات هسته اي در دولت روحاني، رژيم صهيونيستي و رقباي عرب خاورميانه از جمله نارضيان اصلي گفت وگوهاي هسته اي باشند.
با وجود گذشت دو سال از برجام اما پس از روي کار آمدن ترامپ، گويا خوني تازه در رگ هاي دشمنان ايران تزريق شد تا بلکه توافق را در اين مقطع متوقف کنند. اين خواسته همواره در ديدارهاي سران اين کشورها با ترامپ تکرار شده است. اما در اين مسير موانعي وجود داشت که رييس جمهوري ايالات متحده به رغم تمايل خود، نتوانست خروج از برجام را کليد بزند.
يکي از اين موانع، چند جانبه بودن برجام بود که خروج يک عضو نه تنها پيشبرد آن را مختل نمي کرد بلکه واشنگتن را به عنوان بازيگر ناهمسو با بي اعتباري و قانون شکني مواجه کرد . علاوه بر آن، قطعنامه 2231 شوراي امنيت مهر تاييد پررنگ و پشتوانه اي محکم براي اجراي برجام بوده و هر تصميم مغايري از جانب ترامپ، وي را در مقابل سازمان هاي بين المللي قرار مي دهد؛ سازمان هايي که دولتمردان و مقامات امريکايي همواره بر اهميت اطاعت پذيري از آن تاکيد کرده اند.
افزون بر مواردي که اشاره شد، آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش هاي 9 گانه خود در فضاي پسابرجام هرگز بر وجود کوچکترين انحراف در برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران اشاره نکرده بلکه مجدانه خواستار پايبندي همه طرف ها به توافق بوده است. با چنين حمايت هاي برجامي، دور از ذهن نبود که ترامپ به توافق ورود جدي نداشته باشد و مسووليت بررسي و نتيجه گيري را به کنگره واگذار کند.
** چرايي پايان بي حاصل طرح برجام در کنگره
ترامپ با انتقال طرح بررسي برجام به کنگره انتظار داشت تا جمهوريخواهان به عنوان هم حزبي هاي وي که در مخالفت با توافق هسته اي از هيچ کوششي فروگذار نکرده بودند، در اين مرحله اجراي برجام را متوقف کنند. اما غافل از اينکه همان موانعي که ترامپ را مجبور به همراهي با برجام کرد، به عنوان سدي در برابر زيادي خواهي هاي کنگره عمل نمود.
حمايت جهاني جهان از برجام هم يکي از مهمترين دلايلي بود که کنگره را از تصميم نسنجيده در قبال برجام بازداشت. اوايل آذرماه امسال بود که ديپلمات هاي سه کشور قاره سبز از قبيل انگليس، آلمان و فرانسه با هدف متقاعد کردن نمايندگان کنگره آمريکا به ادامه اجراي برجام عازم نيويورک شدند. آنها در اين سفر به قاطعيت اتحاديه اروپا در اجراي برجام چه با حضور و چه بدون حضور ايالات متحده تاکيد کردند؛ موضوعي که در تصميم اخير نمايندگان کنگره مبني بر عدم ورود به برجام بي تاثير نبود.
در روزهاي گذشته موجي از حمايت هاي برجامي به راه افتاد و نشان داد که اروپا در پايبندي به برجام عزمي راسخ دارد. «فدريکا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در گفت و گوهايي که با «سي.ان.ان» و «يورونيوز» داشت، با اعلام اين خبر که آمريکا هنوز در حال همکاري در چارچوب برجام است و از آن خارج نشده، اظهار کرد: ما به دوستان آمريکايي‌ يادآوري کرده‌ايم که اين توافق متعلق به يک يا دو کشور نيست، بلکه يک قطعنامه سازمان ملل متحد است و ما انتظار داريم همه طرف ها همچنان به‌طور کامل به آن احترام بگزارند.
علاوه بر موگريني، «آنتونيو گوترش» دبيرکل سازمان ملل متحد نيز مدتي است که حمايت خود را از برجام اعلام مي دارد و بر ضرورت پايبندي همه طرف ها به آن تاکيد مي کند، در گزارشي به شوراي امنيت ضمن تاکيد بر پايبندي تهران به برجام، اين توافق را بهترين راه براي تضمين فعاليت هاي هسته اي صلح‌ آميز ايران ارزيابي کرد.
بنابراين، حمايت جهاني از برجام و فشارهاي داخلي در آمريکا با هدف پايبند نگهداشتن اين کشور به توافق هسته اي، سرانجام چند روز پيش به موضع گيري آشکار وزير امور خارجه اين کشور انجاميد و رکس تيلرسون وزير خارجه آمريکا اعلام کرد که ايالات متحده فعلا در برجام باقي مي‌ ماند. سخنان تيلرسون نه حاکي از تغيير رويکرد ايالات متحده در قبال برجام بلکه ناشي از شکست و عقب نشيني واشنگتن از ادامه سياست هاي مقابله جويانه خود با توافق هسته اي است.
پژوهشم**1969**1601**خبرنگار: حسن شکوهي نسب **انتشار: شهناز حسني
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۵۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هو شدن نماینده کنگره آمریکا و حامی رژیم صهیونیستی (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: عصبانیت نماینده کنگره آمریکا از توافق با ایران: این پول‌ها را باید در کشور خودمان خرج کنیم صاف کننده‌های مو سرطان زا هستند/ افزایش سرطان رحم و پستان در زنان سیاه پوست (فیلم) لحظه دستگیری سیاستمدار مطرح آمریکایی به دلیل رانندگی در حالت مستی (فیلم)

دیگر خبرها

  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • هو شدن نماینده کنگره آمریکا و حامی رژیم صهیونیستی (فیلم)
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟